Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
AEROMEC, spol. s r. o., Uherské Hradiště, poskytuje služby
v oblasti všeobecného letectví (General Aviation). Na Letišti Kunovice
provozuje školicí středisko s letovým simulátorem Piper Meridian.
Provádí výcvik pilotů, zajišťuje provoz letounů a vrtulníků,
pronajímá letadla, létá v rámci Evropy na kratší i delší
vzdálenosti. Nabízí poradenství a pomoc s výběrem, dovozem a registrací
letadel. Provádí letecké práce.
Dík bezpečnosti, časové úspoře a pohodlí jsou letadla společnosti
využívána k zahraničním i tuzemským obchodním i volnočasovým
cestám. Firma AEROMEC také pronajímá místa k parkování letadel
v hangárech na letišti v Kunovicích, jejichž součástí jsou vybavené
dílny, skladovací prostory a administrativní zázemí.
S leteckým inženýrem, majitelem a jednatelem úspěšných
firem ALTECH a AEROMEC působících na Uherskohradišťsku Antonínem Machalou
jsem náš druhý rozhovor pro letošní šesté vydání Všudybylu začal
konstatováním:
Pane inženýre, loni jste zmínil, že vaše firma vlastní tři
letadla (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Kompletní
řešení bezbariérového přístupu“).
Protože jsem odchovanec Letu Kunovice, letectví jsme tu zůstali věrní.
Ostatně jedním z výrobků firmy ALTECH je zdvihací plošina Ikaros pro
mobilní letištní schody, které se nastavují podle výšky letadla. Plošina
Ikaros tak pomáhá imobilním osobám při nástupu/výstupu z letadla.
Firmy AEROMEC i ALTECH často využívají naše letadla ke služebním
cestám. Výhodou takového cestování za obchodními partnery, nejčastěji do
Rakouska nebo Německa (létáme např. i na veletrhy do Hannoveru či
Düsseldorfu), je, že vzdálenost, kterou bychom jeli deset a více hodin
automobilem, se dá letadlem překlenout za dvě hodiny. V jednom dni tak lze
absolvovat všechno, co by pozemní přepravou trvalo podstatně déle. Navíc,
po vstupu Česka do Schengenského prostoru se individuální letecká přeprava
zjednodušila. Sice to ještě není jako v USA, ale na Slovensko lze létat
zcela volně, bez letového plánu. Dřív byla každá hranice problém.
Přiblížit se k ní, pokud to nebylo naplánované, se považovalo za její
narušení. Už i ostatní státy EU spějí k obdobnému propojení, jako má
Česko se Slovenskem.
Vaše aktivity, pokud jde o letectví, jsou soustředěny na
letišti v Kunovicích.
Ano, v Kunovicích máme hangáry a školicí středisko zaměřené na výcvik
pilotů letounů typu Piper Meridian. Jedná se o turbínové letadlo, takže
jeho piloti musejí absolvovat typovou zkoušku pro tento typ letadla a každý
rok je nutné přezkoušení obnovovat. Součástí školicího střediska je
první simulátor v Evropě pro letadla typu Piper Meridian, využívaný
především pro typový a prodlužovací výcvik. Zařízení umožňuje
simulovat drtivou většinu situací, které by mohly nastat během startu,
v průběhu letu i při přistání – námrazu, poruchy avioniky, motoru,
protiprovoz. Letiště Kunovice je také domovskou základnou pro letadla,
která využíváme k přepravě osob. Tento způsob výrazně vyniká při
cestách do destinací, které nejsou z Česka obsluhovány pravidelnými
přímými linkami, například italská Ancona či polská Toruň. Cesta
linkovými lety s mnoha přestupy by trvala stejně dlouho jako jízda
automobilem. Naše letadla tak umožňují fantastické zkrácení přepravních
časů. Dokonce když k jednání v našich společnostech potřebujeme naše
významné partnery, firemní pilot pro ně zaletí a po jednání je dopraví
nazpět.