Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Vzduch je naše moře! V tomto duchu školí Let's Fly letecké profesionály už šestnáct let. Od počátků aviatiky totiž čeští, slezští, moravští a slovenští letci patří k nejlepším představitelům této zvláštním způsobem posedlé skupiny lidí. Už od svého založení v roce 1997 usiluje Let's Fly o to, aby navázala na tradice československé letecké školy. Protože ví, že špičkoví profesionálové vyrůstají z široké základny milovníků létání a letectví, podporuje všechny aktivní zájemce o tento obor. Svých cílů dosahuje díky optimální kombinaci dlouholetých zkušeností starších leteckých profesionálů a entuziasmu mladých instruktorů, kteří se orientují v soudobých technologiích a potřebách mladé generace. Samozřejmostí je využívání nejmodernějších technologií při teoretickém i praktickém výcviku.

To nejlepší z československého letectví dalším generacím

S jednatelem letecké školy Let's Fly Ing. Lubošem Vavrošem si povídáme 31. května 2013 na půdě školy v mošnovském le­tištním areálu.
Pane inženýre, vaší leteckou školou prošly desetitisíce pilotů a členů palubního personálu. Zastupovali přes sedmdesát leteckých společností z více než padesáti zemí všech kontinentů světa vyjma Antarktidy.
Školu jsme na letišti v Ostravě založili v roce 1997. V té době jsem dělal provozního ředitele Air Ostrava, první soukromé letecké společnosti v Česku, jež provozovala obchodní leteckou dopravu. Byla to doba, kdy Česká republika z pohledu leteckých úřadů začínala přijímat evropská pravidla. Tenkrát tady na ostravském letišti Armáda České republiky nechala úplně bezprizorně stát simulátor TL-410 na české turbovrtulové letadlo L-410. Už tehdy mi bylo jasné, že tu máme něco velmi cenného. Nevědělo se, jak se simulátorem naložit, tak jsme zcela cíleně založili společnost se záměrem provozovat ho. Založili jsme tedy leteckou školu. V průběhu let se nám podařilo získat jak národní, tak mezinárodní certifikáty. Stali jsme se první licencovanou školou pro výcvik profesionálních pilotů ve střední a východní Evropě. To mohu doložit certifikátem pro Type Rating Training Organization s číslem 001. Byli jsme tedy před všemi, i před ČSA, a začali školit piloty. Postupem času jsme rozšiřovali aktivity tak, že na přelomu devadesátých let jsme byli jediným subjektem, který byl schopen poskytovat veškeré služby v oblasti leteckého vzdělávání. Od „ulice“ (tedy lidí s nulovou zkušeností) až do nejvyšší kvalifikace, kterou je školení a přezkušování dopravních pilotů pro motorové dopravní vícepilotní letadlo. I díky tomu, že jsme školili piloty na typy L-410 a L-420, které se dodnes úspěšně provozují a vyrábějí se pro celý svět, jsme při bilancování patnáctiletého výročí společnosti v minulém roce napočítali klienty z třiapadesáti zemí světa. Školili jsme tu piloty třiasedmdesáti leteckých společností. Počet provedených výcviků – tedy pilotů, kteří u nás v Mošnově absolvovali výcvik – je v řádu desetitisíců. Jsme velmi hrdí na to, že právě naše společnost přiměla všechny tyto lidi, aby navštívili Moravskoslezský kraj. Tím pádem jsme téměř stoprocentním vývozcem služeb.

Provádíte tu i základní letecký výcvik.
Ano, ten zahrnuje teorii soukromého pilota, teorii dopravního pilota a teorii obchodního pilota. Učíme létat podle přístrojů, létat v noci, vícepilotní postupy. Máme program pro letecké společnosti. Školíme tzv. crew resources management, tedy řízení posádek. Školíme problematiku nebezpečného zboží. Jsme prakticky jediné nezávislé školicí středisko pro palubní personál – stevardy a stevardky, jimž umožňujeme získání certifikátů. Spolu s výcvikovým centrem ČSA jsme jediným subjektem, který schválený kurz pro palubní průvodčí poskytuje. Není to ale tak, že když jej u nás absolvují, mohou rovnou nastoupit. Potřebují ještě projít typovým kurzem u provozovatele. Ve spolupráci s technickými univerzitami – ČVUT Praha a Technickou univerzitou Ostrava – zajišťujeme praktický výcvik studentů. Působíme nejen v Ostravě, ale máme středisko i v Praze, kde v Letňanech provozujeme letový simulátor.

Podnikáte i v oblasti cestovního ruchu.
Ano, máme letadla, piloty i odborníky, a tak nabízíme vyhlídkové a poznávací lety, zajišťujeme firemní teambuildingové a incentivní programy včetně pilotování na simulátoru. Pro individuální klienty, kteří uvažují o získání licence pilota, ať kvůli koníčku nebo profesionální kariéře, máme testovací lety. V současné době naše služby rozšiřujeme i o tzv. bezmotorový výcvik. Při základních školeních a seznámení s problematikou spolupracujeme s naším partnerským Aeroklubem Hranice v Drahotuších.

Už třetím rokem je škola Let's Fly v rámci doprovodné části Dnů NATO v Ostravě a Dnů leteckých sil Armády České republiky, které se letos na Letišti Leoše Janáčka budou konat 19. až 22. září 2013, spolupořadatelem mezinárodní letecké výstavy FlyIn.
Organizace mezinárodní letecké výstavy FlyIn je jednou z věcí, kterou se snažíme upevňovat své postavení. Protože jsme leteckou školou, pracujeme na té její části, která je zaměřena na letecké školství. Navazujeme při tom na odkaz prvorepublikového československého letectví. Jako jeden z největších odkazů Masarykovy republiky vnímáme akci „Vzduch je naše moře!“, která obrovským způsobem pomohla jak československému leteckému průmyslu, tak československé letecké škole. Nejen během druhé světové války a zejména bitvy o Británii. Otisk československého letectví najdeme takřka na každém místě naší planety. Když porovnám metodiku přípravy letců a leteckého personálu tzv. anglosaského světa s tím, co je reprezentováno východním, tedy řekněme asijským a ruským, stylem, jsem přesvědčen, že československá škola letectví je ideální kombinací. Může navazovat na genom, který tu byl v oblasti letectví založen ještě dříve než za první republiky. Pokud jde o výuku a provozování letadel, a dnes už opět i v oblasti výroby letadel – v součtu tedy v celkovém postavení leteckého průmyslu – patříme ve světě ke skutečným velmocím. To je směrování, na kterém se chceme podílet. Snažíme se vytvářet takové podmínky, abychom byli schopni předávat to nejlepší z československého letectví dalším generacím. Dnes je to trochu složité, protože podpora civilního leteckého vzdělávání ze strany státu prakticky neexistuje. Pokud někdo chce dosáhnout na pilotní licenci, musí si drahé létání i výcvik financovat z vlastních zdrojů.

Pane Vavroši, jak jste se vlastně dostal k létání a letectví?
Pocházím ze Studénky. To je malé městečko, které bylo před válkou charakteristické tím, že jako jedno z mála míst v Československu disponovalo dvěma letišti. To tovární sloužilo podpoře výroby letadel Tatra. Můj dědeček byl členem týmu, který ve Studénce vyrobil letoun Tatra 101 s dodnes nepřekonaným rekordem v non-stop letu jednomotorového letadla s pístovým motorem na vzdálenost. Tatra 101 jej dosáhla v roce 1938 na trase Praha – Chartúm. Vzhledem k nadcházející válce pak byla letecká výroba ze Studénky přesunuta a skončila v Otrokovicích u Bati. Mimo to měla Studénka aeroklubové letiště, které disponovalo motorovým navijákem na vypouštění větroňů. Na tehdejší dobu to byla velmi moderní technologie a luxus. Takže historie letectví v naší rodině začala dědečkem. Otec létal celý život jako dopravní letec a já začínal ve čtrnácti letech v Aeroklubu Hranice. Po střední škole a zkušenosti s bezmotorovým létáním jsem nastoupil na vojenskou školu. Působil jsem jako vojenský stíhací pilot. V roce 1990 jsem od stíhacího letectva přešel k dopravnímu a do roku 1994 jsem létal jako dopravní pilot, kapitán – instruktor vojenského dopravního letectva. Od roku 1994 působím v civilním letectví. Měl jsem štěstí, že jsem mohl vyzkoušet všechny druhy leteckých aktivit. Pilotoval jsem proudová soukromá letadla. Létal jsem v pravidelné obchodní dopravě. Byl jsem předváděcím pilotem malých letadel Moravanu Otrokovice a v roce 1997 spoluzaložil firmu Let's Fly. Tři a půl roku jsem měl příležitost pracovat jako ředitel Ostravského letiště a vidět letectví z druhé strany – z pohledu subjektu, který mu zabezpečuje servis. K tomu, abych mohl studentům předávat problematiku letectví v celé šíři, je mi i tato zkušenost velkým přínosem. V leteckých společnostech působím dodnes. Jsem provozním ředitelem společnosti SAMAIR na Slovensku, která tam provozuje boeingy pro charterovou dopravu. A na zavádění boeingů jsem se podílel i v pro nás tak exotických zemích jako je např. Kirgízie.