Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s.
v České republice působí dvanáct let. Na scéně exportních
i tuzemských obchodních aktivit je všeobecně uznávaným velkým hráčem.
Nabízí pojištění komerčních rizik platební nevůle a platební
neschopnosti, krátkodobých dodavatelských úvěrů (tzv. pojištění
pohledávek), pojištění záruk a ve své dceřiné společnosti Euler Hermes
Čescob Service, s.r.o. inkaso pohledávek. Prostřednictvím svého akcionáře
Euler Hermes Kreditversicherungs-AG je součástí nadnárodního uskupení –
největší pojišťovací skupiny ve své kategorii – Euler Hermes S.A,
která pokrývá 35,75 % světového trhu úvěrového pojištění a je
členem skupiny Allianz. Její ratingové ohodnocení Standard &
Poor’s je AA-.
Ing. Júlia Kudlu, předsedu představenstva a generálního
ředitele Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. jsem coby partnera
Exportního klubu Ligy pro cestovní ruch požádal o rozhovor.
Pane předsedo, před tím, než vás Euler Hermes
Kreditversicherungs-AG angažoval v České republice, jste působil
v různých oblastech. Mj. jste byl jedním z těch, kdo zakládal naše
diplomatické vztahy s Jihoafrickou republikou. Jak jsme tam byli začátkem
devadesátých let minulého století vnímáni?
Zažil jsem tam ještě apartheid, kdy lidé nemohli nikam cestovat. Kdy každý
člověk z Evropy byl pro ně exotický. V té době jsem pochopil, že bez
vzájemného navštěvování se a poznávání se nedá v mezinárodním
obchodě příliš uspět. Tj. důkladně poznat a pochopit mentalitu
zahraničního partnera. Můžete přečíst spoustu bedekrů, podívat se na
filmy či obrázky, ale pokud do dané země nezajedete a nevstřebáte
místního ducha, jdete do velkého rizika, že se vám váš
byznys zhatí.
Zahraniční obchod bývá velice citlivý na pověst země, která
chce vyvážet. Je-li nějaká země podceňovaná nebo dokonce záporně
vnímaná, zahraniční firmy se k obchodování s ní moc
nemají.
Souhlasím. Začátkem 90. let k nám do Prahy přiletěl jeden takový
partner. Byl to klasický obchodník. Čekal jsem na něj v hotelu
InterContinental Praha. Portýr odnášel jeho kufr a myslel, že mu upadnou
ruce. A tak se ho ptám: „Co tam vezete? Nějaké kameny nebo co?“ Zrudnul
a říká: „Víte, podle toho, co jsem četl, jsem se bál, že tady nebude co
jíst. Tak jsem si přivezl konzervy.“ Za několik dní, na večeři ve Zlaté
Praze, mi vykládal, jak se stydí, že nás podceňoval, protože díky
návštěvě Československa poznal, že jsme hospodářsky i kulturně
rozvinutou zemí. Že i přes jisté chyby máme fantastické lidi a je u nás
všeho dostatek.
Kvalitní image země je obrovskou devizou.
Na celosvětových setkáních naší skupiny, kde se potkávám s kolegy
generálními řediteli ze zhruba osmdesáti dalších zemí, se každý jeden
z nás snažíme co nejlépe prezentovat zemi, kde působíme. A protože
lidé rádi slyší o krásné zemi a dobrých lidech, přispívá to
k vytváření pozitivní image daných zemí. Různé agentury vydávají
ratingy zemí, ale ten nejlepší pro Česko je, když od kolegů, kteří už
Česko navštívili, slyším: „Hele zase bychom k vám chtěli brzy
zajet.“ Na pozitivním obrazu České republiky se, už jen v zájmu
exportujících firem, musí trvale pracovat. Už proto, že cizinci jsou
zpravidla toho mínění, že kladně vnímaná a oblíbená země nebude
produkovat špatné výrobky a služby. Stále ale málokdo o České republice
ví. O světově unikátních vynálezech a atributech, kterými Češi
obohatili svět. Že je např. celosvětovou špičkou v nanotechnologiích.
Že bez českého Jáchymova by zřejmě nejznámějším platidlem dneska nebyl
americký dolar. O unikátních památkách, malebných městech, přírodních
krásách, gastronomii, špičkovém strojírenství, designérství,
zateplovacích technologiích atd. atd. Zdejší lidé umí fantastické věci,
které nejsou šablonovité, a pokud se česká improvizace nepřehání, pak
i ta přispívá k pozitivnímu vnímání České republiky
v zahraničí.
Každý z rezortů ( i mnohý subjekt v jejich rámci) jde, co se
propagace Česka týče, svojí cestou. Díky tomu není tento stát z investic
do své propagace s to vyzískat tolik, kolik by mohl. Ať co se týče
mezinárodní prestiže, tak ruku v ruce s ní zahraničního
inkasa.
Nechci vyzdvihovat jiné země, ale mnohé, když se do něčeho napřou, razí
ucelený koncept svých prezentací, dělají jednotné masivní reklamní
kampaně v celosvětových i lokálních médiích apod. Takové ty naše
pokusy, že si každý dělá, co chce, tu se udělá nějaká akce, tam
nekoordinovaně další, to obvykle bývá nejenže nehospodárné, ale
i neefektivní. Pokud by se tyto kroky zkoordinovaly, určitě by se to
pozitivně projevilo v platební bilanci České republiky.
I teď, v době finanční krize?
No samozřejmě! Jenomže ve zdejších končinách je to „ode zdi ke zdi“.
Ale ono zpravidla nic není jenom černé nebo jenom bílé. A „ode zdi ke
zdi“ je bohužel vidět i na současném pohledu na řešení finanční
krize. Ještě před půlrokem skoro každý možnost finanční krize popíral.
Teď se naopak kdekdo předhání, kdo by jí koho víc vyděsil. Ekonomická
krize je ale záležitost cyklická, která potřebuje nějaké regulátory.
Vystrašenost, pasivita a rezignace, a na opačné straně ať čímkoliv
odůvodňovaný voluntarismus v nakládání se státními finančními
rezervami, ale nejsou těmi správnými postoji. Je třeba zachovat si jistou
míru serióznosti a dívat se na krizi jako na věc řešitelnou. A o to víc
budovat image úspěšné, tj. oblíbené země, kam je radno cestovat, kde je
příjemné pobývat, investovat a s níž je dobré dělat obchody.
Na prvním letošním setkání Exportního klubu Ligy pro cestovní
ruch, kterého se Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. jako jeden
z pořadatelů zúčastnila, byl za přínos pro zrovnoprávnění cestovního
ruchu jako odvětví zahraničního obchodu Osobností roku 2008 vyhlášen pan
Viliam Sivek. Slovenský velvyslanec Ing. Peter Brňo mu v interview pro
Všudybyl blahopřál a zmínil se, že je Slovák. Vy také…
Je dobře, že se vyhlašují osobnosti. Tato země potřebuje vzory. Máme sice
spousty expertů, spousty analytiků, ale opravdových osobností je na můj
vkus pomálu. To, že je Viliam Sivek ze Slovenska, je pro mne potěšující.
Nikdo by neměl zapomínat na zemi, odkud pochází. Když se mě ptají, kde
bych si přál znovu prožít dětství, říkám: „Na rodnej Orave,“
protože tam je nejkrásněji. V Praze jsem od roku 1987. A že spousta
Čechů působí na Slovensku? Např. jeden z hodně mála trumpetistů světa,
který je schopen špičkově interpretovat Bachovy „Braniborské koncerty“
(se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu je nahrál na CD) Petr Lagarde
z Chebu? A že řada neméně úspěšných Slováků působí v Česku? To
je dobře. Je to přínosem jak pro zemi, odkud dotyčný člověk pochází,
i pro jeho nový domov, protože se tím obohacuje kultura, tříbí názory a
má to mnohé další synergie.