Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Radního hlavního města Prahy Mgr. Bohumila Černého,
zodpovědného za cestovní ruch, jsem se zeptal, jaká byla jeho předchozí
profesní dráha.
Radním hl.m. Prahy pro kulturu, cestovní ruch, pohřebnictví, církve a
náboženská společenství jsem od 1. září loňského roku, kdy jsem byl
zvolen do Rady hl.m. Prahy. Před- tím jsem byl řadovým zastupitelem, členem
výboru pro kulturu, památky a cestovní ruch. Vždy jsem si všímal
hlubších vztahů mezi kulturou, památkovou péčí a cestovním ruchem.
Průmyslu cestovního ruchu se dobře daří všude tam, kde má podmínky
k rozvoji. Kde jsou vstřícní lidé, bezpečno, čisto, kvalitní služby,
dostatek informací a, samozřejmě, atraktivní turistické cíle. Pražská
památková rezervace (zapsaná v seznamu UNESCO) je co do rozsahu největší
na světě. A i když je památková péče v Praze na vysoké úrovni,
zhodnocování pražských turistických atraktivit včetně prezentace řady
dílčích objektů považuji stále za nedostatečné.
„Folklorem“ posledních týdnů je diskuse, má-li být v rámci
Prahy zaveden vícejazyčný informační systém. Jako předsedovi Sekce
cestovního ruchu Hospodářské komory hl.m. Prahy i jako Pražanu mi
připadá, že zde nastává matení pojmů. On už totiž vícejazyčný
informační systém v Praze dávno funguje a jeho součástí je řada
subsystémů a prvků. Samozřejmě, lze jej vylepšovat. Bohužel, někteří
tzv. „odborníci“ si pletou dopravní značky, mezi než patří i ve
stejném režimu instalované směrové informativní značení s poutači
instalovanými v rámci stavebně povolovacího režimu. A tak mám dojem, že
místo vylepšení směrového značení turistických cílů, jde někomu
o kampaň chystající městskou zakázku. Nicméně, přesto, že jsou prý
cesty Boží nevyzpytatelné, v životě, politice i v podnikání se
venkoncem vždycky hraje na výsledky. A ty ilustrují i to, jak na tom
v oblasti cestovního ruchu a turistické popularity Praha je. Takže, pane
radní, jak na tom je?
Nedávno byl zveřejněn evropský průzkum, v které metropoli se nejlépe
žije, a Praha se umístila na třetím místě. Co se turismu týče, jsme na
špičce dynamiky růstu přenocování. Výrazně se zvyšuje kvalita
ubytovacích služeb. Z výsledků cestovního ruchu v Praze za rok
2005 vyplývá, že počet přenocování přesáhl jedenáct a půl milionu.
Praha tak upevnila postavení jedné z nejvýznamnějších evropských
destinací. K určení pozice Prahy mezi evropskými městy je ale nutno vzít
v úvahu víc ukazatelů a nesrovnávat pouze absolutní počet přenocování.
V průměrném růstu počtu přenocování je Praha v Evropě čtvrtá
s osmi procenty ročně. V absolutních číslech je však první v Evropě
s meziročním nárůstem o šest set padesát tisíc přenocování.
Kupříkladu z pohledu britského trhu je Praha nejrychleji se rozvíjející
destinací. Druhou nejrychleji se rozvíjející destinací je pak z pohledu
francouzského trhu. Třetí z pohledu italského. Absolutně nejlépe se
rozvíjející je z pohledu trhu japonského a druhou nejrychleji se
rozvíjející destinací z pohledu zdrojového trhu USA. Návštěvnost Prahy
je v dominantní míře zajišťována individuálními turisty. Příklon
k individuálnímu turismu je fenoménem současnosti. Hlavním způsobem, jak
dnes individuály oslovovat, je internet, a já mohu s potěšením
konstatovat, že internetové turistické stránky Prahy www.prague-info.cz v roce
2005 registrovaly více než dvacet milionů přístupů. Oproti roku 2004 se
šesti miliony přístupů je to ohromující nárůst a dobrý předpoklad pro
růst výkonů odvětví cestovního ruchu v Praze.
Vysoká dynamika příjezdů Prahu zřejmě nezaskočí. V současné
době už disponuje pátou největší ubytovací kapacitou v Evropě, která
dál roste.
Co však je pro mne, jako pro radního zodpovědného za odvětví cestovního
ruchu v Praze, daleko příjemnějším zjištěním, je to, že délka pobytu
turistů v Praze patří k nejdelším v Evropě. Vezmeme-li v úvahu výše
uvedené údaje, lze konstatovat, že Praha patří do absolutní evropské
špičky. Mezinárodní srovnávací studie devětadevadesáti turisticky
významných evropských měst, kterou zpracovala organizace European Cities
Tourism, hovoří o Praze, společně s Londýnem a Berlínem, jako o jednom
ze tří vítězů globální soutěže o turisty.
Určitě však není možné zaujmout postoj: „Tak, a nyní už to
půjde samo.“ Je to totiž jako ve vrcholovém sportu. Ten, kdo je nejlepší,
na sobě pracuje, a zpravidla mu to činí radost. Naopak, komu to moc nejde,
často upadá do pasivity. K udržení a posílení vynikající pozice Prahy
je tedy radno, a možná i radostno, cestovní ruch kultivovat a hledat
způsoby k dalšímu zvyšování jeho výkonnosti.
Klasickým nástrojem propagace turistických atraktivit jsou renomované
mezinárodní veletrhy cestovního ruchu. Praha jich obesílá osm ročně,
s důrazem na zásadní zdrojové trhy. V listopadu 2005 již potřetí za
sebou Praha získala cenu za nejlepší veletržní prezentaci na World Travel
Market v Londýně. Jedná se o naprosto mimořádný úspěch, který se
dosud nikdy nikomu jinému nepodařil. Nepochybně byl podmíněn dalším
růstem popularity Prahy na britském trhu. Od podzimu loňského roku však
Praha klade větší důraz i na četnější a intenzivnější veletržní
prezentace na trhu německém. Ten sice neklesá, avšak z hlediska Prahy je
jediným, který neroste. Obnovení jeho dynamiky proto považuji za jednu
z priorit. Naprostou novinkou letošního roku bude veletržní prezentace
Prahy v Číně, jejíž potenciál vytváří předpoklad mimořádných
ekonomických přínosů. Významem velmi podstatnou součást cestovního ruchu
tvoří kongresová turistika. Ta totiž kromě vysoce solventních turistů
městu přináší í značnou mezinárodní prestiž. Praha podporuje konání
kongresů a konferencí v obecné rovině i podporou konkrétních akcí
s cílem pomoci kongresové turistice, aby se vyrovnala ostatním disciplínám
cestovního ruchu. Právě tímto specifickým způsobem v letošním roce
Praha výrazně osloví klientelu z USA. V březnu bude v Praze uspořádáno
International Destination Expo ASTA, o němž jste v posledních vydáních ve
Všudybylu hodně psal. ASTA je největší asociací cestovních kanceláří
na světě. Kolem tisícovky zástupců amerických cestovních kanceláří se
sjede v poslední dekádě března do Kongresového centra Praha. V Praze
samotné jim budou prezentovány naše možnosti. Bude pro ně uspořádán
cyklus okružních jízd. Budou vybaveni i jízdenkami MHD, tak aby mohli
osobně otestovat pražské možnosti. Vybavíme je kompletními informacemi
o programové nabídce města a dáme možnost se jednotlivých programů dle
svého výběru zúčastnit.
Experti očekávají že Destination Expo ASTA Prague 2006 bude
zlomovým bodem, od nějž se bude odvíjet další akcelerace již tak velmi
dynamického růstu klientely z USA.
Své aktivity směrujeme ale nejen na Američany. Pro podporu příjezdového
cestovního ruchu z Ruska pořádáme v Moskvě „Dny Prahy“,
prezentující kulturní nabídku a možnosti našeho města. Tak jako
v letošním roce je nosným tématem výročí W.A.Mozarta, bude i pro
každý následující rok zvoleno nějaké profilující téma k propagaci
města. Pro rok 2007 by jím měl být Karlův most vzhledem k 650. výročí
jeho založení i k aktuálnosti jeho komplexní rekonstrukce.