Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Polský kníže Měšek
byl první, kdo ve sporu o nástupnictví přeběhl na stranu nezletilého
Oty III. a jeho matky Theofanu. Jindřich, únosce tříletého Oty, byl
donucen rukojmí vydat. Boleslav však setrval v táboře Jindřichových
příznivců a samozvaného krále na útěku neváhal přijmout na svém
dvoře v Praze. Zda se Jindřichovy volby na jaře 984 v Qedlinburku
účastnil i biskup Vojtěch, není známo. Pouze teoreticky lze usoudit, že
někdy v té době se sblížil s polským knížetem a prohloubil vztahy
i s jeho synem a následníkem. Vojtěchova matka byla nejspíše sestrou
Dobravy, Boleslav Chrabrý a Vojtěch byli bratranci.
Obsazení Míšně
vojskem Boleslava II. se datuje k září 984 a lze jej považovat
za kritický zlom jeho vlády. Český kníže tehdy poskytl Jidřichovi
podporu i doprovod pro vyjednávání s Polabskými Slovany, Obodrity
a Lutici, tradičními spojenci Přemyslovců a nepřáteli saské
rozpínavosti. Při návratu se vojsku poddal hrad v Míšni, podle dobových
zpráv byl zabit míšeňský purkrabí Rigdag. Patrně se jednalo o vzpouru
míšeňské posádky převážně slovanského původu, která přeběhla
ke knížeti Bohemie. Boleslav II. záborem Míšně zahájil nepříliš
šťastnou expanzi do středního Polabí, které si již od dob Jindřicha I.
Ptáčníka nárokovalo císařské Sasko, ale vstoupil i do aktuální
zájmové sféry polského knížete. Měšek po smrti manželky a Boleslavovy
sestry Dobravy (977) zamířil dynastickou politikou na západ a přiženil se
do saského rodu vévody Dětřicha. Právě v čase obsazení Míšně synovi
vyjednával sňatek s dcerou míšeňského markraběte. Útok na Rigdaga si
Měšek nemohl vyložit jinak než jako projev Boleslavova nepřátelství.
Když ve Frankfurtu v roce 985 bavorský vévoda Jindřich zvaný Svárlivý
složil přísahu věrnosti Otovi III., selhaly i politické ambice knížete
Boleslava II. Hrad Míšeň po necelém roce vracel do rukou markraběte
Ekkeharda, proslulého tvrdým postojem vůči Polabským Slovanům.
Do Qedlinburku
o Velikonocích roku 986 Boleslav II. přicházel jako prosebník. Patřil
k posledním v říši, co se podvolil císařovně vdově Theofanu a uznal
nyní již pětiletého krále Otu III. Boleslav se pokořil i před vlastním
biskupem. Vojtěchovy plány na obnovu arcibiskupství se začaly oddalovat
možnostem panovníka, který již podruhé hájil nesprávnou stranu a ztratil
podporu císařského dvora i říšské církve. Na trestném tažení
císařského vojska proti Luticům v roce 986 se aktivně podílel polský
Měšek I., vladařské omyly Boleslava II. a obratná politika císařovny
Theofanu z dřívějších spojenců vytvořila nepřátele.
Názorové neshody
nejen s knížetem, ale nepochybně také s domácí nobilitou, ztížily
biskupovu pozici v Bohemii a zasáhly i do vztahů k Vojtěchovu rodu.
Politika slavníkovské Libice se v polovině 80. let 10. stol. počala
rozcházet s Boleslavovou neúspěšnou koncepcí zaměřenou na Bavorsko
a směřovala k církevní i hospodářské nezávislosti. Rodiště biskupa
se tehdy honosilo nákladným kostelem v otonském stylu – stavbě, jež
konkurovala knížecí Praze. Archeology odkryté přístavby okolo kněžiště
možná svědčí o zamýšlené katedrále. Na hradě Malín (u budoucí
Kutné Hory) a následně také na Libici byly raženy stříbrné denáry se
jménem slavníkovského knížete Soběslava. Lze soudit, že oslabená moc
Prahy přestávala kontrolovat významnou obchodní cestu do Slezska
a Krakova – hlavní zdroj zisku knížectví Boleslavů. Její
nejvýchodnější výspu s Červeňskými hrady a Přemyšlí v roce
988 zabrala Kyjevská Rus. Zdejší posádky, pokud nepadly v boji, hledaly
uplatnění v Polsku a na Moravě, mnozí přicházeli do Čech.
S přibývajícím počtem repatriantů a s upadající Boleslavovou vládou
narůstala nespokojenost domácích předáků a současně knížecích
družiníků navyklých na expanzi a kořist. Zatímco Slavníkovci a patrně
již i moravské elity volily alternativu sbližování s polským
knížectvím, v Bohemii rostlo ekonomické a politické napětí. Biskup
Vojtěch se ocitl v kolizní situaci. Než aby pomohl zažehnat počínající
krizi, opouští svoji pražskou diecézi a v roce 988 s nevlastním bratrem
Radimem odchází do Říma.
Soudobá kronika biskupa Thiemara
podává k období kolem roku 990 zprávu o „ztraceném panství“
Boleslava II., jakémsi území ve Slezsku či Vislansku, které mu odňal
polský kníže Měšek I. Někdy se uvažuje již o ztrátě Krakova,
nicméně v tomto případě byl oním panstvím zřejmě hrad Němčí
(Niemcza, Dolní Slezsko). Boleslav uspořádal odvetnou výpravu a v bojové
součinnosti s Měškem znepřátelenými Polabskými Slovany dosáhl řeky
Odry, vojenského úspěchu ale nedosáhl. Rozhodně však proti sobě opět
popudil říšskou církev i císařovnu Theofanu, neboť zajal a jako
rukojmí pro vyjednávání s polským knížetem použil magdeburského
arcibiskupa a míšeňského purkrabí. Boleslavův spojenec – kmenový svaz
Luticů – v Sasku platil za pohanský, tažení tak současně získalo
protikřesťanský nádech a ospravedlňovalo polského Měška k dalším
expanzivním činům na úkor Boleslava II. Zprávy zprostředkované
říšskými církevními představiteli dostával v Římě také Vojtěch.
Ten v r. 990 vstoupil do kláštera sv. Alexia a Bonifáce na Aventinu, kde
užíval mnišského jména Adalbert. Ač v nepřítomnosti, setrvával
v úřadě pražského biskupa. Patrně pod tlakem zpráv o Boleslavově
spojení s pohanskými Lutici dal kanonický souhlas s umenšením své
diecéze o Měškův zábor. Církevním připojením Slezska k Poznani
fakticky zlegalizoval odpadnutí části Boleslavova knížectví. Počínaje
rokem 990 nastává rozklad domény, kterou vůči říši a ostatním
konkurentům ve středoevropském prostoru vybojoval Boleslav I.
Boleslav Chrabrý,
synovec českého knížete Boleslava II., nastoupil na polský trůn v r.
992. Smrtí Měška I. se uzavřel ustavující proces mladého polského
knížectví. Měšek prosadil svoji svrchovanost nad ostatními vévody
Polanů, první přijal křest a uměl si najít silné a vlivné spojence.
V l. 964–72 jím byl Boleslav I., po jeho smrti se spojil s nepřáteli
svých nepřátel a začal se podílet na saské expanzivní kampani proti
Polabským Slovanům. Ač sám ještě nedávno pohan, obracení konkurenčních
kmenů na víru z něj učinilo spojence církve v boji za universalistické
vize křesťanstva. Polskému knížeti nejbližšími věrozvěsty byli biskup
Jordan a Vojtěch Slavníkovec. Nejspíše učený Vojtěch jej nadchl
k následování někdejší velmoci Slovanů, krále Svatopluka a Metodějova
moravského arcibiskupství. Měšek jistě nebyl autorem myšlenky „darovat
zemi sv. Petru“; po r. 990 učinil politické gesto a své knížectví
(včetně záboru Slezska) předal pod přímou patronaci římského papeže.
Zachoval se zcela podle moravského vzoru, směřoval k politické
samostatnosti, k polskému arcibiskupství. Symbolikou k Velké Moravě lze
vysvětlit i pojmenování syna Svatopluka z Měškova druhého manželství.
Vládci Měšek a Boleslav – otec a jeho prvorozený syn – uchopili
svoji šanci. Politická neprozíravost Boleslava II. umožnila mladému
polskému knížectví zaujmout pozici předního spojence císaře Svaté
říše římské. V roce 992 byl Boleslav zvaný Chrabrý již zkušeným
panovníkem i válečníkem. Znal slabá místa pražského příbuzenstva,
vážnějšími protivníky mu zatím nebyli ani potomci knížete Boleslava
II., Boleslav, Jaromír a Oldřich. V novém polském knížeti po matce
Dobravě kolovala krev tzv. Přemyslovců. Ač v boční linii, byl
přesvědčen o poslání nahradit slábnoucí moc Přemyslova rodu
a po vzoru Svatopluka a svého děda Boleslava I. převzít svrchovanou
vládu nad západním Slovanstvem. Nezapřel Vojtěchův vliv, pro své záměry
mohl spoléhat na jeho podporu.
Biskupský úřad
zatím ve Vojtěchově diecézi vykonával stařičký míšeňský biskup
Volkold, putující mezi Prahou a Míšní. V létě 992 jej však při
sloužení mše v kostele sv. Víta a Václava na Pražském hradě postihla
mrtvice. Poselstva, jež v srpnu do Mohuče přineslo zprávu o Volkoldově
smrti, se účastnil bratr knížete Boleslava II. mnich Kristián. Nejspíše
on také přednesl prosbu za návrat biskupa Vojtěcha. Na podzim Kristián
s arcibiskupovým listem dorazil do Říma, požadavek mohučského
metropolity Vojtěch odmítnout nemohl.
Z římských jednání
vzešel také záměr zřídit v Bohemii mužský klášter, neboť na cestu
se vypravilo i několik mnichů benediktinského řádu. Příchod biskupa
k hradu Plzni byl legendisty zaznamenán v neděli, patrně o adventu roku
992. Podle Božích přikázání sedmý den měl být věnován rozjímání
a bohoslužbám, v Plzni však probíhal rušný trh. Zásadový Vojtěch
a jeho přátelé okamžitě odsoudili bezbožnost Čechů a místo na hradě
nocovali na soutoku Úslavy a Mže, kde se traduje Vojtěchovo založení
kostela sv. Jiří. Jaké bylo shledání knížete Boleslava II. se synovcem
Vojtěchem? Srdečné sotva. Počátkem roku 993 je spojilo založení
kláštera benediktinů, pro jehož stavbu bylo vybráno místo nedaleko Prahy
zvané Břevnov. Prvním opatem se stal mnich Anastasius, do klášterní
komunity vstoupil také bratr Boleslava II. mnich Kristián. Kníže i biskup
však sledovali pragmatický zájem, posílení církevní správy, oživením
Metodějovské tradice dosáhnout arcibiskupství. Záměru nasvědčuje
i latinsky psaná legenda Život a umučení svatého Václava a svaté
Ludmily, báby jeho, vytvořená Kristiánem krátce po příchodu do Prahy
v roce 992/3. Biskup Vojtěch možná stále nezatratil myšlenku, že práva
přísluší knížeti, jenž dosud ovládal Moravu.
Moravské biskupství
na synodě v Mohuči v roce 976 zastupoval zemský biskup, poté se o něm
zmínky ztrácejí. Ač neznáme jméno, biskupův skon mohl být dalším
z důvodů k Vojtěchovu návratu do Čech. Uvolnil se misijní úřad,
který v čase Svatoplukovy říše zaujímal nejen Moravu, ale také Bohemii,
Polsko a Panonii (Uhry). Kdo připojil moravskou diecézi k úřadu
pražského biskupa, není jasné. Kanonický souhlas mohučského metropolity
v soudobých listinách nenajdeme. Možná to bylo rozhodnutí samotného
Vojtěcha, které si předjednal v Římě. Zaujetím moravského episkopátu
se nemusel cítit vázán povinnostmi k pražskému vládci, zasáhl však
do práv arcibiskupa. Nyní disponoval bývalou arcidiecézí, jež
překračovala rozsah knížectví Boleslava II. Vojtěchova vize obnovy
církevní provincie musela projít volbou; mezi stárnoucím a politicky
zkompromitovaným panovníkem v Praze a jeho energickým synovcem, který se
nedávno ujal vlády v polském Hnězdně. Boleslav II. a Boleslav Chrabrý,
jako blízcí příbuzní si byli rovni, rozhodovaly Vojtěchovy sympatie
společně se zájmy císařského dvora.
Ztrátu Krakova
nelze doložit konkrétním datem, okolnosti nasvědčují právě období kolem
roku 994. Moc polského knížete se upevnila natolik, aby citelně zasáhl
državy Boleslava II. a záborem Malopolska s Krakovem si poddal i zdejší
„české“ posádky, z většiny však bližší Moravanům. Pokud je
získal na svou stranu, což je vzhledem k absenci zpráv o bojových
aktivitách značně pravděpodobné, ovládnutí moravského území pak bylo
jen otázkou času. Odpadnutí Krakova od Boleslavova knížectví nastalo
nepochybně před koncem 10. stol., nicméně na východě Boleslav II.
ztratil vliv už dříve a polskou expanzi nedokázal zastavit. Letopisec
Thietmar z Merseburku k letům 992–4 zaznamenává záchvat mrtvice
českého knížete, která jej na čas vyřadila z plnění vladařských
úkolů. Jeho pozici měl zaujmout nejstarší syn Boleslav, prchlivý
a nemoudrý ve svých rozhodnutích, současníky zvaný Ryšavý. Pokud
biskup Vojtěch váhal v případě otce, očekávaný nástupce si jeho
přízeň rozhodně nezískal. V Bohemii rostla moc jednotlivých rodů, které
ostře soupeřily o náklonnost kněžiců Boleslava, Jaromíra
a nejmladšího Oldřicha. Boj o následnictví podlomil šance na brzkou
konsolidaci poměrů v Čechách. Stranou sporů patrně již stál rod
polabských Slavníkovců a nejspíše i moravští velmoži. Biskup Vojtěch
měl v rozhodování o panovníkovi, který může držet „jeho“
církevní provincii, jasno.
Vojtěch podruhé opouští
svůj úřad v závěru roku 994. Vojtěšské legendy ospravedlňují jeho
odchod neomluvitelnými přestupky Čechů proti zásadám víry. Kritizoval
lpění prostého lidu na pohanských zvycích, porušování Božích
přikázání, nedodržování celibátu kněží, prodej křesťanů
do otroctví či bezbožné chování mužů z předních rodů. Vše pak
vyhrotil biskupův konflikt s Boleslavovými družiníky z rodu Vršovců.
Nicméně v 10. stol. šlo o jev obvyklý. Drtivá většina obyvatel
tehdejší Evropy byla negramotná a „hrubé křesťanství“ rozhodně
nezakládalo důvod k opuštění pastýřského úřadu. Snad proto jej
odmítli následovat i jeho věrní, kněží Willik a Radla. Vojtěch
zamířil opět do Říma. Jde jen o dohad, ale cílem bylo uznání
arcibiskupství v rozsahu bývalé moravské arcidiecéze z titulu římského
papeže. S žádostí nemohl předstoupit před metropolitu v Mohuči, svoji
pravomoc již překročil spojením dvou úřadů a opakovaným zběhnutím
od svěřených povinností pražského biskupa. Očekával podporu mladého
krále Oty III. a díky jeho vlivu také souhlas Řehoře V. Musel však
setrvat až do Otovy císařské korunovace. Zda byl přesvědčen o úspěchu
nebo přecenil své politické možnosti, není již podstatné. Nejen Boleslav
II. ve sporu s biskupem neprospěl českému knížectví, také Vojtěcha
Slavníkovce čekalo hořké zklamání.
Radek Míka