Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Již v minulém vydání Všudybylu jsme panu Novákovi přisoudili roli člověka, který má své ČSA rád. Vzhledem k hlavnímu tématu druhého vydání Všudybylu roku 2001, začnu konstatováním, že ČSA má rádo business klientelu. Proč? Protože prodávat co nejvíce letenek business class je snem každého leteckého dopravce i agentury. Na druhou stranu – pan Novák se na obchodní jednání potřebuje dostat ve formě, odpočatý, spontánně reprezentující solidnost záměrů i postavení své firmy. Ono vystoupit z turistické třídy a být takto obchodním partnerem vnímán, k dělání obchodů rozhodně nepřispěje.
Obchod je mocná čarodějka a mírotvorce. Byl a je pravou
příčinou válečných konfliktů i mírových operací. Světový obchod byl
ten, kdo nejhlasitěji tleskal Československu vyklízejícímu v posledním
naivním tažení nejen atlasy světa, ale především svá tradiční
odbytiště zbraní jiným, zřejmě pokrokovějším a humánnějším
zbrojařským uskupením. Rovněž evropská integrace je především
o obchodu. Obchod, zejména velký obchod, je o získávání perspektivních
trhů. A Česká republika je velmi perspektivní trh! To dokládá obrovský
schodek její platební bilance. Dost ale černého humoru. Hledání odbytišť
a expanze českých výrobků na zahraniční trhy je do značné míry také
o létání. Jaký je zájem obchodních cestujících o služby
ČSA?
Počet
cestujících přepravených v business class ČSA rok od roku stoupá. Jak
absolutně, tak i relativně, tedy jejich podíl na celkovém počtu
přepravených cestujících ČSA se zvyšuje. Bohužel, na linkách
provozovaných letadly A310 je počet míst v přepravní třídě business
limitován kapacitou této třídy. Naštěstí na linkách provozovaných
letedly Boeing jsme schopni uspokojit i zvýšenou ad hoc poptávku po
přepravě v této třídě.
Samotný business travel bych nedoporučoval zplošťovat pouze na cestování
v přepravní třídě business. Obchodní klientela, která létá na
poměrně krátkých evropských linkách, může a také volí i při cestách
na relativně krátké časové období během pracovních dnů v týdnu
přepravu v turistické, resp. travel class, kde ČSA nabízejí poněkud
nižší ceny letenek. Pan Novák může na svoji obchodní cestu letět
i v ekonomické třídě. České aerolinie poskytují kvalitní služby
i v.turistické, resp. travel třídě, ale přece jen zde bezesporu citelný
rozdíl v celkové atmosféře a pohodlí je. V pohodlí sedaček i v jejich
konfiguraci. V business třídě ČSA jsou zásadně širší sedačky
v režimu/konfiguraci 2 + 2 a nikoliv 3 + 3 jako v turistické/travel
třídě.. Rovněž rozteče mezi řadami jsou větší než u travel class.
K business class pochopitelně náleží i vyšší standard občerstvení a
nabízeného menu a intenzivnější péče personálu, VIP salonky či kluby na
letištích apod. Ale to jistě pan Novák, coby věrný klient ČSA a jemu
podobní, ví.
**Neustále stoupá prodej letenek přes internet. Proč by leteckým
společnostem mělo záležet, na budování a udržení kvalitní sítě
agenturních prodejců letenek?
Nejdříve k internetu. ČSA zavedly prodej letenek přes internet. Prodej se
docela úspěšně rozběhl a jsem rád, že mohu konstatovat, že po
„internetových prodejích“ ve Velké Británii jsou „internetové
prodeje“ v ČR hned na druhém místě po britském trhu. Jsou ale jistá
omezení. Prodeje se realizují výhradně při použití platebních karet. Ne
všichni zákazníci v České republice jsou natolik vybaveni a ochotni jejich
prostřednictvím po internetu nakupovat. Nejen proto, ale i přesto cestovní
kanceláře zůstávají našimi hlavními partnery pro prodej letenek ČSA
v ČR. Rád bych zdůraznil, že posláním našeho útvaru je organizovat
prodej letecké přepravy v České republice především linkami ČSA a
partnerů s cílem vystavit cestujícímu letenky z České republiky
v podstatě kamkoliv na světě. Našimi partnery jsou zejména IATA agentury.
Ty mohou samy vystavovat letenky a inkasovat za ně. Pan Novák, nemusí mít
hlubší znalosti letového řádu a celé problematiky knihování tarifů a
prodeje letenky. Pracovníci IATA agentur, stejně jako pracovníci ČSA, jsou
vysoce kvalifikovaní lidé, kteří mu jsou schopni spoustu věcí vysvětlit a
vše dle jeho přání zajistit.
Z pohledu svých zkušeností za ta léta, kdy jsem ve funkci ředitele pro
obchod ČR, mohu říci, že se agenturní prodejci ČSA stali nezastupitelnými
partnery ČSA na českém trhu. V současné době se na prodeji ČSA,
realizovaném v České republice, agentury podílejí cca 69 %. Když jsem
začátkem devadesátých let nastupoval do funkce, bylo to pouze 10 %.
České Aerolinie
Obchod ČR
Kolejní 550/2
160 00 Praha 6
tel.: 02/2431 3608
fax: 02/2431 3609
e-mail: jaroslav.ulman@csa.cz