Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Za roky svého působení vešla Vysoká škola obchodní v Praze
(VŠO) do povědomí veřejnosti jako instituce, která studenty připraví na
práci v cestovním ruchu. Málokdo však ví, že nabízí i studium letecké
dopravy. Letecké obory na VŠO každoročně absolvuje více než dvě stě
posluchačů. Uplatnění poté nacházejí u prestižních společností a
podniků, jakými jsou Český Aeroholding včetně Letiště Václava Havla
Praha nebo Řízení letového provozu ČR. Škola si zakládá na vysoké
kvalitě odborné výuky, proto lektorské pozice obsazuje uznávanými
odborníky z praxe, mezi které patří i Vladimír Soldán z Katedry
letecké dopravy, dlouholetý kapitán Českých aerolinií.
Co vás, pane Soldáne, přivedlo na Vysokou školu
obchodní?
Už po ukončení pilotní kariéry jsem věděl, že chci jednou působit ve
školství. Znám všechny české vysoké školy, na kterých se vyučuje
letecká doprava, a VŠO mi byla nejbližší – zejména skladbou předmětů
a stabilním kolektivem pedagogů.
Které předměty vyučujete?
Přednáším zejména o zásadních tématech z oboru letového provozu, jako
jsou letecká navigace, palubní přístroje, výkony letadel nebo letecké
předpisy. V rámci oboru jsme navíc zavedli specializovaný výcvikový
program pro získání kvalifikace pilota.
Kolik let trvá pilotní výcvik?
Celková průprava od prvního usednutí do kokpitu po samostatné řízení
dopravního letadla trvá dva roky. Doba se ale může měnit s ohledem na druh
požadované pilotní kvalifikace, typ výcviku a další faktory. Velkou roli
také bezpochyby hraje píle a motivace každého uchazeče.
Jak dlouho jste pracoval u ČSA?
Téměř čtyřiadvacet let a odlétal jsem přibližně 16 tisíc hodin.
Kam a s jakými letadly jste létal?
Poslední roky jsem usedal zejména do kabin Boeingu 737 a Airbusu 320, které
sloužily především pro středně dlouhé vzdálenosti. Přistával jsem na
letištích evropských zemí, Blízkého a Středního východu a severní
Afriky. Nejdále jsem se podíval do Dubaje, Bahrajnu a Tel Avivu. Přes
Atlantik jsem ale s boeingy ani airbusy létat nemohl.
Co vás na řízení letadel nejvíce baví?
Povolání pilota není řemeslo jako každé jiné, ale svým způsobem se
jedná o tvůrčí činnost, neboť pilot by měl disponovat představivostí,
intuicí a talentem. Proto každý let vnímám jako originál jak v čase, tak
ve vzdušném prostoru, a pokaždé se na něj musím pečlivě připravit.