Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Boleslav I.
usedl na knížecí stolec asi v r. 935. Vlády se chopil v důsledku
události, která se do dějin zapsala jako mučednická smrt sv. Václava.
Kníže údajně zemřel rukou Boleslavova družiníka Hněvsy, nicméně
úklady jsou připisovány samotnému Boleslavovi a krvavý zločin
bratrovraždy je ústředním motivem všech svatováclavských legend. Spory
uvnitř vládnoucího rodu nejsou v historii nijak výjimečnou událostí a
často došly tragických konců. V tomto případě však Václavova smrt
datovaná k 28. září nabyla státotvorného významu.
Syny knížete Vratislava
rozděloval věk a nejspíše i povaha. Starší Václav byl nastolen po
nástupnické krizi vrcholící vraždou jejich báby Ludmily v r. 921,
Boleslav tehdy byl ještě adolescentem. Václav v Bohemii vládl téměř
čtrnáct let. Jeho knížectví však rozlohou zaujímalo nejvýše střední a
severozápadní Čechy. Větší část země nadále kontrolovaly nezávislé
vojvodské rody, pro něž hrad Praha (v německých pramenech později
uváděný Wenzelsburg) mohl představovat rozhodující, ale nikoliv ještě
ústřední moc. Václavova Bohemie církevně podléhala Bavorsku, avšak
politicky se již přikláněla k nastupující saské královské dynastii
Otonů. Jindřich I. pojal českou kotlinu do svých universalistických plánů
křesťanské říše a kníže Václav, zdá se, nebyl proti. Do tohoto vývoje
zasáhl mladší z bratrů, který někdy počátkem 30. let 10. stol.
dospěl a nepochybně začal usilovat o podíl na moci, patrně se s Václavem
rozcházel i v pohledu na formu a cíle vládnutí. Svého nároku dosáhl
bratrovou smrtí, zaujetí „uvolněného“ stolce v r. 935 nabývá
rozměru politického převratu. Knížectví se prakticky okamžitě vymanilo
z vlivu západních sousedů a Boleslav I. nastoupil proces tvrdého prosazení
vlastní hegemonie, sjednocení a expanze. Smířlivý konsenzus s bavorským a
následně saským panovníkem, započatý Spytihněvem, a na nějž přistoupil
Boleslavův otec Vratislav i starší bratr Václav, s Boleslavem skončil.
Tehdy byl položen základ suverénního Českého státu. Král Jindřich I.
v knížeti Václavovi možná ztrácel víc než jen mocensky závislého
spojence. Václavova násilná smrt se zanedlouho stala nástrojem církevní
politiky nastupující Svaté říše římské, jejíž ustavení dovršil
Jindřichův syn Ota I.
Základ legendárního povědomí
o životě a umučení sv. Václava vznikal ještě za Boleslavova života. Ten
bezprostředně po zaujetí trůnu odmítl věrnost králi Otovi I. a po
dalších čtrnáct let zůstal jeho protivníkem. Z úkladů a krvavého činu
jej mohl vinit právě saský panovník, propagátorem legendy o zbožném a
spravedlivém knížeti Václavovi byla katolická církev. Boleslavovi
současníci z řad církevních vzdělanců (zejména ti domácí) se však
museli vypořádat s ožehavým tématem bratrovraždy. Příčiny převratu a
prozaický děj násilné smrti byly překryty tendenčním podáním.
Legendisté vyzdvihují Václavovy ctnosti; byl vychován světicí Ludmilou,
stal se věrným služebníkem Kristovým a v duchu křesťanských zásad prý
vládl mírně a smířlivě, což bylo domácími předáky pokládáno za
slabost. Pozvání knížete Václava ve svátek Kosmy a Damiána na Boleslavův
hrad, snad při příležitosti křtu Boleslavova syna, vyústilo v krvavou
potyčku. Kníže Václav skonal rukou vraha symbolicky u dveří kostela, kam
mu věrolomnost viníků odepřela vstoupit, vejít pod ochranu Boží.
Příznačným jménem původce vraždy jako by pisatel označil nikoliv
reálnou osobu, ale měl ospravedlnit jeho zločin. Hněv-sa (hněvaje se)
v dobovém podání možná ukrývá samotného Boleslava. Právě biblicky
emotivní zločin bratrovraždy a prolití krve při hájení víry posloužily
nejvíc k budování kultu Václavovy svatosti, v kontextu historických
souvislostí však vláda i Václavův tragický konec vyznívají jinak.
Krále Jindřicha I.
na podzim r. 935 postihla mrtvice a panovník upoutaný na lůžko umíral.
V Jindřichovi jako by kníže Václav přicházel o vlivného ochránce. Po
rozkladu Východofranské říše saský vévoda Jindřich postupně ovládl
knížectví Franků, Durynků i Bavorů a stál u základů německého
středověkého státu. Jako ochránce zájmů západního křesťanství
navazoval na odkaz Karla Velikého, nevyjímaje franskou hegemoniální politiku
ve střední Evropě a papežské Itálii. Václavův vztah k saskému
vévodovi, od r. 919 králi Jindřichovi I., zvaném Ptáčník, zůstává
v rovině dohadů. Jedna z možných hypotéz (poč. naší státnosti č. 10)
naznačuje, že po r. 895 kněžna Ludmila společně se synem Vratislavem
unikla z dosahu Spytihněva k Polabským Slovanům na Havolu, tedy do
Jindřichových saských držav. Odtud pocházela Vratislavova žena a matka
Václava i Boleslava, kněžna Drahomíra. Vratislav jako představitel
významného rodu západních Slovanů mohl setrvávat pod Jindřichovou
ochranou, zejména pokud se nabízela příležitost nastolením Vratislava
(poté i Václava) omezit vazby Bohemie na konkurenční Bavorsko. Za takových
okolností nemusí být vyloučeno, že Václav do r. 915 vyrůstal na dvoře
v Quedlinburku. Vévoda Jindřich se mohl stát i Václavovým kmotrem a oba
pojilo významné duchovní pouto, v tehdejším pojetí křesťanství
srovnatelné se vztahem otce a syna. Václav tak usedl na stolec v Bohemii již
jako králův oddaný spojenec, pro loajalitu Jindřichovi nejvýznamnější
z vévodů vznikajícího křesťanského impéria. Přemyslovské knížectví
s Václavem cíleně oslabovalo vazby na bavorské Řezno a přiklánělo se
k mocenským centrům v Sasku. V Bohemii o Václavův trůn nejspíše
usilovali již v r. 929. Tehdy ještě Jindřich I. zakročil a tažením do
sídelní Prahy zastrašil všechny své – tudíž i Václavovy –
protivníky. S posilou křesťanského krále v zádech se knížeti podvolil
i nejodbojnější z domácích vojvodů, (Kouřimský?) kníže Radslav.
V legendách však na helmici sv. Václava spatřil oslnivé znamení kříže
a sklonil se před jeho mocí. O šest let později se však situace změnila.
Obávaný král Jindřich I. umíral, neměl dostatek sil k intervenci, a
Václavovým odpůrcům se na podzim r. 935 naskytla příležitost, kterou
bezezbytku využili. Pro nastolení mladšího bratra Boleslava byl
rozhodující postoj a následná podpora většiny vojvodů. Pokud někteří
nebyli přímo strůjci převratu, nového knížete, zdá se, přijali bez
výčitek. V pozadí Václavovy vraždy tak spíše než bratrova prchlivost
byla promyšlená intrika vlivných rodů, které hledaly příležitost
v podpoře ctižádostivého Boleslava posílit vlastní pozice v zemi. Ta za
vlády knížete Václava spěla k přílišné závislosti i ke ztrátě
vlivu domácích elit.
Odpovědí na vzpouru
Boleslavova knížectví se nedlouho po smrti Jindřicha I. (2. 7. 936) stala
vojenská výprava jeho syna a následníka na německém trůnu, krále Oty I.
Podnětem k intervenci kamsi na sasko-české pomezí bylo údajné ohrožení
„sousedního podkrále“, patrně jednoho z příhraničních vojvodů,
který odmítl uznat Boleslavovu svrchovanost a žádal pomoc Sasů. Otovi I. se
naskytla příležitost potrestat Václavovu smrt a demonstrací síly donutit
jeho mladšího bratra k poslušnosti. Podcenil však strategické schopnosti
protivníka. Děj popsaný saským kronikářem Widukindem mohl být
vyprovokovanou lstí na nezkušeného a ještě málo prozíravého saského
panovníka, který svou horlivostí prospěl Boleslavovi. Ten proti němu
vytáhl patrně již posílen vojenskými družinami ostatních vojvodů
Bohemie, které pod knížetem Boleslavem I. sjednotila společná hrozba.
Zatím co jedna část vojska zahnala na útěk síly Durynků, které vůbec
nezasáhly do boje, od severu přicházející Sasové se nechali oklamat
snadným vítězstvím nad menší skupinou nepřátel. Zcela nepřipravení
byli poté pobiti hlavním vojem Boleslavova vojska, následně byl vypleněn
i hrad onoho vzdorujícího podkrále. Lekce, kterou Boleslav uštědřil Otovi
na dalších čtrnáct let, přerušila politické vztahy obou zemí. Bohemie
i Sasko zůstávaly sice v nepřátelství, nicméně k žádným
vážnějším střetům nedošlo a oba panovníci se mohli plně soustředit na
konsolidaci své moci.
Boleslavův sídelní hrad
se před r. 935 nacházel v Polabí, 25 km východně od Prahy. Hradiště
vzniklo v mělkém meandru Labe na říčním brodu, na dávné komunikaci ze
západu do Slezska a Pomoraví. Mezi ostatními opěrnými body nastupující
moci Přemyslovců je Stará Boleslav ojedinělým založením blatného typu.
Knížectví na počátku 10. stol. krystalizovalo z jádra ve středních a
severozápadních Čechách a tamní opevněná sídla zaujímala převážně
výšinné polohy. Vynutila si je mj. nutnost bezpečnosti před franskými
vpády, které západní Bohemii sužovaly již od 7. stol. Odlišná situace
byla na východě. Hospodářská a vojenská centra chráněná říčními
ostrovy či bažinatými meandry zakládali Slované přicházející po Dunaji,
lidé znalí budování sídel v nivních polohách rozlehlých rovin. Z nich
vzešli Staří Moravané a nejspíše i kmen tzv. Bílých Charvátů.
Hradiště, kde se zdržoval Boleslav, tak mohlo ještě náležet k sídelní
skupině charvátské kolonizace horního a středního Polabí, tj. na řece
Alba/Bílá. Zdejší lid spíše než k západním sousedům v Bohemii
nadále inklinoval k Moravě, i u nich však probíhal proces rozpadu
kmenového společenství na privilegované elity s vlastními hradskými
centry. Ty po většinu 9. stol. podléhaly svrchovanosti Mojmírovců,
můžeme předpokládat i příbuzenské vazby předních velmožských rodů.
Úpadek Velké Moravy na počátku 10. stol. vedl i v Polabí k mocenským
změnám. Země nejspíše vstřebala část vojenské aristokracie zanikající
říše, posílena vzešla slavníkovská ústředí na Libici či ve Staré
Kouřimi.
Slavníkovci
jsou pokládáni za vedlejší rodovou větev tzv. Přemyslovců. Společné
kořeny mohou ležet hlouběji v minulosti 9. stol., to však nebránilo
dalšímu prorůstání předních domácích rodů ve století následujícím.
Ty vytvářely širší zázemí s mnoha potomky, zcela výjimečně je však
můžeme sledovat v ženské linii. Totožnost manželek (většinou nezůstalo
u jedné), matek a dcer je neznámá nebo tone v nejistotě. Bratři Václav a
Boleslav měli snad i několik sester, z nichž z Kristiánovy legendy víme
pouze o Přibyslavě. O jedné z dcer Boleslava I. se uvažuje jako
o manželce libického vládce. Střežislava by měla být matkou biskupa sv.
Vojtěcha, nejvýznamnějšího ze Slavníkova rodu. Poloha Boleslavova sídla
i okolnosti, za jakých mladší z bratrů prakticky okamžitě ovládal
bohaté Polabí, úvahu o rodové sounáležitosti se Slavníkovci
přinejmenším podporují. Pokud tyto dispozice neměl kníže Václav, muselo
k propojení významných rodů dojít právě v souvislosti s Boleslavem.
Historické prameny neuvádějí první z Boleslavových manželek. Pokud by se
jí stala některá z dcer polabské nejvyšší aristokracie ještě před r.
935, Slavníkovci mohli být jedním z iniciátorů odporu proti Václavovi. Za
všech okolností si však Boleslav I. sňatkovou politikou v Polabí mocensky
výrazně polepšil, znásobil rozsah bratrova knížectví, nebývale
rozšířil svůj vliv a hned na počátku vlády si otevřel cestu k dalším
územním ziskům. Slavníkovci po generace představovali spojitost
s prostředím vyspělé Moravy. Nyní mohl usilovat o zaujetí zemí pod
dřívějším vlivem jejích panovníků a navázat na ambice Predeslavova
otce, krále Svatopluka I.
Expanze knížete Boleslava I.
na východ bývá spojována s dobýváním pozic na významné obchodní
magistrále, která počátkem 10. stol. v reakci na maďarské nebezpečí
odklonila kupecké karavany severněji od Dunajské cesty. Ze sídelní Prahy se
stal důležitý trh, přes který putovalo žádané zboží ze západní
Evropy dál ke Krakovu a na Kyjevskou Rus. V opačném směru karavany
přivážely sůl, jantar a kožešiny, významným artiklem východních zemí
byli otroci. Boleslavovo knížectví v poměrně krátké době ovládalo
téměř tisíc kilometrů této magistrály. Z centra Bohemie pokračovala
Polabím přes Olomouc na severní Moravu, odtud povodím Odry a tzv. Moravskou
bránou do Malopolska a poté až k Volyni. Na pomezí s Kyjevskou Rusí
Boleslavovi lidé založili tzv. Červeňské hrady s ústředím veskrze
symbolického názvu: dnešní Przemyśl ve východním Polsku. Silami
knížectví, jímž disponoval Václav, by vytvoření takové říše bylo
nemyslitelné. Boleslav I. však volil politiku, která vojvodům Bohemie jistě
imponovala. Územní expanze poskytovala zdroj zisku a bohatství, slávu
v boji a v neposlední řadě zaujal roli silného panovníka, pod kterým se
dříve svobodná hradská centra – více či méně dobrovolně –
vzdávala nezávislosti. Pro obyvatele i církev rozvrácené Moravy
„Přemyslovec“ Boleslav znamenal obnovení centrální moci, zvláště
mohl-li se opírat o původ ze Svatoplukova rodu. Dolní Pomoraví sice nadále
zůstávalo pod vlivem staromaďarských kmenů, nicméně i zde spěl
nadcházející vývoj k uspořádání poměrů pod svrchovaností
Boleslavovců. Bez pomoci spojenců by kníže Boleslav I. stěží dosáhl
úspěchu. Slavníkovské i moravské elity se mu staly oporou, s jejich
vydatným přispěním dokázal navázat na nedávnou éru Velkomoravské
říše a vytvořil základy budoucího státu, Přemyslovského království
Zemí koruny České.
Radek Míka