Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
• ve vývoji jakéhokoliv zdravě se vyvíjejícího uskupení
lidí vždy po určité době dochází ke generačnímu posunu •
celosvětová recese, kterou cestovní ruch pociťuje, začala v letech
1997 až 1998 • žádná živelná pohroma nedokáže českému
cestovnímu ruchu tak ublížit, jako on sám sobě • kongresová Praha
po summitu NATO opět promarnila šanci • v základních věcech je
třeba, aby všechny profesní organizace táhly za jeden provaz •
český hotelový a gastronomický průmysl má všechny předpoklady být
právoplatným prosperujícím členem evropského trhu • byznys kolem
cestovního ruchu je o cílech, jimiž je Česko velkoryse obdařeno
•
Lidský faktor výrazně ovlivňuje i vznik a průběh všeho, co
souvisí se světem lidí. Dominantní roli pak sehrává při utváření a
chování zájmových skupin. K jakému směrování dochází u Národní
federace hotelů a restaurací České republiky, jsem se zeptal jejího
prezidenta pana Romana Vacho.
Lidská dimenze je pojem, který spadá spíše do sféry filozofických úvah.
Národní federaci ovlivňuje ze dvou stran. Přístupem a jednáním těch,
kterým členské firmy Národní federace prodávají služby – našich
hostů, a z druhé strany, jakoby zevnitř, přístupem nás, členů
federace.
Pokud bych chtěl hovořit o vlivu lidského faktoru v rámci Národní
federace hotelů a restaurací České republiky, je rozhodující už proto,
že jsme profesní, lobbystickou platformou lidí, společně hájících zájmy
povětšinou vzájemně si konkurujících firem.
Národní federace hotelů a restaurací České republiky se nachází
v třináctém roce existence a vy jste doposud jejím nejmladším
prezidentem.
Myslím, že hlavním z momentů, který rozhodl o směrování volby
prezidenta, byl spíše mnohaletý tlak na přesun větší míry činnosti
Národní federace mimo Prahu. Nicméně v existenci jakéhokoliv zdravě se
vyvíjejícího uskupení lidí vždy po určité době dochází ke
generačnímu posunu. I z toho důvodu jsem rád, že jsem přesvědčil své
kolegy o tom, aby se prezidentství podruhé za dobu trvání Národní
federace přesunulo mimo hlavní město. Shodou okolností rovněž do jednoho
z významných lázeňských center České republiky a cestovního ruchu
vůbec, tentokráte do Karlových Varů.
Drtivá většina firem a sdružení lidí je posuzována podle člověka
stojícího v jejím čele. Jak vnímáte to, že prezidentství přebíráte
po takových osobnostech jako jsou generální ředitel hotelu Inter.Continental
Pavel Hlinka, předseda představenstva a generální ředitel akciové
společnosti Lázně Luhačovice Josef Krůžela a váš bezprostřední
předchůdce generální ředitel hotelu Holiday Inn Congress Prague Centre Jan
Filip?
Jako obrovský závazek úspěšně na ně navázat a závazek sloužit
společné věci Národní federace. Proto byla federace založena, proto do ní
její členové investují nejen formou členských příspěvků peníze, ale
i svůj čas, proto si v ní volí své představitele. Snad jedním
z našich nejdůležitějších zájmů v rámci České republiky pak je
pomáhat posilovat pozitivní image federace v očích obyvatel Česka. Není
totiž účinnějšího spojence nad veřejné mínění. I ze všech těchto
důvodů jsem přesvědčen, že je dobře, že funkce prezidenta, který
získá důvěru svých kolegů, je funkcí čestnou. Takže se budu po celé
své volební období snažit pokračovat v pozitivním trendu, který
nastartovali mí předchůdci.
Jaké hlavní cíle si Národní federace hotelů a restaurací České
republiky stanovila pro příští dvouleté období?
Rozbory, které jsme předložili výroční konferenci, ilustrují, že
celosvětová recese, kterou cestovní ruch pociťuje, začala již v letech
1997 a 1998. Není důsledkem (jak někteří zdůvodňují) jedenáctého
září nebo povodní v Holandsku, Francii, Německu či Česku. Pokud se
podíváme na hospodářské výsledky, je zřejmé, že dosud neskončila.Velmi
intenzivně se proto v současné době zamýšlíme nad tím, jak
prostřednictvím společného postupu členů Národní federace pomoci firmám
překonávat její důsledky. Bohužel, žádná živelná pohroma nedokáže
českému cestovnímu ruchu ublížit tak, jako on sám sobě. Jako příklad
mohu uvést kampaň po srpnových povodních: „Nejezděte do Česka!“ nebo
úspěšně realizovaný summit NATO, na nějž jedinou reakcí byla kritika
tzv. předimenzovaných preventivních opatření.
Pokud vezmeme Prahu coby kongresovou destinaci, opět jsme, jako v roce
2000 po skončení Výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu a
Skupiny Světové banky, promarnili obrovskou šanci.
Dotkl jste se Česka coby kongresové destinace…
Jedním z terčů oprávněné kritiky, na nějž Národní federace zaměřuje
svoji pozornost, je Kongresové centrum Praha, kde se trvale „honí vítr“.
Tam (vyjma Výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny
Světové banky a summitu NATO) není jediný výrazný kongres. Proč, když na
udržení takovéhoto objektu přispívají občané ze svých daní? Jak se
Praha jako kongresová destinace profiluje, když její největší kongresové
zařízení neprodukuje to, co by mohlo a mělo? Je nutné najít společnou
platformu pro komunikaci Národní federace s pražským magistrátem či
Pražskou asociací kongresové turistiky, která léta zmírá na úbytě.
V zájmu členských firem Národní federace cítíme potřebu ji oživit nebo
nahradit něčím funkčnějším. Řada členských firem je součástí
mezinárodních řetězců. Lidé z jejich ústředí se často podivují nad
tím, jak je možné, že kdosi zahazuje tak obrovské šance využít
neskutečný potenciál srdce Evropy. Podivují se nad tím, že v Praze není
desetinásobně více kongresů a díky nim stovky navazujících akcí
expandujících do všech míst České republiky.
Promiňte, pane prezidente, ale tohle je tisíckrát obehraná
písnička. Cestovní ruch v Česku téměř nikoho nezajímá. Málokdo je
ochoten vnímat, že je pro Česko neskonale lepším zaměstnavatelem než
projekt „Česko – montážní hala světa“, o němž se v minulém
Všudybylu zmiňuje váš kolega Zdeněk Chládek, ředitel hotelu Expo. Že je
pro českou ekonomiku daleko výnosnějším byznysem než vývoz oceli nebo
automobilů. Lídři lídrů (při naší zastupitelské demokracii) to
zdůvodňují tím, že není společenská poptávka. A jsme opět u lidské
dimenze. Za postavení cestovního ruchu v Česku prý může nezájem lidí a
nedostatečná schopnost (koho?) je přesvědčit o tom, že je v jejich
osobním zájmu, aby pro ně cestovní ruch vytvářel pracovní a
podnikatelské příležitosti, aby na ně vydělával.
Ono je to tak trochu dáno historicky. Území Česka vždy, v rámci systému,
jehož bylo zrovna součástí, patřilo mezi průmyslově nejvyspělejší
regiony. Ať za rakouské monarchie, či před druhou světovou válkou, kdy
vzdor své velikosti patřilo do první desítky nejprůmyslovějších zemí
světa. Totéž je možné konstatovat i o období do roku 1998, kdy je ale
jeho postavení možné zlehčovat tvrzením: „mezi slepými jednooký
králem“.
Mnohé je opravdu o lidech. Nejen o veřejném mínění a tzv. společenské
poptávce. Je to (jak už jste uvedl) i o lidech stojících v čele
institucí, jejichž posláním je podpora podnikatelských aktivit cestovního
ruchu v České republice a propagace Česka jako turistické destinace. Velice
příjemný pocit mám z posledních jednání s Českou centrálou
cestovního ruchu, s jejím novým ředitelem panem Davidem Gladišem. Je zde
znát velice svěží vítr, i když pochopitelně, je to na začátku. Je to
otázka filozofie, finančních prostředků, jimiž Česká centrála
cestovního ruchu disponuje. Mám pocit, že filozofie, kterou pan David Gladiš
zvolil, je správná a má logiku.
Logika, to je zákonitost či dokonce axiom. Je logické, že nesvornost
dává prostor chaosu v hodnotové hierarchii, díky němuž se vnímání
hospodářských efektů z cestovního ruchu ocitlo v Česku na periferii. Nu
což, doma prý nikdo není prorokem. Národní federace hotelů a restaurací
České republiky je ale reprezentantem českých hoteliérů a restauratérů
i v zahraničí.
Ano, jsme členy HOTRECu, což je asociace národních hotelových asociací
v rámci Evropské unie a přidružených členů. Ne, že by jiná sdružení
nebyla schopna Česko dobře reprezentovat, ale každý stát v HOTRECu podle
regulí může zastupovat pouze jediná organizace. Naším posláním proto
také je učinit další výrazné kroky k potvrzení postavení Národní
federace hotelů a restaurací České republiky jako silné profesní
organizace, která je schopna reprezentovat zájmy oboru nejen v zahraničí,
ale i v rámci struktur České republiky. Pokud si vezmeme, kolik procent
hrubého domácího produktu je tvořeno službami cestovního ruchu, a že
zhruba deset procent práceschopného obyvatelstva pracuje v gastronomii a
hotelovém průmyslu, je to obrovské množství lidí. V základních věcech
je třeba, aby všechny profesní organizace: NFHR ČR, HORECA, SPOLHOST,
UNIHOST táhly za jeden provaz, už proto, že máme společný cíl –
vytvořit co nejlepší zázemí pro práci podnikatelských subjektů. Ne
vždycky se nám to daří. Národní federace hotelů a restaurací České
republiky se chce pokusit zahájit další kolo jednání o vytvoření
silného uskupení, které bude hájit zájmy českého hotelového a
restauračního průmyslu, podnikatelů a podnikatelských subjektů.
Má to cenu, když zanedlouho bude Česko součástí Evropské unie?
Bezesporu. Už proto, že teď je ještě prostor pro to, aby Česko v rámci
Evropské unie patřilo co nejkratší dobu mezi ty tzv. méně vyspělé
státy. Náš vstup do Evropské unie totiž nebudou provázet samá pozitiva.
Velkým úkolem, který nás v letošním roce čeká, je proto otázka
přípravy členů na vstup do Evropské unie. Jsme přesvědčeni, že se
změní řada podmínek. Naším úkolem je přesvědčit členy Národní
federace hotelů a restaurací České republiky, že vstup do Evropské unie je
pro nás nezbytný a že musíme být připraveni této obrovské šance
využít. Hotelový a gastronomický průmysl v České republice má totiž
všechny předpoklady být právoplatným a prosperujícím členem obrovského
evropského trhu, zejména proto, že cestovní ruch není pouze
o infrastruktuře. Její vysoká úroveň je samozřejmostí. Byznys kolem
cestovního ruchu je především o cílech, jimiž Česko neskutečně
velkoryse oplývá.