Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
8. ledna jsem šel po návštěvě Carlson Wagonlit Travel dělat
interview s top manažery lodní společnosti Costa Crociere. A protože se
projektový manažer pro Evropu pan Angelo Capurro i prodejní manažerka pro
oddělení nových trhů paní Francesca Barlozzetti dozvěděli, odkud
přicházím, rozhovor jsme začali na téma spolupráce lodní společnosti
Costa Crociere s Carlson Wagonlit Travel.
Costa Crociere s Carlson Wagonlit Travel spolupracuje po celé Evropě.
Zejména ve Francii a v Itálii je toto obchodní partnerství velmi silné.
Před půldruhým rokem jsme s Carlson Wagonlit Travel začali spolupracovat
také v Polsku, kde se zaměřujeme na oblast incentivní turistiky.
Pane Capurro, jak jste se dostal ke Costa Crociere?
Narodil jsem se v Janově. Ze svého rodného města jsem byl zvyklý vídat
žluté komíny lodí Costa Crociere, protože odevšad je vidět dolů do
přístavu. Můj strýc pracoval u Costy. Původně jsem si neuměl
představit, že bych dělal pro lodní společnost specializovanou na okružní
plavby. Na univerzitě jsem studoval ekonomii. Po studiích jsem nastoupil do
reklamní společnosti, která úzce spolupracovala s televizí, a posléze
dělal u Microsoftu. Costa Crociere byla jedním z jeho klientů.
U Microsoftu jsem působil jako sales manager. Záhy se mne ale můj klient,
Costa Crociere, snažil angažovat pro sebe, což se mu podařilo, a já se
vrátil do Janova. Jsem tomu velmi rád. Prodávat sny, okružní plavby, je mi
příjemnější než informační technologie.
Francesco, jak vy?
Také já jsem z Janova. Mojí touhou bylo pracovat v cestovním ruchu.
Nejprve jsem nastoupila do cestovní kanceláře. Tam jsem se seznámila
s okružními plavbami Costy Crociere jako produktem. Velice se mi zamlouvaly.
Napadlo mne dělat přímo pro Costu. Ucházela jsem se o práci a uspěla. Pro
Costa Crociere pracuji šestým rokem. Já i pan Capurro jsme hrdi na to, že
jsme součástí jedné z nejprestižnějších lodních
společností světa.
Jaké jsou vaše dojmy ze setkání s českými cestovními
kancelářemi?
Velmi dobré. Dnes tu byl hodně diskutován potenciál středo- a
východoevropských zemí. Přestože asijský trh roste rychleji, bereme jej
velmi vážně už proto, že je nám kulturně bližší. Naše lodě jsou
evropské, určené mezinárodní klientele. V loňském roce jsme měli
pasažéry ze sto sedmdesáti zemí. Naše společnost vlastní dvanáct lodí.
V následujících pěti letech (do roku 2012) nám postaví dalších pět
lodí. To z Costy dělá nejrychleji rostoucí lodní společnost světa.
Navíc, nově stavěné lodě jsou větší oproti těm, které se stavěly
v letech minulých. Rozšiřuje se počet kajut a lůžek, které je třeba
obsadit. Proto oslovujeme trhy s rostoucím potenciálem, tedy i Českou
republiku. Během dneška jsme absolvovali řadu schůzek. Všechny cestovní
kanceláře, s nimiž jsme dnes jednali, chtějí mít naše okružní plavby
v nabídce. Takže naše pocity jsou skvělé. Tak velkou odezvu jsme
nečekali.
Loni Costa Crociere poprvé dosáhla milionu odbavených pasažérů
za rok.
Nicméně, abychom v roce 2012 zaplnili naši celkovou kapacitu, bude
potřeba, aby jejích služeb využilo jeden milion šest set tisíc klientů.
Potřebujeme získávat nové trhy. Vítáme proto zdejší obchodní partnery,
kteří ve své nabídce chtějí mít náš atraktivní produkt.
Co Costu Crociere nejvíc odlišuje od ostatních lodních
společností?
Určitě to, že klademe velký důraz na vyškolení a výcvik zaměstnanců,
zejména palubního personálu. Costa Crociere vlastní a provozuje osm škol,
jež jsou v Dominikánské republice, v Itálii v Janově, v Indii, na
Filipínách, na Bali a v Indonésii v Jakartě. Každý z uchazečů
o práci na našich lodích nejprve musí do některé z nich. Tam projde
minimálně půlročním výcvikem. Školy jsou velmi dobře organizovány.
Jejich výukový a tréninkový program klade důraz na každý detail. Tentýž
důraz se klade na profesní zdatnost a obeznámenost managementu s provozem.
Proto jsem např. nějakou dobu praktikoval jako kabinový steward. Byla to
důležitá zkušenost. Na starosti jsem měl úklid a obsluhu pětadvaceti
kajut. A zřejmě i proto, že jsem uměl skládat ručníky do tvaru labutí
apod., jsem byl u svých pasažérů oblíben.
Proč si Costa Crociere jako generálního zástupce pro Českou
republiku a Slovensko vybrala Orbis Link?
Ono to je obráceně. Skutečnost je taková, že Orbis Link si před několika
lety vybral nás. Prodával plavby více lodních společností a do tohoto
portfolia zahrnul i Costu Crociere. Z reakcí jeho českých obchodních
partnerů, kteří naše plavby zařadili do svých nabídek, je zřejmé, že
vybral dobře. Costa Crociere, coby italská společnost, patří do
nadnárodního uskupení Carnival Group, což je zastřešující americká
společnost, do jejíhož portfolia patří více velkých lodních
společností. Dalo by se říci, že Carnival Group celosvětově dominuje trhu
s okružními plavbami a janovská Costa Crociere je číslem jedna v Evropě
a v Jižní Americe.
Ostatně právě kvůli Jižní Americe a jednomu tam od vás
z Janova začal novověk. Ale nejen vy, Janované, máte Kolomba. My Češi
také. Je šéfem a spolumajitelem turnovské firmy Granát, která má monopol
na výrobu šperků z českého granátu. Ty by se jistě, včetně zmínky
o panu Kolumbovi, vyjímaly v palubních giftshopech vaší janovské
flotily.
Z hlediska mořeplavby a objevování světa byl Janov jedním
z nejpřednějších městských států. Dnes v Janově sídlí vedení Costa
Crociere. V naší lodní společnosti pracuje na celém světě patnáct
tisíc zaměstnanců z osmdesáti zemí. Z toho čtrnáct tisíc na lodích,
tisíc v kancelářích na souši. Costa Crociere si uvědomuje, že pokud by
své plavby dominantně orientovala na klientelu z několika zemí a na našich
palubách dominovala určitá národnost, hosté z menších trhů by si tam
mohli připadat izolovaně. Je-li však pestrá mezinárodní společnost
pasažérů, v našem případě ze sto sedmdesáti zemí, toto nehrozí. Na
všech našich lodích je šest oficiálních jazyků: angličtina,
francouzština, italština, němčina, portugalština a španělština.
(Samozřejmě se nedá vyloučit, že někdo z personálu bude umět česky.)
Na konci každé plavby zákazníci vyplňují dotazníky, v nichž hodnotí
naše služby. Devadesát osm procent z nich uvádí, že bylo vysoce
spokojeno. Nedávno jsme podepsali kontrakt, že se v rámci příprav na
finálový večer v březnu 2008 plavby jedné z lodí naší společnosti
zúčastní finalistky Miss Universe Slovakia.