Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
SITA je telekomunikační organizací s dominantní působností v letecké
dopravě. Název SITA je zkratkou složenou ze začátečních písmen
francouzského „Societé international de telecomunication aeronautic“.
Z původně francouzské firmy se záhy stala celosvětovou, pokrývající
158 států. Jejími zákazníky jsou vesměs společnosti a organizace, které
mají co společného s leteckým byznysem. Její ústředí je v Ženevě,
zúčtovací středisko v Paříži a servisní organizace se nacházejí po
celém světě. Dalo by se říci, že SITA je všude tam, kde je
významnější letiště.
Ředitele SITA Česká republika Michala Koscelanského jsem si
dovolil oslovit v souvislosti s hlavním tématem Všudybylu, jehož sedmé
vydání je tradičně zaměřeno na leteckou dopravu. Pane řediteli, na
vizitkách zaměstnanců většiny leteckých společností a mezinárodních
letišť je zpravidla uváděn kontakt SITA. Co to je?
SITA kontakt je jakoby e-mail. V době, kdy SITA vznikla, a ještě dlouho
poté, žádný internet neexistoval, tím méně pak dnes běžně používaná
elektronická pošta. SITA má v datovém propojování leteckých
společností s letišti a jejich mateřských letišť s letišti cílovými
veliký předstih – letos již dvaapadesátiletou tradici.
Jaké je poslání SITA v Česku?
SITA Česká republika vznikla v roce 1983. Je technickou pobočkou
zabezpečující servis uživatelům SITA produktů. Technici naší
společnosti se starají o zařizování účastnických terminálů, o jejich
bezproblémový chod, spojení s ústředím i mezi sebou navzájem. Naši
zákazníci jsou nejen letecké společnosti a týmy na letištích, ale
i v agenturách. Co se týče letišť, u nás jsme na těch největších,
jako jsou Praha, Ostrava, Brno a Karlovy Vary. V budoucnu uvažujeme
i o Pardubicích a možná se dostaneme i dál.
Ve čtvrtém vydání letošního Všudybylu (str. 29) jsme přinesli
informaci o společnosti Equant, která byla na World Communications Awards
zvolena nejlepším světovým poskytovatelem přenosu dat za rok 2002. Equant
působí v oboru celosvětových dat, IP sítí a integračních služeb pro
nadnárodní podniky. Spojuje klíčová obchodní střediska ve 220 zemích a
územích s lokální podporou v 191 zemích a obsluhuje tisíce
nejvýznamnějších společností na světě s nejrozsáhlejším portfoliem
v oblasti správy síťových služeb. Já ale vím, že SITA – vaše
technická podpora a vaši technici – na tom má lví podíl.
SITA pro Equant funguje jako servisní organizace. Naši technici se po
technické stránce starají o všechny zákazníky SITA i Equantu, což jen
v Česku reprezentuje na tisíc připojení.
Jak je to s bezpečností přenášených dat?
V poslední době, zejména s rozvojem internetu, toto téma vystupuje do
popředí jako jedno z hlavních. Pochopitelně na tento trend reaguje i SITA.
Naše bezpečnostní opatření jsou na špičkové úrovni. Sledujeme světové
trendy a řadu z nich sami určujeme či ovlivňujeme. Naše ochrana datových
sítí a opatření proti neoprávněným vstupům do systému jsou na obdobné
úrovni, jakou má armáda, bankovnictví či jiné strategicky důležité
oblasti a jejich instituce.
Je Česko pro společnost SITA perspektivní?
Bezesporu. Česko, nejen Praha, doznalo začátkem devadesátých let značný
boom turistického ruchu včetně byznys cest. To se pochopitelně odrazilo
i v leteckém dopravě. Ruku v ruce s tím stoupal zájem rozšiřovat
telekomunikace. Jestliže cestovní ruch roste, rostou objemy převážených
osob a zboží. Roste i zájem o služby společnosti SITA.
Pokud jsem měl možnost na téma SITA hovořit s manažery
z leteckého byznysu, často používali termín SITATEX.
SITATEX je velmi významným produktem, ale je jenom jedním z řady. SITA
zákazníkům, převážně z oblasti letectví (leteckým společnostem,
letištím, spedičním společnostem, rezervačním systémům), dodává celou
řadu produktů. Od již zmíněné komunikace přes systémy pracující
uvnitř společností. Pro příklad mohu uvést aplikace plánování letu,
plánování letadel, plánování posádek, kontrolu pohybu zavazadel,
komunikace z a na palubu za letu, přenos dat za letu, strategické
rozhodování, přeprava zboží, konzultační činnost, dodávky zařízení
atd. Letištím jsme schopni dodat ještě řadu dalších aplikací. Celkově
lze říci, že v oblasti letectví jsme každému zákazníkovi schopni dodat
komplexní řešení. Fungujeme jako tzv. system integrator. Z pozice
globální firmy pak spolupracujeme s řadou nadnárodních organizací, pro
které máme škálu produktů navazujících na naše aktivity v oblasti
letectví a cestovního ruchu – třeba systémy používané cizineckou
policií řady států.
Domníváte se, že Česko má byznys cestovního ruchu z podstaty, nebo
že cosi dělá proto, aby k nám jezdilo více turistů – nejdražší a
nejpohodlnější dopravou, tedy letecky?
Řekl jste nejdražší dopravou. Já myslím, že poslední systémové kroky
českého národního dopravce – Českých aerolinií, Ministerstva dopravy
ČR i České správy letišť sledují současný trend v oblasti letectví,
a to umožnit na český trh přístup novým nízkonákladovým leteckým
dopravcům. To hodnotím velmi pozitivně. Do Česka se tak dostávají další,
především mladí cestovatelé, jež mohou být chápáni i jako určitá
předzvěst budoucí kontinuity návštěvnosti Česka.
Co všeobecné letectví?
Není to sice náš nosný projekt, ale i toto je oblast, kde se SITA
uplatňuje. Hlavní akcent klademe na poskytování informací z hlediska
avioniky. Ne, že bychom je dodávali jako produkt SITA, ale
zprostředkováváme je díky našim informačním technologiím. Klientům
dodáváme vlastní aplikace, které jsou schopny tyto informace zpracovávat a
předávat nejen velkým, ale i malým leteckým společnostem.
Zmínil jste vstřícné kroky letos osmdesát let mladých Českých
aerolinií i České správy letišť…
S Českými aeroliniemi SITA nedávno podepsala kontrakt na dodávku
terminálů a výpočetní techniky nejen v Česku, ale i pro jejich
zahraniční zastoupení po celém světě. Česká správa letišť,
konkrétně letiště Praha-Ruzyně, je pak jedním z našich největších
zákazníků s nejvyšším počtem instalací v České republice.
Instalovali jsme zde náš (dá se říci) vlajkový produkt CUTE – systém
odbavení cestujících na letištích. Je společnou platformou pro všechny
letecké společnosti vzdor tomu, že používají různé technologie a
aplikace spojení. SITA tyto aplikace sdružuje na jednotném hardwaru.
Uživatelům – handlingovým agentům a leteckým společnostem – tak
umožňuje šetřit nejen paměťové a operační kapacity jejich výpočetní
techniky a skutečný, fyzický prostor ve firmách, ale zároveň jim
zajišťujeme nadstandardně vysoký uživatelský komfort.