Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Osobní doprava do černých čísel

S úplnou liberalizací železničního trhu budou České dráhy stále silněji konfrontovány s přicházející konkurencí a budou se účastnit výběrových řízení na zajištění regionální i dálkové veřejné dopravy. Musí tedy obstát jak v oblasti kvality služeb, tak v oblasti nabízené ceny. Restrukturalizace bývalých státních drah již hodně pokročila, výrazně se zvýšila transparentnost firmy a také se podařilo kdysi hluboce ztrátovou osobní dopravu dostat do zisku.

Loňské hospodaření
České dráhy uzavřely s mírným ziskem. Hospodářský výsledek národního železničního dopravce je tak o 1,072 mld. Kč lepší než v roce 2009. Provozní výsledek hospodaření před započtením odpisů (EBITDA) dosáhl kladné hodnoty 1,607 mld. Kč. Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy za tím stojí zejména vnitřní úspory a rostoucí tržby. „Loňské hospodaření akciové společnosti České dráhy se vyvíjelo v souladu s podnikatelským plánem a skončilo v mírném zisku, konkrétně 9 milionů korun. Tohoto pozitivního výsledku jsme dosáhli navzdory tomu, že nám kraje na základě dlouhodobých smluv loni zaplatily za zajištění osobní dopravy o 325 milionů méně než v roce předchozím,“ říká Petr Žaluda a dodává: „Zavedli jsme celou řadu systémových opatření, jejichž smyslem je zvýšení efektivity, transparentnosti a konkurenceschop­nosti naší společnosti. Úspory realizujeme především v oblasti režijních a osobních nákladů.“

Osobní doprava,
kterou musely v minulosti České dráhy dotovat z výnosů nákladní dopravy nebo z prodeje majetku, se tak pod vedením Petra Žaludy dostává do černých čísel. Za dobrou zprávu lze označit vývoj tržeb za přepravu cestujících, které Českým drahám meziročně vzrostly o téměř 170 milionů korun. Dopravci se totiž podařilo zastavit další pokles počtu cestujících a zároveň to souvisí s větším zájmem o cestování na delší vzdálenosti. S růstem tržeb počítají České dráhy i letos, kdy by měl zisk na konci roku dosáhnout 320 milionů korun.

Loňské výsledky
zároveň ukazují, že v minulosti kritizované dlouhodobé smlouvy přináší krajům a státu značné výhody. Plánované úspory, ke kterým se České dráhy zavázaly v desetiletých smlouvách s kraji a ministerstvem dopravy, překročila firma o 53 mil. Kč (celková předpokládaná úspora byla 1,030 mld., skutečná je však 1,083 mld. Kč). Ekonomický náměstek generálního ředitele ČD Michal Nebeský k tomu říká: „V regionální dopravě tím České dráhy sanovaly například nárůst cen nafty a dalších uznatelných nákladů, které by jinak kraje musely uhradit. Konkrétně mluvíme o částce téměř 160 milionů korun, která zůstala v jejich rozpočtech a mohou ji použít jiným způsobem.“ Dalším nezanedbatelným benefitem desetiletých smluv je možnost využít evropské fondy a ve velkém nakoupit nová vozidla pro jednotlivé regiony, což by žádný dopravce nemohl na základě krátkodobé smlouvy udělat. „Nebylo by možné investovat miliardy korun do nových vozidel, když bychom neměli jistotu, že je budeme mít kde nasadit, až je za několik měsíců dostaneme,“ komentuje náměstek Michal Nebeský a dodává: „A navíc, ačkoliv jsme stoprocentně vlastněni státem, jsme standardní akciovou společností. Pokud bychom měli jen jednoletou smlouvu jako v minulosti, neměli bychom šanci jejich nákup financovat. Žádný bankovní dům nebo investor by se s námi totiž nebavil.“