Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Dost rychle se děje vše,
co se děje dost pořádně
Augustus Imperator Caesar (63. př.n.l. – 14)
Tepelná certifikace budov
Evropská unie vyvíjí tlak na dosažení úspor tepelné energie.Výsledkem
toho je mimo jiné evropská směrnice 2002/91/ES, zaměřená na hodnocení
energetické náročnosti budov. Základním předpisem zavádějícím tuto
směrnici 2002/91/ES do českého právního řádu bude zákon č. 406/
2000 Sb., jehož novela se připravuje. Energetická certifikace postihne
značný soubor budov, neboť bude vyžadována nejen při nové výstavbě a
změnách staveb, ale i při jejich prodeji a pronájmu. Vzhledem ke
stoupající spotřebě energie, omezenosti jejích zdrojů a zátěži
životního prostředí nelze očekávat snížení cen energií. Zateplení
stěnových konstrukcí proto představuje jednu z nejefektivnějších cest
k dosažení výrazných úspor. Aplikace systému ETICS z pěnového
polystyrenu na běžnou stěnu z plných pálených cihel o tloušťce 45 cm
způsobí, že se takto zateplená stěna z hlediska prostupnosti tepla chová
jako stěna z plných pálených cihel o tloušťce přes 2 m. Zateplený 1m2
klasické stěny z pálených cihel vytápěného prostoru představuje za
1 topnou sezonu úsporu ve spotřebě energie cca 100 Kč. Zateplená stěna
dostává navíc nový vzhled. Západní Evropa využívá ETICS již od roku
1975 v míře 0,3 až 1m? na obyvatele ročně.
Společnost STOMIX, spol. s r.o.
byla založena v roce 1993 v obci Žulová na Jesenicku jako ryze česká
privátní společnost. Dodnes je vlastněna čtyřmi fyzickými osobami bez
jakéhokoliv zahraničního kapitálu. Jejím původním podnikatelským
záměrem byl výzkum, vývoj, výroba a aplikace materiálů pro zateplování
budov. V roce 1997 však její vlastníci učinili strategické rozhodnutí a
začali budovat vlastní obchodně servisní síť. K dnešnímu dni tak
v Evropě pod značkou STOMIX® funguje 20 obchodních společností. Z toho
11 v Česku a 9 v zahraničí – na Slovensku, Ukrajině, v Polsku, Rusku
a v Litvě. Jedna z ruských společností STOMIX® zajišťuje výrobu pro
východní trhy z místních surovin. Letos v létě byla založena jubilejní
20. obchodní společnost STOMIX Nižnyj Novgorod. Hlavním cílem skupiny
STOMIX® je vyrábět a dodávat vysoce kvalitní výrobky na špičkové
evropské úrovni, což dokládá nejen fakt, že STOMIX® jako první v Česku
získal pro všechny své zateplovací systémy parametry 1. ligy (třída A),
od prosince 2003 je držitelem certifikátu dle ČSN EN ISO 9001:2000 a od
února 2004 certifikátu dle ČSN EN ISO 14 001:1997, a navíc se počátkem
září 2005 stal prvním českým výrobcem zateplovacích systémů, který
je držitelem Evropského technického schválení (ETA), což mu umožňuje
používat označení CE.
Nedávno jsem se ve Španělském sále Pražského hradu zúčastnil
udělování „Národní ceny České republiky za jakost“ a zároveň se
potkal s generálním ředitelem společnosti STOMIX® Ing. Bořivojem
Minářem. Kvalita tedy bylo první téma, kterým jsme začali náš rozhovor,
neboť STOMIX® je prvním českým výrobcem zateplovacích systémů, jenž je
držitelem Evropského technického schválení ETA.
Na českém trhu ale působí i řada dodavatelů zateplovacích systémů,
kteří jsou dceřinými společnostmi zahraničních firem. A některé
z těchto zahraničních firem už evropské technické schválení mají.
Zakopaný pes je ale obdobně skandální jako např. u některých
hypermarketů kdovíjak dlouho beztrestně praktikujících prodej zkažených a
prošlých potravin českým občanům. V absenci důsledné kontroly, v tomto
případě stavebního trhu. Díky tomu se na český stavební trh někdy
dostávají materiály, jenž nemají všechny parametry a doklady v pořádku.
Zkrátka se k nám dodává něco jiného než do západní Evropy a
z českého stavebního trhu se často stává smetiště, místo pro
zobchodování šuntu.
Na první pohled by se někomu mohlo zdát, že zateplení domu není
žádná věda, že si je šikovný kutil může provést sám a že je možné
kombinovat komponenty od různých výrobců.
Opak je pravdou. Stejně jako u motoru auta těžko můžete použít díly
různých značek vozů, amatérsky je zkombinovat a očekávat výtečný
výkon, i u zateplovacích systémů je potřeba koupit celý systém od
jednoho výrobce a dodržet správnou technologii při instalaci. Je pozitivní,
že např. v cestovním ruchu budoucí majitelé, kteří staví nové hotely a
penziony, už daleko více myslí v dlouhodobé perspektivě a úspory energií
jsou pro ně tématem. Mnozí investoři si už uvědomili, že se energie
nebudou zlevňovat. Naopak, a že porostou i ceny stavebních prací a že
investovat do výstavby či rekonstrukce domu je podstatně lepší než do
nákupu automobilu. U vozu nám přitom ani nepřijde doplatit si deset dvacet
tisíc za nějaké doplňky. U zateplení objektu s tím měli v minulosti
někteří problém. Povědomí investorů se ale posunulo dál a jsou ochotni
investovat do kvalitních technologií a materiálů.
Jaký byl pro STOMIX® dosavadní průběh roku 2005?
Náročný a ve znamení dokončování prací na získání evropských
technických schválení. Zavedli jsme nový informační systém a založili
další společnost. K dnešnímu dni máme v Evropě dvacet firem
s obchodním názvem STOMIX®. Jubilejní dvacátou jsme zakládali v létě
v Nižném Novgorodu v Ruské federaci. Co se týče obratu skupiny STOMIX®,
očekáváme, že tento rok bude rekordním.
Co je klíčem k takto dynamické expanzi?
Kvalita a systematická práce. Za nejdůležitější vlastnost v podnikání
pak považuji vytrvalost. Vydržet nápor, nezastavit se před překážkami a
snažit se je řešit. Dnes už je v rámci Evropy o značce STOMIX® dobré
povědomí. Nejsme a nechceme být nejlevnější, zato je ale značka STOMIX®
spojována s kvalitou a je synonymem serióznosti.
Ne že by všude v západní Evropě bylo všechno ideální. Existují
však jisté evropské ideály, a to i v oblasti ekologie a hospodaření
s energiemi. K nim se teď Česko přibližuje. Např. v oblasti tepelných
auditů.
Zanedbanost zástavby na území Česka je dána historicky. V nedávné
minulosti v oblasti zateplování panelové výstavby fungoval státní program
„Panel“. Momentálně je pozastaven. Jsou však náznaky, že poběží
dál. Objektů s horšími tepelně technickými vlastnostmi, které by
potřebovaly zateplit, resp. ploch, je v Česku na sto čtyřicet milionů
čtverečních metrů. To je obrovský objem. Na druhou stranu i obrovský
potenciál pro růst stavební výroby a tvorbu reálných pracovních míst.
Investice státu formou dotačního titulu, jež by občany a firmy motivovala
k tomu, aby si zateplili své objekty, by se rychle vrátila. Nejen v oblasti
ekologie a energetických úspor, ale i v nárůstu pracovních míst, ve
zvýšeném objemu vybraných daní a ve snížení výdajů státu do
záchranné sociální sítě.
Když jsem posledně hovořil s ředitelem vaší pražské a plzeňské
pobočky panem Novákem, zmiňoval se o unikátních ochranných nátěrech
plášťů historických objektů.
Potřeba rekonstrukcí historických objektů je v Česku opravdu velká.
Nejedná se u nich o klasické zateplování, ale o renovaci v daném
historickém duchu. Je to velmi zajímavá oblast, v níž uplatňujeme
i novinky z oblasti vlastního výzkumu a vývoje.
Zatím jsme hovořili o pláštích budov, ale materiály firmy STOMIX®
nacházejí uplatnění také v interiérech.
Nabídku interiérových materiálů máme v rozsáhlé barevně široké
škále. Interiérové barvy a strukturové omítky často uplatňujeme
v rámci bezprostřední spolupráce s architekty.
Baťa své celosvětové impérium vytvořil z do jeho doby světu
téměř neznámého Zlína. Vy jej vytváříte od vás, ze Žulové…
Impérium určitě ne, ale velkou síť. Všechny naše materiály prodáváme
profesionálním způsobem prostřednictvím společností STOMIX®. Zákazník
u nás nejenže dostane radu a že mu v reálném čase dodáme jím
specifikovaný a probarvený materiál, ale i technickou pomoc. Popř. mu
poskytneme odborný dohled při realizaci investice. To je pro investory
zásadní téma. Způsob prodeje, který provozujeme, je finančně a
organizačně náročný. Na druhou stranu je díky tomuto základu skupina
STOMIX® velmi stabilní.
Byznys je nejen o kvalitě produktu, o lidech uvnitř firmy, ale
i o osobních kontaktech.
Konkurenční poměr kvality a ceny je v byznysu samozřejmostí, a proto
klademe velký důraz také na osobní kontakty. Prodej přes obchody, v nichž
se prodává všechno a všem, tomu se bráníme. Často se tam stává, že
zákazník je zklamán jen proto, že se mu nedostalo patřičné informace, jak
se s materiálem zachází. Navíc se tam může setkat s nekompetencí a
neochotou. Tomu preventivně zabraňujeme osobním přístupem v rámci celé
skupiny STOMIX®.
STOMIX® je členem řady profesních sdružení. Ať už je to Svaz
podnikatelů ve stavebnictví, Hospodářská komora České republiky, Cech
zateplovačů budov atd.
V těchto strukturách působíme mj. i proto, abychom mohli úžeji
spolupracovat s lidmi, kteří rozhodují ve veřejné sféře. Se starosty,
hejtmany apod. Chceme, aby kraj prosperoval a aby se zde lidem dobře žilo.
Zasedám i v krajské komisi pro dopravu, kde se snažíme posuzovat dopravní
dostupnost z pohledu kraje. Někdy jsou diskuze velice složité, protože
špatná dopravní dostupnost je problémem, který má v tak odlehlém
regionu, jakým Jesenicko bezesporu je, negativní dopad na zaměstnanost a
rozvoj podnikatelských aktivit.
Na Jesenicku je např. snaha obnovit varhanní festivaly. K tomu je však
třeba kvalitní nástroj. Proto zástupci samosprávy společně s podnikateli
hledají způsob, jak ufinacovat jejich pořízení. Případné uskutečnění
projektu pak bude bezesporu dokladem, že ke spolupráci mezi komunální a
podnikatelskou sférou není třeba žádný befel, ale elementární slušné
chování se k sobě navzájem. Budou-li v Jeseníku varhanní festivaly, bude
to velká propagace Jesenicka, obrovská podpora zdejšího kulturního a
společenského života a rozvoje cestovního ruchu.
Cestovní ruch je byznys, který umí v daném místě vyvolat silnou
koupěschopnou poptávku tím, že tam generuje spotřebitele nad rámec
stávající populace. V odvětví cestovního ruchu nedávno došlo pro
Českou republiku k historicky významné události, k podpisu klíčové
česko-ruské smlouvy o vzájemné pomoci v oblasti cestovního ruchu. Jak ale
prokazuje STOMIX®, z hlediska podnikání je pro Česko Ruská federace nejen
významným zdrojovým trhem hned po Japoncích, se 147 USD na osobu a den
nejvíce utrácejících incomingových turistů…
Začátek našeho působení v Ruské federaci byl ale složitý. V té době
už tam v našem oboru měly jakousi pozici dceřiné společnosti německých
firem. Zpočátku převládalo mínění, že když jsme z Česka, musíme být
horší a levnější. Po pěti letech aktivního působení na ruském trhu
jsme si však vybudovali velice slušnou pozici. Jsme zde vnímáni jako etalon
kvality a serióznosti a zařazováni mezi špičku toho, co na ruském trhu
funguje. Proto jsme rozhodli, že naše jednadvacátá společnost s obchodním
názvem STOMIX® už bude založena v Asii, za Uralem, v Jekatěrinbugu. Je to
velmi perspektivní teritorium, a navíc tam České aerolinie, které rádi
používáme, provozují přímou linku.
Nemáte obavu ze zahraniční konkurence? Ne tam, ale
v Česku?
Nemáme. To, že jsme se z hlediska kvality dopracovali na současnou pozici,
je jasnou odpovědí. Do procesu, abychom i „papírově“ splnili evropskou
kvalitu, jsme vložili nemalé finanční prostředky a úsilí. Rád bych
ještě konstatoval, že jsme evropskou kvalitu dodávali i před certifikací.
Tzn., že zateplovací systémy, na které jsme dostali evropské certifikáty,
jsme v nezměněné kvalitě dodávali i dříve, když nás k tomu ještě
žádná evropská byrokracie netlačila.