Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Kolik měl Svatopluk synů?
Přece tři. Tři synové – tři pruty. Řada z nás, znalá pověsti
o stárnoucím králi, si vzpomene, jak na příkladu spojených prutů
poučuje své syny o nezlomné síle společného vládnutí. Když se
rozdělí, zlomí se nejen pruty, ale také síla bratrů – pokračovatelů
královské moci. Pokud však položíme otázku, o jakého krále se jednalo,
kdy žil a komu vládnul, bude to vědět již málokdo. A zeptáme-li se,
o jaké tři královy syny se jednalo, i ti nejznalejší dějin budou
v úzkých. Netrapme paměť. Legenda o jménech Svatoplukových synů nic
neříká a dobové zprávy jsou skromné.
Legendu o králi Svatoplukovi
zaznamenal v 10. století byzantský císař Konstantinos VII. Porfyrogennetos
(905 – 959), sám neobyčejně vzdělaný politik. Mocného panovníka a
krále Velké Moravy nemohl potkat osobně. Svatopluk I. zemřel roku
894. Avšak nejen byzantský císař měl v živé paměti rozvrácení
Velkomoravské říše maďarskými nájezdníky, datované k roku
906. Staromaďarské kmeny, ve Fuldských letopisech zvané Avaři, byly pro
Evropu i Konstantinopol nebezpečím po celé 10. století a Svatoplukova
říše v Podunají tvořila hráz, která po protržení otevřela cestu
ničivým výbojům těchto válečníků. Zřejmě i proto vznikla legenda
s morálním poučením o nesoudržnosti bratrů a jejich promarněné síle.
V boji proti Maďarům v letech 902–6 však podle historických záznamů
stáli dva Svatoplukovi synové, starší Mojmír II. a mladší Svatopluk II.
Třetí králův syn jako by neexistoval nebo zůstal zaznamenán pouze
legendou. Nebo snad o něm existují hodnověrné záznamy? Při zkoumání
faktů někteří historici podezřívají císaře Konstantinose VII., když ne
ze špatné paměti, tak z legendistického využití biblického čísla
„3“, ač prý patrně věděl, že král měl syny pouze dva. Zkusme však
připustit, že si nevymýšlel; informační odstup pouhých 30 až 40 let
v tehdejší době neznamenal žádnou vážnější překážku, zvláště ne
pro centrum evropské vzdělanosti v tehdejší byzantské metropoli. Část
moravského kléru po skonu arcibiskupa Metoděje (885) a pádu Velké Moravy
odešla na jih a byla v přímém kontaktu s Konstantinopolí. Císař měl
tedy informace z „první ruky“. Proto soustřeďme pozornost na třetího
potomka Svatoplukova.
Evangelium z Cividale
Víme, že Svatopluk I. zemřel v roce 894 ve věku kolem padesáti let.
Potvrzují to historiografické dokumenty, ale i nález hrobky, kterou lze
tomuto panovníkovi přisoudit. V době nástupu na trůn roku 870 byl již ve
zralém věku. Přihlédněme k měřítkům raného středověku. Tehdejší
lidé se průměrně dožívali třiceti až čtyřiceti let. Obzvláště
mužům, jako aktivním válečníkům, byl vymezen i kratší čas. Proto si
dovolme předpokládat, že Svatopluk jako nitranský kníže a především
válečník nečekal s plozením potomstva na dobu, až bude vládcem Moravy.
Bez velkých spekulací proto můžeme připustit, že v letech 870–71
potomka již měl. Tato úvaha je opřena o věrohodný zdroj – raně
středověkou písemnost, jejíž část v Benátkách získal a do Prahy
přivezl pozdější neméně slavný panovník, císař římský a král
český Karel IV. Tímto pozoruhodným zdrojem je tzv. Evangelium z Cividale.
Evangeliář sv. Marka vznikl někdy v 5. či 6. století, v devátém
století byl již jako vzácnost uchováván v Aquilei (východně od
Benátek), kde se na okraje některých listů zapisovali významní
návštěvníci kláštera, nebo jejich jména zapsali vyslanci a poslové.
Aquilea leží na významné trase z Panonie do Říma a lze dovozovat, že
tudy procházel, když ne přímo Svatopluk, tak jeho osobní vyslanci při
komunikaci s papežskou kurií. Obdobným způsobem, jako se do evangeliáře
zvěčnili jiní významní představitelé světské moci, např. blatenský
kníže Pribina se synem Kocelem, byla zřejmě po roce 870 na dolní okraj
stránky (fol. 4v) připsána jména Szuentiepulc, Szuentezizna a za nimi
Predezlaus! Ano, Szuentiepulc je Svatopluk, Szuentezizna je jeho žena
Svetožizň, jak dovozoval již František Palacký, a třetí jméno
v pořadí je, či s největší pravděpodobností bude, jejich společný
potomek, královský syn Predezlaus. Pokud tedy existoval, a vše nasvědčuje,
že tomu tak bylo, musel se narodit v rozmezí let 865–70 ještě jako dítě
nitranského knížete. Byl by tudíž prvorozeným synem pozdějšího krále
Svatopluka I. V úvodu již zmínění a historikům známí Mojmír II. a
Svatopluk II. najednou získávají třetího sourozence, dokonce nejstaršího
a nejzkušenějšího. Pověst byzantského císaře Konstantinose VII.
Porfyrogenneta o třech synech Svatoplukových tak dostává reálné
kontury.
Predezlaus
Svatoplukova syna jménem Preslav uvádí i barokní dějepisec Tomáš
Pěšina z Čechorodu. Avšak jeho literárně historické dílo Mars Moravicus
bylo vytvořeno ve druhé polovině 17. století a nelze je považovat za
věrohodný zdroj. Pěšina zmiňuje dokonce čtyři bratry v jiném pořadí.
S první ženou Ludemírou (?) měl prý syna Mojmíra, se Svatožizní
Preslava, s Adletou Svatoboje a s poslední ženou Giselou, příbuznou
bavorského krále Arnulfa, nejmladšího Svatopluka. Evangelium z Cividale je
však soudobý pramen a z něho vyplývá, že za Svato-plukem a jeho ženou
následuje jméno jediné, Predezlaus. Při čtení nemusíme ani moc
přemýšlet, aby se nám na jazyk dostalo jméno jiné, které důvěrně
známe ze školních lavic. Avšak v zajetí zavedených výkladů historie
nebo přísně vědeckých názorů se je téměř bojíme vyslovit nahlas:
Predezlaus, Premezlaus, Přemeslau… Přemysl! V tehdejším latinském
přepisu nejen slovanských jmen docházelo k mnoha odchylkám a často se
tatáž jména při zápisu jiným písařem lišila. Jména osob byla také
zapisována z pouhého fonetického odposlechu nebo krajové výslovnosti, a
tak dnes přesně nevíme, jak např. v 9. století na tehdejší Moravě
jméno krále Svatopluka (zapsané Szuentiepulc) znělo. Z toho lze dovodit,
že v Aquilei zapsaný Predezlaus mohl být Premeslaus, dnešní Přemysl.
V úvahách některých historiků panuje názor, snad pod tlakem vědecké
odpovědnosti, že Predezlaus je přepis jména chorvatského knížete
Braslava. Avšak důvod, proč by za jmény Svatopluka a jeho ženy Svetožizň
v Evangeliu z Cividale byl zapsán Braslav, je nejasný. Navíc výslovnost
tohoto jména zřetelně neodpovídá originálnímu zápisu ani jeho
fonetickému znění. Pro Přemysla svědčí také fakt, jak se vzácná
listina se jmény Svatopluk a Predezlaus dostala do Čech. Po matce Elišce
Přemyslovně král Karel IV. odvozoval nárok na český trůn a považoval se
za pokračovatele dávné dynastie Přemyslovců. Jistě věděl, proč vlastnit
právě tento list z Evangelia sv. Marka, který byl nejen významnou
křesťanskou relikvií, ale především mimořádně cenným záznamem
z hlubin vlastního Přemyslova rodu.
Nejstarší syn krále Svatopluka
jako historická osobnost však poněkud uniká dalším historiografickým
dokumentům, nebo to alespoň tak zatím vnímáme. Jeho role v mocenské hře
Velké Moravy o českou kotlinu však zapadá do vývoje událostí i do
našich (dosud velmi nedokonalých) znalostí, které při novém úhlu pohledu
ozřejmují možný průběh dávných dějinných procesů. S jistotou lze
dovodit, že prvorozený Predezlaus měl po svém otci nárok na moravský
trůn, avšak toho nikdy nedosáhl, neboť po smrti Svatopluka I. roku 894 do
nástupnických bojů vstoupili pouze jeho dva mladší bratři Mojmír II. a
Svatopluk II. Lze tedy předpokládat, že Predezlaus v roce 894 již nežil a
skonal dřív než sám král Svatopluk. Pokud tedy svou úvahu opřeme
o vročení jeho narození mezi léta 865 – 870 a úmrtí nejpozději
v roce 894, dožitý věk nejstaršího syna byl teoreticky 24–29 let. Tolik
jistě stačilo na to, aby se Predezlaus stihl aktivně zapojit do politiky
svého otce. Bratři Mojmír a Svatopluk byli podstatně mladší,
v 80. letech 9. století ještě jako děti neměli možnost zasáhnout do
územních výbojů krále Svatopluka I.
Nejvýznamnějšího úspěchu
Svatopluk docílil kolem roku 884, kdy obsadil českou kotlinu a ovládl tamní
rozdrobená a vojensky slabá knížectví. Je více než pravděpodobné, že
toho dosáhl ve spolupráci s některými místními vůdci spíše politicky
než dobyvačnou válkou. Bez opory o vojenskou sílu Moravanů by však
ovládnutí Bohemie bylo nemyslitelné. Jako panovník nad velkým územím od
Karpat ke Krušným horám musel mít pro správu nově nabytých území svého
zástupce, kterému mohl plně důvěřovat. Jak bylo v minulosti zvykem,
synové se často obrátili proti otcům, zejména pokud šlo o moc a
bohatství. Přesto však syn Predezlaus, který měl navíc právoplatný
nárok na trůn, byl nejdůvěryhodnější osobou, jíž král Svatopluk mohl
takový úkol svěřit. Synové vládců bývali usazováni na rodové úděly,
které král či kníže považoval za strategické. Tam vykonávali loajální
správu a současně se učili vládnout. Nejinak tomu bylo i později za
vlády „českých“ Přemyslovců, kdy údělná moravská knížata
pocházela z panovníkovy nejužší rodiny. Z logiky věci můžeme dovodit,
že Predezlaus s určitou vojenskou hotovostí Moravanů a za podpory
některého z místních vévodů takto patrně zastupoval otce na území
Bohemie. Odkud však Svatopluk I. prostřednictvím nejstaršího syna
uplatňoval svoji královskou moc? Za místo počátečního působení
moravské posádky lze podle historických faktů i archeologických nálezů
považovat slovanské hradiště Levý Hradec nedaleko Prahy. Právě tady byl
kolem roku 883 postaven křesťanský kostel sv. Klimenta – rotunda
východního typu, patrně první na území středních Čech, aby zde sloužil
moravským arcibiskupem určený kněz Kaich.
Kníže Bořivoj
V tomto místě se však musíme zastavit u kmenového vládce se sídlem na
Levém Hradci, který je považován za prvního doloženého „českého“
knížete z rodu Přemyslovců. Je jím Bořivoj. Území Bohemie v devátém
století nebylo jednotným mocenským celkem, ale sestávalo z řady menších
rodových uskupení v čele s vévodou, snad titulovaným „Lech“.
Společné vedení rodů či kmenů tvořil sněm. Jeho zástupcem byl
pravděpodobně i Bořivoj, jeden z kmenových vládců, kteří se
Svatoplukovi poddali. Existují zatím nepodložené domněnky, které vyslovil
již František Palacký, že Bořivoj byl Svatoplukovým švagrem. Zda byl
český kníže s moravskou nobilitou provázán příbuzensky nebo měl
„pouze“ ambice mocenské, asi s úplnou jistotou nezjistíme. Víme však,
že kníže Bořivoj se nechal (či okolnostmi byl přinucen) pokřtít na
dvoře krále Svatopluka. Datum jeho křtu arcibiskupem Metodějem se
nejčastěji vročuje k letopočtu 883. Z toho lze vyvodit, že spíše než
příbuzenské pouto Bořivoje k mocnému králi vázal vztah daný křtem.
Svatopluk mohl být jeho kmotrem. Většina historiků bez větších pochyb
dovozuje, že právě pokřtěný Bořivoj se stal prostředníkem Svatoplukovy
moci v Čechách. Bořivoj svou působností ve středu české kotliny
poskytoval ideální předpoklady k založení mocenského střediska Moravanů
v čele s povolanějším zástupcem krále Svatopluka, jeho nejstarším
synem Přemyslem. Vazalský křest, stavba kostela na Levém Hradci
i přítomnost kněze jen dokreslují opatření moravské posádky, která se
připravovala na trvalé usazení a převzetí moci v Bořivojově Bohemii.
Není asi náhoda, že Levý Hradec je na dohled bojiště na Turském poli,
současně leží na levém břehu Vltavy, pouhý den cesty od sněmovního pole
a posvátného „stolce Čechů“, budoucího hradu Praha.
Monte Comiano
Svatopluk jako zkušený panovník věděl, že vojenský úspěch musí uhájit
i politicky. Demonstrací moci před místním sněmem i smlouvou se sousední
Východofranskou říší, která si na území Bohemie činila nárok. Takový
okamžik nastal na podzim roku 884. Na Monte Comiano tehdy proběhlo mírové
jednání Svatopluka I. s císařem Karlem III. Tlustým, kde mohlo dojít
k uzavření dohody a uznání Svatoplukova držení Bohemie jako léna,
potvrzeného roku 890 bavorským králem Arnulfem. Moravané včetně knížete
Bořivoje, nyní i s přímou podporou Svatopluka, obsadili sněmovní pole a
položili základy hradu s kostelem Panny Marie. V předpolí roste
velkomoravské osídlení, jehož dokladem jsou archeologické nálezy
v Bažantnici a Lumbeho zahradě Pražského hradu.
Jaký důvod by Svatopluka vedl k jistě nákladnému ovládnutí
strategického území, aby hned odevzdal veškerou moc poměrně slabému
knížeti a ohrožoval tak svůj úspěch? Moravský panovník naopak
potřeboval získané území zabezpečit pro budoucnost. To nejlépe splňovalo
ve středověku obvyklé dynastické propojení jeho rodu s dalším rodem,
v české kotlině nejperspektivnějším, Lučany. Svatoplukův nejstarší
syn v té době nabyl plnoletosti, Přemyslovi bylo kolem osmnácti let…
Radek Míka