Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Vzduch je naše moře! V tomto duchu školí Let's Fly letecké profesionály už šestnáct let. Od počátků aviatiky totiž čeští, slezští, moravští a slovenští letci patří k nejlepším představitelům této zvláštním způsobem posedlé skupiny lidí. Už od svého založení v roce 1997 usiluje Let's Fly o to, aby navázala na tradice československé letecké školy. Protože ví, že špičkoví profesionálové vyrůstají z široké základny milovníků létání a letectví, podporuje všechny aktivní zájemce o tento obor. Svých cílů dosahuje díky optimální kombinaci dlouholetých zkušeností starších leteckých profesionálů a entuziasmu mladých instruktorů, kteří se orientují v soudobých technologiích a potřebách mladé generace. Samozřejmostí je využívání nejmodernějších technologií při teoretickém i praktickém výcviku.
S jednatelem letecké školy Let's Fly Ing. Lubošem Vavrošem
si povídáme 31. května 2013 na půdě školy v mošnovském letištním
areálu.
Pane inženýre, vaší leteckou školou prošly desetitisíce pilotů a
členů palubního personálu. Zastupovali přes sedmdesát leteckých
společností z více než padesáti zemí všech kontinentů světa vyjma
Antarktidy.
Školu jsme na letišti v Ostravě založili v roce 1997. V té době jsem
dělal provozního ředitele Air Ostrava, první soukromé letecké společnosti
v Česku, jež provozovala obchodní leteckou dopravu. Byla to doba, kdy
Česká republika z pohledu leteckých úřadů začínala přijímat evropská
pravidla. Tenkrát tady na ostravském letišti Armáda České republiky
nechala úplně bezprizorně stát simulátor TL-410 na české turbovrtulové
letadlo L-410. Už tehdy mi bylo jasné, že tu máme něco velmi cenného.
Nevědělo se, jak se simulátorem naložit, tak jsme zcela cíleně založili
společnost se záměrem provozovat ho. Založili jsme tedy leteckou školu.
V průběhu let se nám podařilo získat jak národní, tak mezinárodní
certifikáty. Stali jsme se první licencovanou školou pro výcvik
profesionálních pilotů ve střední a východní Evropě. To mohu doložit
certifikátem pro Type Rating Training Organization s číslem 001. Byli jsme
tedy před všemi, i před ČSA, a začali školit piloty. Postupem času jsme
rozšiřovali aktivity tak, že na přelomu devadesátých let jsme byli
jediným subjektem, který byl schopen poskytovat veškeré služby v oblasti
leteckého vzdělávání. Od „ulice“ (tedy lidí s nulovou zkušeností)
až do nejvyšší kvalifikace, kterou je školení a přezkušování
dopravních pilotů pro motorové dopravní vícepilotní letadlo. I díky
tomu, že jsme školili piloty na typy L-410 a L-420, které se dodnes
úspěšně provozují a vyrábějí se pro celý svět, jsme při bilancování
patnáctiletého výročí společnosti v minulém roce napočítali klienty
z třiapadesáti zemí světa. Školili jsme tu piloty třiasedmdesáti
leteckých společností. Počet provedených výcviků – tedy pilotů,
kteří u nás v Mošnově absolvovali výcvik – je v řádu
desetitisíců. Jsme velmi hrdí na to, že právě naše společnost přiměla
všechny tyto lidi, aby navštívili Moravskoslezský kraj. Tím pádem jsme
téměř stoprocentním vývozcem služeb.
Provádíte tu i základní letecký výcvik.
Ano, ten zahrnuje teorii soukromého pilota, teorii dopravního pilota a teorii
obchodního pilota. Učíme létat podle přístrojů, létat v noci,
vícepilotní postupy. Máme program pro letecké společnosti. Školíme tzv.
crew resources management, tedy řízení posádek. Školíme problematiku
nebezpečného zboží. Jsme prakticky jediné nezávislé školicí středisko
pro palubní personál – stevardy a stevardky, jimž umožňujeme získání
certifikátů. Spolu s výcvikovým centrem ČSA jsme jediným subjektem,
který schválený kurz pro palubní průvodčí poskytuje. Není to ale tak,
že když jej u nás absolvují, mohou rovnou nastoupit. Potřebují ještě
projít typovým kurzem u provozovatele. Ve spolupráci s technickými
univerzitami – ČVUT Praha a Technickou univerzitou Ostrava –
zajišťujeme praktický výcvik studentů. Působíme nejen v Ostravě, ale
máme středisko i v Praze, kde v Letňanech provozujeme letový
simulátor.
Podnikáte i v oblasti cestovního ruchu.
Ano, máme letadla, piloty i odborníky, a tak nabízíme vyhlídkové a
poznávací lety, zajišťujeme firemní teambuildingové a incentivní programy
včetně pilotování na simulátoru. Pro individuální klienty, kteří
uvažují o získání licence pilota, ať kvůli koníčku nebo
profesionální kariéře, máme testovací lety. V současné době naše
služby rozšiřujeme i o tzv. bezmotorový výcvik. Při základních
školeních a seznámení s problematikou spolupracujeme s naším
partnerským Aeroklubem Hranice v Drahotuších.
Už třetím rokem je škola Let's Fly v rámci doprovodné
části Dnů NATO v Ostravě a Dnů leteckých sil Armády České republiky,
které se letos na Letišti Leoše Janáčka budou konat 19. až 22. září
2013, spolupořadatelem mezinárodní letecké výstavy FlyIn.
Organizace mezinárodní letecké výstavy FlyIn je jednou z věcí, kterou se
snažíme upevňovat své postavení. Protože jsme leteckou školou, pracujeme
na té její části, která je zaměřena na letecké školství. Navazujeme
při tom na odkaz prvorepublikového československého letectví. Jako jeden
z největších odkazů Masarykovy republiky vnímáme akci „Vzduch je naše
moře!“, která obrovským způsobem pomohla jak československému leteckému
průmyslu, tak československé letecké škole. Nejen během druhé světové
války a zejména bitvy o Británii. Otisk československého letectví najdeme
takřka na každém místě naší planety. Když porovnám metodiku přípravy
letců a leteckého personálu tzv. anglosaského světa s tím, co je
reprezentováno východním, tedy řekněme asijským a ruským, stylem, jsem
přesvědčen, že československá škola letectví je ideální kombinací.
Může navazovat na genom, který tu byl v oblasti letectví založen ještě
dříve než za první republiky. Pokud jde o výuku a provozování letadel, a
dnes už opět i v oblasti výroby letadel – v součtu tedy v celkovém
postavení leteckého průmyslu – patříme ve světě ke skutečným
velmocím. To je směrování, na kterém se chceme podílet. Snažíme se
vytvářet takové podmínky, abychom byli schopni předávat to nejlepší
z československého letectví dalším generacím. Dnes je to trochu
složité, protože podpora civilního leteckého vzdělávání ze strany
státu prakticky neexistuje. Pokud někdo chce dosáhnout na pilotní licenci,
musí si drahé létání i výcvik financovat z vlastních zdrojů.
Pane Vavroši, jak jste se vlastně dostal k létání a
letectví?
Pocházím ze Studénky. To je malé městečko, které bylo před válkou
charakteristické tím, že jako jedno z mála míst v Československu
disponovalo dvěma letišti. To tovární sloužilo podpoře výroby letadel
Tatra. Můj dědeček byl členem týmu, který ve Studénce vyrobil letoun
Tatra 101 s dodnes nepřekonaným rekordem v non-stop letu jednomotorového
letadla s pístovým motorem na vzdálenost. Tatra 101 jej dosáhla v roce
1938 na trase Praha – Chartúm. Vzhledem k nadcházející válce pak byla
letecká výroba ze Studénky přesunuta a skončila v Otrokovicích u Bati.
Mimo to měla Studénka aeroklubové letiště, které disponovalo motorovým
navijákem na vypouštění větroňů. Na tehdejší dobu to byla velmi
moderní technologie a luxus. Takže historie letectví v naší rodině
začala dědečkem. Otec létal celý život jako dopravní letec a já
začínal ve čtrnácti letech v Aeroklubu Hranice. Po střední škole a
zkušenosti s bezmotorovým létáním jsem nastoupil na vojenskou školu.
Působil jsem jako vojenský stíhací pilot. V roce 1990 jsem od stíhacího
letectva přešel k dopravnímu a do roku 1994 jsem létal jako dopravní
pilot, kapitán – instruktor vojenského dopravního letectva. Od roku
1994 působím v civilním letectví. Měl jsem štěstí, že jsem mohl
vyzkoušet všechny druhy leteckých aktivit. Pilotoval jsem proudová soukromá
letadla. Létal jsem v pravidelné obchodní dopravě. Byl jsem předváděcím
pilotem malých letadel Moravanu Otrokovice a v roce 1997 spoluzaložil firmu
Let's Fly. Tři a půl roku jsem měl příležitost pracovat jako ředitel
Ostravského letiště a vidět letectví z druhé strany – z pohledu
subjektu, který mu zabezpečuje servis. K tomu, abych mohl studentům
předávat problematiku letectví v celé šíři, je mi i tato zkušenost
velkým přínosem. V leteckých společnostech působím dodnes. Jsem
provozním ředitelem společnosti SAMAIR na Slovensku, která tam provozuje
boeingy pro charterovou dopravu. A na zavádění boeingů jsem se podílel
i v pro nás tak exotických zemích jako je např. Kirgízie.