Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Věřím, že rozvoj bude úspěšně pokračovat

Rozhovor s JUDr. Miloslavem Stodolou, náměstkem generálního ředitele České správy letišť, jsem začal konstatováním, že Česko je jedním z mála evropských států, jehož mezinárodní letiště nevykazují hospodářský pokles. Obzvláštní dynamiku v evropském kontextu si pak udržuje letiště Praha-Ruzyně.
Aniž bych snižoval úlohu ostatních českých mezinárodních letišť, ruzyňské mělo vždy historicky dominantní postavení na letecké dopravní cestě. Lví podíl na tom mají úspěšné a letos osmdesátileté České aerolinie, které odvádí obrovskou práci. Avšak nejen ČSA, celý SkyTeam, jehož jsou alianční součástí. Dalším faktorem přispívajícím k pozitivní dynamice letiště Praha-Ruzyně jsou nízkonákladoví dopravci. Poslední dobou projevuje zájem jedna společnost za druhou a vedeme s nimi obchodní jednání, z nichž některá končí smlouvou. Jak velcí, tak i menší dopravci do Česka přivážejí cestující, kteří ekonomicky přispívají nejen k rozvoji letiště, ale do celkového rozpočtu sektoru cestovního ruchu. Současná poptávka svědčí nejen o velkém zájmu o služby, kterých se jim dostává od České správy letišť a dalších subjektů, jež na letišti Praha působí, ale zejména o Prahu a o Českou republiku.

Pozitivní hospodářskou dynamiku zaznamenává nejen Praha, ale i ostatní letiště ve správě České správy letišť.
Karlovarské letiště k oživení svých obchodních aktivit přispělo i tím, že zásadně přestavělo příletovou a odletovou halu a upravilo její obchodní dispozice. Nejenom v tzv. duty free shopech. Díky vnitřní i venkovní restauraci si také vytvořilo dobré podmínky pro poskytování stravovacích služeb.
Letiště v Ostravě-Mošnově rovněž obchodně expanduje. Své úsilí výrazně zaměřuje na rozvoj infrastruktury. V současné době má ve výstavbě další část terminálu, což je na tamním letišti jedna z největších investičních akcí.
Zatímco v Karlových Varech a v Ostravě jsme správci i provozovateli, letiště Brno – Tuřany Česká správa letišť pronajala na základě smlouvy o nájmu části podniku soukromému subjektu – akciové společnosti Letiště Brno, která má za sebou i silné zahraniční zázemí, společnost BAVDF. K převodu došlo 1. července 2002 a během relativně krátkého období je dnes rovněž ziskové. Spolupráce s provozovatelem je velice dobrá.

Pane doktore, v rámci podniku zodpovídáte za obchodní a právní úsek. Co je či bude nového v obchodních zónách na letišti v Praze?
Co se týče terminálu Sever 1, cestující si nepochybně povšimli, že jsme provedli změny. Některé se promítly do prstu B, další jsme udělali v tranzitním prostoru – ve spojovacím krčku u prstu A. Totéž se týká příletové haly, kde jsme iniciovali výstavbu nové restaurace s plazmovými obrazovkami. To se pozitivně odrazilo na spokojenosti cestujících a ruku v ruce s tím i na lepších ekonomických výsledcích. Česká správa letišť uvažuje také o tom, že zde posílí novinovou a čtenářskou službu, zejména prodejem cizojazyčných časopisů a brožovaných knížek. V této chvíli pro pasažéry chystáme další příjemné překvapení – na pražské letiště by měla nastoupit společnost CZ Retail, jejíž stejnojmenné společnosti působí na letištích téměř po celém světě a která provozuje velice pěkné obchody. Na základě vyhodnocení ankety mezi cestujícími uvažujeme o tom, že v některých prodejních místech dojde ke změně sortimentu. Ale nechci toho říkat příliš, abych překvapení neprozradil předem.
V současné době pracujeme na velkém projektu, na řešení obchodní zóny v terminálu Sever 2. Díky její koncepci Praha-Ruzyně ještě posílí své postavení mezi nejmodernějšími letišti v Evropě. Připravujeme totiž soustředěnou obchodní zónu, jaké začínají být běžné na západoevropských letištích. Kromě ní bude podobně koncipována i gastrozóna. Měly by v ní být zastoupeny nejvýznamnější světové kuchyně. Hodně si od toho slibujeme. Věřím, že rozvoj letiště bude úspěšně pokračovat tak, jak byl nastartován v roce 1995, a že při tom pomohou jak orgány státní správy, tak i obchodní partneři.
To, co cestující a letecké společnosti na letišti postrádají, je lékárna, protože ne všechno zabezpečí letištní pohotovostní lékařská služba a volný prodej léků je i komplikovaný. Můžeme slíbit, že v terminálu Sever 2 s pěknou lékárnou počítáme.
Rád bych ještě zdůraznil, že v současné době se plány obchodní zóny dokončují, ale nejsme ještě v etapě, kdy bychom uzavírali smlouvy na pronájem obchodních ploch. To je ještě předčasné. Uvažujeme o tom, že budeme se zájemci, kteří se přihlásili, jednat od třetí čtvrtiny příštího roku.





www.csl.cz