Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Slivovice R. JELÍNEK patří do portfolia typicky českých
produktů, jakéhosi našeho rodinného stříbra. Marketingového ředitele
Ing. Zdeňka Chromého jsem se na úvod zeptal: „Jak jste se dostal k Rudolfu
Jelínkovi?“
Ačkoliv pocházím z Moravy z Uničova, stalo se tak v Praze, kde jsem
patnáct let žil. Byla to jedna z investičních příležitostí
i možností zaměstnání, jež pro mne byly velkou výzvou. Privatizační
proces probíhal poměrně dlouho, do roku 1997. Dnešním majoritním
vlastníkem akciové společnosti RUDOLF JELÍNEK je společnost Moravia
Holding, a.s. vlastněná českými fyzickými osobami a z části
i manažery. Moravia Holding měl zprvu jen minoritní podíl. Dnešní
akcionářská struktura se (řekněme) bohužel završila až v roce 1999, kdy
jsme se z minoritního akcionáře stali akcionářem majoritním. Bohužel
říkám proto, že jiné (neméně renomované) značky byly stabilizovány
dříve, a tudíž v sobě kumulovaný kapitál mohly zhodnocovat mnohem dřív
než RUDOLF JELÍNEK. V roce 1997, kdy jsme do firmy vstoupili, generovala
ztrátu zhruba deset procent základního jmění a směřovala ke krachu.
Jejím jednoznačným benefitem byla pouze značka R. JELÍNEK, a my měli
v úmyslu vrátit jí její původní pozici na trhu. V roce 2005 mohu
s hrdostí konstatovat, že se to podařilo. Za poslední tři roky jsme
realizovali dvě zásadní investice. Televizní reklama „René, já a
Rudolf“ na Plum vodku byla vůbec první v historii společnosti RUDOLF
JELÍNEK, což nejenže pomohlo uvést na trh zcela nový výrobek, ale
výrazně posunulo vnímání značky RUDOLF JELÍNEK. Reklama se projevila
pozitivní synergií směrem k prodejům všech našich výrobků. Druhá
takováto investice byla do výrobního závodu ve Vizovicích, v jehož
areálu jsme realizovali projekt návštěvnického centra DISTILLERY LAND. Jeho
prostřednictvím návštěvníkům přibližujeme historii, výrobu a tradici
značky R. JELÍNEK. Investice s přispěním Evropské unie – program
SAPARD – činila přes třicet milionů korun.
O Moravia Holding se tvrdí, že jste značku R. JELÍNEK zachránili a
že ji vedete správným směrem.
Za posledních pět let jsme ztrojnásobili výrobu i tržby a firmu
dlouhodobě dostali do kladných čísel. Snažíme se o další rozvoj
značky, a to dvěma základním směry. Jedním je přímý marketing,
bezprostřední komunikace se zákazníkem a skupinami prostřednictvím
DISTILLERY LANDu, nebo přímá vazba na jelínkovský produkt pro gastronomii.
V dnešní době je samozřejmě nutností komunikovat s trhem
i prostřednictvím medií. V letošním roce bychom chtěli v tomto trendu
pokračovat. Je čas mediálně podpořit slivovici RUDOLF JELÍNEK. Trochu jsme
s tím čekali i proto, že výroba slivovice je časově náročná.
Věříme, že dlouhodobě rostoucí trend ve slivovici bude ještě
posílen.
Hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je firemní a kongresová
turistika.
Projekt DISTILLERY LAND, o němž jsem se zmínil, nabízí nejen exkurze do
historie a současnosti firmy RUDOLF JELÍNEK individuálním i skupinovým
zájezdům, ale i zajímavé prostředí pro firemní akce, semináře a
incentivní programy. Člověk nemá každý den příležitost být
v prostorách, kde se vyrábí „eau de vie“, neboli voda života, a
skloubit příjemné s užitečným. Udělat výjezdní zasedání pro top
management či školení pro zaměstnance a zároveň poznat něco víc
o nápoji zvaném slivovice. V dlouhodobém horizontu chceme, aby součástí
DISTILLERY LANDu byl stylový hotel s velkou restaurací s průhledem na
destilační kolonu, aby přítomní mohli být v příjemném prostředí a
reálném čase účastníky zrodu slivovice. Ubytování hostů v současné
době řešíme ve spolupráci s partnery ve Vizovicích a v Luhačovicích,
které jsou největšími lázněmi na Moravě.
Trnkobraní je když…
…slavností trnek neboli švestek. Je oslavou nejen slivovice, ale
především života, a to i prostřednictvím stejnojmenného hudebního
festivalu. Na Trnkobraní již mj. zpívali: Lucie Bílá, Vlasta Redl, Jaromír
Nohavica aj. Mezi tradiční události se řadí soutěž v pojídání
švestkových knedlíků, jejíž vítěz je zapsán v Guinessově knize
rekordů. Sdružení fyzických osob obyvatel Vizovic „Kulturně společenské
sdružení Vizovické trnkobraní“ se na nás obrátilo se
spolupořadatelstvím, a my se tak v letošním roce podílíme na jeho
38. ročníku.
Sice jsem přečetl snad všechno, co bylo od Remarqua přeloženo do
češtiny, avšak plně jsem jej pochopil až poté, co jsem ochutnal kvalitní
absint.
Mezi kvalitním absintem a naší slivovicí existuje paralela. Slivovice je
nejen alkoholický nápoj, ale je v něm i trocha mystiky, inspirace a
v neposlední řadě je to i valašský lék. Je součástí života ve
zdejším regionu, a my se značku slivovice R. JELÍNEK snažíme budovat jako
synonymum pro český národní nápoj.
Spousta lidí se vás jistě ptá, co to je kosher slivovice a čím je
lepší.
Výrobní postup je téměř identický. Samozřejmě, vše probíhá za dozoru
rabína. Kvalitnější opravdu je, a to tím, že židovský dozor, který
monitoruje celou výrobu, má právo na výběr nejlepších švestek.
Kvalitnější je tedy proto, že se dělá z nejkvalitnější suroviny.
Láhev slivovice je odnepaměti vítanou pozorností, a vy umíte
zákazníkům, a to i z řad firem, vyrobit a nalahvovat slivovici R. JELÍNEK
s etiketou jejich vlastní firmy.
Poptávka po tomto dárku roste, na což jsme reagovali vytvořením pracovního
místa na pozici manažera speciálních zákazníků. Slivovice je opravdu
ceněný alkoholický nápoj a zároveň neopominutelný atribut české
historie. Je proto vhodným prezentem pro obchodní partnery zde v Česku
i v zahraničí.
Slivovici úspěšně vyvážíte i za „velkou louži“.
Spojené státy americké jsou pro nás druhým největším exportním trhem.
Prvním je Slovensko, což má své historické kořeny. Před rozdělením
Československa se více než padesát procent celkové výroby firmy RUDOLF
JELÍNEK prodalo na Slovensku. Vývoz slivovice do USA je pro nás nejen
obchodně zajímavou, ale i vysoce prestižní záležitostí. Pokračujeme
v tom, co osobně započal Rudolf Jelínek, když v roce 1934 začal svou
slivovici vyvážet do Ameriky. Export probíhá nepřetržitě. Kosher
slivovice se do Spojených států vyvážela i za předchozího režimu, a tak
jsme mohli v roce 1999 na tuto tradici navázat. Návrat do Ameriky nebyl
jednoduchou záležitostí. Projevila se však síla značky. Kdybychom přišli
s novou slivovicí, která by za sebou neměla takovouto skvělou historii,
pravděpodobně bychom neuspěli. Ale protože to byla „dželinek
slivowitz“, podařilo se nám navázat kontakty s lidmi, kteří pro nás
dodnes pracují.
Za to, že spolu hovoříme, rovněž může jedno velké jméno.
Věřím, že kdybych odněkud ze světa poslal pohled s adresou „Josef
Vladař, Evropa“, že by panu Vladařovi do jeho restaurantu „U Vladaře“
v Praze na Maltézském náměstí došel.
V letošním roce jsme zahájili projekt tzv. jelínkovských gaster, což jsou
vybraná gastra, která mimo jiné nabízejí široký sortiment našich
destilátů včetně tzv. „Netradičních destilátů“ pro fajnšmekry.
Tvoří jej speciální řada šestnácti produktů, jejímž prostřednictvím
potvrzujeme pozici jedničky ve výrobě ovocných destilátů. V nich figuruje
např. jahodovice, borůvkovice, hruškovice Williams, což je speciální
odrůda používaná pro pálení. Dalším exotickým nápojem je pivní
destilát – pálený z černého piva, nebo oskerušovice, což je ve
vizovickém regionu destilát ceněný nad slivovici. (Oskeruše je speciální
odrůda jeřábu.) Destiláty jsou umístěny na speciálním dřevěném
stojanu. Atraktivní display zároveň funguje jako výrazně dekorativní prvek
v rámci interiérů. Destiláty jsou velice čisté. Např. naše slivovice je
třikrát destilovaná, což není běžný způsob přípravy, ale konzument to
velice ocení.
Zejména druhý den. Co se týče tvrdého alkoholu, prý pijeme
v Česku první ligu. Navíc, protože jsou u nás oproti dalším vyspělým
státům lihoviny podstatně dostupnější a levnější, rozšířila se
zvyklost jezdit a létat k nám na krátkodobé i dlouhodobější alkoholové
stáže a tréninková soustředění. A protože dopady cestovního ruchu na
český spotřebitelský trh jsou (zpravidla) „velkoryse“ přehlíženy,
vykazují statistiky, že my, Češi, Slezané, Moravané včetně vás Valachů
pijeme jako duhy, a to i ovocné destiláty, jichž je akciová společnost
RUDOLF JELÍNEK v Česku majoritním výrobcem.
V této pozici jsme opravdu dominantní. Do hlavních proudů trhu s tvrdým
alkoholem se ale netlačíme. Náš podíl v rámci celého českého trhu
s tvrdým alkoholem je pětiprocentní. Nelze proto tvrdit, že se zrovna
z Jelínka pije první liga. Nabízíme kvalitu a „pouze“ s majoritní
pozicí na trhu ovocných destilátů jsme spokojeni. Síla značky se projevila
i v roce 2003, kdy průzkumy vykazovaly, že slivovice jako kategorie jde
proti celému trhu, který klesal. Slivovice roste už pátým rokem po sobě.
Proto se i jiní výrobci rozhodli uvést ji na trh. Ze začátku jsme měli
obavu, avšak záhy se ukázalo, že konzument vyhledává značkovou slivovici
R. JELÍNEK. V každém oboru je potřeba se specializovat a budovat značku.
V dlouhodobém horizontu se i na českém trhu uplatní buď velice levní
výrobci, kteří budou krýt poptávku diskontních obchodních řetězců,
anebo značky, jež bude obchod vždy potřebovat. Mezi tím nebude téměř
nic. Proto je pro mne velikou osobní výzvou a posláním pokračovat
v budování světově proslulé značky, které Rudolf Jelínek počátkem
třicátých let minulého století propůjčil jméno R. JELÍNEK.