Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s JUDr. Miloslavem Stodolou, náměstkem generálního
ředitele České správy letišť, jsem začal konstatováním, že Česko je
jedním z mála evropských států, jehož mezinárodní letiště nevykazují
hospodářský pokles. Obzvláštní dynamiku v evropském kontextu si pak
udržuje letiště Praha-Ruzyně.
Aniž bych snižoval úlohu ostatních českých mezinárodních letišť,
ruzyňské mělo vždy historicky dominantní postavení na letecké dopravní
cestě. Lví podíl na tom mají úspěšné a letos osmdesátileté České
aerolinie, které odvádí obrovskou práci. Avšak nejen ČSA, celý SkyTeam,
jehož jsou alianční součástí. Dalším faktorem přispívajícím
k pozitivní dynamice letiště Praha-Ruzyně jsou nízkonákladoví dopravci.
Poslední dobou projevuje zájem jedna společnost za druhou a vedeme s nimi
obchodní jednání, z nichž některá končí smlouvou. Jak velcí, tak
i menší dopravci do Česka přivážejí cestující, kteří ekonomicky
přispívají nejen k rozvoji letiště, ale do celkového rozpočtu sektoru
cestovního ruchu. Současná poptávka svědčí nejen o velkém zájmu
o služby, kterých se jim dostává od České správy letišť a dalších
subjektů, jež na letišti Praha působí, ale zejména o Prahu a o Českou
republiku.
Pozitivní hospodářskou dynamiku zaznamenává nejen Praha, ale
i ostatní letiště ve správě České správy letišť.
Karlovarské letiště k oživení svých obchodních aktivit přispělo
i tím, že zásadně přestavělo příletovou a odletovou halu a upravilo
její obchodní dispozice. Nejenom v tzv. duty free shopech. Díky vnitřní
i venkovní restauraci si také vytvořilo dobré podmínky pro poskytování
stravovacích služeb.
Letiště v Ostravě-Mošnově rovněž obchodně expanduje. Své úsilí
výrazně zaměřuje na rozvoj infrastruktury. V současné době má ve
výstavbě další část terminálu, což je na tamním letišti jedna
z největších investičních akcí.
Zatímco v Karlových Varech a v Ostravě jsme správci i provozovateli,
letiště Brno – Tuřany Česká správa letišť pronajala na základě
smlouvy o nájmu části podniku soukromému subjektu – akciové
společnosti Letiště Brno, která má za sebou i silné zahraniční
zázemí, společnost BAVDF. K převodu došlo 1. července 2002 a během
relativně krátkého období je dnes rovněž ziskové. Spolupráce
s provozovatelem je velice dobrá.
Pane doktore, v rámci podniku zodpovídáte za obchodní a právní
úsek. Co je či bude nového v obchodních zónách na letišti v Praze?
Co se týče terminálu Sever 1, cestující si nepochybně povšimli, že jsme
provedli změny. Některé se promítly do prstu B, další jsme udělali
v tranzitním prostoru – ve spojovacím krčku u prstu A. Totéž se týká
příletové haly, kde jsme iniciovali výstavbu nové restaurace s plazmovými
obrazovkami. To se pozitivně odrazilo na spokojenosti cestujících a ruku
v ruce s tím i na lepších ekonomických výsledcích. Česká správa
letišť uvažuje také o tom, že zde posílí novinovou a čtenářskou
službu, zejména prodejem cizojazyčných časopisů a brožovaných knížek.
V této chvíli pro pasažéry chystáme další příjemné překvapení –
na pražské letiště by měla nastoupit společnost CZ Retail, jejíž
stejnojmenné společnosti působí na letištích téměř po celém světě a
která provozuje velice pěkné obchody. Na základě vyhodnocení ankety mezi
cestujícími uvažujeme o tom, že v některých prodejních místech dojde
ke změně sortimentu. Ale nechci toho říkat příliš, abych překvapení
neprozradil předem.
V současné době pracujeme na velkém projektu, na řešení obchodní zóny
v terminálu Sever 2. Díky její koncepci Praha-Ruzyně ještě posílí své
postavení mezi nejmodernějšími letišti v Evropě. Připravujeme totiž
soustředěnou obchodní zónu, jaké začínají být běžné na
západoevropských letištích. Kromě ní bude podobně koncipována
i gastrozóna. Měly by v ní být zastoupeny nejvýznamnější světové
kuchyně. Hodně si od toho slibujeme. Věřím, že rozvoj letiště bude
úspěšně pokračovat tak, jak byl nastartován v roce 1995, a že při tom
pomohou jak orgány státní správy, tak i obchodní partneři.
To, co cestující a letecké společnosti na letišti postrádají, je
lékárna, protože ne všechno zabezpečí letištní pohotovostní lékařská
služba a volný prodej léků je i komplikovaný. Můžeme slíbit, že
v terminálu Sever 2 s pěknou lékárnou počítáme.
Rád bych ještě zdůraznil, že v současné době se plány obchodní zóny
dokončují, ale nejsme ještě v etapě, kdy bychom uzavírali smlouvy na
pronájem obchodních ploch. To je ještě předčasné. Uvažujeme o tom, že
budeme se zájemci, kteří se přihlásili, jednat od třetí čtvrtiny
příštího roku.