Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S úplnou liberalizací železničního trhu budou České dráhy stále silněji konfrontovány s přicházející konkurencí a budou se účastnit výběrových řízení na zajištění regionální i dálkové veřejné dopravy. Musí tedy obstát jak v oblasti kvality služeb, tak v oblasti nabízené ceny. Restrukturalizace bývalých státních drah již hodně pokročila, výrazně se zvýšila transparentnost firmy a také se podařilo kdysi hluboce ztrátovou osobní dopravu dostat do zisku.
Loňské hospodaření
České dráhy uzavřely s mírným ziskem. Hospodářský výsledek
národního železničního dopravce je tak o 1,072 mld. Kč lepší než
v roce 2009. Provozní výsledek hospodaření před započtením odpisů
(EBITDA) dosáhl kladné hodnoty 1,607 mld. Kč. Podle generálního ředitele
Českých drah Petra Žaludy za tím stojí zejména vnitřní úspory a
rostoucí tržby. „Loňské hospodaření akciové společnosti České dráhy
se vyvíjelo v souladu s podnikatelským plánem a skončilo v mírném
zisku, konkrétně 9 milionů korun. Tohoto pozitivního výsledku jsme
dosáhli navzdory tomu, že nám kraje na základě dlouhodobých smluv loni
zaplatily za zajištění osobní dopravy o 325 milionů méně než v roce
předchozím,“ říká Petr Žaluda a dodává: „Zavedli jsme celou řadu
systémových opatření, jejichž smyslem je zvýšení efektivity,
transparentnosti a konkurenceschopnosti naší společnosti. Úspory
realizujeme především v oblasti režijních a osobních nákladů.“
Osobní doprava,
kterou musely v minulosti České dráhy dotovat z výnosů nákladní dopravy
nebo z prodeje majetku, se tak pod vedením Petra Žaludy dostává do
černých čísel. Za dobrou zprávu lze označit vývoj tržeb za přepravu
cestujících, které Českým drahám meziročně vzrostly o téměř
170 milionů korun. Dopravci se totiž podařilo zastavit další pokles počtu
cestujících a zároveň to souvisí s větším zájmem o cestování na
delší vzdálenosti. S růstem tržeb počítají České dráhy i letos, kdy
by měl zisk na konci roku dosáhnout 320 milionů korun.
Loňské výsledky
zároveň ukazují, že v minulosti kritizované dlouhodobé smlouvy
přináší krajům a státu značné výhody. Plánované úspory, ke kterým
se České dráhy zavázaly v desetiletých smlouvách s kraji a ministerstvem
dopravy, překročila firma o 53 mil. Kč (celková předpokládaná úspora
byla 1,030 mld., skutečná je však 1,083 mld. Kč). Ekonomický náměstek
generálního ředitele ČD Michal Nebeský k tomu říká: „V regionální
dopravě tím České dráhy sanovaly například nárůst cen nafty a dalších
uznatelných nákladů, které by jinak kraje musely uhradit. Konkrétně
mluvíme o částce téměř 160 milionů korun, která zůstala v jejich
rozpočtech a mohou ji použít jiným způsobem.“ Dalším nezanedbatelným
benefitem desetiletých smluv je možnost využít evropské fondy a ve velkém
nakoupit nová vozidla pro jednotlivé regiony, což by žádný dopravce nemohl
na základě krátkodobé smlouvy udělat. „Nebylo by možné investovat
miliardy korun do nových vozidel, když bychom neměli jistotu, že je budeme
mít kde nasadit, až je za několik měsíců dostaneme,“ komentuje
náměstek Michal Nebeský a dodává: „A navíc, ačkoliv jsme stoprocentně
vlastněni státem, jsme standardní akciovou společností. Pokud bychom měli
jen jednoletou smlouvu jako v minulosti, neměli bychom šanci jejich nákup
financovat. Žádný bankovní dům nebo investor by se s námi totiž
nebavil.“