Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Protihluková opatření Letiště Praha, s.p.

Nižší hluková zátěž oproti počátku 90. let
Přes více než čtyřnásobný nárůst počtu pohybů letadel na letišti Praha – Ruzyně je hluková zátěž dopadající na okolí letiště ve srovnání s počátkem 90. let výrazně nižší. Přestože letiště ročně odbavuje desetinásobně více cestujících a přilétá na něj stále větší počet strojů s vyšší přepravní kapacitou, pohybovala se hladina hluku na konci roku 2005 na úrovni o více než 2 decibely nižší než v roce 1990. Tento příznivý vývoj je dán nejen výraznou modernizací letecké techniky v uplynulých letech, ale také aktivní protihlukovou politikou dříve České správy letišť, nyní Letiště Praha, s.p. Ke skokovému poklesu hladiny hluku došlo v období let 1999 – 2002, a to důsledkem vyloučení letounů certifikovaných podle tzv. kapitoly 2 ICAO ANNEX 16 [11] z provozu na velkých mezinárodních letištích v Evropě. Toto opatření bylo zavedeno v návaznosti na přijaté směrnice Evropské unie. Extrémně hlučné proudové dopravní letouny (B 727, TU 134, IL 62 a TU 154 starších verzí a mnohé další) nahradily moderní letouny Airbus, B 737, B 767, F 100 apod.; tlak na využívání letounů s nízkou hlučností v provozu Letiště Praha, s.p. zvýšilo také zavedení hlukových poplatků s diferencovanou sazbou podle hlučnosti letounu. Další vývoje hlukové zátěže v okolí pražského letiště by podle prognóz měl mít v následujících letech ještě nižší dynamiku. Je to především v důsledku pokračující obměny letadlového parku za moderní typy se sníženou hlučností, kdy tlak na obměnu na straně dopravců vytvářejí především příznivější provozně-ekonomické ukazatele nových letadel.

Organizace provozu na dráhovém systému
Z důvodu minimalizace hlukové zátěže pod příletovými a odletovými trasami je přednostně využívána dráha 06/24 (směr Horoměřice – Jeneč). Pohyby proudových letadel o hmotnosti větší než 7 t jsou standardně prováděny na této dráze, která vede nad oblastmi s výrazně nižší hustotou osídlení. Dráha 13/31 (směr Praha – Dobrovíz), jejíž provoz zejména ve směru 31 přináší vyšší hlukovou zátěž hustě obydlenému území hl. m. Prahy, smí být používána v tomto směru v denní době pouze pro vrtulová letadla a pro proudová letadla o hmotnosti menší než 7 tun. V noční době je za standardních provozních podmínek tento směr na hl. m. Prahu uzavřen. Vzlety a přistání v noční době od 22:00 do 06:00 jsou povoleny pouze letadlům zařazeným podle kategorizace Letiště Praha, s.p. do kategorie s nejnižší hlučností. Není povoleno plánování více než 3 startů a 3 přistání v průběhu jedné noční hodiny.

Poplatková politika
Ke zlepšování akustické situace v okolí letiště Praha – Ruzyně významně přispívá i poplatková politika. Letiště vypracovalo diferencované schéma hlukových poplatků pro všechna letadla, která přistávají na letišti Praha – Ruzyně. Výše hlukového poplatku je stanovena podle toho, do které hlukové kategorie bylo letadlo Letištěm Praha, s.p. zařazeno. V průběhu posledních let se podařilo zcela změnit strukturu zastoupení letadel na pražském letišti ve prospěch kategorií s nižší hlučností. Letadla nejhlučnější kategorie dnes tvoří pouhých 1,8 % provozu oproti 18,1 % v roce 1996. Výnosy z hlukových poplatků jsou využívány k financování kontinuálního monitorování hluku z leteckého provozu a od roku 1998 také k financování protihlukových opatření v ochranném hlukovém pásmu letiště. Od 1.1.2005 je za překročení stanovených nejvyšších přípustných hodnot maximální hladiny hluku z leteckého provozu účtován letecké společnosti zvláštní hlukový poplatek, který se přičítá k již zavedeným hlukovým poplatkům. Maximální hladiny hluku jsou měřeny na každé monitorovací stanici v okolí letiště Praha – Ruzyně a porovnávány s jejich stanovenými nejvyššími přípustnými hodnotami, zvlášť pro denní dobu a zvlášť pro noční dobu. K monitorování hluku využívá Letiště Praha, s.p. 12 měřicích stanic, z nichž jedna je umístěna v prostoru letiště a dalších 11 v okolí pod příletovými a odletovými trasami. Monitorovací systém umožňuje přesně identifikovat každé letadlo a jeho úroveň hluku při přeletu nad měřicí stanicí. Je proto možné dohledat jakýkoliv let a jeho průběh v případě jakéhokoli dotazu či pochybnosti. Za každý započatý decibel nad stanovený limit je účtováno letecké společnosti 5000 Kč. Zavedený systém má přispět ke zvýšení letové kázně a k dodržování publikovaných protihlukových postupů. Tímto způsobem vybrané finanční prostředky doplňují zdroj pro financování protihlukových opatření.

Ochranné hlukové pásmo
V okolí letiště Praha – Ruzyně je vyhlášeno ochranné hlukové pásmo. Na tomto území Letiště Praha, s.p. realizuje tzv. protihluková opatření, která spočívají ve výměně nevyhovujících oken a balkonových dveří. Investice do zmírnění dopadů leteckého provozu na okolí letiště činily od roku 1998 do konce roku 2005 celkem přibližně 437 mil. Kč. Od roku 1998 je u tzv. chráněných místností bytových a rodinných domů, což jsou obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje a kuchyně, dále u staveb školní a předškolní výchovy, staveb pro zdravotnické a sociální účely a funkčně obdobných staveb v okolních obcích a městských částech, zahrnutých do ochranného hlukového pásma, prováděna kompletní výměna oken za plastová či dřevěná s předepsanou vzduchovou neprůzvučností. Veronika Sedláčková, Letiště Praha, s.p.

www.prg.aero