Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V jihovýchodních Čechách,
v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků a rozsáhlých lesů
najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou: poslední úzkokolejnou
železnici v Čechách. Její koleje, vzdálené od sebe pouhých
760 milimetrů, se vinou spoustou zatáček z Jindřichova Hradce na jih do
Nové Bystřice u rakouských hranic, na sever pak směřují do Obrataně,
obce ležící na půli cesty mezi Táborem a Pelhřimovem. Romantické lokálky
jsou nejen živou technickou památkou, dokumentující vývoj železniční
dopravy na území Čech v období, kdy si koleje hledaly cestu také na
venkov, ale také především dodnes životaschopným prostředkem základní
dopravní obsluhy regionu dopravou osobní i nákladní.
Trať do Nové Bystřice,
dlouhá 33 km, zpřístupňuje od roku 1897 krajinu České Kanady. Vlak vás
poveze hlubokými lesy i šťavnatými loukami, okolo zrcadel rybníků
i bludných balvanů. Léty nachýlené telefonní sloupy jakoby ukazovaly
vlaku cestu – to aby nezabloudil a neztratil pás úzkých kolejniček, jako
stuha se vinoucích krajem. Malebná nádražíčka a zastávky decentně
ukryté před shonem dnešní doby v lesním tichu jen podtrhují romantiku
cesty do dětství. Od nich vychází hustá síť turistických
i cykloturistických tras, propojujících mnohé další
zajímavosti okolí.
Severní úzkokolejka
do Obrataně nejen spojuje malebná městečka Novou Včelnici, Kamenici nad
Lipou a Černovice u Tábora s okolními vesnicemi každodenními osobními
i nákladními vlaky, ale z jejích ostrých zatáček a velkých stoupání
poskytuje množství půvabných výhledů do zdejší krajiny lesů a slunných
strání. Značené turistické trasy pak nabízejí řadu možností
k výletům do poněkud neprávem opomíjeného kraje a k mnoha zajímavým
památkám v okolí.
Čím jiná dráha?
Na první pohled se zdá, že se od jiných lokálek může lišit nanejvýš
svým úzkým rozchodem. Je to ale jinak: Jindřichohradecké úzkokolejky vám
nabídnou služby, aktivity a zážitky, které jsou na jiných drahách prostě
nemožné. Posuďte sami:
Provoz parních lokomotiv
V sezoně podle jízdního řádu pro veřejnost, celoročně kdykoliv na
základě vaší objednávky vyjíždějí se svými vlaky naše historické
parní lokomotivy. K nim patří samozřejmě i náročně restaurované
stoleté osobní vagony, které poskytují teprve ten správný prožitek při
cestě do minulosti – nebo kamkoliv jinam, kam vedou naše koleje a kam si
budete přát.
Zvláštní vlaky na přání
Připravíme pro vás jízdu vaším soukromým vlakem podle vaší objednávky,
s jízdním řádem podle přání. Jízda může být zakončena večírkem
či piknikem v lesním nádražíčku Hůrky, jehož prostory jsou upraveny
právě pro tyto účely barem a posezením (případně i prostorem pro hudbu
a tanec) v historickém dřevěném skladišti, upravenou travnatou plochou
s ohništěm, sociálním zařízením a dalšími vymoženostmi, které na
nádražích obvykle nehledáte.
Vlak doplníme programem podle vašeho přání (hudba, občerstvení včetně
opékání nejrůznějších pamlsků, vystoupení ve stylu přepadení vlaku, a
dále co vás napadne a bude proveditelné).
Jsme zvyklí nejen na cestovní kanceláře a podnikové výlety, ale i na
svatby ve vlaku, soukromé oslavy, speciální vlaky pro fotografy a filmaře
profesionální i amatérské včetně jejich specifických požadavků,
školy, tiskové konference a mnohé další varianty. Služeb našich vlaků
využili mimo jiné i prezident ČR Václav Havel a premiér Vladimír
Špidla…
Speciality aneb Už jste jeli v uhláku?
Tak tohle vám jsme schopni splnit opravdu pouze a jen my; na jiných
železnicích s takovým přáním neuspějete. Láká vás jízda podle slov
klasické písničky „sedím si na uhláku a vyhlížím přes okraje“?
Žádný problém! Jízda v otevřeném nákladním voze vybaveném lavicemi a
stoly, požitek poskvrněný snad jen nějakou tou sazí. Á propos – bylo
zjištěno, že saze na chlebíčkách v malé míře neškodí… Stejně tak
můžeme nabídnout kryté nákladní vozy zvané „dobytčáky“ nebo vozy
plošinové. Na pomyslné druhé straně pak stojí oběd či raut v
„séparé“ oddíle bývalého poštovního vozu. A když budete při
návratu vlaku kolem půlnoci pozorně sledovat měsícem ozářené louky Na
radosti u Senotína, možná uvidíte v trávě tančit vílu…
Pojali jste nápad vzít s sebou vlakem bicykl? Samozřejmé. A koně? Oznamte
nám to, prosíme, tři dny předem…
Edmondsonovy lepenkové jízdenky
Pro cestující vašeho vlaku připravíme podle přání i dobové pamětní
železniční lepenkové jízdenky, takové, jaké ještě před dvaceti lety
neodmyslitelně patřily ke každé jízdě vlakem, ale dnes je odvál čas.
Jedinou tiskárnu takových jízdenek v republice jsme zachránili před
šrotem a jsme schopni vám v tomto tradičním provedení vytisknout
i vizitky, příležitostné tisky a repliky jízdenek.
Dovolená na nádraží?
I v tom jsme „jiná dráha“. Nikde jinde vám nenabídnou pobyt
v zařízených apartmánech na venkovských nádražíčkách, kde lišky (a
vlaky) dávají dobrou noc a od nichž jejich vesnice dávno utekly blíž nové
době. Prožijte týden či dva v roli pana přednosty stanice „na ztracené
vartě“ uprostřed lesů. Apartmány jsou pohodlně zařízeny včetně
kuchyňky a sociálního vybavení, v blízkosti koupání, stravování
z vlastní „produkce“. Turistika, cyklovýlety, houbaření. Parkování
přímo na nádraží. Ideální pro rodinné dovolené.
Balíčky služeb
Kromě výše popsaných produktů zajistíme pro vaši skupinu či zájezd
nocleh v některém z partnerských hotelů v okolí. Pro znavené
účastníky jízdy vlakem nebo jako doplnění programu zabezpečíme transfer
z/na nádraží historickým (nebo naopak současným) autobusem. Obdobně je
program jízdy možno doplnit návštěvou některé z památek v okolí
tratě (jindřichohradecký zámek, hrad Landštejn, klášter ve vsi
Klášter…). Fantazii se meze nekladou!
První byl Cimrman
Jindřichohradecké úzkokolejky navštívila celá řada významných
osobností naší minulosti i současnosti. Prvním velikánem, který okusil,
pravda, poněkud nedobrovolně, dobrodiní tohoto dopravního prostředku, byl
sám Jára Cimrman. Proto byla na věčnou paměť této události na zastávku
Kaproun umístěna za účasti členů Divadla Járy Cimrmana pamětní deska a
posléze vztyčena – či spíše položena – i socha. Zastávka se tak
stala kultovním cílem cimrmanologů celého světa. Přesvědčte
se sami!