Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Předmětem práva autorského je dílo literární a jiné dílo
umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí
činnosti autora. Autorem přitom nemusí být pouze vědecký pracovník či
renomovaný literát, ale může se jím stát prakticky kdokoliv, včetně
studenta či žáka, který se na své budoucí povolání teprve
připravuje.
Dle autorského zákona je školním dílem dílo vytvořené žákem nebo
studentem ke splnění školních nebo studijních povinností vyplývajících
z jeho právního vztahu ke škole nebo školskému či vzdělávacímu
zařízení (dále jen školní zařízení). Mezi typická školní díla
můžeme zahrnout bakalářské, diplomové či rigorózní práce, které
vysoké školy zveřejňují ve své databázi kvalifikačních prací a
jejichž odevzdáním autor automaticky souhlasí se zveřejněním své práce,
a to bez ohledu na to, zda dojde k její obhajobě, či nikoli. Školní
zařízení má právo užít školní dílo vytvořené svým žákem či
studentem ke své vnitřní potřebě či k výuce, čímž žádným způsobem
nezasahuje do autorských práv a nepotřebuje k takovému užití svolení
jeho autora. Při užití díla tímto způsobem je však zapotřebí pamatovat
na uvedení jména autora a rovněž pramenu, z něhož bylo čerpáno. Tak je
tomu rovněž v případě dalších zákonných licencí, a to citací, ať
již v rámci výuky pro ilustrační účel, nebo v rámci jiného díla
(např. výukových materiálů).
Jedná-li se o jiné užití školního díla, tj. jeho komerční užití
školním zařízením, má školní zařízení právo na uzavření licenční
smlouvy o užití školního díla s jeho autorem, a to za obvyklých
podmínek (včetně obvyklé výše úplaty). Pokud by autor školního díla
uzavření licence se školním zařízením bezdůvodně odmítal, může se
školní zařízení domáhat, aby příslušný soud souhlas autora nahradil
svým rozhodnutím.
Při vytvoření školního díla je nutné přihlédnout k tomu, že jeho
autorovi bylo školním zařízením poskytnuto zázemí, zejména pak po
stránce materiálního zabezpečení. Z tohoto důvodu má následně školní
zařízení právo požadovat od autora školního díla příspěvek na úhradu
nákladů, které školní zařízení na vytvoření školního díla
vynaložilo, a to pro případ, kdy vznikne autorovi v souvislosti s užitím
školního díla zisk. Náklady školního zařízení lze vyčíslit až do
jejich skutečné výše.
Dojde-li k neoprávněnému zásahu do školního díla (tj. autorského
práva), například k jeho užití ke komerčním účelům školním
zařízením bez uzavření licenční smlouvy, aniž by souhlas autora byl
nahrazen rozhodnutím soudu, má dotčený autor právo se u soudu domáhat
mimo jiné zákazu ohrožení svého autorského práva, sdělení o způsobu a
rozsahu neoprávněného užití školního díla, odstranění následků
zásahu do autorského práva či poskytnutí přiměřeného zadostiučinění.
Stranou nezůstává ani možný postih v rámci správního trestání za
neoprávněné užití autorského díla (formou peněžní pokuty), či dokonce
trestněprávní postih v případě spáchání trestného činu porušení
autorského práva, jsou-li naplněny všechny znaky skutkové podstaty tohoto
trestného činu.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář