Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Interview s vrchním ředitelem Správy Letiště Praha pro
Letecký obchod, provoz a řízení majetku Ing. Jiřím Posem jsem začal
připomenutím slavnostního otevření schengenského prostoru premiérem
Mirkem Topolánkem 29. března 2008, v jehož rámci generální ředitel
Správy Letiště Praha Ing. Miroslav Dvořák pro Všudybyl uvedl:
„Letiště Praha se na změny připravovalo s velkým nasazením již
v loňském roce, protože bylo zapotřebí koordinovat veškeré odlety
a přílety, i kvalitně vyškolit provozní složky, aby změna terminálu
pro odbavení podle schengenských pravidel probíhala bezchybně. Současně
došlo k přejmenování terminálů v celém areálu letiště na Terminál
1 až 4. Na to navazovaly změny informačního systému, nové provozní
postupy týkající se handlingových partnerů i cizinecké policie či
celního úřadu. Změny se dotkly také rezervačních systémů aerolinií
i umístění jejich kanceláří. Zapojení mezinárodních letišť České
republiky do odbavování podle schengenských pravidel přispívá ke
zvýšení komfortu cestujících.“
Souběžným krokem byla celá řada aktivit zaměřených na
zkvalitnění zážitku z cestování přes pražské letiště. To se týká
například přípravy komunikační kampaně, jejímž posláním je
zatraktivnit prezentaci našeho letiště. Kampaní pokrýváme celé území
České republiky, se zvýšeným důrazem na oblasti jižní Moravy, severních
Čech a Prahy včetně jejího okolí. Vysvětlujeme, a to i v souvislosti
na navazující linky z regionálních letišť, že letět z Prahy se
vyplatí, že máme výhodné ceny parkování apod. Zároveň jsme upravili
naše logo, které je teď dynamičtější, a Praha se prezentuje nově jako
moderní letiště poskytující všem zážitek z cestování. Další
aktivitou je „Shopping guide – průvodce letištěm, tipy na nákupy“
s celou řadou novinek, který distribuujeme na letišti a prostřednictvím
cestovních kanceláří a leteckých společností. Například na pomoc
cestujícím, aby se mohli snadno orientovat v nabídce zdejších
poskytovatelů gastronomických služeb, jsme rozčlenili letištní restaurace
do tří cenových tříd. Low Cost s cenami menu do sto korun; Medium Cost
s cenami menu do dvou set korun; a Premium Cost s cenami menu tři sta korun
a více. Jedná se vždy o min. 3 menu obsahující jídlo a nealkoholický
nápoj. Komunikujeme i návaznou dopravu na letiště, vlaky SuperCity
Pendolino a další železniční spoje z českých regionů i to, že na
letiště Praha z holešovického železničního nádraží jezdí pravidlené
autobusové linky Airport Express.
Pane řediteli, pražské letiště bylo společností Skytrax
vyhodnoceno jako nejlepší letiště střední a východní
Evropy.
To nás samozřejmě těší a zavazuje, už proto, že výsledky této ankety
jsou vysoce reprezentativní, neboť se jí po celém světě zúčastnilo přes
devět milionů respondentů. Oceněním Letiště Praha jsou úspěchy ČSA
jako největšího dopravce na našem letišti, ať již kvalitou produktů
a služeb, ale také pravidelností provozu, kdy ČSA trvale obsazuje
nejlepší pozice v rámci sdružení evropských dopravců. Vysoká hodnocení
Letiště Praha vyplývají i ze současných průzkumů mezi cestujícími.
Terminál 2, otevřený v lednu 2006, přinesl skokovou změnu v komfortu
odbavení cestujících. Zejména v oblasti check in a bezpečnostních
kontrol, potažmo pasových kontrol. Zahájili jsme dvouletou spolupráci
s agenturou STEM / MARK, která pro nás realizuje anketu mezi cestujícími.
Celkem se dotazování zúčastní 17 000 respondentů. Touto cestou sledujeme
spokojenost cestujících, ukazuje se, že právě změna v přístupu ke
klíčovým prioritám, ke kvalitě a komfortu produktu, se ukazuje jako
správná.
A co Terminál 3 v prostoru původního letiště?
Ten je dedikovaný pro všeobecné letectví, což jsou zejména soukromé lety
a lety ve speciálním režimu. S Terminálem 3 pak sousedí Terminál 4,
který je ve správě Ministerstva obrany ČR a jeho letky a slouží pro
odbavení vysokých vládních delegací. Terminál 3 zatím kapacitně
stačí, i když i zde budeme zřejmě za pár let muset řešit průchodnost
a rozvoj celé infrastruktury pro lety z kategorie všeobecného letectví.
Určitě je namístě zmínit aktivity našich partnerů, např. společnosti
ABS Jets, která kromě provozování letů všeobecného letectví získala
nově i licenci pro odbavování letadel v této kategorii, a stala se tak
již pátým subjektem, který v areálu Jih nabízí služby odbavení.
Úzkým hrdlem Letiště Praha nejsou terminály, ale vzletová
a přistávací dráha.
Možnost kapacitního navýšení počtu cestujících bez paralelní dráhy do
určité míry existuje, nicméně jen omezená. Může se odvíjet pouze od
vyšší obsazenosti letadel a od využívání tzv. neatraktivních časů. To
je ale cesta, kterou se pražské letiště nechce ubírat. Praha se chce
profilovat nejen jako destinace a zároveň jako hub – vstupní brána do
střední a východní Evropy. Jako letiště, které má vysoký podíl
dopravy v režimu síťových dopravců včetně dálkových linek. Je tedy
potřeba navyšovat jeho kapacitu v atraktivních obchodních časech, které
jsou dnes z hlediska průchodnosti dráhového systému již téměř zaplněny
a v budoucnu se stanou zásadním omezujícím faktorem ve snaze realizovat
nesporný potenciál rozvoje letiště.
Zřejmě všechna evropská mezinárodní letiště usilují
o nové linky, frekvence, dopravce a destinace.
To je jedna z klíčových aktivit i našeho letiště. K tomu máme již
déle než rok jako nástroj rozsáhlou strukturu pobídek spolu
s uplatňováním metodiky být během rozhodovacího procesu v úzkém
kontaktu s dopravci. Poskytujeme jim řadu obchodních dat včetně informací
zpracovávaných státní agenturou pro podporu cestovního ruchu CzechTourism
a dalších institucí, tak aby si udělaly ucelený obrázek o potenciálu
destinace Česká republika i střední Evropy a našeho letiště coby
vstupní brány.
V tom jste zřejmě úspěšní. Počet vámi propojovaných
destinací roste a počet dopravců nestagnuje.
Ano, ale je to poměrně živý mechanismus, kdy někteří sice odcházejí,
ale ti, kteří přicházejí, převažují. Za poslední období bych rád
zmínil dva významné dopravce, Ryanair, což je lídr ze segmentu lowcost
dopravců, a Iberii, jež je poslední společností, která z evropských
síťových top aerolinek ještě nelétala do Prahy. Samozřejmě k tomu,
abychom dosahovali dalších očekávaných cílů, potřebujme získávat
větší podíl na segmentu dálkové přepravy. Tam jsme měli posledního
nového zákazníka Deltu Air Lines, u níž jsme nedávno slavili první
výročí jejího inauguračního letu z Atlanty. Celá řada společností,
ať už z regionů Asie, Dálného východu, ale i Blízkého s Středního
východu a v neposlední řadě ze Severní Ameriky má zájem o Prahu.
Bohužel toto téma přichází v době, kdy dramaticky rostou ceny ropy
a díky zpožděným projektům jak Airbusu 380, tak Boeingu 787 Dreamlineru
vysoký deficit kapacit dálkových letadel. Proto letecké společnosti své
rozvojové plány na dálkových linkách odsouvají na pozdější dobu.
Nicméně nákladová struktura letiště spolu s ideální geografickou
polohou a potenciálem spolupráce s ČSA je příležitostí pro letecké
společnosti a věříme, že příští rok se nám alespoň jednu linku
z oblasti Dálného východu podaří otevřít. Asie nám obecně z řady
důvodů vychází jako výhodná. V tomto nám významně pomohl vstup Česka
do schengenského prostoru. Pro cestující z dálných destinací, které
s Evropskou unií mají vízový styk, se tím výrazně zjednodušila situace.
Součástí nabídky je i vyšší komfort pro cestující při přestupu
oproti řadě megastruktur největších evropských letišť. Je dobré, že se
nám v tomto daří uplatňovat společný postup všech zainteresovaných
stran, tedy společně s ČSA, CzechTourismem a hlavním městem Prahou.