Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Na Letišti Praha v Ruzyni stejně jako na ostatních mezinárodních vzdušných přístavech schengenského prostoru začalo od půlnoci ze soboty 29. března na neděli 30. března 2008 platit volné cestování po členských zemích Schengenu. Správa Letiště Praha se začala na schengenský provoz připravovat již v r. 2002 při plánování výstavby Terminálu 2. Ten zajišťuje, aby se spolu nepotkaly skupiny cestujících z prostoru Schengenu a Non-Schengenu. Viditelnou změnou je odstranění pasové kontroly při odletu nebo příletu na Terminál 2. Pasová kontrola na odletech z tohoto terminálu bude nahrazena jen kontrolou palubní vstupenky a totožnosti. K tomu budou cestující potřebovat jakýkoli doklad totožnosti vydaný státní autoritou, ať už půjde o pas nebo občanský či řidičský průkaz. Druhou viditelnou změnou bude vytvoření nové pasové kontroly v prostoru mezi Terminálem 1 a Terminálem 2, která bude fungovat jako hranice schengenského prostoru. V letní sezoně 2008 je pražské letiště propojeno nejvyšším počtem spojů právě s velkými schengenskými letišti – s Paříží, Amsterdamem a Frankfurtem. V Praze jsou pro schengenské lety určeny odlety z východů C 2 – C 21 a D 1 – D 6. Pro non-schengenské lety, kde kontrola cestovních dokladů zůstává, je určen Terminál 1 a odlety se uskutečňují z východů A1 – A 8 a B1 – B 19.
Slavnostního aktu při symbolickém otevření schengenského
prostoru se spolu s premiérem Mirkem Topolánkem zúčastnil také generální
ředitel Správy Letiště Praha Ing. Miroslav Dvořák, kterého jsem požádal
o krátké vyjádření.
Je zcela zřejmé, že dnes Česká republika uskutečnila finální krok ke
vstupu do klubu schengenských zemí. Letiště Praha se na změny připravovalo
s velkým nasazením již v loňském roce, protože bylo zapotřebí
koordinovat veškeré odlety a přílety i kvalitně vyškolit provozní
složky, aby změna terminálu pro odbavení podle schengenských pravidel
probíhala bezchybně. Současně došlo k přejmenování terminálů
v celém areálu letiště na Terminál 1 až 4. Na to navazovaly změny
informačního systému, nové provozní postupy týkající se handlingových
partnerů i cizinecké policie či celního úřadu. Změny se dotkly také
rezervačních systémů aerolinií i umístění jejich kanceláří.
Zapojení mezinárodních letišť České republiky do odbavování podle
schengenských pravidel přispívá ke zvýšení komfortu cestujících.
Zatímco pro nás je vstup do Schengenu významným milníkem, pro naše děti
bude volný pohyb přes hranice naprostou samozřejmostí. A to je na této
události to nejkrásnější.
Se zástupcem ředitele Služby cizinecké policie plk. Mgr.
Vladislavem Husákem se potkáváme 29. 3. 2008 v den mých 52. narozenin
při příležitosti slavnostního zahájení schengenského provozu na
pražském ruzyňském letišti v odletové hale Terminálu 2. Mohli jsme se
ale potkat již včera v předvečer této akce v rámci přátelského
setkání lidí, kteří organizačně zajišťovali výroční zasedání
Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové banky v Praze v roce
2000. Zářijový Všudybyl roku 1999 byl totiž prvním časopisem na
světě, který přinesl tehdy zcela nové logo MMF 2000. Pane plukovníku, jak
výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu a Skupiny Světové
banky, tak zrušení poslední bariéry volného pohybu osob a zboží v rámci
jednotného schengenského evropského prostoru jsou bezesporu přelomovými
událostmi.
Česká republika se součástí schengenského prostoru stala už 21. prosince
1997. S výjimkou letišť, kde se tak stane dnešní půlnocí. A právě
díky tomu, že dnes do schengenu vstupují i další česká mezinárodní
letiště, jsem se vámi zmiňované včerejší seance nemohl zúčastnit. Moc
mne to mrzí. Rád bych své někdejší kolegy, a to i prostřednictvím
Všudybylu, požádal o omluvu a ujistil je, že jsem se na setkání hrozně
moc těšil. Musel jsem se ale podílet na přípravách dnešních událostí.
Nicméně doufám, že až budou dělat další setkání, že si na mne opět
vzpomenou.
Když jste mi připomněl MMF, okamžitě si vzpomenu na pana generála
Charváta, což byl můj šéf a ředitel pražské policejní správy a
zároveň velitel celého bezpečnostního opatření MMF 2000. Samozřejmě si
vzpomínám i na celou řadu lidí z civilního sektoru, s nimiž jsem měl
možnost spolupracovat jako podstatně mladší policista. Byli to lidé
z Ministerstva financí ČR, z vlády ČR atd. Úžasná zkušenost.
Vstup do jednotného schengenského prostoru byl pro Česko velice
důležitým okamžikem. Proč se naše letiště o tři měsíce
zpozdila?
On už to tady řekl pan premiér Mirek Topolánek. Už dlouhodobě bylo
plánováno, že režim schengenu bude na našich letištích platit o tři
měsíce později oproti pozemním hranicím. Záminkou byl termín změny
letových řádů, které se ze zimního na letní mění vždy v poslední dny
měsíce března. Z toho důvodu byl den vašich narozenin, doktore, vytipován
jako nejvhodnější nejen na Letišti Praha-Ruzyně, ale i na ostatních
letištích s mezinárodním provozem, což jsou Brno, Ostrava, Karlovy Vary a
Pardubice. V Česku je ještě devět dalších letišť s neveřejným
mezinárodním provozem, ale ta mají určitá specifika. Žadatel
o přistání musí osmačtyřicet hodin předem dát informaci provozovateli
letiště, aby se vstupní procedura nastartovala a při přistání bylo
letadlo odbaveno tak, jak schengenské standardy vyžadují.
Kdysi když jsem dělal interview s prvním z porevolučních
ředitelů České správy letišť, s Ing. Milošem Šťastným, pod nějž
spadalo i Letiště Praha-Ruzyně, zadařil se mi překlep, a já napsal, že
se po dostavbě rozšíří počet odbavovacích překážek (místo
přepážek). Teď ale termín „odbavovací překážka“ používám
úmyslně. Jak to bude na letištích od zítřka s přepážkami a lidmi
z pasových kontrol?
Co se týče početního stavu policistů na letištích, ten se měnit nebude.
Policejní činnost totiž budeme vykonávat jinak modifikovaným způsobem.
Odejdeme z klasických obecně známých přepážek a budeme fungovat formou
hlídek. Profilingem, kdy si budeme tipovat podezřelé osoby a následně je
kontrolovat, obdobně, jako je to běžnou rutinou na ostatních
západoevropských letištích. Zmizí tedy pravidelná kontrola a fronty
u pasových filtrů.