Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Moře sice nemáme, ale lodní doprava a výletní plavby u nás přesto mají velkou tradici. U Máchova jezera je to díky společnosti Regata Máchovo jezero a.s., která provozuje místní flotilu čtyř výletních lodí. Letos zde slaví již 95 let od založení prvního plavebního podniku.
Po loňském vypouštění
a modernizaci výpusti je jezero opět v plné kráse, avšak v době
uzávěrky časopisu před letními prázdninami ještě pár centimetrů
vodního sloupce potřebných pro vyplutí výletních lodí chybělo. Na vině
je kombinace počasí, suché zimy a minima jarních srážek, ale zřejmě
i nedostatečná prozíravost úřadů zodpovědných za napouštění jezera.
Doufejme, že se situace brzy zlepší a voda v jezeře dosáhne obvyklé
hladiny. Koupání však nic nebrání a letní rekreační sezona u Máchova
jezera již úspěšně začala.
Historie lodní dopravy na Máchově jezeře
Místní plavební podnik vznikal postupně od r. 1920, kdy obec Doksy koupila
od majitele velkostatku, hraběte Adolfa z Valdštejna, za 63 000 Kč parcely
potřebné pro pláže a háje na pobřeží Máchova jezera. Celkový provoz
byl rozdělen na pobřežní zařízení a plavební podnik. Ten v dubnu
1920 zakoupil a v červnu téhož roku slavnostně uvedl do provozu
parníček Greif, který byl vůbec první výletní lodí na
Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře. Pohon zajišťoval parní stroj a
loď každou hodinu přepravila až 36 cestujících z Doks do Starých
Splavů a zpět, a byla tak významnou součástí tehdejší dopravní
infrastruktury.
Jarmila alias Maria
V květnu 1924 byla zakoupena a do provozu uvedena motorová loď Maria,
kterou slavnostně pokřtila Marie, hraběnka z Valdštejna. Loď byla po
druhé světové válce přejmenována na Jarmilu a v loňském roce oslavila
90 let od uvedení do provozu.
Hynek alias Tista
Okolo roku 1930 bychom se však už parníčkem Greif po Velkém rybníku
neprojeli. Vystřídala ho další motorová loď, a sice Tista. Ta byla
pojmenována podle bezdězského purkrabího Oldřicha Tisty z Libštejna,
který v roce 1366 realizoval nápad císaře Karla IV. založit zde Velký
rybník, dnešní Máchovo jezero. Po druhé světové válce byla Tista
přejmenována na Hynka.
Racek
Nejmladší výletní lodí Máchova jezera je Racek. Byl vyroben v Budapešti
v roce 1966 a zajímavostí je, že jeho trup je celý z hliníku.
Máj
Nejve?tší výletní lodí na Máchove? jezer?e s kapacitou až 250 osob je
Máj. Od podzimu roku 2013 procházel generální opravou, aby se v dubnu
2014 ope?t slavnostne? vrátil na vodu, a to skoro pr?esne? 55 let od prvního
spušte?ní, které také probe?hlo na jar?e, ale roku 1959. Máj je jediný
svého druhu na sve?te? a byl vyroben v lode?nicích Šte?chovice speciálne?
pro Máchovo jezero.
Lodě
zajišťují vyhlídkové okružní plavby i pravidelnou lodní přepravu. Lze
si je však i pronajmout na nejrůznější firemní akce, rodinné oslavy a
svatby. Mezi časté skupinové zákazníky patří i školy.
Nejoblíbenější lodí je Máj, kde lze pořádat i menší konference, na
které si Máj často pronajímá známý hotel Port, který stojí přímo na
břehu jezera a disponuje vlastním přístavním molem.
JARMILA
Kapacita – 60 osob
krytá paluba – ne
délka – 12,62?m
šířka – 2,84?m
boční výška – 1,25?m
ponor (max.) – 0,7?m
rok a místo výroby – 1924 Berlín
motor – ČKD 3L110 – 33 kW
HYNEK
kapacita – 70 osob
krytá paluba – ano částečně
délka – 15,7?m
šířka – 2,9?m
boční výška – 1,35?m
ponor (max.) – 0,9?m
rok a místo výroby – 1930 Berlín
motor – ČKD 4L110 – 39 kW
RACEK
kapacita – 160 osob
krytá paluba – ano
délka – 26,55?m
šířka – 5,32?m
boční výška – 2,04?m
ponor (max.) – 1,14?m
rok a místo výroby 1966 Budapešť
motor 2× ČKD 6L110 – 132,5 kW
MÁJ
kapacita – 250 osob
krytá paluba – ano
délka – 29,55?m
šířka – 5,77?m
boční výška – 2,73?m
ponor (max.) – 1?m
rok a místo výroby – 1959 Štěchovice
motor – 2× LIAZ M634 – 648 kW