Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V posledních třiceti letech došlo v Evropě i ve světě k velkému
nárůstu mobility. Cestování se stalo pro občany samozřejmostí i právem.
V případech odepření nástupu, zrušení nebo významného zpoždění
letů došlo v rámci Evropské unie k přijetí nařízení Evropského
parlamentu a Rady č. 261/2004, které stanovilo společná pravidla náhrad a
pomoci cestujícím, kteří odlétají z letiště umístěného na území
členského státu nebo na takové letiště přilétají (dále jen
nařízení). V současné době je v Evropském parlamentu projednáván
návrh na změnu uvedeného nařízení, který by měl jeho znění upřesnit a
spravedlivě vyvážit zájmy cestujících a leteckých dopravců.
Jedním
z častých problémů, se kterými se cestující v letecké přepravě
setkávají, je odepření nástupu na palubu v případě, kdy připadá na
volná sedadla více cestujících (zjednodušeně overbooking). Letecký
dopravce je v této situaci povinen nejprve vyzvat dobrovolníky k odstoupení
od jejich rezervací, a to za náhradu dle podmínek s nimi dohodnutých,
včetně náhrady dané nařízením. Teprve v případě, že se nepřihlásí
dostatečný počet dobrovolníku, je letecký dopravce oprávněn odepřít
cestujícím nástup na palubu proti jejich vůli, což s sebou nese povinnost
odškodnění a pomoci.
Odškodnění, které je v případě odepření nástupu na palubu zmíněným
nařízením stanoveno, činí 250 eur u všech letů o délce nejvýše
1 500 kilometrů, 400 eur u všech letů ve Společenství delších než
1 500 kilometrů a u všech ostatních letů od 1 500 do
3 500 kilometrů, u všech letů nespadajících do předchozích případů
600 eur. Jestliže bude cestujícím nabídnuto přesměrování jejich letu,
je letecký dopravce oprávněn snížit odškodnění o 50 % v případě,
že nebude překročena maximální doba zpoždění stanovená nařízením
oproti původně plánovanému letu.
Pomocí je pak míněno právo cestujících na proplacení vzniklých výdajů
nebo na přesměrování jejich letu. V případě odepření nástupu na
palubu mají cestující kromě shora uvedeného odškodnění právo volby, zda
využijí přesměrování svého letu do cílové destinace, nebo jim bude
vyplacena náhrada pořizovací ceny letenky za neuskutečněnou cestu, pokud
let již nadále nemůže sloužit původně plánovanému účelu. K tomu
navíc bude takovým cestujícím proplacena zpáteční letenka, absolvovali-li
již část své cesty.
Kromě výše uvedeného jsou letecké společnosti povinny nabídnout
cestujícím zdarma v čekací době stravu a občerstvení, případně
bezplatné ubytování v hotelu, jestliže bude nezbytné přenocovat.
Bezplatná je v tomto případě i přeprava mezi letištěm a místem
ubytování.
Letecký dopravce je povinen informovat cestující, kterým byl odepřen
nástup na palubu, o jejich právech, a to předáním písemného oznámení,
které stanoví pravidla náhrady škody a pomoci. Každý členský stát má
povinnost určit subjekt odpovědný za prosazování předmětného
nařízení, v případě České republiky jím je Úřad pro civilní
letectví. V rámci rychlosti a efektivity však lze jen doporučit obrátit se
nejprve přímo na pracovníky leteckého dopravce pracující na letišti,
kteří by měli být připraveni nejen podat cestujícím veškeré informace,
ale rovněž jim i pomoci řešit vzniklou situaci.
Autor: JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář