Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Hlavním tématem Všudybylu je veletržní a kongresová turistika a
Brno jako hlavní město veletrhů v České republice. O rozhovor jsem proto
požádal Ing. Jiřího Škrlu. Oproti našemu prvnímu interview na jaře
1999 s ním ale hovořím jako s generálním ředitelem úplně jiné
společnosti. Proč jste se rozhodl změnit dres?
Připouštím, že trochu zvláštní situace to je, i když nijak
výjimečná. Poslední léta přinášejí množství změn především
v domácí ekonomice. Stál jsem v čele někdejší společnosti Brněnské
veletrhy a výstavy v době, kdy do ní vstupoval strategický zahraniční
partner Messe Düsseldorf. Spolu s ním jsem se podílel na přípravě její
fúze s nově založenou akciovou společností Veletrhy Brno, v níž jako
významný akcionář figuruje i město Brno. Přes tyto nepochybně
převratné změny v historii firmy sedím pořád ve stejné kanceláři a na
stejném místě. I s tím dresem je to trochu jinak. Spíš bych řekl, že
jsme vstupem města Brna získali do týmu dalšího kvalitního hráče,
s nímž společně hájíme naše barvy. A pokud zůstaneme u sportovní
terminologie, současnost ukazuje, že to byl dobrý a oboustranně výhodný
tah. Nová společnost převzala a úspěšně plní závazky zaniklé
společnosti. Zejména se však ukazuje, že nová firma naplňuje představy,
s nimiž německá strana i město Brno svoje fungování ve společnosti
Veletrhy Brno spojovaly.
Brno je nejen městem památky UNESCO, ale bylo a je dominantně
veletržním městem.
Domnívám se, že se tyto dvě skutečnosti nevylučují. Dnes už si Brno jen
stěží představíte bez přívlastku „veletržní“. Máme-li na mysli
areál samotný, oceněný nedávno jako stavba století, nepochybně si zájem
zaslouží. Svým umístěním i celkovým pojetím představuje dnes ve
světovém měřítku skutečně ojedinělý soubor veletržních objektů. Od
počátku výstavby prvních pavilonů na konci třicátých let dvacátého
století až po ty nedávno dokončené představuje zhmotnělou přehlídku
vývoje forem a názorů na veletržní architekturu. I když je to z hlediska
provozu a požadavků kladených na současnou veletržní infrastrukturu
náročnější, udržujeme tyto stavby plně funkční pro účel, kterému
mají sloužit. Pokud se najdou objekty, které již nevyhovují současným
potřebám, řešíme to výstavbou nových pavilonů. To je i osud
současného pavilonu F, který bude ve velmi krátké době nahrazen novým
objektem v kvalitě současného evropského standardu, navíc s výstavní
plochou čtyřikrát větší, než je ta dnešní.
Veletržní město však necharakterizuje pouze skutečnost, že
v něm veletržní společnost provozuje výstavní areál.
Ano, není to jen záležitost lidí, kteří v něm připravují veletržní
projekty. Jsou to také, a možná především, benefity, které tato činnost
přináší městu jako sídlu veletržní společnosti. Účastníci veletrhů,
kteří do Brna a do České republiky přijíždějí, se pochopitelně na dobu
pobytu stávají součástí spotřebitelské sféry. A řekl bych, že to
velmi často bývají nadstandardní spotřebitelé. Když si navíc
uvědomíme, že máme v portfoliu 46 veletržních projektů, pak jde
v podstatě o nepřetržitý „přísun“ klientely pro cestovní
kanceláře, ubytovací a stravovací zařízení, kulturní podniky apod. Podle
střízlivých odhadů se na pořádání veletrhů váže cca
20.000 pracovních příležitostí. Touto činností vyvolané náklady
přinášejí městu finanční efekt okolo jedné miliardy korun ročně.
A potom: kdo se do Brna naučí jezdit za obchodem, jistě si v budoucnu
zopakuje návštěvu i jako turista.
Ale ani to zdaleka nevyčerpává synergie vyvolané koexistencí města a jeho
veletrhů. Mezinárodní povědomí společné kapitálové síly města a
významné německé veletržní společnosti „prošlapává cestu“ a
přibližuje Brno zahraničním investorům a jejich následné poptávce po
nových pracovních silách. Ruku v ruce s požadavkem na vysoce
kvalifikované odborníky, v současné době zejména v oblasti
informačních a komunikačních technologií, motivuje k rozšiřování
základny vysokoškolského vzdělávání. Také z investic do městské
infrastruktury, vyvolaných potřebou zejména dopravní dostupnosti a řešení
vnitřní průjezdnosti, těží nejen veletržní hosté, ale především
samotní obyvatelé města. To jsou alespoň některé z argumentů, které
potvrzují smysl a účel propojení Statutárního města Brna a Messe
Düsseldorf v akciové společnosti Veletrhy Brno.