Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Hotel Villa Regent, Anglická 116,
s romantickou architekturou a rodinnou atmosférou leží v lázeňském parku
naproti Casinu Bellevue. Nabízí standard tříhvězdičkové kategorie
s 18 dvoulůžkovými pokoji a 1 jednolůžkovým. V hotelu je k dispozici
restaurace s barem, letní terasa a vlastní parkoviště. Hostům zajišťuje
kulturní program, léčebné procedury, turistické vycházky, pitné
léčebné kúry, golf, tenis, plavecký bazén, výlety do okolí, vyhlídkové
lety.
Lázeňský hotel Flora, Nehrova 128,
byl otevřen v roce 1881. Patřil rodině Václava Skalníka – zakladatele
lázeňských parků. Má výbornou polohu v centru lázeňské čtvrti,
padesát metrů od kolonády. Nabízí tříhvězdičkový standard –
69 moderně zařízených dvoulůžkových pokojů, dvě restaurace a
v šestém patře prosklenou vyhlídkovou vinárnu a kavárnu s otevřenou
terasou a nádherným panoramatickým pohledem na město. Přímo v budově je
léčebné oddělení.
Lázeňský hotel Silva, Chopinova 498,
v historizujícím secesním stylu, leží přímo v lázeňském parku
Lesního pramene, na okraji hlubokého „Slavkovského lesa“ („silva“
latinsky les). Nabízí čtyřhvězdičkový komfort v 31 dvoulůžkových,
6 jednolůžkových pokojích a 1 apartmá. Jeho restaurant o kapacitě
72 míst po celý den nabízí speciality české a mezinárodní kuchyně.
Uvítat hosty je připravena příjemná kavárna. Přímo v hotelu je
léčebné a rehabilitační oddělení.
Hotel Sonáta, Plzeňská 97,
se nachází naproti centrálnímu parkovišti, 1 km od centra města.
Tříhvězdičkový hotel má 39 dvoulůžkových pokojů, některé
s možností přistýlky, letní terasu a vlastní parkoviště. Jeho
restaurace nabízí speciality české i mezinárodní kuchyně. Recepce hotelu
zajišťuje léčebné pobyty, kulturní programy, prohlídky města, výlety do
okolí, vyhlídkové lety, golf, tenis, plavecký bazén.
• stát by udělal nejlépe, kdyby zhodnocoval to, čím
odnepaměti disponuje • největším bohatstvím České republiky je
Česká republika • lidé v Mariánských Lázních, Karlových Varech
i na řadě dalších míst si začali uvědomovat, že cestovní ruch je
živí • Regent je specializovaný na incoming do západočeských
lázní, zajišťuje léčebné a turistické pobyty ve všech kategoriích
ubytování, hudební a sportovní programy, průvodce, výlety do blízkého
i vzdálenějšího okolí • Regent Hotels, dceřiná společnost
cestovní agentury Regent, je spoluvlastníkem a provozovatelem čtyř
lázeňských a turistických hotelů převážně v centru Mariánských
Lázní, pro další realizuje samostatnou obchodní politiku •
věřím, že tržní síly pomohou, aby Mariánské Lázně opět dominantně,
a to i za přispění komunálních politiků, těžily ze svého charakteru a
jedinečných dispozic •
Nejen v předchozím Všudybylu jsme hovořili o místě
navštěvovaném světoznámými vynálezci, umělci, spisovateli, vladaři,
politiky, jako byli Mark Twain, Thomas Alva Edison, anglický král, řecký
král, perský šach, atd. atd., o Mariánských Lázních. Čím to, že si
záhy po svém založení získaly takový věhlas? A čím to, že po pádu
totality námi volení vladaři a jimi jmenovaní správci takovéto devizy
České republiky když ne přímo sabotují, pak velmi často ignorují?
S jednatelem Cestovní agentury Regent a společnosti Regent Hotels Ing.
Milošem Veselým hovoříme v době, která pro český export, a tedy
i incomingový cestovní ruch, není vstřícná, už proto, že česká koruna
posiluje.
Propad z 35 Kč za euro na méně než 30 Kč byl opravdu veliký. Ne sice,
že by to přímo ohrozilo zdejší stávající subjekty cestovního ruchu, ale
jejich rozvoj. První, co každý za takovéto situace udělá, je, že omezí
investice do obnovy či vylepšování prostředí a služeb. To není pro
lázeňskou destinaci dobré. Naštěstí uplynulých pět let Mariánské
Lázně poznamenalo v kladném smyslu. Rostlo vytížení i příjmy a ruku
v ruce s nimi i investice podnikatelských subjektů do infrastruktury
cestovního ruchu.
Mnohá městská zastupitelstva i vláda České republiky dělají
přemnohé, aby přilákaly zahraniční investory. Dávají jim daňové
prázdniny atp. Aby ale díky aktivitám cestovního ruchu zhodnocovaly svůj
největší kapitál – vlastní existenci České republiky, do toho mají
daleko. Co na tom, že jedno euro vložené do propagace země, coby turistické
destinace, má zhruba dvěstěnásobnou návratnost. Stále u nás převládá
mínění odvozené od přinejmenším okleštěného chápání cestovního
ruchu, a to, že „cestovní ruch si pomůže sám“. Přitom právě
výkonnost aktivního cestovního ruchu je nesmírně citlivá na to, jak je
daný stát vnímán v zahraničí, a tedy i na to, co stát dělá pro to,
aby nebyl přehlížen.
To, že si nějaké odvětví či obor pomůže sám či samo, by bylo dobré,
kdyby platilo pro všechna odvětví a obory. Kdyby stát nepomáhal vůbec
nikomu. Ani cestovnímu ruchu ve smyslu, že někde nějaké prostředky vybere
nebo si půjčí a pak je někomu prostřednictvím své administrativy a
úřednických kritérií rozdělí. Kdyby každému dal stejnou možnost, aby
podnikal a aby se ukázal. Nelíbí se mi, že finanční prostředky, které
jsou generované cestovním ruchem, mizí v hutích, strojírnách a dalších
vládou podporovaných projektech. Úplně nejvíce mi vadí, že jsou dávány
k dispozici gigantickým zahraničním společnostem, které tak získávají
výhody, o nichž se českým podnikatelským subjektům může jen zdát.
Stát by udělal nejlépe, kdyby méně bral a méně rozděloval. A kdyby se
staral sám o sebe. Mám tím na mysli zhodnocoval to, čím odnepaměti
disponuje. Totiž, co se týče propagace České republiky, je to ze strany
státu zřejmě nejsnazší a nejlevnější způsob (a netýká se to pouze
cestovního ruchu) jak přijít k investicím, dobré zaměstnanosti a
exportním příjmům.
Stát, který jen letos avizuje ke 160 miliardám rozpočtového
schodku, je ale slepý a hluchý k tomu, že tyto peníze zde jsou a že je
stačí jen zvednout. Politici říkají, že po tom není společenská
poptávka. Po čem? Aby cestovní ruch vydělával. Je prý pouze po tom, aby
nevadil. Abychom v pořádku odjeli na dovolené do zahraničí a bezpečně se
z nich vrátili.
Díkybohu si místní lidé tady v Mariánských Lázních, ale
i v Karlových Varech a věřím, že i na řadě dalších míst, začali
uvědomovat, že je cestovní ruch živí. Že záleží na tom, zda-li host
přijede, jestli je spokojený, zda se mu u nás bude líbit, protože
přiváží výplatu nejen pro ně, ale i pro toho posledního pomocníka
v kuchyni. Společně s nimi si to uvědomují stavební a další a další
firmy, které díky penězům z cestovního ruchu investovaným do cestovního
ruchu opakovaně či dokonce dlouhodobě přicházejí k zakázkám. Bohužel,
není tak tomu vždycky u těch, kteří mají řídit chod věcí veřejných.
U řady městských zastupitelů je pozice cestovního ruchu a lázeňství
stále neadekvátní významu, které pro Mariánské Lázně mají. I to se
ale mění. I oni si pomalinku začínají připouštět souvislosti, tj. že
právě inkaso z cestovního ruchu jim umožní setrvat v pozicích
profesionálních politiků i po další volební období. Že jsme
lázeňským městem, které má předpoklady úspěšně prosperovat díky
aktivnímu cestovnímu ruchu, jako tomu bylo v jeho počátcích. V úvodu
říkáte, že se do Mariánských Lázní záhy po jejich vzniku začala
sjíždět světová elita, že si rychle vydobyly světový věhlas. Vydobyly,
protože na to měly, protože chtěly a protože i eventuální řetězení
šťastných náhod (jinak totiž není možné vysvětlit to, že Mariánské
Lázně opakovaně navštěvovala plejáda světově uznávaných osobností)
přeje připraveným.
Takoví, naštěstí, dodnes v Mariánských Lázních působí.
Bezesporu, i podle dobrozdání řady zdejších hoteliérů, mezi ně patří
vaše společnost Regent, která se letos v září v plném zdraví dožívá
dvanácti let. Jaký je na to recept?
Nepatříme mezi firmy, které si zakládali bývalí zaměstnanci cestovních
kanceláří. Začínali jsme ve skromných podmínkách. V době, kdy byl
problém sehnat první fax či kontakty. Začal jsem objíždět Německo,
Švýcarsko, Rakousko a téměř celou Evropu s obchodními nabídkami a
postupně se nám dařilo získávat klienty, pro něž jsme byli určitou
jistotou na svým způsobem rozbouřeném trhu. Věděli, že co si u nás
objednají a co jim potvrdíme, že dostanou v dobré kvalitě a s patřičnou
péčí. Věděli, že v nás mají partnera, který je nenechá ve štychu.
Cestovní ruch je oblastí, kde kdykoliv může do hry vstoupit faktor, který
nelze předvídat. Často se musí něco operativně řešit. To jsme od
začátku dokázali. Získali jsme si tím důvěru partnerů, jejichž okruh
se, zejména díky jimi předávaným referencím, rozrůstal.
A co se týče naší dvanáctileté existence? V Mariánských Lázních se
za tu dobu objevilo mnoho firem, které přišly, začaly vítězit a odešly.
Pak jsou tu takové jako my, které jdou pozvolnou cestou tvrdé práce, krok za
krokem. Ty si bez velikého vystrkování nosu směrem nahoru vybudovaly pozice,
jež přináší poměrně velkou jistotu jejich zaměstnancům
i partnerům.
S cestovní kanceláří jsme, vy i já, začínali zhruba ve stejné
době. Zatímco já od ní zběhl a živím se podnikáním v oblasti
propojování lidí, cestovní agentura Regent je nejen úspěšnou incomingovou
agenturou, ale i vlastníkem hotelového řetězce.
Sice malého, ale máme z něho radost. Od začátku devadesátých let jsem
mohl sledovat, jak se u nás aktivní cestovní ruch vyvíjí. Složitost
docílit, aby hotely a lázeňské domy, kam jsme hosty umísťovali, se k nim
chovaly jako ke svým hostům. Zpravidla nám z nich zavolali: „Máte tady
hosty a něco chtějí…“ Ne, že jsou to jejich hosté. Když u nich
bydleli klienti, pro něž to objednala německá kancelář přímo, to pak
byli jejich hosté. Pokud tam ale bydleli tací, které dovezl Regent, jako by
to jejich hosté nebyli. Takových momentů byla spousta. Kvalita služeb se
nám ne vždycky líbila. Hledali jsme proto možnosti, jak zabezpečit, aby
byla podle našich představ. Logickým vyústěním bylo rozhodnutí disponovat
vlastní ubytovací kapacitou. S tím, jak se nám začalo ekonomicky dařit,
jsme ji začali nakupovat. Dnes máme přes tři sta lůžek vlastních a
spoustu dlouhodobě pronajatých. Ukazuje se to jako správná cesta.
Neabsolvovali jsme ji jenom my. Firem s obdobným vývojem je
v Česku více.
Asi se budu opakovat. Mariánské Lázně jsou fantastickým místem pro
trávení příjemných okamžiků. Navíc mi už čtvrt století umožňují po
zdravotní stránce plnohodnotně žít. Po rozpačitém až beznadějném
období začátkem devadesátých let opět krásní. Jsem např. rád, že
tolik let chátrající hotel Esplanade se se svými pěti hvězdami opět
stává součástí stále kvalitnější mariánskolázeňské hotelové
sféry. Že si zdejší lidé (nejen podnikatelé) vzdor „komunálním
pragmatikům“, pro něž je bližší košile než kabát, uvědomují, že
v zachování lázeňského charakteru místa je perspektiva existence nejen
jich samotných, ale i jejich pravnuků.
Věřím, že tržní síly pomohou, aby Mariánské Lázně opět dominantně,
a to i za přispění komunálních politiků, těžily ze svého charakteru.
Že brzy dojde k daleko markantnějšímu zlepšení městské, zejména
lázeňské infrastruktury, stavu parků, komunikací, ale i ubytovacích
kapacit. K budování hotelů, jako je dnes Esplanade, který je pro město
přínosem už tím, že je určitým symbolem, že i v našem městě máme
pětihvězdičkový hotel s nádhernou polohou a architekturou. Tak to cítíme
my, ostatní hoteliéři, že je to něco, co má pro nás všechny
v Mariánských Lázních synergický efekt.
Cestovní Agentura Regent
Regent Hotels s.r.o.
Nehrova 27
353 01 Mariánské Lázně
tel.: 0165/ 620 235–6
fax: 0165/ 624 175, 624 607
e-mail:
caregent@marienbad.com