Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Přátelská společnost na přátelském letišti

Hlavním tématem sedmého vydání Všudybylu je letecká doprava a celoročním marketingovým u ČSA osmdesáté výročí jejich existence. Protože se ho dožívají v plné síle, dovolil jsem si rozhovor s předsedou představenstva a prezidentem Českých aerolinií Ing. Miroslavem Kůlou zahájit v rozverném tónu: „Tak, pane prezidente, jaké to bylo tenkrát v tom třiadvacátém?“
V roce 1923? To bohužel nevím, ale připomněl jste mi jeden z vtípků mého předchůdce pana prezidenta Antonína Jakubšeho, který tím narážel na má léta u podniku. (Letos jsem u ČSA třiatřicet let.) Na velmi známé fotografii pořízené u letadla Aero-14 Brandenburg před prvním letem ČSA stojí pilot pan Brabenec s jediným pasažérem a ještě tam je mechanik, který letadlo připravoval, což prezident Jakubše na mou adresu komentoval: „Tak to seš ty.“ Nicméně… až tak daleko má paměť a ani působení u ČSA nesahá. Ale že to byly průkopnické časy! Když si vezmete, že tenkrát letěl jeden pilot, jeden cestující plus pár kilo pošty… Navíc, první let se neuskutečnil v den, kdy byl původně plánován, protože na to nebylo počasí. Za těch osmdesát let jsme se posunuli úplně někam jinam…

Ano. A to i mimo převládající celosvětové trendy v leteckém byznysu. Letecká doprava stagnuje a česká mezinárodní letiště i český vlajkový dopravce mají pozitivní dynamiku. Čím je to podle vašeho názoru způsobeno?
Výsledky jsou samozřejmě lichotivé. Přispělo k nim několik faktorů. Na prvním z nich velkou zásluhu nemáme, a to, že Česká republika nějakým způsobem roste hospodářsky. Trvá příliv investic a začíná se projevovat vliv blížícího se vstupu do Evropské unie. Kromě toho stále těžíme z toho, že Česko, a zvláště pak Praha, jsou vnímány jako nesmírně atraktivní turistické záležitosti. Druhým faktorem je, že se nám podařilo vybudovat si image kvalitní spolehlivé letecké společnosti, která poskytuje velice dobré služby. Svědčí o tom nárůst počtu cestujících, což je vůbec nejlepší ukazatel. Ilustruje jej i řada ocenění. Dalším velmi významným faktorem je, že jsme se zcela nepochybně rozhodli ve správný čas vstoupit do správné aliance – SkyTeamu, který nám dává růstový potenciál, na rozdíl od různých dalších aliancí, do kterých jsme nevstoupili, ač jsme měli možnost. SkyTeam nám umožňuje budovat síť a Prahu jako významný přestupní bod sloužící nejen Českým aeroliniím, ale díky nám i členům naší aliance v oblasti střední a východní Evropy. V loňském roce nám stoupl počet transferových cestujících o sedmatřicet procent. Marná sláva, jakkoliv jsem zmiňoval, že česká ekonomika roste, pořád je to ekonomika a trh velmi limitovaný. Musíme se proto velmi snažit na trhu globálnějším a získávat tam transferové cestující. V této souvislosti je třeba na místě zmínit i Prahu, která úspěšně plní roli hubu – přestupního letiště. Naši pasažéři o ní říkají, že je „friendly airport“ umožňující velice komfortní přestupy. Když to kdokoliv porovná s letišti, z nichž mnohá jsou noční můrou (zejména pro ty, kteří tak často necestují), je Praha proti nim opravdu přátelským letištěm, a přitom už ne vesnického typu. Pokud ji porovnáme s řadou špičkových letišť, má obdobné parametry, ale s výhodami. Je strategicky důležité, aby v tomto trendu pokračovala, a já doufám, že jsou pro to vytvořeny předpoklady, neboť růst pražského letiště bude umožňovat i další růst Českých aerolinií a české ekonomiky.








www.csa.cz