Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s ředitelem Letiště Karlovy Vary Ing. Václavem
Černým jsem zahájil sloganem: „Létat z Karlových Varů se
vyplatí“.
Určitě vyplatí. Díky masivním investicím dnes Karlovarské letiště
nabízí evropský standard služeb cestujícím i posádkám leteckých
společností. Zprovozněním nové odbavovací haly dospělo do stadia, kdy
disponujeme dostatečnými prostory a zázemím i pro letištní personál.
Zejména ale prostory pro cestující veřejnost, takže by v nejbližších
letech nemělo docházet k tomu, že se pasažéři leteckých společností
tlačí hlava na hlavě, ale každý má k dispozici relativně slušný
prostor a neopouští letiště s pocitem, že byl součástí nějaké
tlačenice.
Jaká je po zprovoznění nové futuristické odbavovací haly
průchodnost vašeho letiště?
Budu-li hovořit o špičkové hodinové kapacitě terminálu, limitujícím
údajem je počet odbavených cestujících na odletu. Ten je dán
průchodností bezpečnostních kontrol, resp. počtem stanovišť.
V současné době máme jediné. Během příštího roku bude doplněno
ještě o druhé stanoviště. Tato nejužší hrdla systému odbavení by pak
v ideálních podmínkách (tím je myšleno, že cestující pamatují na
předpisy o tekutinách a gelech v palubních zavazadlech, protože to nejvíc
zdržuje) měla dovolit odbavení až 250 cestujících za hodinu na
odletu.
Se zprovozněním nové odbavovací haly se rozrostly možnosti
pro poskytování různých služeb, provozování prodejen apod.
Díky jejímu zprovoznění jsme do ní mohli přemístit řadu činností.
V původní hale nám tak vznikl prostor, který vybavujeme jako standardní
business lounge pro cestující s business letenkou. To do této doby byla
služba, která karlovarskému letišti citelně chyběla. V rámci zejména
ruské klientely je mnoho cestujících pasažéry business class. Samozřejmě
že nebyli spokojeni s tím, že výhody, které jim plynou z business letenky
nemohli využít v business salonku na karlovarském letišti. To je zásadní
věc. Druhá, v nové odbavovací hale dokončujeme vybavení VIP salonku, kde
budeme poskytovat této úrovni odpovídající odbavení VIP pasažérů.
Třetí, zřejmě nejzásadnější, je, že se na letišti Karlovy Vary
zdvojnásobily komerční prostory. Vznikla nová obchodní zóna, v níž
budou tři nové duty free shopy včetně zázemí pro celní úřad, který
lidem, opouštějícím na našem letišti Českou republiku, potvrzuje vývoz
zboží mimo Evropskou unii. To je v případě ruské klientely významná
záležitost, protože ráda a hodně nakupuje a takto získané zboží
vyváží z Česka.
Letiště Karlovy Vary má rozsáhlou spádovou oblast hlavně na
území Karlovarského kraje a sousedních krajů, ale také zemských
sousedů – spolkových zemí Saska a Bavorska. Takže, pane řediteli, co
Karlovarské letiště a charterové linky cestovních kanceláří?
V letošním roce se od nás létají dvě stěžejní destinace – Rhodos a
Antalie. Podíváme-li se na spádové oblasti českých mezinárodních
regionálních letišť, kolik obyvatel kolem nich žije v dosahu šedesáti
minut jízdy autem, tak v případě našeho letiště je to kolem
1,5 milionu, z nich ale více než polovinu tvoří obyvatelé z německé
strany příhraničí. U Brna či Ostravy přesahují něco málo přes dva
miliony. Loni z Varů letělo cca osm tisíc pasažérů charterových spojů
cestovních kanceláří. Z Ostravy a Brna to bylo víc než dvě stě tisíc.
Netvrdím, že jsou naše spádové oblasti srovnatelné, avšak i kdybychom
připustili, že Ostrava a Brno má dvakrát tak velkou spádovou oblast,
jednoduchou matematickou úvahou dospějeme k číslu sto tisíc cestujících
za rok. A to pouze v rámci charterových letů. Do toho ale máme hodně
daleko.Otázka je, jak toto zlomit, protože oproti dalším českým
mezinárodním regionálním letištím máme tu nevýhodu, že pražské
ruzyňské letiště je od nás vzdáleno cca 120 km. A je mnohem
dostupnější z Moravy. Pokud se ale podíváme do Německa, kde vedle sebe
fungují letiště vzdálená zhruba šedesát kilometrů a kdy i tato
vzdálenost hraje významnou roli při rozhodování, z kterého letiště
lidé letí na dovolenou, je to na pováženou. Samozřejmě, abych si mohl
správně vybrat letiště, potřebuji k tomu srovnatelnou nabídku
destinací.
Neméně významnou roli v případě vašeho letiště
sehrávají pravidelné linky.
Už dlouhé roky se od nás létá do Moskvy – letos šestkrát týdně,
jednou týdně do Petrohradu. Za leden až květen letošního roku vykazuje
Letiště Karlovy Vary pětiprocentní nárůst počtu cestujících oproti
loňskému roku. Takže zejména díky movité ruské klientele se držíme
lehce nad průměrem. Tento mírný nárůst ruské klientely nám zatím
vykrývá pokles v rámci zrušených charterových letů.
Ze slavnostního zahájení provozu naší nové odbavovací haly 20. května
2009, kde jsem pečlivě poslouchal projevy reprezentace Karlovarského kraje,
jsem si odnesl, že nejdůležitějším úkolem našeho letiště je
v příštích pěti letech práce na rozvoji nových linek. S tím
samozřejmě souhlasím. Ale je k tomu třeba dodat, že management letiště
sám o sobě nemá dostatek vlivu ani dalších možností, aby na tomto poli
mohl uspět. Proto vzniká z naší strany iniciativa, která má za cíl
sdružit subjekty v našem spádovém regionu, které by měly mít zájem na
rozvoji nových linek do/z Karlových Varů. Určitě by tam měli být
zastoupeni politici z komunální a územní samosprávy, a to nejen zástupci
Karlových Varů. Měli by tam být zástupci hotelových řetězců, někdo
z Asociace hotelů a restaurací ČR a krajské hospodářské komory. Měly
bychom se scházet ve zhruba měsíčních intervalech a informovat se, co kdo
pro větší letecké propojení Karlovarského kraje se světem, a tedy
i hospodářské, můžeme udělat.
Rozvoj linek spojující váš kraj s perspektivními zdrojovými
ruskými trhy je pravděpodobně limitován jakousi smlouvou z dob budování
rozvinuté socialistické společnosti.
Doposud stále platí mezistátní dohoda mezi ČSSR a SSSR, která byla
podepsána 22.11.1966 v Moskvě, ale ta upravuje pouze lety mezi Prahou a
Moskvou. Čili nevztahuje se na lety k nám, ani do Ostravy, Pardubic či Brna.
Nicméně jisté dohody mezi leteckými dopravci v tomto smyslu ovlivňují
i režimy na mimopražských mezinárodních letištích.
Nové lety se dají rozdělit na dvě části. Jednou je, jak do našeho kraje
dostat lidi z míst, kde je malý potenciál. Tzn., že jich není tolik, aby
obsadili charterovou nebo pravidelnou linku do Karlových Varů, byť jednou
týdně. To jsou zřejmě všechny severské, středo- a západoevropské země,
z jejichž území se rekrutují desítky či stovky lidí, kteří
v západočeských lázních absolvují lázeňské pobyty. Jsou to ale země
dostatečně vzdálené, takže se dá předpokládat, že preferují leteckou
dopravu, avšak létají do Prahy. Na tyto pasažéry je zaměřena linka do
Frankfurtu nebo Mnichova, což jsou ze zeměpisného hlediska pro nás
nejzajímavější velké huby. Druhou část tvoří místa v zemích
Společenství nezávislých států a na severu Spolkové republiky Německo,
kde je potenciál dostatečný na to, aby se tam v budoucnu uživily přímé
linky do Karlových Varů. To jsou např. oblasti jako je Samara,
Jekatěrinburk, Hamburk a Düseldorf či Alma-Ata.
Co strategické přeshraniční partnerství?
Už třetím rokem jednáme s bavorskou stranou o možném prodloužení linky
mezi Frankfurtem a Hofem až do Karlových Varů. Ve Frankfurtu totiž nejsou
volné sloty, a tak je to naše zřejmě jediná šance jak se na Frankfurt
dostat. Frankfurt má některé lety, které nemá Mnichov. Namátkou: Alma-Ata,
Baku, Kuwait, Rijád atd. Po třech letech jsme dospěli k závěru, že
místní politici už nám nemohou více pomoci a že jsme odkázáni na
jednání na úrovni bavorské vlády – ministerstva pro hospodářství,
dopravu, rozvoj a infrastrukturu. Až teď nedávno jsme díky novinovým
článkům, které mi zaslali kolegové z Německa, zjistili, že se na toto
téma vedlo jednání už před rokem na úrovni českého ministra dopravy pana
Římana a bavorské ministryně paní Müllerové, avšak bohužel, nebyla
dotažena do konce. Nyní jsme v situaci, kdy bavorská vláda vypisuje
výběrové řízení na další dva roky létání mezi Hofem a Frankfurtem a
už nám víceméně signalizovala, že je pozdě, abychom se do něho zapojili,
vzhledem ke lhůtám, které se vyžadují při vyhlašování závazků
veřejných služeb, jejich zveřejňování v evropském věstníku apod.
Takže kdy bude další šance?
Teď se vypisuje výběrové řízení na období 2010 až 2011. Pokud se nám
do něj nepodaří vstoupit, nejbližší další termín je jaro
2012. Klíčovým partnerem je pro nás bavorské ministerstvo, které ročně
dotuje přes 80 % ztrát této linky ( 2,8 milionu eur), aby hornofrancký
region v čele s Hofem podpořila v rámci zachování pracovních míst
apod. Bohužel kolegové z Německa nás na něj nasměrovali až toto jaro.
Nicméně v souběhu s naší snahou o spojení do Frankfurtu nyní
zintenzivňujeme také jednání o napojení do Mnichova, které by z tohoto
pohledu mělo být snazší.