Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Menzies Aviation Group působí na šestadevadesáti letištích v Evropě,
Severní a Jižní Americe a v Austrálii. Poskytuje služby nejvyšší
kvality od pozemního handlingu po cargo logistiku s širokým akčním rádiem
navazujících služeb.
S Ing. Ladislavem Klimešem, obchodním ředitelem Menzies Aviation
Group (Czech), která na letišti Praha-Ruzyně provozuje největší cargo
terminál, hovoříme v období celosvětové stagnace letecké dopravy. Praha
je ale výjimkou.
Ano, už proto, že je ve střední a východní Evropě rájem
nízkonákladových leteckých společností. Prvním „lowcostem“
létajícím do Prahy bylo na podzim roku 1999 „Go – Fly“, které bylo
před rokem pohlceno společností „easyJet“. Tehdy měly deset letů
týdně. Nyní „Go Fly“, potažmo „easyJet“, mají třicet čtyři letů
týdně. Kromě původního Stanstedu létají z Bristolu a z East Midlandu.
Od 1. srpna „easy Jet“ přidává Newcastle. Do roku 2000 do Prahy létal
„British Midland“ a od roku 2002 „bmibaby“, jeho dceřiná
nízkonákladová společnost. Ta létá z East Midlandu. V současné době
jsou velmi nakloněni létat také z Manchesteru. Další nízkonákladovou
společností je „Germanwings“, dceřiná společnost „Eurowings“,
která do Prahy létá sedmkrát týdně z Kolína nad Rýnem. Vbrzku
z Neapole začnou do Prahy létat Italové společností „Volareweb“. Ve
velmi pokročilém jednání jsme se společností „Jet2“. Ze společností,
které nehandlujeme, pak do Prahy létá ze Slovenska z Košic pětkrát
týdně „Sky Europe“ a třikrát týdně ze Stockholmu „Scandinavian
Light“.
V tak velkém objemu (až deset tisíc pasažérů týdně) nízkonákladoví
dopravci nepřivážejí turisty ani do Varšavy nebo do Budapešti, ani do
Moskvy, Petrohradu Bukurešti či Sofie. Praha je fenoménem zejména mezi
britskými společnostmi. Můžeme debatovat o tom, kdo jsou primární
cestující, ale i tak je to obrovský přísun lidí, kteří v Česku
nakupují zboží a platí za služby. Přináší to obrovské zahraniční
inkaso do české ekonomiky. Profitují z toho všichni. Taková kvanta
cestujících by do Prahy nikdy nelétala, kdyby se zde nezačalo s otevřenou
dopravní politikou.
Takže co dělá českému Menzies radost?
Už jsem to naznačil – nízkonákladoví dopravci, protože jsme u nich
vysoce úspěšní. Je to ale i cargo, které nám utěšeně roste. Náš
terminál byl koncipován do budoucna, a očekávaný vstup Česka do Evropské
unie dá ještě více za pravdu těm, kteří tvrdili, že jej má smysl takhle
velkoryse dimenzovat. Věřím, že za rok budeme mít objemy výkonů v cargu
větší o desítky procent. Když ale srovnám celkově rok 2002 proti roku
2001, je zde nárůst o více než 70 %.
Velkou radost nám také dělá „Execaire“, což je obchodní značka,
kterou používáme pro odbavování letadel všeobecného letectví –
strojů např. pro dva cestující nebo pro šedesát a více, ale obsazených
velmi zhusta pouze pěti či deseti pasažéry. Podle toho, jak jsou jejich
majitelé movití. Ani tady nejdeme cestou kvantity, ale kvality. Nepodbízíme
se cenou už proto, že jsme součástí celoevropské sítě.