Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Hlavní téma pátého vydání Všudybylu mne zavedlo do
metropole Moravskoslezského kraje, a to kvůli interview s předsedou
představenstva akciové společnosti ČSAD Ostrava a.s. Pan Ing. Stanislav
Purger totiž svojí podnikatelskou invencí úspěšně navazuje na baťovské
tradice svého rodného Zlína, o nichž něco málo vím. Ostatně ne náhodou
je původní urbanistický koncept Sezimova Ústí II, kde jsem prožil první
etapu svého života, podoben tomu zlínskému.
Pane předsedo, o tom, jak je doprava a dopravní dostupnost pro daný region
důležitá, hovořil hejtman Moravskoslezského kraje Ing. Evžen Tošenovský
v prvním vydání letošního Všudybylu, když v souvislosti s otevřením
prvního úseku D47 konstatoval:
„Dálnice do regionu přináší hospodářské oživení v širokém spektru
a už nyní začala plnit rozvojovou úlohu. Je zřejmé, že výrazně
ovlivňuje zájem investorů. Usilují o to, aby byli včas v místech, kudy
povede. Region, který byl dlouhou dobu „spící oblastí“, prožívá boom
výstavby ubytovacích kapacit a apartmánových domů, které začínají být
velkým byznysem. Přicházejí investoři, mající zájem o výstavbu hotelů
v té nejvyšší kategorii. Moravskoslezský kraj se tak dočkal ekonomického
rozvoje včetně markantního nárůstu příjezdů obchodní a turistické
klientely.“
Ano, Moravskoslezský kraj prožívá hospodářské oživení. Nicméně,
doktore, začal jste Baťou. Já však půjdu do historie ještě dál.
V Moravskoslezském kraji je jedno velice kouzelné místo, a to Rožnov pod
Radhoštěm. Je tam skanzen, který má několik tematických sektorů. V nich
si člověk může připomenout, jak to v kterém cechu či řemesle kdysi
vypadalo. Je tam i formanská chalupa. Je v ní zachováno vše tak, jak to
bývalo před staletími. Mě jako dopraváka zejména oslovuje to, že formani
byli významnými integrujícími prvky mezi Valašskem a centrem
mocnářství – Vídní. Forman u nás naložil len, přízi, plátno a
spoustu dalších věcí a odjel s povozem do Vídně. Cesta mu trvala zhruba
tři týdny. Z Vídně přivezl novinky, sůl a další užitečné věci.
Ostatně, už i v dřívějších dobách docházelo k velkému přesunu
zboží. Dnes je situace jiná hlavně v tom, že se ho přepravuje daleko
víc, nezřídka se stává, že stejné komodity protisměrně.
Nejpodstatnější rozdíl je v tom, že forman jel do Vídně tři týdny tam
a tři nazpět, a my to zvládáme za šest hodin. V dopravě profesionálně
působím od roku 1978 a sleduji množství přepravovaného zboží. Pokud
srovnám období před třiceti lety s dnešním, objemy se nejméně
čtyřikrát zvětšily. Zejména proto, že dřív byla každá teritoriální
oblast víceméně soběstačná z hlediska zásobování potravinami a
většinou dalších komodit. Dováželo se jen to, co v kraji chybělo. Dnes
se většina zboží dováží, včetně hraček apod. Často
z mnohatisícikilometrových vzdáleností, či – u tuzemské
produkce – přes celou republiku. V Ostravě tak běžně kupujeme
jihočeské mléko, severočeské pivo atd. Nošovické pivo se zase vyváží
do Čech, takže se kamiony s pivem na silnicích míjejí všemi směry.
Doprava je zkrátka čím dál tím více klíčovým fenoménem akcelerujícím
či brzdícím ekonomiku.
Společnost ČSAD Ostrava a.s. byla do roku 1990 tradiční
společností, jež provozovala autobusovou dopravu, městskou hromadnou a
mezinárodní kamionovou dopravu.
Já tomu říkám model „čínská vesnice“ nebo „horské údolí“.
Každý autodopravce měl své opravny, čalounické dílny, stolárny, myčky,
pneuservisy i čerpací stanice. Od roku 1993 jsme ale začali provádět
restrukturalizaci firmy. Zjišťovali jsme, jak tyto činnosti fungují
v zahraničí, aby byly efektivní, aby nás nepohltily silní, zejména
západoevropští dopravci. Proto jsme si vytipovali činnosti, které chceme
provádět, a ty jsme po roce 1997 vyčlenili do samostatných společností.
Tak vzniklo ČSAD BUS Ostrava a.s., kde jsme soustředili veškerou autobusovou
dopravu, ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s., provozující nákladní dopravu, a ČSAD
REALITY Ostrava a.s., na niž jsme převedli nadbytečný majetek. ČSAD Ostrava
a.s. zůstala mateřskou společností, která si nechala nemovitosti a
činnosti potřebné pro zázemí dceřiných společností. V další etapě
jsme začali spolupracovat s nadnárodním koncernem Veolia, kterému jsme
odprodali společnost ČSAD BUS Ostrava a.s. Na území Moravskoslezského a
Olomouckého kraje tak dnes základní dopravní obslužnost zajišťuje
společnost CONNEX z koncernu Veolia. Kromě dopravy společnost Veolia
provozuje vodovody, kanalizace atd. My jí poskytujeme služby na autobusových
nádražích, opravárenský, pneu a diagnostický servis, tankování
pohonných hmot apod. Z výkonné sféry jsme přešli do oblasti služeb,
v níž máme daleko větší možnosti uplatnění a perspektivu. Koncern
Veolia podniká ve Francii a téměř ve všech západoevropských zemích, a
k tomu ještě v Austrálii a některých dalších zaoceánských zemích. Je
to úplně jiný formát byznysu, rentability a produktivity práce, než co
bychom byli my schopni produkovat na území dvou krajů České republiky.
Jednou ze společností, kterou si ČSAD Ostrava a.s. ponechala,
je ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s.
A tak lze dnes na cestách vidět krásné vozy Mercedes s návěsy v bílé
kamufláži s červenými nápisy. Přepravují zboží nejen v rámci České
republiky, ale celé Evropy. Jako stěžejní cíl jsme si vytyčili
zajišťovat dopravu hlavně pro významné zákazníky na základě
dlouhodobých smluvních vztahů. ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s. je špičkově
řízenou a vybavenou firmou. Všechna její vozidla disponují navigačními a
komunikačními technologiemi. V kterémkoliv momentě víme, kde se které
vozidlo pohybuje a co převáží. Řidič má v kabině terminál, jehož
prostřednictvím z dispečinku dostává pokyny včetně informací
o průjezdnosti. Díky nasazení špičkové techniky včetně informačních
technologií, softwarového vybavení a kvalitně proškolených lidí proto pro
řadu strategických partnerů zajišťujeme přepravu „just in time“. Je to
jeden z nejzodpovědnějších způsobů přepravy. Jestliže zboží
nakládáme na území severní Moravy a během dvou a půl dne jej máme
dopravit do Anglie a v přesně stanovený čas na přesně stanoveném místě
vykládat, tak tam stůj co stůj musíme být. Zákazníka nezajímají
žádné, ani objektivní, příčiny, počasí, neprůjezdnost apod., ale pouze
to, že ČSAD LOGISTIK Ostrava a.s.v rámci přepravy „just in time“ trvale
dosahuje špičkových parametrů.
Není žádným tajemstvím, a i o tom pan hejtman Tošenovský ve vámi
zmiňovaném vydání Všudybylu hovořil, že se v blízkosti Nošovic buduje
velký výrobní závod automobilky Hyundai, který je sesterskou společností
automobilky KIA, jejíž výrobní závod už stojí v Žilině. V jedné
z těchto fabrik se bude dělat šest set tisíc motorů ročně, ve druhé
šest set tisíc převodovek, takže se bude mezi nimi každoročně
přepravovat tři sta tisíc motorů a převodovek. Je samozřejmé, že máme
o získání těchto zakázek zájem. Celá severomoravská aglomerace se
i díky této investici hospodářsky velmi intenzivně rozvíjí. Můžeme
sledovat progres i v leteckém propojení Moravskoslezského kraje se světem,
kdy jedním z požadavků významných zahraničních investorů bylo větší
zprůchodnění Letiště Leoše Janáčka Ostrava-Mošnov nejen u přepravy
osob, ale i pro cargo, o což se významným způsobem zasadila samospráva
Moravskoslezského kraje. Ostravská aglomerace, která byla dříve dominantně
závislá na těžbě uhlí, výrobě koksu, slévárnách a ocelárnách,
proniká i do dalších oblastí podnikání. Všechny tyto hospodářské
aktivity přinášejí oživení i v rámci rozvoje služeb, což je oblast,
v níž podnikáme.
Zpátky k Baťovi, k jeho kariérnímu systému. Od roku 1993 jste
prováděli změny nejen v oblasti restrukturalizace a řízení procesů, ale
určitě jste se soustředili i na tu nejdůležitější oblast, na lidské
zdroje.
Každá firma je tak úspěšná, jak schopné manažery si dokáže získat,
vychovat a udržet. Je zapotřebí mít ve firmách vůdčí osobnosti, které
jdou příkladem, které se ztotožňují s podnikatelskou filozofií firmy a
uplatňují co nejefektivnější řízení, aby firma obstála v nesmlouvavé
domácí i zahraniční konkurenci.
Předminulý Všudybyl zdobila prezentace vašeho hotelu.
Naší radostí a chloubou z dob tzv. „horského údolí“ je rekreační
objekt, původně určený pro odpočinek zaměstnanců někdejšího státního
podniku ČSAD Ostrava, v Rožnově pod Radhoštěm. Po privatizaci jsme hotel,
jehož provozování nezapadá do portfolia činností dopravní firmy,
vyčlenili z přímého majetku ČSAD Ostrava a.s. a založili samostatnou
akciovou společnost Beskydský hotel Relax a.s. se sídlem v Rožnově pod
Radhoštěm. Hotel jsme zrekonstruovali a dnes poskytuje nadstandardní služby
pro rekreaci i pro firemní a kongresové akce, pro prezentace, sportovní
soustředění apod. Nachází se na kopečku uprostřed lesoparku, asi
20 minut chůze od centra města. Je kompletně vybaven pro poskytování
rehabilitačních služeb. V Beskydech je řada možností pro lyžování,
cyklistiku, letní i zimní turistiku, k výletům do zajímavých míst,
např. k soše Radegasta na Radhošť i za malebnou Jurkovičovou
architekturou na Pustevny. Beskydský hotel Relax nabízí řadu možností
sportovního vyžití ve fitcentru, na tenisových kurtech, ve vnitřním a
venkovním bazénu, kuželně, na minigolfu i na dětském hřišti.
Začal jsem v Rožnově pod Radhoštěm ve Valašském muzeu v přírodě,
jež nám připomíná tradiční hodnoty, a rád jím také zakončím. Je to
nádherné místo, kde se můžete přenést o víc než sto let nazpátek a
čerpat inspiraci a energii i pro další podnikání.