Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































V rámci přepravy „just in time“ trvale dosahuje špičkových parametrů

Hlavní téma pátého vydání Všudybylu mne zavedlo do metropole Moravskoslezského kraje, a to kvůli interview s předsedou představenstva akciové společnosti ČSAD Ostrava a.s. Pan Ing. Stanislav Purger totiž svojí podnikatelskou invencí úspěšně navazuje na baťovské tradice svého rodného Zlína, o nichž něco málo vím. Ostatně ne náhodou je původní urbanistický koncept Sezimova Ústí II, kde jsem prožil první etapu svého života, podoben tomu zlínskému.
Pane předsedo, o tom, jak je doprava a dopravní dostupnost pro daný region důležitá, hovořil hejtman Moravskoslezského kraje Ing. Evžen Tošenovský v prvním vydání letošního Všudybylu, když v souvislosti s otevřením prvního úseku D47 konstatoval:
„Dálnice do regionu přináší hospodářské oživení v širokém spektru a už nyní začala plnit rozvojovou úlohu. Je zřejmé, že výrazně ovlivňuje zájem investorů. Usilují o to, aby byli včas v místech, kudy povede. Region, který byl dlouhou dobu „spící oblastí“, prožívá boom výstavby ubytovacích kapacit a apartmánových domů, které začínají být velkým byznysem. Přicházejí investoři, mající zájem o výstavbu hotelů v té nejvyšší kategorii. Moravskoslezský kraj se tak dočkal ekonomického rozvoje včetně markantního nárůstu příjezdů obchodní a turistické klientely.“

Ano, Moravskoslezský kraj prožívá hospodářské oživení. Nicméně, doktore, začal jste Baťou. Já však půjdu do historie ještě dál. V Moravskoslezském kraji je jedno velice kouzelné místo, a to Rožnov pod Radhoštěm. Je tam skanzen, který má několik tematických sektorů. V nich si člověk může připomenout, jak to v kterém cechu či řemesle kdysi vypadalo. Je tam i formanská chalupa. Je v ní zachováno vše tak, jak to bývalo před staletími. Mě jako dopraváka zejména oslovuje to, že formani byli významnými integrujícími prvky mezi Valašskem a centrem mocnářství – Vídní. Forman u nás naložil len, přízi, plátno a spoustu dalších věcí a odjel s povozem do Vídně. Cesta mu trvala zhruba tři týdny. Z Vídně přivezl novinky, sůl a další užitečné věci. Ostatně, už i v dřívějších dobách docházelo k velkému přesunu zboží. Dnes je situace jiná hlavně v tom, že se ho přepravuje daleko víc, nezřídka se stává, že stejné komodity protisměrně. Nejpodstatnější rozdíl je v tom, že forman jel do Vídně tři týdny tam a tři nazpět, a my to zvládáme za šest hodin. V dopravě profesionálně působím od roku 1978 a sleduji množství přepravovaného zboží. Pokud srovnám období před třiceti lety s dnešním, objemy se nejméně čtyřikrát zvětšily. Zejména proto, že dřív byla každá teritoriální oblast víceméně soběstačná z hlediska zásobování potravinami a většinou dalších komodit. Dováželo se jen to, co v kraji chybělo. Dnes se většina zboží dováží, včetně hraček apod. Často z mnohatisíci­kilometrových vzdáleností, či – u tuzemské produkce – přes celou republiku. V Ostravě tak běžně kupujeme jihočeské mléko, severočeské pivo atd. Nošovické pivo se zase vyváží do Čech, takže se kamiony s pivem na silnicích míjejí všemi směry. Doprava je zkrátka čím dál tím více klíčovým fenoménem akcelerujícím či brzdícím ekonomiku.

Společnost ČSAD Ostrava a.s. byla do roku 1990 tradiční společností, jež provozovala autobusovou dopravu, městskou hromadnou a mezinárodní kamionovou dopravu.
Já tomu říkám model „čínská vesnice“ nebo „horské údolí“. Každý autodopravce měl své opravny, čalounické dílny, stolárny, myčky, pneuservisy i čerpací stanice. Od roku 1993 jsme ale začali provádět restrukturalizaci firmy. Zjišťovali jsme, jak tyto činnosti fungují v zahraničí, aby byly efektivní, aby nás nepohltily silní, zejména západoevropští dopravci. Proto jsme si vytipovali činnosti, které chceme provádět, a ty jsme po roce 1997 vyčlenili do samostatných společností. Tak vzniklo ČSAD BUS Ostrava a.s., kde jsme soustředili veškerou autobusovou dopravu, ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s., provozující nákladní dopravu, a ČSAD REALITY Ostrava a.s., na niž jsme převedli nadbytečný majetek. ČSAD Ostrava a.s. zůstala mateřskou společností, která si nechala nemovitosti a činnosti potřebné pro zázemí dceřiných společností. V další etapě jsme začali spolupracovat s nadnárodním koncernem Veolia, kterému jsme odprodali společnost ČSAD BUS Ostrava a.s. Na území Moravskoslezského a Olomouckého kraje tak dnes základní dopravní obslužnost zajišťuje společnost CONNEX z koncernu Veolia. Kromě dopravy společnost Veolia provozuje vodovody, kanalizace atd. My jí poskytujeme služby na autobusových nádražích, opravárenský, pneu a diagnostický servis, tankování pohonných hmot apod. Z výkonné sféry jsme přešli do oblasti služeb, v níž máme daleko větší možnosti uplatnění a perspektivu. Koncern Veolia podniká ve Francii a téměř ve všech západoevropských zemích, a k tomu ještě v Austrálii a některých dalších zaoceánských zemích. Je to úplně jiný formát byznysu, rentability a produktivity práce, než co bychom byli my schopni produkovat na území dvou krajů České republiky.

Jednou ze společností, kterou si ČSAD Ostrava a.s. ponechala, je ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s.
A tak lze dnes na cestách vidět krásné vozy Mercedes s návěsy v bílé kamufláži s červenými nápisy. Přepravují zboží nejen v rámci České republiky, ale celé Evropy. Jako stěžejní cíl jsme si vytyčili zajišťovat dopravu hlavně pro významné zákazníky na základě dlouhodobých smluvních vztahů. ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s. je špičkově řízenou a vybavenou firmou. Všechna její vozidla disponují navigačními a komunikačními technologiemi. V kterémkoliv momentě víme, kde se které vozidlo pohybuje a co převáží. Řidič má v kabině terminál, jehož prostřednictvím z dispečinku dostává pokyny včetně informací o průjezdnosti. Díky nasazení špičkové techniky včetně informačních technologií, softwarového vybavení a kvalitně proškolených lidí proto pro řadu strategických partnerů zajišťujeme přepravu „just in time“. Je to jeden z nejzodpověd­nějších způsobů přepravy. Jestliže zboží nakládáme na území severní Moravy a během dvou a půl dne jej máme dopravit do Anglie a v přesně stanovený čas na přesně stanoveném místě vykládat, tak tam stůj co stůj musíme být. Zákazníka nezajímají žádné, ani objektivní, příčiny, počasí, neprůjezdnost apod., ale pouze to, že ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s.v rámci přepravy „just in time“ trvale dosahuje špičkových parametrů.
Není žádným tajemstvím, a i o tom pan hejtman Tošenovský ve vámi zmiňovaném vydání Všudybylu hovořil, že se v blízkosti Nošovic buduje velký výrobní závod automobilky Hyundai, který je sesterskou společností automobilky KIA, jejíž výrobní závod už stojí v Žilině. V jedné z těchto fabrik se bude dělat šest set tisíc motorů ročně, ve druhé šest set tisíc převodovek, takže se bude mezi nimi každoročně přepravovat tři sta tisíc motorů a převodovek. Je samozřejmé, že máme o získání těchto zakázek zájem. Celá severomoravská aglomerace se i díky této investici hospodářsky velmi intenzivně rozvíjí. Můžeme sledovat progres i v leteckém propojení Moravskoslezského kraje se světem, kdy jedním z požadavků významných zahraničních investorů bylo větší zprůchodnění Letiště Leoše Janáčka Ostrava-Mošnov nejen u přepravy osob, ale i pro cargo, o což se významným způsobem zasadila samospráva Moravskoslezského kraje. Ostravská aglomerace, která byla dříve dominantně závislá na těžbě uhlí, výrobě koksu, slévárnách a ocelárnách, proniká i do dalších oblastí podnikání. Všechny tyto hospodářské aktivity přinášejí oživení i v rámci rozvoje služeb, což je oblast, v níž podnikáme.

Zpátky k Baťovi, k jeho kariérnímu systému. Od roku 1993 jste prováděli změny nejen v oblasti restrukturalizace a řízení procesů, ale určitě jste se soustředili i na tu nejdůležitější oblast, na lidské zdroje.
Každá firma je tak úspěšná, jak schopné manažery si dokáže získat, vychovat a udržet. Je zapotřebí mít ve firmách vůdčí osobnosti, které jdou příkladem, které se ztotožňují s podnikatelskou filozofií firmy a uplatňují co nejefektivnější řízení, aby firma obstála v nesmlouvavé domácí i zahraniční konkurenci.

Předminulý Všudybyl zdobila prezentace vašeho hotelu.
Naší radostí a chloubou z dob tzv. „horského údolí“ je rekreační objekt, původně určený pro odpočinek zaměstnanců někdejšího státního podniku ČSAD Ostrava, v Rožnově pod Radhoštěm. Po privatizaci jsme hotel, jehož provozování nezapadá do portfolia činností dopravní firmy, vyčlenili z přímého majetku ČSAD Ostrava a.s. a založili samostatnou akciovou společnost Beskydský hotel Relax a.s. se sídlem v Rožnově pod Radhoštěm. Hotel jsme zrekonstruovali a dnes poskytuje nadstandardní služby pro rekreaci i pro firemní a kongresové akce, pro prezentace, sportovní soustředění apod. Nachází se na kopečku uprostřed lesoparku, asi 20 minut chůze od centra města. Je kompletně vybaven pro poskytování rehabilitačních služeb. V Beskydech je řada možností pro lyžování, cyklistiku, letní i zimní turistiku, k výletům do zajímavých míst, např. k soše Radegasta na Radhošť i za malebnou Jurkovičovou architekturou na Pustevny. Beskydský hotel Relax nabízí řadu možností sportovního vyžití ve fitcentru, na tenisových kurtech, ve vnitřním a venkovním bazénu, kuželně, na minigolfu i na dětském hřišti.
Začal jsem v Rožnově pod Radhoštěm ve Valašském muzeu v přírodě, jež nám připomíná tradiční hodnoty, a rád jím také zakončím. Je to nádherné místo, kde se můžete přenést o víc než sto let nazpátek a čerpat inspiraci a energii i pro další podnikání.