Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































SITA k 80. narozeninám ČSA

SITA je telekomunikační organizací s dominantní působností v letecké dopravě. Název SITA je zkratkou složenou ze začátečních písmen francouzského „Societé international de telecomunication aeronautic“. Z původně francouzské firmy se záhy stala celosvětovou, pokrývající 158 států. Jejími zákazníky jsou vesměs společnosti a organizace, které mají co společného s leteckým byznysem. Její ústředí je v Ženevě, zúčtovací středisko v Paříži a servisní organizace se nacházejí po celém světě. Dalo by se říci, že SITA je všude tam, kde je významnější letiště.

Ředitele SITA Česká republika Michala Koscelanského jsem si dovolil oslovit v souvislosti s hlavním tématem Všudybylu, jehož sedmé vydání je tradičně zaměřeno na leteckou dopravu. Pane řediteli, na vizitkách zaměstnanců většiny leteckých společností a mezinárodních letišť je zpravidla uváděn kontakt SITA. Co to je?
SITA kontakt je jakoby e-mail. V době, kdy SITA vznikla, a ještě dlouho poté, žádný internet neexistoval, tím méně pak dnes běžně používaná elektronická pošta. SITA má v datovém propojování leteckých společností s letišti a jejich mateřských letišť s letišti cílovými veliký předstih – letos již dvaapadesátiletou tradici.

Jaké je poslání SITA v Česku?
SITA Česká republika vznikla v roce 1983. Je technickou pobočkou zabezpečující servis uživatelům SITA produktů. Technici naší společnosti se starají o zařizování účastnických terminálů, o jejich bezproblémový chod, spojení s ústředím i mezi sebou navzájem. Naši zákazníci jsou nejen letecké společnosti a týmy na letištích, ale i v agenturách. Co se týče letišť, u nás jsme na těch největších, jako jsou Praha, Ostrava, Brno a Karlovy Vary. V budoucnu uvažujeme i o Pardubicích a možná se dostaneme i dál.

Ve čtvrtém vydání letošního Všudybylu (str. 29) jsme přinesli informaci o společnosti Equant, která byla na World Communications Awards zvolena nejlepším světovým poskytovatelem přenosu dat za rok 2002. Equant působí v oboru celosvětových dat, IP sítí a integračních služeb pro nadnárodní podniky. Spojuje klíčová obchodní střediska ve 220 zemích a územích s lokální podporou v 191 zemích a obsluhuje tisíce nejvýznamnějších společností na světě s nejrozsáhlejším portfoliem v oblasti správy síťových služeb. Já ale vím, že SITA – vaše technická podpora a vaši technici – na tom má lví podíl.
SITA pro Equant funguje jako servisní organizace. Naši technici se po technické stránce starají o všechny zákazníky SITA i Equantu, což jen v Česku reprezentuje na tisíc připojení.

Jak je to s bezpečností přenášených dat?
V poslední době, zejména s rozvojem internetu, toto téma vystupuje do popředí jako jedno z hlavních. Pochopitelně na tento trend reaguje i SITA. Naše bezpečnostní opatření jsou na špičkové úrovni. Sledujeme světové trendy a řadu z nich sami určujeme či ovlivňujeme. Naše ochrana datových sítí a opatření proti neoprávněným vstupům do systému jsou na obdobné úrovni, jakou má armáda, bankovnictví či jiné strategicky důležité oblasti a jejich instituce.

Je Česko pro společnost SITA perspektivní?
Bezesporu. Česko, nejen Praha, doznalo začátkem devadesátých let značný boom turistického ruchu včetně byznys cest. To se pochopitelně odrazilo i v leteckém dopravě. Ruku v ruce s tím stoupal zájem rozšiřovat telekomunikace. Jestliže cestovní ruch roste, rostou objemy převážených osob a zboží. Roste i zájem o služby společnosti SITA.

Pokud jsem měl možnost na téma SITA hovořit s manažery z leteckého byznysu, často používali termín SITATEX.
SITATEX je velmi významným produktem, ale je jenom jedním z řady. SITA zákazníkům, převážně z oblasti letectví (leteckým společnostem, letištím, spedičním společnostem, rezervačním systémům), dodává celou řadu produktů. Od již zmíněné komunikace přes systémy pracující uvnitř společností. Pro příklad mohu uvést aplikace plánování letu, plánování letadel, plánování posádek, kontrolu pohybu zavazadel, komunikace z a na palubu za letu, přenos dat za letu, strategické rozhodování, přeprava zboží, konzultační činnost, dodávky zařízení atd. Letištím jsme schopni dodat ještě řadu dalších aplikací. Celkově lze říci, že v oblasti letectví jsme každému zákazníkovi schopni dodat komplexní řešení. Fungujeme jako tzv. system integrator. Z pozice globální firmy pak spolupracujeme s řadou nadnárodních organizací, pro které máme škálu produktů navazujících na naše aktivity v oblasti letectví a cestovního ruchu – třeba systémy používané cizineckou policií řady států.

Domníváte se, že Česko má byznys cestovního ruchu z podstaty, nebo že cosi dělá proto, aby k nám jezdilo více turistů – nejdražší a nejpohodlnější dopravou, tedy letecky?
Řekl jste nejdražší dopravou. Já myslím, že poslední systémové kroky českého národního dopravce – Českých aerolinií, Ministerstva dopravy ČR i České správy letišť sledují současný trend v oblasti letectví, a to umožnit na český trh přístup novým nízkonákladovým leteckým dopravcům. To hodnotím velmi pozitivně. Do Česka se tak dostávají další, především mladí cestovatelé, jež mohou být chápáni i jako určitá předzvěst budoucí kontinuity návštěvnosti Česka.

Co všeobecné letectví?
Není to sice náš nosný projekt, ale i toto je oblast, kde se SITA uplatňuje. Hlavní akcent klademe na poskytování informací z hlediska avioniky. Ne, že bychom je dodávali jako produkt SITA, ale zprostředkováváme je díky našim informačním technologiím. Klientům dodáváme vlastní aplikace, které jsou schopny tyto informace zpracovávat a předávat nejen velkým, ale i malým leteckým společnostem.

Zmínil jste vstřícné kroky letos osmdesát let mladých Českých aerolinií i České správy letišť…
S Českými aeroliniemi SITA nedávno podepsala kontrakt na dodávku terminálů a výpočetní techniky nejen v Česku, ale i pro jejich zahraniční zastoupení po celém světě. Česká správa letišť, konkrétně letiště Praha-Ruzyně, je pak jedním z našich největších zákazníků s nejvyšším počtem instalací v České republice. Instalovali jsme zde náš (dá se říci) vlajkový produkt CUTE – systém odbavení cestujících na letištích. Je společnou platformou pro všechny letecké společnosti vzdor tomu, že používají různé technologie a aplikace spojení. SITA tyto aplikace sdružuje na jednotném hardwaru. Uživatelům – handlingovým agentům a leteckým společnostem – tak umožňuje šetřit nejen paměťové a operační kapacity jejich výpočetní techniky a skutečný, fyzický prostor ve firmách, ale zároveň jim zajišťujeme nadstandardně vysoký uživatelský komfort.






http://www.sita.com





www.sita.aero