Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V sobotu 14. května 2016 se v Jeseníku na Gräfenbergu a ve
městě dole pod kopcem odehrávalo Zahájení 169. lázeňské sezony. Jeho
program otevřela lázeňská výtvarná dílna v areálu Priessnitzových
léčebných lázní Jeseník a završil Májový bál. Součástí programu
byly Historické okénko do Priessnitzovy doby, testování zdraví, rodinné
soutěže a soutěže pro děti, produkce kapel Old Time Jazz Band, Dechového
orchestru mladých s mažoretkami, Czeczelband, G Point Funkction, Věry
Špinarové, Janice Harrington a Michala Hrůzy s kapelou. Při té
příležitosti jsem oslovil starostu Jeseníku Ing. Adama Kalouse.
Pane starosto, žehnání zdejším pramenům předcházela tisková
konference k mistrovství Evropy v orientačním běhu, Závodu míru a Kostka
Cupu Jeseník, které v květnu a červnu hostí vaše město. Vy jste na ní
zdůraznil význam cestovního ruchu pro Jeseník a region. Poměrně důrazně
jste přitom akcentoval potřebu přijetí zákona o cestovním ruchu. Co od
jeho přijetí očekáváte?
Že v souvislosti s místním a regionálním rozvojem stanoví pravidla
některým procesům v domácím a příjezdovém cestovním ruchu. Zejména
v oblasti určení daní vybíraných formou vzdušného, rekreačních,
ubytovacích a lázeňských poplatků městy a obcemi. Jsem přesvědčen, že
obdobně, jako je tomu třeba v Rakousku, by výnosy z nich měly být
investovány zpátky do rozvoje cestovního ruchu v místech, v nichž jsou
vybírány. Zejména pak do činnosti nazývané destinační management – do
budování a prosazování těchto turistických a lázeňských destinací.
Vnitrozemí Česka a město Jeseník by si určitě zasloužily
lepší a zejména bezpečné dopravní propojení s areálem Priessnitzových
léčebných lázní, aby poptávka a útraty příchozích spotřebitelů –
lázeňských hostů a návštěvníků lázní – mohly v daleko větší
míře podporovat zdejší regionální rozvoj a mikroekonomiku Jeseníku.
Červeně značená turistická cesta z lázní do Jeseníku vede oklikou a
přímější pěší, po silnici, je chodcům životu nebezpečná.
Toho jsme si plně vědomi. V současné době už máme studii na výstavbu
chodníku, který by spojoval město Jeseník s areálem Priessnitzových
léčebných lázní. V tomto roce zahájíme projektovou přípravu. Tento
chodník tu dlouhodobě chybí a o jeho realizaci se mluví už desítky let.
Pro nás je prioritou bezpečnost všech příchozích do města a do lázní a
děláme vše pro to, aby se tato složitá a finančně velmi náročná stavba
realizovala co nejdříve.
Neuvažujete vzhledem k velkému převýšení o lanovce?
Ostatně kdekomu se na její pořízení podařilo získat evropské
dotace.
Myšlenka o lanovce není nová, její trasa byla už dříve zanesena do
územního plánu města. Byla by součástí dopravní infrastruktury,
dopravní obslužnosti. Znamená to, že by nesloužila jen turistům, ale
i občanům města a kraje. Takto by došlo k logickému propojení města
s lázněmi, a tím by se zvýšila atraktivita obou míst. Lanovka je
atraktivní a ekologický způsob dopravy. Právě proto se mi tato myšlenka
velmi zamlouvá, neboť klima Priessnitzových lázní je v Česku
nejčistší. V tomto primátu se průběžně střídá s Karlovou
Studánkou. Potřebujeme zachovat čistý vzduch, neboť počet návštěvníků
stoupá, což se odráží v nárůstu dopravy do lázní. Co se týká dotace,
vím, že v současné době není vypsán žádný dotační titul, a
předpokládám, že vypsán nebude. Je to o individuálních žádostech a
shánění peněz. Jedná se o středně- až dlouhodobý projekt. Se záměrem
vybudovat visutou kabinovou lanovku se obracíme na Státní fond dopravní
infrastruktury.
Železniční trať, která už je součástí systému základní
dopravní obslužnosti zdejšího regionu, právě prochází
modernizací.
Velmi vítám, že se cestování po železnici zrychlí a zvýší se
i bezpečnost. Součástí modernizace je i kompletní rekonstrukce
nástupišť vlakového nádraží v Jeseníku, což se odrazí ve vyšším
komfortu pro imobilní osoby.
Pane starosto, proč jste šel do komunální politiky?
Hlavním impulsem byl zpackaný projekt aquaparku minulých radnic, kdy bylo
promarněno osm let příprav. Jeho příprava spolkla na dvacet milionů korun
a k tomu, že byly promarněny, se nikdo nehlásí. Nikdo za to nenese
zodpovědnost. Proto jsem vstoupil do politiky, abych to změnil.