Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Mezinárodní letiště Pardubice
se smíšeným civilním a vojenským provozem pro lety IFR a VFR je situováno
na jihozápadním okraji města, čtyři kilometry od centra Pardubic. Z centra
Pardubic na letiště vedou dvě autobusové linky městské hromadné dopravy
č. 8 a 14. Pardubice jsou významnou železniční křižovatkou
s kontejnerovým překladištěm. Železniční vlečka zasahuje až do areálu
letiště. (Napojení na dálnici D 11 bude realizováno v roce 2004–2005.)
Spolu s dvacet kilometrů vzdáleným Hradcem Králové a jedenáct kilometrů
vzdálenou Chrudimí tvoří Pardubice souměstí čítající na čtvrt milionu
obyvatel. V celém východočeském regionu pak trvale žije kolem jednoho
milionu dvou set tisíc lidí.
Parametry letiště
VPD pro přístrojové přiblížení | 27 |
Radionavigační zařízení pro přístrojové přiblížení | 2× NDB, ILS, DME |
Zeměpisné souřadnice vztažného bodu letiště | 50°00´48´´N 15°44´19´´E |
Nadmořská výška letiště | 226 m n.m. (741 ft) |
Dráhový systém | VPD 09/27 2500 × 75 m |
Odbavovací plochy | 280 × 60 m, 650 × 60 m |
Frekvence MTWR | 121,250 MHz |
Palivo | JET A1, AVGAS 100 LL |
Bližší informace viz AIP ČR AD-2-LKPD |
Služby na letišti
Za účelem odbavení cestujících a zavazadel provozuje East Bohemian Airport
a.s. dvě odbavovací budovy – příletovou a odletovou, které se
nacházejí v severní části letiště. Službu řízení letového provozu
zajišťuje Armáda ČR. Pro odbavení letadel slouží odbavovací plocha
západ. K dispozici je i odbavovací plocha východ. Odbavení cestujících a
jejich zavazadel, nákladu a pošty i posádek letadel probíhá v souladu
s postupy stanovenými v IATA Groung Handling Manual na základě ustanovení
obsažených v IATA Standard Ground Handling Agreement. Půjčovna automobilů
je nedaleko letiště. Samozřejmostí je zajišťování hotelových rezervací
dle požadavků klientů. Akceptovány jsou platební karty
Eurocard/Mastercard, VISA, AmEx, DCI, JCB.
Zprostředkování letecké osobní i cargo dopravy
Akciová společnost East Bohemian Airport provádí zprostředkování
leteckého dopravce pro osobní i cargo dopravu dle specifik zákazníka.
Obchodní zóna
East Bohemian Airport provozuje v jihozápadní části letiště skladové
kapacity, které nabízí k pronájmu. Celková plocha obchodní zóny je
patnáct hektarů. Disponuje kvalitními komunikacemi, telefony,
administrativní budovou a osmnácti hangáry se zastřešenou plochou
8500 m2.
Česko disponuje zhruba dvěma stovkami letišť, avšak ani ne
desítkou mezinárodních, způsobilých přijímat velká dopravní letadla.
Řediteli akciové společnosti East Bohemian Airport, civilnímu provozovateli
jednoho z nich, Ing. Janu Andrlíkovi jsem položil otázku: Komu pardubické
letiště patří?
Letiště Pardubice dosud patří Armádě České republiky. Akciová
společnost East Bohemian Airport, která je ve stoprocentním vlastnictví
města Pardubic, je civilním provozovatelem letiště na základě povolení
udělených Ministerstvem dopravy a spojů České republiky – Odboru
civilního letectví a Úřadu pro civilní letectví a jediným handlingovým
agentem pro veškerý provoz civilních letadel. Letiště Pardubice je opravdu
na úrovni českých mezinárodních letišť, jako jsou Brno, Ostrava nebo
Karlovy Vary, a to radiovybavením, přibližovacím systémem i navigačními
službami. Naše letiště je schopno přijímat letadla typu Boeing – 737,
Airbus 310 apod.
Jak jste se dostal do čela akciové společnosti?
Létáním jsem se zabýval celý život. Když jsem skončil aktivní vojenskou
kariéru – leteckou službu, město Pardubice mi nabídlo tuto práci.
Protože jsem chtěl zůstat u létání, nabídku jsem přijal a jsem tu
druhým rokem ředitelem.
Proč je Letiště Pardubice zajímavým letištěm?
Především pro svou polohu na rozhraní dvou krajů – Královéhradeckého
a Pardubického, hodinu jízdy od hlavního města. Letiště je dobře
dostupné i pro účastníky leteckých zájezdů cestovních kanceláří –
pasažéry charterových letů a je výhodné také z hlediska incomingu do
Česka. Je odtud blízko do Krkonoš, Orlických hor i Jizerek. V poměrně
příjemné dojezdové vzdálenosti je obrovské množství turistických
cílů. Nejen přírodních krás, ale i hradů, zámků, historicky
zachovalých urbanistických celků a poutních míst. Každoročně se tu
odehrává obrovské množství kulturních, společenských i sportovních
událostí. Jen málokdo si Pardubice nespojí např. s dostihovým
sportem – „Velkou Pardubickou“ či plochou dráhou – „Zlatou
přilbou“. V našem regionu se každoročně odehrává řada kongresových a
incentivních akcí. Vzhledem k rozložení průmyslu je naše letiště
perspektivní i z hlediska carga. Je zde významný železniční uzel a
v brzké době bude naším směrem protažena i dálnice.
Východočeský region je, co se turistických atraktivit týče, opravdu
velmi bohatý a dosud jakoby neobjevený.
Řekl bych, že si za to do značné míry můžeme sami. Zde nás čeká
ještě hodně práce.
Již jsem zmínil, že poslední dobou je vaše letiště čím dál
více vyhledáváno charterovými společnostmi…
Je to polohou a bezesporu nejen vysokým standardem služeb, ale i zajímavými
cenami. Společnost je nastavena tak, že každému letu věnujeme maximální
péči. Mohu-li uvést příklad z oblasti carga, pak pokud u nás, a to
např. i ve tři v noci, přistane letoun, do hodiny může vyložený a
s novým nákladem pokračovat, což je pro efektivitu letecké přepravy velmi
významné. I co se týče cestujících, věnujeme každému letu maximální
pozornost. Ať už je to doba odbavení i zajímavá cena, parkování
v areálu letiště zdarma a další věci, které by měly klienty cestovních
kanceláří motivovat.
V minulém roce se nám tento provoz podařilo zvýšit na čtyřnásobek roku
2001. Je to i výsledkem vyjednávání s cestovními kancelářemi.
Podařilo se nám je přesvědčit, že potenciál jejich klientely je v naší
oblasti poměrně veliký. Praxe ukazuje, že jsme měli pravdu. Podařilo se
nám získat také několik cestovních kanceláří z Ruské federace, které
do Česka vozí incomingové turisty.
Co byste udělal pro spádovou oblast kolem Letiště Pardubice do
budoucna?
Pokračoval bych ve vytváření pěkného regionálního letiště, na něž
bychom mohli být i nadále hrdí už proto, že bude kraji dobrou vizitkou.
Ostatně, měla by jí být každá vstupní brána do České republiky.
Věřím, že se nám to daří. Jak město Pardubice, tak Pardubický kraj má
na rozvoji pardubického letiště velký zájem. Letiště je důležité
nejenom jako dopravní uzel, ale i proto, že zpřístupňuje investice.
Největší počet, kolem pěti set pohybů ročně, na tom našem beztak
reprezentují byznys lety. Investor jde tam, kam má bezproblémový přístup,
a i v tom pardubické letiště sehrává významnou úlohu. K tomu, aby se
Letiště Pardubice mohlo dále rozvíjet, je však zapotřebí dalších
investic. Je třeba postavit nový terminál a průběžně investovat do
modernizace naváděcích a bezpečnostních systémů. Je to běh na dlouhou
trať. Vyžaduje to investory, a ti se mohou podílet nejen na výstavbě
našeho letiště, ale případně i na dopravě z a na pardubické
letiště.
East Bohemian Airport a.s.
Letiště Pardubice
530 06 Pardubice 6
tel.: 466 310 155, 466 310 150, 466 310 115
fax: 466 310 166
AFTN: LKPDZTZX
e-mail:
pardubice@airport-eba.cz