Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Hlavním tématem sedmého vydání Všudybylu je letecká doprava a
celoročním marketingovým u ČSA osmdesáté výročí jejich existence.
Protože se ho dožívají v plné síle, dovolil jsem si rozhovor
s předsedou představenstva a prezidentem Českých aerolinií Ing. Miroslavem
Kůlou zahájit v rozverném tónu: „Tak, pane prezidente, jaké to bylo
tenkrát v tom třiadvacátém?“
V roce 1923? To bohužel nevím, ale připomněl jste mi jeden z vtípků
mého předchůdce pana prezidenta Antonína Jakubšeho, který tím narážel
na má léta u podniku. (Letos jsem u ČSA třiatřicet let.) Na velmi známé
fotografii pořízené u letadla Aero-14 Brandenburg před prvním letem ČSA
stojí pilot pan Brabenec s jediným pasažérem a ještě tam je mechanik,
který letadlo připravoval, což prezident Jakubše na mou adresu komentoval:
„Tak to seš ty.“ Nicméně… až tak daleko má paměť a ani působení
u ČSA nesahá. Ale že to byly průkopnické časy! Když si vezmete, že
tenkrát letěl jeden pilot, jeden cestující plus pár kilo pošty… Navíc,
první let se neuskutečnil v den, kdy byl původně plánován, protože na to
nebylo počasí. Za těch osmdesát let jsme se posunuli úplně
někam jinam…
Ano. A to i mimo převládající celosvětové trendy v leteckém
byznysu. Letecká doprava stagnuje a česká mezinárodní letiště i český
vlajkový dopravce mají pozitivní dynamiku. Čím je to podle vašeho názoru
způsobeno?
Výsledky jsou samozřejmě lichotivé. Přispělo k nim několik faktorů. Na
prvním z nich velkou zásluhu nemáme, a to, že Česká republika nějakým
způsobem roste hospodářsky. Trvá příliv investic a začíná se projevovat
vliv blížícího se vstupu do Evropské unie. Kromě toho stále těžíme
z toho, že Česko, a zvláště pak Praha, jsou vnímány jako nesmírně
atraktivní turistické záležitosti. Druhým faktorem je, že se nám
podařilo vybudovat si image kvalitní spolehlivé letecké společnosti, která
poskytuje velice dobré služby. Svědčí o tom nárůst počtu cestujících,
což je vůbec nejlepší ukazatel. Ilustruje jej i řada ocenění. Dalším
velmi významným faktorem je, že jsme se zcela nepochybně rozhodli ve
správný čas vstoupit do správné aliance – SkyTeamu, který nám dává
růstový potenciál, na rozdíl od různých dalších aliancí, do kterých
jsme nevstoupili, ač jsme měli možnost. SkyTeam nám umožňuje budovat síť
a Prahu jako významný přestupní bod sloužící nejen Českým aeroliniím,
ale díky nám i členům naší aliance v oblasti střední a východní
Evropy. V loňském roce nám stoupl počet transferových cestujících
o sedmatřicet procent. Marná sláva, jakkoliv jsem zmiňoval, že česká
ekonomika roste, pořád je to ekonomika a trh velmi limitovaný. Musíme se
proto velmi snažit na trhu globálnějším a získávat tam transferové
cestující. V této souvislosti je třeba na místě zmínit i Prahu, která
úspěšně plní roli hubu – přestupního letiště. Naši pasažéři
o ní říkají, že je „friendly airport“ umožňující velice komfortní
přestupy. Když to kdokoliv porovná s letišti, z nichž mnohá jsou noční
můrou (zejména pro ty, kteří tak často necestují), je Praha proti nim
opravdu přátelským letištěm, a přitom už ne vesnického typu. Pokud ji
porovnáme s řadou špičkových letišť, má obdobné parametry, ale
s výhodami. Je strategicky důležité, aby v tomto trendu pokračovala, a
já doufám, že jsou pro to vytvořeny předpoklady, neboť růst pražského
letiště bude umožňovat i další růst Českých aerolinií a české
ekonomiky.