Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Nižší hluková zátěž oproti počátku 90. let
Přes více než čtyřnásobný nárůst počtu pohybů letadel na letišti
Praha – Ruzyně je hluková zátěž dopadající na okolí letiště ve
srovnání s počátkem 90. let výrazně nižší. Přestože letiště
ročně odbavuje desetinásobně více cestujících a přilétá na něj stále
větší počet strojů s vyšší přepravní kapacitou, pohybovala se hladina
hluku na konci roku 2005 na úrovni o více než 2 decibely nižší než
v roce 1990. Tento příznivý vývoj je dán nejen výraznou modernizací
letecké techniky v uplynulých letech, ale také aktivní protihlukovou
politikou dříve České správy letišť, nyní Letiště Praha, s.p. Ke
skokovému poklesu hladiny hluku došlo v období let 1999 – 2002, a to
důsledkem vyloučení letounů certifikovaných podle tzv. kapitoly 2 ICAO
ANNEX 16 [11] z provozu na velkých mezinárodních letištích v Evropě.
Toto opatření bylo zavedeno v návaznosti na přijaté směrnice Evropské
unie. Extrémně hlučné proudové dopravní letouny (B 727, TU 134, IL 62 a
TU 154 starších verzí a mnohé další) nahradily moderní letouny Airbus, B
737, B 767, F 100 apod.; tlak na využívání letounů s nízkou hlučností
v provozu Letiště Praha, s.p. zvýšilo také zavedení hlukových poplatků
s diferencovanou sazbou podle hlučnosti letounu. Další vývoje hlukové
zátěže v okolí pražského letiště by podle prognóz měl mít
v následujících letech ještě nižší dynamiku. Je to především
v důsledku pokračující obměny letadlového parku za moderní typy se
sníženou hlučností, kdy tlak na obměnu na straně dopravců vytvářejí
především příznivější provozně-ekonomické ukazatele nových
letadel.
Organizace provozu na dráhovém systému
Z důvodu minimalizace hlukové zátěže pod příletovými a odletovými
trasami je přednostně využívána dráha 06/24 (směr Horoměřice –
Jeneč). Pohyby proudových letadel o hmotnosti větší než 7 t jsou
standardně prováděny na této dráze, která vede nad oblastmi s výrazně
nižší hustotou osídlení. Dráha 13/31 (směr Praha – Dobrovíz), jejíž
provoz zejména ve směru 31 přináší vyšší hlukovou zátěž hustě
obydlenému území hl. m. Prahy, smí být používána v tomto směru
v denní době pouze pro vrtulová letadla a pro proudová letadla o hmotnosti
menší než 7 tun. V noční době je za standardních provozních podmínek
tento směr na hl. m. Prahu uzavřen. Vzlety a přistání v noční době od
22:00 do 06:00 jsou povoleny pouze letadlům zařazeným podle kategorizace
Letiště Praha, s.p. do kategorie s nejnižší hlučností. Není povoleno
plánování více než 3 startů a 3 přistání v průběhu jedné noční
hodiny.
Poplatková politika
Ke zlepšování akustické situace v okolí letiště Praha – Ruzyně
významně přispívá i poplatková politika. Letiště vypracovalo
diferencované schéma hlukových poplatků pro všechna letadla, která
přistávají na letišti Praha – Ruzyně. Výše hlukového poplatku je
stanovena podle toho, do které hlukové kategorie bylo letadlo Letištěm
Praha, s.p. zařazeno. V průběhu posledních let se podařilo zcela změnit
strukturu zastoupení letadel na pražském letišti ve prospěch kategorií
s nižší hlučností. Letadla nejhlučnější kategorie dnes tvoří
pouhých 1,8 % provozu oproti 18,1 % v roce 1996. Výnosy z hlukových
poplatků jsou využívány k financování kontinuálního monitorování
hluku z leteckého provozu a od roku 1998 také k financování
protihlukových opatření v ochranném hlukovém pásmu letiště. Od
1.1.2005 je za překročení stanovených nejvyšších přípustných hodnot
maximální hladiny hluku z leteckého provozu účtován letecké společnosti
zvláštní hlukový poplatek, který se přičítá k již zavedeným
hlukovým poplatkům. Maximální hladiny hluku jsou měřeny na každé
monitorovací stanici v okolí letiště Praha – Ruzyně a porovnávány
s jejich stanovenými nejvyššími přípustnými hodnotami, zvlášť pro
denní dobu a zvlášť pro noční dobu. K monitorování hluku využívá
Letiště Praha, s.p. 12 měřicích stanic, z nichž jedna je umístěna
v prostoru letiště a dalších 11 v okolí pod příletovými a odletovými
trasami. Monitorovací systém umožňuje přesně identifikovat každé letadlo
a jeho úroveň hluku při přeletu nad měřicí stanicí. Je proto možné
dohledat jakýkoliv let a jeho průběh v případě jakéhokoli dotazu či
pochybnosti. Za každý započatý decibel nad stanovený limit je účtováno
letecké společnosti 5000 Kč. Zavedený systém má přispět ke zvýšení
letové kázně a k dodržování publikovaných protihlukových postupů.
Tímto způsobem vybrané finanční prostředky doplňují zdroj pro
financování protihlukových opatření.
Ochranné hlukové pásmo
V okolí letiště Praha – Ruzyně je vyhlášeno ochranné hlukové pásmo.
Na tomto území Letiště Praha, s.p. realizuje tzv. protihluková opatření,
která spočívají ve výměně nevyhovujících oken a balkonových dveří.
Investice do zmírnění dopadů leteckého provozu na okolí letiště činily
od roku 1998 do konce roku 2005 celkem přibližně 437 mil. Kč. Od roku
1998 je u tzv. chráněných místností bytových a rodinných domů, což
jsou obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje a kuchyně, dále u staveb
školní a předškolní výchovy, staveb pro zdravotnické a sociální účely
a funkčně obdobných staveb v okolních obcích a městských částech,
zahrnutých do ochranného hlukového pásma, prováděna kompletní výměna
oken za plastová či dřevěná s předepsanou vzduchovou neprůzvučností.
Veronika Sedláčková, Letiště Praha, s.p.