Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Česká republika je atraktivní turistickou zemí nejen pro obyvatele Ruské federace, ale i Ukrajiny, Litvy, Lotyšska a Estonska. Lidé z těchto států nás vnímají jako zemi vhodnou pro poznávací turistiku. Rádi se k nám vrací a návštěvu Česka doporučují svým známým. Atraktivní jsou pro ně i české lázeňské a wellness pobyty. Nadprůměrný zájem o návštěvu České republiky, v celoevropském srovnání, jsme zaznamenali u respondentů všech pěti těchto zemí. V rámci jimi spontánně zmíněných oblíbených dovolenkových destinací naše země figuruje u Ukrajinců na pátém, u obyvatel Ruska na devátém a u Litevců na třináctém místě.
S generálním ředitelem České centrály cestovního ruchu –
CzechTourism Ing. Rostislavem Vondruškou se potkáváme 9. února
2012 v Praze na Holiday World.
Pane řediteli, tento veletrh je třetí český v pořadí. První dva byly
v Brně – Go a Regiontour, a po nich pak byl ještě na Slovensku
bratislavský Slovakiatour.
Holiday World je z hlediska našich účastí tradičním veletrhem. Letos je
jeho jednadvacátý ročník. Pokaždé jsme tady s velkou expozicí,
v jejímž rámci poskytujeme prostor regionům, asociacím a obecně
prospěšným společnostem. Dá se říci, že je asi nejdůležitější
z domácích veletrhů. Je tu spousta regionálních prezentací. Pravda, když
se člověk podívá na profil odborného programu, je tu pět prezentací na
téma outgoing, dvě na téma domácí cestovní ruch a žádná věnovaná
incomingu. Na druhou stranu je tu spousta odborných témat, jako zákon
o cestovním ruchu, prezentace výzkumu v Rusku, na Ukrajině, v Litvě,
Lotyšsku a Estonsku aj., takže odborníci si tu určitě přijdou
na své.
Budoucnost úspěšnosti národních ekonomik je v udržení
hospodářské kontinuity. Nejen v předávání a zdokonalování výrobních
prostředků, ale i znalostí a dovedností nastupujícím generacím. Jak je
na tom cestovní ruch z hlediska nastupujících generací?
V současné době v této oblasti zaznamenáváme zlepšování situace.
Nejen v odborném školství. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
administruje programy z Evropského sociálního fondu. Jednoho
z těchto programů jsme příjemcem. Nabídku vzdělávacích programů
zaměřujeme na všechny důležité tzv. „nace“, které eviduje
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Od ubytovacích, přes stravovací,
služeb průvodců a v lázeňství, sportovních zařízení aj. Připravujeme
tříletý program vzdělávání vrcholového managementu, středního
managementu a liniových pracovníků, jehož dopad by se měl pozitivním
způsobem projevit v konkurenceschopnosti a kvalitě služeb těchto
subjektů.
Velmi mne zaujala prezentace výstupů výzkumu CzechTourism
zaměřeného na významné zdrojové země českého incomingu, kterou tu měl
ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací CzechTourism Ing. Mojmír
Mikula.
Odbor výzkumů, trendů a inovací svou činnost zahájil před rokem a čtvrt.
Výzkum, který zmiňujete, je svého druhu unikátní. Zahrnuje Rusko, Ukrajinu
a tři pobaltské země. Bylo osloveno na jedenáct tisíc respondentů. Jeho
součástí byly tzv. řízené rozhovory. Interview s potenciálními
návštěvníky České republiky, kterých se jako pasivní posluchači mohli
zúčastnit ředitelé zahraničních zastoupení CzechTourism. To, co slyšeli,
bylo velmi cenné. Mělo to neskonale větší vypovídací hodnotu, než kdyby
si to přečetli v nějakém elaborátu. Z výzkumu vyplynulo mnoho
užitečných informací k tomu, co se od nás (tím mám na mysli Českou
republiku) očekává, jak nás lidé z těchto zdrojových trhů
vnímají atd.
V současné době pracujete na koncepci cestovního
ruchu.
Ano, a jsem rád, že paralelní koncepce, která se zpracovává na
Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, je provázaná s naší v reálném
čase. Na těchto dvou materiálech totiž pracujeme společně v týmu. Obě
koncepce se tak mohou promítnout do konkrétních marketingových plánů na
jednotlivé roky, což v minulosti nebývalo vždy standardem.
V rámci jednání, která jste vedl na Holiday World v Praze, bylo
i téma meziregionální spolupráce, které je jednou z priorit Evropské
unie. Jedním z jejích vyústění má být Regiontour Expo v Trenčíně na
Slovensku.
Je to typická akce B2C, tedy business to client, na níž firmy nabízejí
produkty konečným spotřebitelům. Budou se týkat nabídek z obou stran
česko-slovenské hranice. Tzn., tři moravské kraje a tři slovenské
samosprávné regiony od 9. do 11. května tohoto roku představí své
produkty na trenčínském výstavišti a trenčínském hradě. Už v této
fázi příprav lze říci, že to bude velmi dobrý příklad meziregionální
spolupráce tak, jak by měla vypadat.