Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Pojištění ztráty radosti

aneb Precizně, jako o Skandinávce

Náhoda tomu chtěla, že jsem byl u začátků Evropské Cestovní Pojišťovny v Česku. Konzervatismus ale není důvodem, proč dosud využívám jejího celoročního pojištění.
Touto úvahou jsem začal rozhovor s ředitelem úseku individuálního pojištění Evropské Cestovní Pojišťovny Mgr. Ondřejem Rušikvasem.
No, jestli sis všiml, tak jsme tebou zmiňovaný produkt v roce 2008 vylepšili. Dnes se vztahuje na daleko více rizik a má vyšší pojistné plnění, byť za něj platíš stejné peníze. Další novinkou je, že si klient k celoročnímu pojištění (rodinnému i individuálnímu) může přikoupit jakékoliv připojištění. Těch máme několik: pro byznysmeny, pro golfisty, pro riskantní sporty, pro lyžování atd. Výhodou je, že když si klient celoroční cestovní pojištění sjedná např. v lednu, a v březnu zjistí, že si potřebuje dopojistit další riziko, může kdykoliv přijít do pojišťovny nebo využít internetu a udělat to. Doplňkové pojištění mu bude platit po celou zbývající dobu trvání základního pojištění. Prodej celoročního cestovního pojištění meziročně roste o desítky procent. Je populární, protože na jednu uzavřenou pojistnou smlouvu cestují bez nutnosti nahlašování všichni rodinní příslušníci klienta, jichž se pojištění týká. Nebojím se tvrdit, že v rámci konkurence má tento produkt nejvyšší kvalitu a nejširší akční rádius pokrytí rizik.

Hlavním tématem tohoto vydání jsou cestovní kanceláře.
Ty jsou na různých úrovních tradičně hlavními partnery Evropské Cestovní Pojišťovny. Od pojištění touroperátorů, kteří do ceny zájezdů zahrnují naše pojištění, přes nezávislé agenty, kteří pojištění prodávají jako individuální doplňkovou službu. To je obecně známo. Já bych však zmínil další věc, a to, že Evropská Cestovní Pojišťovna založila dceřinou společnost Etics ITP, která funguje jako pojišťovací zprostředkovatel. Jejím posláním je přinést na český trh v rámci „freedom of services“ (tj. svobody poskytovat služby v rámci Evropské unie) produkty, které v Česku chybějí. Např. takový, který jsme zavedli společně s cestovní kanceláří FISCHER a který vzbudil velký ohlas: pojištění ztráty radosti z dovolené. Produkt navazuje na to, co je běžné ve vyspělých státech Evropy (viz www.e-vsudybyl.cz „Frankfurtská tabulka slev“), tzn., že pokud si klient kupuje zájezd, platí za určitou službu. A tato služba, stejně tak, jako když jde do čistírny nebo k holiči, musí mít patřičné parametry. V případě, že se od nich cestovní kancelář odchýlí, má klient právo žádat náhradu za utrpěnou újmu. Pojistit se může kdokoliv, kdo splňuje pravidla stanovená naší mateřskou společností, s tím, že naším cílem je vyprecizovat standardy pro český trh.

Etics ITP ale přináší i produkt, který chrání koncového klienta v případě krachu letecké společnosti.
To je věc do budoucna určitě zajímavá, neboť trh v oblasti letecké přepravy zřejmě brzy dospěje k nějaké konsolidaci. Není tajemstvím, že mezi aerolinkami probíhá permanentní cenová válka. Je tedy pravděpodobné, že v Evropě dojde k eliminaci počtu hráčů, a my pro tento případ nabízíme pojistný produkt. Jestliže si pojištění pasažér koupí spolu s letenkou letecké společnosti, která se následně dostane do úpadku, je mu pojišťovnou vyplacena finanční částka, kterou za letenku zaplatil. Víme, že se byznys posouvá do oblasti on-line internetového obchodu. Proto je potřeba, aby do něj byla zaintegrována i tato služba. Aby každý, kdo absolvuje elektronický proces rezervace letenky, měl možnost si ihned její nákup pojistit.

Také rezervace a platby za ubytování se velmi často odehrávají po internetu.
Evropská Cestovní Pojišťovna má silné partnery, kteří do on-line rezervací zahrnují i pojištění storna zaknihované ubytovací kapacity ze standardních důvodů, tzn. nemoci, úrazu, škody na majetku atd. Chce-li si tedy klient v Praze on-line rezervovat pokoj, může na nejvýznamnějších portálech, které se touto záležitostí zabývají, uzavřít a uhradit i pojištění zrušení rezervace. Je to produkt, který v řadě zemí velmi dobře funguje a který do Česka přinášíme rovněž na základě zkušeností naší mateřské společnosti.

Ondřeji, aktivity mé firmy se výrazně zaměřují na vlivné osobnosti. Už proto, že na jejich a na společenské poptávce vůbec záleží, zdali zahraniční turisté v Česku utratí o pár miliard dolarů a eur víc. Že na nich záleží i to, jakou pověst o sobě Česko bude chtít šířit a zdali cestovní nebo pro někoho cizinecký ruch bude v povědomí české populace, včetně těch „po nás potopa“, emancipován, a tudíž zařazen zpět mezi preferovaná odvětví zahraničního obchodu. A nejen akce Exportního klubu Ligy pro cestovní ruch, popř. interview s některými osobnostmi z jiných byznysů ve Všudybylu ilustrují, že těch hodně set miliard korun, které by do české ekonomiky mohli napumpovat zahraniční turisté (leč nenapumpují, protože je tu nechceme), jsou lákavé i pro jejich odvětví. A protože tito lidé z hlediska cestovního ruchu reprezentují byznys klientelu, dovolil bych si navrhnout téma: Co Evropská Cestovní Pojišťovna a corporate travel?
Z hlediska korporátního pojištění jsou u nás také poměrně zásadní změny. Vytvořili jsme novou řadu produktů, která klientům umožňuje poskládat si pojistný produkt podle své potřeby. Může obsahovat i velmi specifické věci, protože tyto osoby nezřídka cestují za obchodem do vysoce rizikových oblastí, v nichž je velmi komplikované zabezpečit účinnou asistenci (extrémní klimatické podmínky, ozbrojené konflikty atd.). Nedávno jsme např. zabezpečovali cestu expedičního charakteru. U těchto vysoce rizikových cest je proto zásadní, že už dopředu (byť nevíme, jestli vůbec, a případně kdy a kde se co přihodí) zajistíme opěrné prvky případné pomoci. Např. proto, že se asistence bude odehrávat v destinaci, do níž je to z civilizace dva tisíce kilometrů letadlem. Kdy pomoc musí být poskytnuta v místech, kde letadlo nemůže přistát nebo tam létají pouze vojenské letouny atd. Bývají to vysoce specifická zadání, kterým musí odpovídat parametry cestovního pojištění. To vyžaduje přípravu, znalost poměrů v cílové destinaci a kontakty na spolehlivé partnery. Tomu se Evropská Cestovní Pojišťovna velmi intenzivně věnuje. Takže pro svou preciznost je flexibilní produktová řada pro corporate travel oblíbena i u klientely, jejíž pracovní cesty nevedou do rizikových oblastí.

Čím dál (díky překotnému vývoji informačních technologií) mají lidé k lidem, tím víc se citově váží na tzv. domácí mazlíčky. A pak řešívají otázku: Cestovat do zahraničí se psem či kočkou, nebo raději zůstat doma?
Určitě cestovat. Ale s cestovním pojištěním domácích mazlíčků Evropské Cestovní Pojišťovny, které lze přikoupit k pojištění jejich páníčků. Je fakt, že veterinární ošetření v České republice je poměrně drahá záležitost. A pokud klient vyjede se psem nebo kočkou byť jen do Rakouska a jeho zvíře tam dostane střevní katar, je potřeba brát v úvahu, že tak, jako je pro nás nemocniční péče v zahraničí dražší, je tam dražší i veterinární péče. Bývají to položky v řádu desítek tisíc korun. Takže pro tento případ si cestovatel může svého domácího mazlíčka připojistit.

Čím by bylo cestovní pojištění bez spolehlivé asistenční služby? Říkává se, že pomocnou ruku nejjistěji najdeš na konci svého ramene. V případě Evropské Cestovní Pojišťovny tím ale nepoukazuji na ramena klientů. Ondřeji, vlastníte asistenční službu EUROALARM Assistance Prague, a také u ní nastaly významné změny.
Ano. Euroalarm se rozrostl. Reagoval na poptávku po co nejvyšší úrovni asistenčních služeb pro klienty ze skandinávských zemí, což je pro nás velké vyznamenání. Asistence, kterou dělaly sesterské společnosti ve Švédsku a Dánsku, byla od 1. ledna 2009 přesunuta do Česka. Naše pracovní týmy jsme proto rozšířili o zaměstnance, kteří hovoří dánsky a švédsky a kteří Skandinávcům nonstop pomáhají. Z hlediska úrovně asistenčních služeb, sledování postupů apod. jsou Skandinávci ze všech nejdále. To je okolnost, která nepřímo, zato velmi významně napomáhá vylepšování služeb Evropské Cestovní Pojišťovny v České republice. Samozřejmě, že stejně precizním způsobem jako skandinávští klienti jsou obsluhováni i ti čeští. Dovoluji si proto tvrdit, že z hlediska standardů je EUROALARM Assistance Prague na špičkové světové úrovni.