Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Dvě třetiny Čechů plánují letos strávit alespoň část dovolené v tuzemsku. K nejlákavějším aktivitám patří pěší a poznávací turistika, koupání a vodní sporty, ale i pobyt na vlastní či pronajaté chatě nebo chalupě. Vyplývá to z průzkumu, který Institut turismu agentury CzechTourism provedl před začátkem letní turistické sezony.
Dovolenou v tomto roce rozhodně plánuje 85 % respondentů, ostatní
dotázaní si zatím nejsou jisti, zda na dovolenou vyrazí. Z těch, kteří
na ni určitě pojedou, jich jen 16 % zvolí výhradně
návštěvu zahraničí. Drtivá většina turistů plánuje buď pouze
tuzemský pobyt (41 %), nebo kombinaci tuzemské a zahraniční dovolené
(36 %).
„Z výsledků průzkumu je zřejmé, že Česká republika je pro české
turisty atraktivní destinací s významnými klady, mezi které patří
menší finanční náročnost pobytu, absence jazykové bariéry, ale
i bezpečnost destinace, která může při rozhodování hrát významnou roli
u tuzemských i zahraničních turistů. Necelých čtyřicet procent
dotázaných navíc uvedlo, že poznávání turistických cílů Čech, Moravy
a Slezska je pro ně letos lákavější než turistické cíle
v zahraničí,“ uvedla Monika Palatková, generální ředitelka
agentury CzechTourism.
Mezi nejoblíbenější aktivity patří jako každoročně pěší turistika po
horách, koupání, návštěvy hradů a zámků, cyklovýlety, ale také letní
kulturní a gastronomické akce.
„Návštěva hudebních festivalů, gastronomických slavností
i společenských událostí je trend, který oslovuje nejen mladou cílovou
skupinu. Gastroturismus či enoturistika, kterým je přímo zaslíbena oblast
jižní Moravy, je stále na vzestupu a lokální gastroslavnosti mohou být
impulzem k návštěvě dané lokality, třeba v rámci cyklovýletu,“
dodává ředitelka Institutu turismu agentury CzechTourism Markéta
Vogelová.
Tuzemskou dovolenou si Češi plánují nejčastěji na červenec a srpen
v průměrné délce jednoho týdne. Celkem 35 % turistů si dopřeje
dovolenou kratší – čtyři nebo pět dní. Na dva týdny a déle se na
dovolenou v Čechách chystá jen malé procento Čechů.
Během tuzemské dovolené využijí čeští turisté k ubytování
nejčastěji penziony či kempy, časté je také ubytování u přátel a
známých. Zajímavou alternativou k hromadným ubytovacím zařízením je
pronájem chaty či chalupy. Přestože je Česká republika ve světě
vnímána jako národ chatařů, tuzemských turistů, kteří stráví
dovolenou v pronajaté rekreační nemovitosti, je dokonce více než těch,
kteří plánují pobyt ve vlastním objektu.
„Češi jsou národ individualistů. V loňském roce jsme takto
v Česku ubytovali více než 21 tisíc turistů a každý rok jich
v průměru o deset procent přibývá,“ uvedl Wolfgang Quilitz,
ředitel společnosti Novasol, která se zabývá zprostředkováním pronájmu
rekreačních objektů. Rozhodujícím činitelem je podle něj „value for
money“, tedy dostatek soukromí a pohodlí při relativně nízkých
nákladech.
Nejlákavějšími tuzemskými destinacemi jsou pro české turisty tradičně
jižní Čechy, jižní Morava, Šumava a Krkonoše.
Mgr. Martina Fišerová, vedoucí tiskového oddělení
CzechTourism