Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Investor: Řízení letového provozu České republiky, s. p.
Architekt: Ing. arch. Milan Sýkorský
Stavební projekt: Kania Ostrava, a. s.
Generální dodavatel: Sdružení TWR Mošnov HOCHTIEF CZ – Synett
Dodavatelé technologií: Rohde and Schwarz, KATO, ABB, CS Soft, ICC
Zastavěná plocha bez parkoviště: 575 metrů čtverečných
Celková užitná plocha pro ŘLP ČR, s.p.: 1 274 metrů čtverečních
Investiční náklady výstavby: 132 780 000 Kč bez DPH
Časový harmonogram
Zahájení projektu: září 2011
Zpracování projektové dokumentace: 2012–2013
Výběrové řízení na generálního dodavatele stavby: 2013–2014
Výstavba: 2014–2015
Přechod a zahájení poskytování služeb: 2015–2016
Provozní přechod: 26. května 2016
Slavnostní inaugurací 9. června 2016 státní podnik Řízení letového provozu České republiky oficiálně zahájil provoz nového provozního střediska a letištní řídicí věže (TWR Ostrava). ŘLP ČR, s. p., tímto projektem završilo svůj program obnovy regionálních letišť s ohledem na fakt, že nová provozní střediska a řídicí věže byly v minulých patnácti letech vybudovány a úspěšně uvedeny do provozu na letištích v Brně a Karlových Varech.
Nová řídicí věž
Potřeba nové řídicí věže byla vyvolána rostoucím významem ostravského
letiště v dopravní infrastruktuře Moravskoslezského kraje, které jenom
v roce 2015 zaznamenalo téměř 22 tisíc startů a přistání.
V současnosti je již v plném provozu. K bezproblémovému provoznímu
přechodu ze starého stanoviště došlo 26. května 2016 v 03:00 hodin a
všechny používané technologické systémy jsou stabilní. Z hlediska
samotného umístění na letišti a technického provedení splňují nové
středisko a řídicí věž všechny náročné a pro tento typ objektu
nezbytné parametry. Pracoviště řídících letového provozu se se nachází
v nejvyšším šestém podlaží řídicí věže ve výšce 20 metrů.
Výška a umístění řídicí věže ve středu vzdálenosti mezi oběma prahy
dráhy umožňuje optimální výhled v rozsahu 360 stupňů bez překážek
viditelnosti na oba prahy vzletové a přistávací dráhy 22/04, včetně
výhledu do prostorů konečného přiblížení z obou směrů. Speciální
zasklení stanoviště řídicí věže, akustická neprůzvučnost a eliminace
sluneční radiace pak vytvářejí řídícím letového provozu potřebný
komfort pro bezchybný výkon jejich funkce. Zvýšené požadavky na optickou
pohodu také zajistí nejnižší hodnoty vnitřní i vnější světelné
reflexe na tomto provozním stanovišti. Na nejvyšší možné úrovni je také
hlasový komunikační systém (VCS) pro spojení země – vzduch a země –
země, který je realizován kompletně na bázi VoIP, a to od mikrofonu
řídícího až po anténu radiostanice. Podobně jsou na nejvyšší možné
úrovni i prvky požárního zabezpečení, řízení energetické spotřeby
budovy, vstupu a pohybu osob a řešení záložních zdrojů elektrické
energie, a to v celém objektu nové řídicí věže.
Ministr dopravy České republiky Dan Ťok,
který se inauguraci nové řídicí věže na Letišti Leoše Janáčka Ostrava
společně s představiteli Moravskoslezského kraje účastnil, při ní mimo
jiné řekl:
„Ostravské letiště posiluje své služby a jednoznačně si zaslouží,
aby jeho infrastruktura odpovídala současným technologiím. Řízení
letového provozu v této oblasti odvádí skvělou práci a je dobře, že
nyní bude mít nejmodernější zázemí i v Mošnově.“
Generální ředitel ŘLP ČR, s. p., Jan Klas
při této příležitosti uvedl:
„Nové provozní středisko a řídicí věž zajistí poskytování
bezpečných, moderních a nákladově efektivních letových provozních
služeb na ostravském letišti a současně vytvoří komfortní zázemí pro
personál ŘLP ČR, s. p., minimálně na příštích třicet let.“