Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Vstup Česka do Evropské unie se zřejmě pozitivně odrazil
i v návštěvnosti Prahy. Rozhovor s ředitelem Pražské informační
služby Ing. Václavem Novotným jsem zahájil připomenutím prohlášení
radního Magistrátu hl.m. Prahy zodpovědného za cestovní ruch RNDr. Igora
Němce. Ten si dal za cíl, aby počet přenocování turistů v Praze do konce
jeho funkčního období překročil deset milionů ročně. Pane řediteli, jak
se tomuto objemu přiblížila Praha v roce 2004?
S potěšením mohu konstatovat, že Praha v loňském roce zaznamenala
rekordní počet deset milionů šest set šedesát šest tisíc přenocování.
To je zhruba patnáctiprocentní nárůst oproti roku 2003. Před rokem jsem se
zúčastnil konference, kterou pořádali vídenští kolegové pro tamní
podnikatele v cestovním ruchu. Spolu se mnou tu své zkušenosti předávali
i kolegové z Budapešti a Barcelony. Na ní si Vídeňáci jako ambiciózní
cíl vytýčili, že deseti milionů přenocování chtějí dosáhnout do
roku 2010.
Více než deset milionů přenocování ročně není moc obvyklé…
Podle mého soudu této úrovně dosahuje asi tak pět měst v Evropě. Spolu
s Prahou ještě Londýn, Paříž, Řím, pak možná Berlín, ale ten má
osmdesát procent domácích turistů, zatímco Praha pětadevadesát procent
zahraničních. V souvislosti s dynamikou návštěvnosti Prahy se stává
aktuální otázkou, jak turisty rozprostřít po celém prostoru města a
nabízet jim atraktivity i mimo klasické koridory od Orloje přes Karlův most
a zpátky. S potěšením konstatuji, že se takové dvě osy samovolně
vytvářejí. Jsem přesvědčen, že na tento aspekt budeme při prezentaci
Prahy muset klást větší důraz. Poukazovat např. na to, že v Karmelitské
ulici vzniklo Muzeum české hudby. Že v letohrádku Kinských nad náměstím
Kinských je pro veřejnost otevřena expozice Národopisného muzea. Měli
bychom se snažit podsouvat turistům myšlenku, že z Malostranského
náměstí mají odbočit ke Smíchovu. Další osa, která se samovolně
vytváří, směřuje do Holešovic a Tróje. Zde pak jsou hlavními
atraktivitami Veletržní palác, pražské Výstaviště a kousek přes
Stromovku agilní Pražská zoologická zahrada, botanická zahrada a nádherný
Trojský zámek. Turisticky atraktivních míst a cílů je na území velké
Prahy nepřeberné množství. Jako dobrý příklad výjimečné aktivity na
severovýchodním cípu Prahy mohu spolu s Leteckým muzeem Kbely jmenovat
zámek Ctěnice, který se bude 28. května otevírat pro veřejnost. Bude zde
zpřístupněna stálá expozice s názvem „Za císaře pána“. Je
o Habsburcích. To je téma po roce 1918 na historických územích Česka
opomíjené. Skutečnost, že Habsburkové nejsou v Česku nikde systematicky
vystaveni, znamená, že depozitáře muzeí jsou plny zajímavých exponátů.
Jsem přesvědčen, že to bude vděčný počin, zapadající do logického
rámce tendence rozprostřít turisty v ploše města. Do této představy
spadá fakt, že už prioritně neusilujeme o turisty, kteří do Prahy
přijedou poprvé. Už jsme i modifikovali své prezentace po Evropě. Dříve
jsme se potenciálním návštěvníkům snažili sdělovat základní fakta.
Že Praha je plná památek, kultury. Že je dobře dopravně dosažitelná a
že ve srovnání s dalšími metropolemi není drahá. Souhrnem těchto tezí
jsme se je snažili motivovat k příjezdu do města, které neznali. Když
nyní prezentujeme Prahu, ve většině případů předpokládáme, že Praha
je známým pojmem. Paříž také každému „nebuší do hlavy“, že
existuje a že má Eiffelovku… Proto se nyní o hodně víc tematicky
soustřeďujeme na to, co je v Praze nového. A je toho hodně! Jde o to,
oslovit ty, kteří už zde byli, aby přijeli znovu. Takže i řadu brožur,
které produkujeme, jsme museli filozoficky uchopit v souladu s tímto
směřováním. Pro příští rok proto připravujeme témata, jako např.:
„Praha pro děti a mladé“, „Praha pro handicapované,“ „Praha pro
seniory“, protože další z tendencí je podporovat návštěvnost Prahy
mimo nejvyšší sezony. V období, kdy jezdí právě studenti a důchodci.
Připravujeme i brožuru, která má pracovní název „Praha třetí den“,
protože první dva dny návštěvníci Prahy zpravidla věnují notoricky
vyhledávaným památkám, ale co třetí den? Pojďme se podívat na to
ostatní!
Pražská informační služba vyvíjí značné mezinárodně
integrační aktivity.
Ano, už proto, že se v zahraničí snažíme prezentovat Prahu co
nejefektivněji. Jsme členy „European Cities Tourism“, jež sdružuje na
osmdesát evropských měst. Zveme k nám partnerské instituce a umožňujeme
jim prezentovat jejich města v Praze. Recipročně se pak Praha prezentuje
u nich. Ve srovnání např. s veletrhy to má velké výhody. Zatímco na
veletrh se jede na nějaké výstaviště, které bývá čertvíkde na okraji a
musí se tam být se stovkami dalších vystavovatelů, dostáváme se tímto
způsobem do informačních středisek metropolí na úplně hlavní náměstí.
Jsme tam sami. Místní kolegové jsou motivováni starat se o naši
publicitu – sehnat nám novináře a navíc nám to všechno zaplatit. Já
vím, my jim to platíme v Praze. Ale hl.m. Prahu to vyjde daleko levněji, a
je to vysoce efektivní prezentace. Za dvanáct let, co jsme členy „European
Cities Tourism“, se Praha stala jejím nejváženějším členem. Všichni
touží po tom, prezentovat se před jejími návštěvníky. Proto, když
projevíme zájem prezentovat Prahu u nich, velmi vstřícně reagují.
Západoevropské země vyvíjejí velké aktivity, aby na svá území
směřovali bohatou dálně východní klientelu.
Pokud jde o zaoceání, čímž jsme do předloňska mínili hlavně Severní
Ameriku a Japonsko, spojili jsme se do uskupení „Seven Stars of Central
Europe“, což je obchodní značka pro americký trh. Spojuje sedm
středoevropských měst: Vídeň, Drážďany, Berlín, Salzburk, Mnichov,
Prahu a Budapešť. Pro Američany není důležité, že Praha je v Česku,
Vídeň v Rakousku atd. Jedou-li do Evropy, zpravidla tím míní Londýn nebo
Paříž. Uskupení „Seven Stars of Central Europe“ jde o to, převrátit
jejich zvyklosti. A protože to Americe docela funguje, řekli jsme si, že
své aktivity rozšíříme i na další trhy. Najali jsme si zástupce
v Číně a totéž budeme dělat i zde. Předpokládáme, že Číňané jsou
na tom obdobně jako Američané. Že nerozlišují, jestli je Budapešť
v Maďarsku apod. Ostatně, střední Evropa je pro ně relativně malé
území o velikosti ani ne čínské provincie. My je tam nejezdíme učit
zeměpis. Nám jde o to, aby přijeli! A tady má Praha v rámci uskupení
„Seven Stars of Central Europe“ ještě další výhodu, a tou jsou, díky
vstřícné obchodní politice a vysoce dynamicky se rozvíjejícímu
pražskému letišti, kvalitní letecká spojení.