Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
• Česká správa letišť zaznamenala oproti stejnému pololetí
loňského roku nárůst cestujících o 15,2 % • kolikpak lidí,
z oněch vbrzku očekávaných deseti milionů ročně, by rádo na letiště
přijelo či z něj pokračovalo vlakem? • připravuje se výstavba
Terminálu II s cílovou kapacitou 10 milionů cestujících za rok •
výběr letištních tax je neziskovou záležitostí aneb za co cestující
platí • nové letištní restaurace s výhledem na plochu včetně
otevřené letní terasy • začátkem prosince zahájí provoz
letištní kantýna a samoobsluha s potravinami •
Ono se řekne letiště… To s čím se po cestě na to pražské
setkáte nejdříve, budou zřejmě veřejné letištní komunikace. České
správě letišť ale patří i parkoviště a budovy, kterými procházíte.
Také ostraha, úklid i ostatní služby jsou zajišťovány buď přímo
zaměstnanci ČSL nebo prostřednictvím dalších organizací. To platí
o všech letištích České správy letišť, ať jsou v Ostravě, Brně,
Praze nebo Karlových Varech. Přicházíte k odbavovací přepážce. Systém,
na němž vás a vaše zavazadla odbavují, je letištní, rovněž tak
informační systém. Projdete pasovou kontrolou. Čas před odletem
v zahraničním prostoru může trávit v letištních saloncích,
čekárnách či restauracích (ty, které nedávno Česká správa letišť
otevřela, mají krásný výhled na plochu včetně venkovní terasy)
i nákupy v duty free shopech apod. Pak se dostavíte k odletu a po nezbytné
bezpečnostní kontrole a kontrole palubní vstupenky odcházíte nástupním
mostem do letadla nebo na odbavovací plochu, odkud vás letištní autobus
dopraví k letadlu. České správě letišť potažmo České republice
patří i všechny pojížděcí plochy, startovací a přistávací dráhy a
nad tím vším dozírající záchranná požární služba. Letecký dopravce
pak přistavuje letadlo a svým personálem zajišťuje palubní služby.
Česká správa letišť mu k tomu vytváří podmínky včetně napojení na
energetické zdroje. Další komunikace mezi posádkou letadla a letištěm je
pak už na Řízení letového provozu.
Pane řediteli, překotný růst provozu na letišti Praha-Ruzyně
jakoby dává za pravdu lidem, kteří v něm vidí potenciální
středoevropský letecký hub.
Hub, to je zřejmě snem každého provozovatele letiště. Skutečností je,
že se tento trend naplňuje nezávisle na našich přáních strmě se
zvyšujícími objemy odbavených osob a nákladů. Za první polovinu tohoto
roku máme nárůst o 15,2 % cestujících proti stejnému období roku
loňského. V roce 1991, kdy Česká správa letišť vznikla, prošlo
letištěm Praha Ruzyně 1,5 milionu cestujících. Letos jich očekáváme
6,4 milionu. Nárůst je tak radikální, že nás dostává do kritické
situace.
V současné době dostavujeme prst „B“ do plné délky (200m) a měli
bychom ho otevřít začátkem března 2002. Momentálně nejužším místem
našeho letiště jsou právě nástupní čekárny a tímto řešením se,
alespoň krátkodobě, naše pozice trochu vylepší.
V roce 2005 se prý bude počet cestujících pohybovat (a to i při
daleko nižším nárůstu) kolem 9 milionů.
Je to trend srovnatelný ku příkladu s letištěm Vídeň, které má
v tomto roce již 12 milionů. Dostáváme se tak do značného tlaku. Naším
úkolem je vybudovat kapacity, které těmto dimenzím budou odpovídat. Tedy
i postavit Terminál II s cílovou kapacitou 10 milionů
cestujících ročně.
A stihnete to včas?
Máme již první výkresy. Dimenze prostor budou odpovídat 10 milionům.
Technické vybavení bude sice přizpůsobeno aktuálnímu množství
cestujících, ale maximálně efektivně, tedy tak, abychom finančně
nepřetížili onu naši pomyslnou loď nazývanou letištěm. Všechny stavby a
realizace – ať to jsou parkoviště, terminál, návazné plochy a služby,
totiž hradíme z vlastních prostředků a z úvěrů bez přispění
státního rozpočtu. Nový Terminál II by nás měl stát zhruba 7,5 mld.
Kč. Kolem něj budou vyvolané další investice související
s ekologií – čištění odpadních vod, přemístění skladů leteckých
pohonných hmot, požární stanice. To jsou věci, které v této první fázi
nejsou zahrnuty. Ty budou doplňovány postupně tak, jak se bude rozvíjet
provoz. Zároveň s Terminálem II bude postaven prst „C“. Podle nárůstu
počtu cestujících se budou přistavovat další části pro odbavení
letadel, aby letiště Praha-Ruzyně finálně mohlo v budoucnosti bez
větších problémů odbavit 20 milionů cestujících ročně. To je
množství, které lze očekávat mezi roky 2015 – 2025. Letiště
Praha-Ruzyně nemá stavební omezení. V případě potřeby (připusťme) zde
existuje možnost přistavení dalšího terminálu s kapacitou až
20 milionů osob ročně. Letiště má obrovské možnosti rozvoje, a to jak
v oblasti odbavení osob, tak carga.
Součástí ceny každé letenky je letištní taxa. Za co cestující
platí?
To je dlouhá řada položek. Odpisy budov a vybavení, energie – nejenom
tepla, ale i chladu, elektrické energie, úklid, mzdy lidí, kteří se
starají, aby chod letiště byl plynulý a bez závad. To jsou položky, které
tvoří největší podíl. Každým rokem se výše letištní taxy vyhodnocuje
a zvažuje se, zda se zvýší, sníží či zůstane-li na stejné úrovni. Pro
Českou správu letišť není výběr letištních tax ziskovou záležitostí.
Svým partnerům – zástupcům IATA – musíme zdůvodňovat všechny
nákladové položky i výnosy, aby bylo zřejmé, že letištní taxa není
zisková. Do neziskových poplatků se kromě ní dále zahrnuje poplatek za
přistávání a parkování letadel. Všechny dohromady nám dělají zhruba
50 % výnosů. Zbývající část výnosů zajišťují neletecké činnosti.
Tvoří je příjmy za pronájmy kanceláří a dalších komerčních prostor,
obchodů , pronájmy reklamních ploch apod. Z těchto hradíme generální
opravy, které jsou investiční činností, i výstavbu nových kapacit. Tento
rok očekáváme, že náš obrat bude činit 3,6 až 3,7 mld. Kč.
Významným trendem v oblasti vývoje dopravních letadel je snižování
provozních nákladů, a to i zvyšováním jejich přepravní kapacity.
Velkokapacitní stroje ale budou vyžadovat zcela jiný způsob
odbavení.
To je budoucnost. Když přišla v roce 1968 první Jumba, byli jsme
překvapeni. Dnes budeme zřejmě daleko méně. To, že nám v současné
době velmi dramaticky stoupá počet českých cestujících, je mj. způsobeno
nižší cenou letenek, již umožňují právě nižší provozní náklady na
jednu přepravenou osobu. Tento trend bude pokračovat. Teorií nakládacích
ramp, odbavovacích mostů apod. je několik. Neustále monitorujeme světové
trendy, abychom s nimi drželi krok.
V areálu letiště Praha Ruzyně stále vznikají nové objekty.
22. června jste za přítomnosti předsedy Parlamentu České republiky prof.
Klause uvedli do provozu parkoviště „C“.
Objekt parkoviště „C“ je druhým největším „parkhausem“ v Evropě.
Je náhradou za část plošného parkoviště, kde by měl vyrůst hotel
s 250 pokoji. Jsme přesvědčeni, že takovéto doplnění letištní
infrastruktury sem patří.
V červenci jste otevřeli nové gastronomické středisko včetně dvou
samoobslužných restaurací a obslužné restaurace.
Ano, jedna samoobsluha je v tuzemské části, je volně přístupná všem
návštěvníkům letiště a je s výhledem na plochu. Druhá je
v zahraniční části pro cestující, kteří již prošli pasovou kontrolou
a disponuje terasou s možností posezení. Kuřáci mohou v klidu posedět
v obslužné restauraci, kde si mohou vybrat i ze široké nabídky
kvalitních značek světových vín.
Začátkem prosince budeme otvírat letištní kantýnu pro zaměstnance ČSA a
dalších leteckých společností, řízení letového provozu, cizinecké
policie, celnice, pracovníky firem, které jsou zde v pronájmech apod.
Letiště, to je v neposlední řadě zhruba devět tisíc lidí, kteří zde
pracují. Ve stejné době budeme otvírat i letištní samoobsluhu
s potravinami.
Měl jsem možnost prohlédnout si pár letišť a systémů
návaznosti letecké dopravy na dopravní systém dané země. Letiště Praha
Ruzyně je strategickým dopravním uzlem přesahujícím rámec České
republiky. Jistě by si i ono zasloužilo vlastní vlakové nádraží.
Kolikpak lidí, z oněch očekávaných deseti milionů ročně, by rádo na
letiště přijelo či z něj pohodlně odjelo do Prahy a dál do vnitrozemí
vlakem?
Jsem přesvědčen, že koleje by sem vést měly. Ať už to bude metro,
rychlodráha či regulérní železniční koridor. Ale je to problematika,
která jde mimo kompetence České správy letišť. Ta je pouze účastníkem,
ale až v pomyslné třetí řadě. Za dané patové situace máme zájem
o urychlení dostavby vnějšího silničního okruhu. Existuje reálná šance
jej do 5 let dokončit. I to je ale strašně dlouho. V současné době
denně letištěm projde 30 tisíc lidí a bude jich stále víc. Velmi si
přejeme, aby ustaly nesmyslné průtahy a aby se alespoň odlehčilo Evropské
ulici.
Koleje ano, ale je potřeba, aby se tato otázka řešila na jiné úrovni a
daleko rozhodněji, než současným způsobem, který nikam nevede.