Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































• handling je když • americká společnost Ogden Ground Services včetně Czech-Ogden Airhandling koupena skotskou společností Menzies Aviation Group • Lufthansa na pražském letišti hlavním klientem handlingové společnosti Menzies Aviation Group (Czech), dříve Czech – Ogden Airhandling • dokážeme vyjít vstříc téměř jakémukoliv zákazníkovi • pražské letiště bylo příliš dlouhou dobou za železnou oponou na to, aby se mu ostatní svět nevzdálil mílovými kroky •

Šlo přes nás stádo antilop

Když letadlo přistane, musí z něj někdo vyložit zavazadla, případně zboží a naložit nové. Musí odbavit cestující. Zvážit a označit kufry. Přidělit pasažérům místa v letadle a dát jim palubní vstupenku. Musí vypustit palubní toalety. Doplnit čerstvou pitnou vodu. Uklidit letadlo. A v zimě, je-li třeba, odmrazit křídla a trup letadla. To všechno zajišťuje handlingová společnost a cestující to mohou zpravidla sledovat na ploše nebo z odbavovacího terminálu. To, co je mimo jejich zorné pole, je dispečerská činnost handlingových firem. Zajištění správného počtu lidí. Neboť se někdy stává, že místo letadla pro padesát pasažérů přistane letadlo pro sto padesát cestujících a místo dvou vozíků na zavazadla je jich třeba přistavit šest či sedm. Handlingová společnost se zabývá i vyvážením letadla (optimálním rozsazením cestujících a rozložením zavazadel a nákladu vzhledem k těžišti stroje, aby mohl nejenom odstartovat, ale i v pořádku přistát), odbavením nákladu a pošty, postará se o cestující v případě, že letadlo například kvůli mlze přiletí později, stará se o nedoprovázené děti, zajišťuje dle požadavků posádky dodávku palubního občerstvení, ale i například posílání zpráv mateřské letecké společnosti o tom, kdy linka XY odstartovala a kdy je možné očekávat její přílet. Dost často se stává, že handlingová společnost pracuje jako přímý zástupce letecké společnosti, pokud tato zde nemá svého představitele. Mnohým ze čtenářů Všudybylu handlingové společnosti před odletem zajišťují příjemný pobyt v salóncích pro cestující v tzv. Business třídě a občas i bolestná překvapení, že jejich kufr nepřicestoval spolu s nimi. To, že občas musíme čekat i několik dní na zavazadlo, ale nemusí být chyba handlingové společnosti. Pokud pracuje se systémy, které automaticky vystavují štítky na kufry, dá se říci, že je téměř vyloučeno, aby se kufr zatoulal. Přesto se tak stává. Inu, šedá je teorie a zelený strom života.
Menzies Aviation Group (Czech)/ Czech – Ogden je po ČSA (před Českou správou letišť) v pořadí druhou společností, která na pražském letišti poskytuje handlingové služby. Jejího obchodního ředitele Ing. Ladislava Klimeše jsem se nejdříve zeptal, jak zde jeho firma začínala.

Dnešní podobě předcházelo založení společnosti Czech Airhandling v roce 1991, která poskytovala omezený rozsah hadlingových služeb malým soukromým letadlům. Během krátké doby ale přišla na to, že k dalšímu rozvoji potřebuje investice. Jako nejlepší řešení se ukázalo vytvoření společné firmy s Ogden Ground Services z USA. Vznikla společnost Czech – Ogden Airhandling. Až do loňského roku jsme byli českou firmou vlastněnou americkým kapitálem. 20. listopadu 2000 ale byla společnost Ogden Grand Services koupena skotskou společností Menzies Aviation Group, která se rozhodla expandovat v oblasti leteckého byznysu. Vzhledem k tomu, že si český obchodní rejstřík dává se zápisem na čas, de jure ještě nejsme, ale de facto již ano, českou firmou vlastněnou skotskou společností Menzies Aviation Group.
Jsme nezávislý poskytovatel handlingu. To mj. znamená, že na rozdíl od ČSA nemůžeme nabízet reciprocitu coby jedna letecká společnost společnosti druhé. Co rovněž nemůžeme nabídnout, je údržba letadel a školení posádek – nemáme letový simulátor jako ČSA. Ale neřekl bych, že to je handicap.

Svědčí o tom skutečnost, že Vámi zmiňované České aerolinie sice pečují o technický stav letadel Lufthansy, ale handling pro ni zajišťujete vy.
Ano. Důvod, proč Lufthansu handlujeme, je zřejmě ten, že jí dokážeme poskytnout to, co očekává. Stanovila nám tvrdá kritéria. Naše činnost je průběžně monitorována a každý měsíc jsou prováděny kontroly. Lufthansa je náš hlavní zákazník nejen podle objemu letů, ale i podle tržeb. Boom v oblasti handlingu začal na přelomu let 1993/94 poté, co na pražské letiště přišel Ogden. Letecké společnosti jej znali nejen ze Severní a Jižní Ameriky, ale také např. z amsterodamského letiště Schiphol. Hodně jsme hovořili o Lufthanse. Ale Menzies Aviation Group (Czech)/ Czech – Ogden je schopen se přizpůsobit specifice téměř každé společnosti. Požadavky Lufthansy jsou rozhodně jiné, než např. dalšího z našich klientů společnosti Go. Za odpovídající cenu dokážeme vyjít vstříc jakémukoliv zákazníkovi.
Nejsme handlingovou společností pouze ve vztahu k přepravě osob. Sídlíme v budově, která je určena pro cargo handling. Zde jsou našimi největšími zákazníky letecké společnosti British Airways World Cargo, KLM Cargo, TNT a UPS – kurýrní služby.

Jaká „nej“ jste v cargu handlovali?
Hodně se psalo a hovořilo o tramvaji z ČKD pro filipínskou Jakartu. Loni na podzim jsme však do Antonova nakládali ještě těžší zásilku. Dvě dvacetitunová potrubí. Ale to není nic proti tomu, když šlo přes nás stádo antilop. Antilopy prý není možné převážet lodí. Loni v létě tedy jedna česká zoologická zahrada přepravovala stádo antilop vzduchem. Náš cargo terminál je zařízen téměř na všechno. Nicméně jeho architekti nikdy nepředpokládali, že by tudy měly jít antilopy. Přesto jsme je dokázali odbavit tak, že byly v pořádku a včas dopraveny konečnému příjemci.

Objekt carga je jedna věc a kolony a dopravní zácpy na silnicích kolem pražského letiště věc druhá. Právě na leteckém cargu se zřejmě nejtvrději podepisuje to, že letiště Praha-Ruzyně není odpovídajícím způsobem napojeno na pozemní dopravní systém České republiky.
Doufáme, že se to v brzké době podstatně zlepší, až bude dokončen obchvat Prahy. Pokud jde o rozvoj leteckého carga na ruzyňském letišti, jsou zde ještě další problémy. Jeden z nich je, že Česká republika není členem Evropské unie a tudíž se veškerý pohyb carga směrem do Německa nebo do Rakouska děje přes hranice. Zboží musí být odbaveno na letišti v Praze a fyzicky pak ještě jednou na česko-rakouských nebo česko-německých pozemních hraničních přechodech. Druhým negativním faktorem je to, že Praha a pražské letiště byly po dlouhou dobou za železnou oponou. Mezitím se nám ostatní svět vzdálil mílovými kroky. Vídeň byla kdysi rovněž provinčním letištěm a nyní po něm Praha závistivě pokukuje. Letecké společnosti, které létají do Vídně, bychom totiž mohli vidět i zde.



www.menziesaviation.cz