Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Ing. Jan Kašpar (20.5.1883 až 2.3.1927) svůj první úspěšný let provedl 16. dubna 1910, kdy proletěl dvoukilometrovou trasu ve výši 20 až 25 metrů. Pilotní zkoušku složil 16. června 1910. 13. května 1911 letadlem vlastní konstrukce uskutečnil let Pardubice – Chrudim. Téhož dne i první let s cestujícím Evženem Čihákem. Slavný let Pardubice – Chuchle, při němž za 92 minut překonal vzdálenost 121 km, pak 13. května 1911.
O víkendu 6. a 7. června 2009 se v Pardubicích konala
Aviatická pouť, a tak jsem rozhovor s ředitelem pardubického letiště Ing.
Janem Andrlíkem zahájil tématem „Pardubice – kolébka českého
letectví“.
V podvědomí tady odkaz inženýra Jana Kašpara pořád je. Nejen lidí
pracujících na pardubickém letišti, ale i u představitelů kraje a
města, kteří se v zájmu našeho regionu snaží těžit z faktu, že jsme
kolébkou českého letectví. Příští rok tak u nás budeme slavit sté
výročí prvního letu českého pilota. Jsem přesvědčen, že se na to
město i kraj velmi dobře připraví a spolu se sdružením Aviatická pouť,
které bude slavit své dvacáté výročí, připomenou České republice, kde
byla započata slavná historie českého letectví.
Současná ekonomická situace,výrazně ovlivňující výkonnost
vašeho letiště, ale dostává do popředí i jiné priority.
Bezesporu, ale rozhodnutí Pardubického kraje v konsensu s rozhodnutím
města, tedy majitelů naší společnosti EAST BOHEMIAN AIRPORT a.s., je
pokračovat v modernizaci Letiště Pardubice. Stanovily se nejdůležitější
potřeby. Zásadní roli přitom sehrává legislativní vymezenost.
Stabilizovat a zajistit udržitelnost rozvojových projektů a jejich
financování. Pardubický vzdušný přístav je letištěm se smíšeným
civilním a vojenským provozem. Pozemky, na kterých budeme modernizovat,
patří městu a kraji. Dráhový systém a část pozemků, kde bude nutno
vybudovat další pojížděcí a spojovací dráhy, patří Armádě České
republiky, resp. státu. Do této doby jsme s ní měli uzavřeny pouze
pětileté nájemní smlouvy. Pro to, aby se zajistila udržitelnost projektu,
je třeba, aby tato smlouva byla dlouhodobější. Nejméně osmiletá. Už
první jednání, která hejtman Pardubického kraje Radko Martínek vedl
s náměstky ministryně na Ministerstvu obrany ČR, ukázala, že tato dohoda
je možná. Tzn., že smlouvy lze uzavřít i na delší období, což by
pardubickému letišti zajistilo určitou stabilitu projektu jeho modernizace.
Shoda v postojích zdejších politiků a státu na tom, že je prospěšné,
aby v Pardubicích fungovalo mezinárodní letiště, je téměř
nezvratitelná. Potvrzuje, že regionální mezinárodní letiště mají pro
svá spádová území klíčový rozvojově hospodářský význam, který
nadále poroste.
Modernizace vašeho letiště si vyžádá velké
investice.
Hospodářská situace se, bohužel, podepsala i na vůli investorů investovat
do takovýchto celků. Takže se dá říci, že akciová společnost EAST
BOHEMIAN AIRPORT a.s., a tedy i město Pardubice a Pardubický kraj na to
zůstaly samy. Rozhodly se vybudovat nejdůležitější infrastrukturní
části v souladu s rozhodnutím o pořadí priorit využití dotačních
prostředků, které na tento projekt měly vyčleněny. Tzn. příjezdovou
komunikaci, technické zázemí letiště, palivové hospodářství a
rozšíření světlotechnického obrazce letiště tak, aby odbavovací plochy
i vjezdy na dráhu byly ještě bezpečnější. Díky tomu bude naše
letiště, které je legislativně a technicky dobře zabezpečené, připraveno
na vstup investora, jenž by např. chtěl zainvestovat nový terminál. Nebo se
hospodářská situace zlepší natolik, že se město a kraj rozhodnou
terminál postavit samy.
Okolnosti přejí připraveným. Ekonomické recese střídají
hospodářská oživení. Budete schopni pokrýt předpokládaný růst
pasažérů?
V současné době můžeme říci, že jsme schopni ho pokrýt až do objemu
dvou set tisíc cestujících za rok. Vybudovali jsme novou odbavovací halu.
Z našich objektů jsme upravili kapacitně efektivní příletovou halu.
Zachovali jsme i starou odletovou halu Jana Kašpara, která odpovídá všem
požadavkům na bezpečný odbavovací proces. Koupili jsme nový karusel a
odletovou halu rozšíříme o dalších sto osmdesát metrů čtverečních.
V odletové hale jsme rovněž otevřeli prodejnu Duty Free. Zřídíme
stylovou letištní restauraci, jež doplní zázemí mezinárodního letiště.
Budeme dělat vše pro to, aby si pardubické mezinárodní letiště udrželo
charakter útulného přehledného regionálního vzdušného přístavu, který
cestující rádi využívají.
Určitě nejen cestující…
Samozřejmě, že také řada leteckých společností. Nezakrývám, že se
hodně orientujeme na budování spojení s východními destinacemi. Že máme
enormní zájem o východoevropské a západoasijské letecké společnosti.
Tzn. z hlediska českého zahraničního obchodu dlouhodobě
nejperspektivnější a dosud takřka nesaturované trhy. Rádi bychom tady
v Pardubicích ale přivítali i letecké společnosti z ostatních
teritorií.
Významnými uživateli našeho letiště jsou také české cestovní
kanceláře se svými charterovými lety. Ty z pardubického letiště létají
do osmi destinací. I v tomto segmentu mezinárodní Letiště Pardubice
získává na oblibě. Stále víc lidí poptává zájezdy s odletem
z Pardubic. Jsou-li z naší spádové oblasti v dojezdové vzdálenosti cca
60 km, je to pro ně příjemné, rychlé a mnohem levnější než létat
z Brna, Prahy nebo Vídně. Parkování je u nás zdarma, a tak jim odpadají
logisticky komplikované manévry s dopravením se na letiště. Po návratu ze
zájezdu za dvacet minut po dosednutí letadla účastník zájezdu nastupuje do
svého auta, které měl u nás zdarma zaparkované a hlídané, a jede domů.
Pardubáci a Hradečáci tak jsou do tři čtvrtě hodiny u sebe doma
v obýváku. Ti ostatní do hodiny. Už se nám stalo i to, že k nám
přijel pán na kole, kufr měl upevněn na nosiči a ptal se, kam si může
uložit kolo. Zamkli jsme mu ho do garáže. Po návratu z dovolené jsme mu
dofoukli pláště a on odjel domů. Je to sice úsměvná historka, ale chci
tím ilustrovat, že na tohle jsou regionální letiště jako stvořená.
Hrozně mne mrzí, pokud se cestovní kanceláře brání létání
z mezinárodních regionálních letišť. Pokud někdo bude chtít, aby
letecká zájezdová doprava byla efektivní, musí regionální letiště
využívat.
Pardubické letiště je ale využíváno i pro cargo a byznys
lety.
Troufám si tvrdit, že pro ekonomický rozvoj své spádové oblasti
sehráváme klíčovou roli. Ta zahrnuje nejen Pardubický kraj, ale sahá i na
území Královéhradeckého, Libereckého a Středočeského kraje,
východních aglomerací hl.m. Prahy a části kraje Vysočina. Mnohé
z velkých investičních projektů, které byly na jejich územích
uskutečněny, byly realizovány i díky tomu, že jsou snadno dostupné
z Letiště Pardubice. Někteří vrcholní manažeři nám naprosto jasně
řekli, že v případě, že by k nám nemohli byznys lety, investice jejich
firem by tady byly poloviční nebo žádné. Pardubické letiště tak
využívají Iveco Vysoké Mýto, TPCA Kolín, Junker a další firmy. Tedy
společnosti, které mají velký vliv na zaměstnanost. Takže kdyby nic
dalšího, udržení velkého rozvojového iniciačního potenciálu
mezinárodního regionálního Letiště Pardubice zůstává prioritním cílem
našich akcionářů – města Pardubic i Pardubického kraje.