Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S rektorem Univerzity Jana Amose Komenského Praha doc. PhDr.
Lubošem Chaloupkou, CSc., navazujeme v únoru 2017 na minulý rozhovor,
který jsme končili úvahou nad systémem vysokoškolského
vzdělávání.
Pane rektore, na tomto poli lze očekávat výrazné změny s ohledem
na novelu zákona o vysokých školách. Pojďme se zastavit u studentů,
kterých se problematika vzdělávání týká nejvíc. Jací jsou ti
dnešní?
Domnívám se, že náročnější. Často mají jasnou představu, kam chtějí
v životě směřovat, a podle toho si vybírají studium. Mají daleko
větší možnosti, nejen co se týče volby vysokých škol a studijních
oborů, ale také v přístupu k informacím. Díky tomu si mohou vybrat
školu, o níž se důkladně informují. Kvalitní škola by jim měla být
schopna dát určitou nadstavbu, co se vzdělávání týče, ale také
orientaci ve společenském dění a hodnotách. S tím souvisí i to, jaké
osobnosti na škole působí a jaké hodnoty předávají. Vždy jsem usiloval
o to, aby u nás přednášeli pedagogové s bohatými zkušenostmi, jejichž
akční rádius přesahuje rámec jejich profese. V tomto kontextu proto nemohu
nezmínit například pana profesora Jiřího Svobodu, kterému letos
mezinárodní jury Ohrid Academy of Humanism (www.ohrid-academy.org) udělila
Světovou cenu za humanismus (The World Prize for Humanism for 2017). Mezi
laureáty tohoto ocenění, jež je udělováno od r. 2007, patří i nositelé
Nobelovy ceny za literaturu Alexandr Solženicyn a Herta Müllerová.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha (UJAK) je nejstarší
českou soukromou univerzitou působící v Česku. Byla založena jako první
soukromá univerzita už v polistopadovém Československu. Je její prvenství
zavazující?
Zavazující je nejen toto prvenství. Pro UJAK je prioritou poskytovat
vzdělání a studijní zázemí na nejvyšší úrovni. UJAK nabízí studium
širokého spektra společenskovědních oborů. Pilíři jsou Speciální
pedagogika, Vzdělávání dospělých, Andragogika, Evropská
hospodářskosprávní studia, Sociální a mediální komunikace, Management
cestovního ruchu, Právo v podnikání, Manažerská studia, Scénická a
mediální studia a Bezpečnostní studia. UJAK má jako jediná instituce
v České republice oprávnění konat mezinárodní jazykové zkoušky TELC,
které jsou v Evropě všeobecně uznávaným dokladem jazykových znalostí.
UJAK má také MBA program Řízení lidských zdrojů a Evropská unie, pro
nějž jsme získali prestižní mezinárodní akreditaci FIBAA. Foundation for
International Business Administration Accreditation spolupráci s UJAK hodnotí
velice pozitivně a přišla s návrhy na její rozšíření. Vložená
energie se nám vrací nejen ve formě úspěšných absolventů, ale také
v řadě ocenění. Koncem loňského roku například byla naše univerzita
oceněna panevropskou společností pro kulturu, vzdělávání a
vědecko-technickou spolupráci Comenius v rámci vyhlašování výsledků
prestižní celostátní ankety „Českých 100 nejlepších“ ve
Španělském sále Pražského hradu v oborové kategorii Zdraví,
vzdělání, humanita. Ale abych se vrátil k tomu, jak chápeme výsadní
postavení, které vyplývá z faktu, že UJAK je nejstarší českou soukromou
univerzitou. Samozřejmostí je trvalý trend nabízet studentům další a
další možnosti vzdělávání. Spolupracujeme s více než padesáti
univerzitami světa. Ve výuce spojujeme osvědčené tradiční metody i nové
technologie. Zmíním například možnost skládat nemalou část zkoušek
v TestCentru formou počítačových testů. UJAK také klade velký důraz na
praxi. Například studenti mediálně orientovaných oborů mají k dispozici
profesionální audiovizuální studio a nově spolupracují s rádii Hey a
Color, pro něž připravujeme vlastní pořady.
Spolupráce s médii určitě nebude jedinou novinkou. Co
v oblasti akreditací?
V prosinci 2016 získal akreditaci náš nový vzdělávací program
Doplňující didaktické studium anglického jazyka. Je určen pro
učitele cizích jazyků. UJAK se dlouhodobě, krom vysokoškolských
studijních programů, zaměřuje na kurzy celoživotního vzdělávání a
výuku jazyků. S ohledem na skutečnost, že pedagogicky orientované obory
jsou pilířem portfolia univerzity a že jazyková výuka je na naší škole
na vysoké úrovni, byla tato specializace logickou volbou. Velké změny jsou
samozřejmě spojeny s koncem Akreditační komise, jež byla nahrazena
Národním akreditačním úřadem, který, jak doufáme, přinese pozitivní
změny v oblasti transparentnosti udělování akreditací. V současné době
je jeho činnost v počátcích. UJAK se snaží rychle adaptovat na nové
podmínky, které pro sektor vysokých škol připravila novela
vysokoškolského zákona. Chystáme se revitalizovat učitelské studium
speciální pedagogiky a založit tři další studijní programy. Samozřejmě
bude záležet na posouzení těchto projektů Národním akreditačním
úřadem pro vysoké školství. Mimo oblast akreditací chystáme bohaté
jarní vydání Univerzitních listů a pracujeme na tom, aby se naši
studenti mohli víc setkávat s významnými osobnostmi oborů, které
rozvíjíme.
UJAK při výuce klade důraz na praxi. Velká část vašich
studentů při studiu pracuje. Jak jim vycházíte vstříc?
Všechny obory lze na UJAK studovat buď prezenční, nebo kombinovanou formou.
UJAK je přitom známa tím, že kombinovaná forma studia probíhá
o víkendech, takže studenty, kteří pracují, v zaměstnání prakticky
nijak neomezuje. To ovšem neznamená, že posluchači kombinované formy studia
nemusejí splnit stejné penzum povinností – těžiště zde daleko víc
spočívá v samostudiu. O studenty se výborně stará naše studijní
oddělení, které je jim k dispozici i o víkendech, což rozhodně není na
jiných vysokých školách samozřejmostí. Studijní oddělení se vždy
maximálně snaží vyjít studentům vstříc, aby měli co nejlepší
podmínky pro plnění studijních povinností. Nabízíme také možnost
získat individuální studijní plán. Myslíme rovněž na hendikepované
studenty. Pro ně je k dispozici Akademické poradenské centrum.
Na některých vysokých školách neradi vidí, když studenti
podnikají a snaží se vydělávat. Jiné školy k tomu přímo vybízejí.
Jaký na to máte názor?
Rozhodně nevidím nic špatného na tom, když student získané znalosti
zúročuje v praxi. Samozřejmě musí zvládat studijní zátěž. Nicméně,
jak jsem konstatoval na začátku, mladí lidé často mají jasnou představu,
kam chtějí v životě směřovat, a studium i práci dokážou úspěšně
skloubit. UJAK jim k tomu ráda vytváří podmínky.
UJAK má vysokou úspěšnost uplatnění absolventů. Jaký je váš
recept na úspěšné absolventy? Jen v oblasti mediálních oborů lze narazit
na řadu z nich.
Už z podstaty svého uplatnění, protože jsou nejvíc vidět. Optimální
studijní podmínky se UJAK usiluje vytvořit pro každého studenta a to
obnáší velkou míru individualizace. V nadsázce bychom mohli říci, že
recept na úspěšného absolventa vypadá asi takto: vezměte studenta, který
má o studium opravdu zájem, vytvořte mu ve škole podmínky, aby mohl
rozvinout své individuální schopnosti, zprostředkujte mu kontakt s reálnou
životní a pracovní praxí, a pokud je student již zaměstnán, tak mu
vytvořte specifické podmínky pro efektivní studium. Tohle zamíchejte,
udržujte v teple po dobu tří až pěti let a pak se můžete nadít
úspěchu. Univerzity by měly studentům umožnit rozvíjet jejich
potenciál – a o to usilujeme.
S rektorem Chaloupkou hovořil Jan Červenka.