Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Air Europa provozuje mezi Prahou a Madridem šest spojení týdně. Založena byla roku 1986 a od roku 1991 směřuje k tomu, být jednou z nejmodernějších leteckých společností v Evropě. Síť letů Air Europa pokrývá velkou část španělského teritoria, silně jsou zastoupeny i další evropské destinace, např. Paříž, Praha, Milán, Řím, Londýn, Budapešť; africký sever, např. Tunis, Marakeš; ale i dálkové, např. Brazílie, Kuba, Mexico, Dominikánská republika, Venezuela, Spojené státy americké, Peking aj.
Zhruba po roce jsem navštívil sídlo firem – agentury Air Consulting
a českého zastoupení letecké společnosti Air Europa, abych si popovídal
s ředitelkou obou institucí Andreou Stránskou. Andreo, dům v Týnské
ulici, v němž sídlíte, zvenku vypadá stejně jako před rokem. To, co je
naprosto jiné a elegantně reprezentativní, je interiér vaší kanceláře.
Dýchla na mne nebeská modř…
Ano, od té doby, co jsi tu byl naposledy, jsme ji zrekonstruovali, aby se
u nás klienti cítili lépe. Modrá je převládající barvou log Air Europy
i Air Consultingu. Proto je zde vše laděno do jasné modře,
připomínající nebe a létání.
Z původních tří frekvencí týdně dnes Air Europa létá Prahu
šestkrát.
Spolupráce s Letištěm Praha je konstruktivní. Šest letů týdně mezi
Prahou a Madridem našim klientům umožňuje hladší přestupy na navazující
lety, a to zpravidla bez přenocování v Madridu. Každopádně stále platí,
pokud je mezi návaznými lety přenocování, hradí je společnost Air Europa.
Nicméně konexe při odletu z Prahy i v rámci návratu do Prahy je
přímá. Linky na sebe navazují tentýž den, a to např. i do destinací,
jako je Havana apod. Navíc za celý rok 2005 jsme měli na letech mezi Prahou
a Madridem pouze dvě zpoždění. Je tedy možné konstatovat, že jsme více
než na 99 % létali načas.
Jaký byl pro Air Europu první rok působení na českém trhu?
Rok 2005 byl v každém ohledu dobrý. Podařilo se nám doladit spoustu
věcí. Především to, že již létáme 6× týdně, neboť jsme podepsali
cod shareovou dohodu se Smart Wings. Spojení do Střední a Jižní Ameriky
jsou proto již zcela návazná. Co se týče přízně klientů a prodejů
vůbec, rozhodně si nemůžeme stěžovat. Speciálně destinace jako mexický
Cancún, Havana či Dominikánská republika se prodávají velmi dobře.
Doufáme, že vzestupný trend bude pokračovat i v roce 2006, že se na nás
klienti a obchodní partneři budou obracet stále víc. Splnili jsme to, co
jsme před rokem slíbili. Na všech linkách, na nichž cestují čeští
pasažéři, je vždy někdo z palubní posádky, kdo hovoří česky. Čeští
klienti Air Europy tedy na těchto spojích mají servis skutečně
v češtině. Z Prahy až do cílové destinace, jako je např. Cacún. To je
jeden s aspektů, který rádi zdůrazňujeme a jsme na něj pyšní. Čeština
je pro naše zákazníky důležitá.
Jak moc Air Europu na její lince mezi Madridem a Prahou využívají
cestující tranzitující přes Prahu a incomingoví návštěvníci
Česka?
Sedmdesátiprocentní vytížení naší linky mezi Prahou a Madridem
zajišťují právě Španělé. Praha a Česká republika vůbec je pro ně
velmi oblíbenou destinací. Ve vrcholné sezoně jsme proto mnohokrát
přidávali další lety.
Zřejmě každý pamatuje, že Mexický záliv, a tedy i vaši destinaci
Cancún, postihl ničivý hurikán.
Ano, do Cancúnu tehdy přestaly létat všechny letecké společnosti. Air
Europa se se situací vypořádala tak, že jsme tam začali létat mezi
prvními z Meridy. Klientům jsme pak za této těžké situace poskytovali
nadstandardní služby. Např. těm, kteří měli pocit, že do Cancúnu
nechtějí, jsme přebukovávali lety, směrovali je na jiné destinace nebo jim
vraceli peníze. Ačkoliv letecká společnost za takovéto záležitosti
nezodpovídá, chápali jsme, že pro naše klienty by bylo více než
složité, letět na dovolenou do tehdy polozničené země.
Air Europa vznikla jako charterová letecká společnost a řada českých
touroperátorů perspektivně zvažuje, s kým létat své pobytové
šňůry…
Ano, Air Europa skutečně vznikla jako charterová letecká společnost, a tak
jí není proti mysli uvažovat i na téma vstupu na český charterový trh.
Je si vědoma závažné situace, k níž zřejmě na českém charterovém
trhu dojde letos v létě. Jsme připraveni nabídnout destinace v rámci
Španělska, jako jsou Palma Mallorca, Kanárské ostrovy atd., a nevylučujeme
ani možnost létat charterové šňůry z mezinárodních letišť v České
republice do mimošpanělských destinací. S tímto záměrem české
touroperátory seznámíme co nejdříve. Chtěli bychom zde být zastoupeni
i na charterovém trhu. Tedy operovat v Česku nejen na pravidelných
linkách, ale i v nepravidelné dopravě. Další příjemnou zprávou pro
cestující i pro českou síť našich agenturních prodejců je, že budeme
zlevňovat tarify u linek do dálných destinací směřujících do Karibiku,
Střední a Jižní Ameriky.