Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s předsedou Svazu českých a moravských výrobních
družstev a místopředsedou Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů České republiky JUDr. Rostislavem Dvořákem jsem 15. března
2017 zahájil konstatováním, že hlavní turistická sezona přivede do
Česka kupní sílu milionů turistů a s ní zvýšenou poptávku po
výrobcích a službách. Turisté, krom dárků a suvenýrů, nakupují spoustu
dalšího zboží včetně toho, jehož výrobci jsou sdruženi ve Svazu
českých a moravských výrobních družstev.
Pane doktore, členské firmy Svazu českých a moravských výrobních
družstev (SČMVD) produkují řadu výrobků nacházejících mimo jiné
uplatnění také v hotelnictví, gastronomii a dopravě.
Výrobní sortiment firem sdružených v SČMVD je skutečně velmi široký a
zahrnuje i výrobky, které nacházejí uplatnění v kapitole cestovního
ruchu. Jsou to nejen čím dál oblíbenější pelhřimovské pivo Poutník a
vína z Templářských sklepů Čejkovice a vinařství Reisten, ale
i šperky, hračky, sklo, kožená galanterie, různé druhy lokálních
suvenýrů a mnoho dalších. Například produkce našeho nejstaršího
členského družstva, brněnské Moravské ústředny (1909), jejíhož
Krtečka americká NASA vyslala do kosmu, nebo Vánočních ozdob (1931) ze
Dvora Králové, uherskobrodské Lidové tvorby (1936), brněnského Karatu
(1945), KDS Sedlčany (1950), opavské Slezské tvorby (1951), Znaku Malá
Skála (1951), Dřevotvaru Jablonné nad Orlicí (1951), pražského Směru
(1952), turnovského Granátu (1953), vsetínské Irisy (1954), Vřídla Karlovy
Vary (1954), Do & Do Orlová (2004) a jiných. Naše družstva, co já vím,
nevyrábějí výrobky, jaké lze vídat v krámcích balkánských
nabízečů, jež obklopují centrum Prahy. V případě našich výrobců se
jedná zpravidla o produkty náročnějšího typu.
Většina zahraničních turistů v Česku (a tedy i jejich kupní
síla) míří hlavně do několika světově proslulých míst.
Ano, zejména do Prahy, Karlových Varů a Českého Krumlova. U většiny
dalších míst naší země je to slabší. Členská družstva SČMVD ale
pokrývají doslova celou republiku a většinou mají provozovny v okresních
a menších městech. Samozřejmě, jejich výrobky se neprodávají jenom tam,
ale jsou distribuovány maloobchodním prodejcům a do zahraničí. Takže
například šperky z českých granátů lze vidět téměř ve všech
zlatnických obchodech. Monopolním těžařem českého granátu je náš
člen, Granát, družstvo umělecké výroby, Turnov. Český granát je pyrop.
Pyropy se sice těží po celém světě, ale český granát se vyskytuje pouze
u nás. U téměř všech transparentních kamenů s ubývající hmotností
ubývá i jejich barva. Český granát je mezi nimi výjimkou, protože si
i v malých velikostech zachovává tmavou a sytou červeň – tzv. barvu
holubičí krve. Jeho světová proslulost, vysoká poptávka po špercích
s českými granáty a nízká úroveň vymahatelnosti práva v České
republice, bohužel, motivují podvodníky vydávat za ně podobně zbarvené
kameny odlišných vlastností dovezené ze zahraničí.
Všechna členská družstva SČMVD mají sídlo v České
republice. Pokud by je tu měly i „matky“ nadnárodních společností,
které vlastní fabriky a banky v Česku, určitě by to daleko rázněji
přispívalo k rozvoji a hospodářské stabilitě naší země.
Stabilita české ekonomiky je jednou z hodnot, kterou se SČMVD,
s některými dalšími zaměstnavatelskými svazy, snaží podporovat.
Družstva jsou 170 let stabilními českými firmami, ale jejich podpora ze
strany státu proti jiným zemím Evropy pokulhává. Řada z nich potřebuje
pomoc zejména v podpoře hledání a rozvoje výroby vlastního produktu, aby
se vymanila ze závislosti na práci ve mzdě pro zahraniční společnosti, do
které byla vtažena podmínkami trhu v devadesátých letech. Takových firem,
a nejen družstev, je v Česku hodně.
Na druhé straně našimi členy jsou také velmi aktivní družstva, která
mají nejen vlastní produkt, ale i detašovaná pracoviště a filiálky ve
Švýcarsku, Rusku, Německu, Vietnamu a v dalších zemích, přičemž jejich
základ zůstává v Česku. Pokud jde o jejich členy a pracovníky, je to
něco podobného. I oni jsou svým podnikům hodně věrní. Ve výrobním
družstevnictví je velká stabilita pracovních a kolektivních vazeb. Přesto
mají družstva na českém trhu práce velké potíže, protože situace
s pracovníky je v současné době přímo krizová. Výrobní družstva se
s těmito potížemi potýkají a rád bych věřil, že přes snahy
zahraničních firem přetahovat jim pracovníky drtivá většina jejich
zaměstnanců i vzdor nabídce vyššího platu zůstane svým družstvům
věrná. V řadě případů v nich pracovali už jejich rodiče a prarodiče
a tohle u družstevnictví ještě funguje. Byla to hodnota nejen první
republiky, která přetrvávala ještě v šedesátých letech minulého
století. Občas vzpomínám, že v šedesátých a sedmdesátých letech,
když měl někdo v občanském průkazu razítka tří zaměstnavatelů, byl
považován téměř za fluktuanta. Ještě že se dnes razítka do občanky
nedávají, protože mnozí, zejména mladší lidé by na ně potřebovali
celou knihu.