Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
MEFISTO SOFTWARE, a.s. patří mezi nejvýznamnější dodavatele
hotelového a restauračního softwaru vlastní produkce. Produkty společnosti
MEFISTO SOFTWARE, a.s. vznikaly dlouhodobým vývojem softwaru, který začal
roku 1992 v součinnosti s karlovarským Grandhotelem Pupp a Grandhotelem
Zvon v Českých Budějovicích. Základní vývoj produktů Mefisto byl
ukončen v roce 1998 a v roce 2000 se rozběhl prodej široké produktové
řady, pokrývající požadavky restauračních a hotelových provozů. Mefisto
Software nabízí komplexní technologická řešení a široké spektrum
služeb: Dodávky software, systémové a poradenské služby a analýzy.
V případě zájmu zákazníka zajistí příslušný hardware v optimální
konfiguraci a odpovídající cenové hladině, a to jak pro hotely, tak i pro
restaurace a další provozy. Poskytuje ověřenou technologii řízení
hotelových a restauračních provozů. Jeden software s garancí bezchybného
fungování všech funkcí. Silné kapitálové zázemí společnosti Mefisto
Software spolu s dlouholetými zkušenostmi dalo vzniknout řadě unikátních
aplikací, komplexních informačních systémů, jež tvoří jádro jeho
nabídky: Mefisto GRAND, Mefisto HOTEL+, Mefisto SPA, Mefisto HOTEL, Mefisto
GOURMET+, Mefisto GOURMET, aplikace Mefisto ACADEMY pro hotelové školy a
nejnověji Mefisto CAMPUS pro vysokoškolské koleje, ubytovny a jim podobná
zařízení.
Dnes jsou hotelové a restaurační informační systémy Mefisto
používané ve více než sto dvaceti provozech v Česku a zahraničí. Např.
v Česku a na Slovensku software Mefisto GRAND: CPI Hotels; Esplanade –
Praha; IMPERIAL – Karlovy Vary; Hotel Jana – Přerov; Resort Svatá
Kateřina; Hotel Fit Fun – Harrachov; Hotel Primavera Park – Plzeň; Hotel
CENTRO – Hustopeče; Parkhotel – Plzeň; Palace Hotel Polom – Žilina.
Software Mefisto HOTEL+: Grand Hotel Zvon – České Budějovice; Best Western
Hotel VLADIMIR – Ústí nad Labem; Smrek – Liptovský Hrádok; Lyžařská
bouda – Pec pod Sněžkou; Hotel Magistr – Vsetín; Sporthotel
Břízky – Jablonec nad Nisou; Hotel Troja – Praha. Software Mefisto
HOTEL: Holiday Village Tatralandia – Liptovský Mikuláš; AVE Hotels –
Praha; CK VESTA – Praha; Jerome Hotels – Praha; Hotel Čertovka –
Praha; Golden City – Praha, Maximus resort – Brno; Hotel Meran – Praha.
Mefisto GOURMET+: Pivovar a restaurace U Fleků – Praha; Restaurant Palffy
Palác – Praha; Music Club DUPLEX – Praha; Restaurace U Malířů;
NORDSEE – Praha a Brno; restaurace Cartouche – Praha. ACADEMY: Střední
škola DAKOL – Petrovice u Karviné; Euroškola Strakonice; Integrovaná
střední škola cestovního ruchu a VOŠ – České Budějovice; VOŠ a
Hotelová škola – Opava; OA a HŠ –Turnov; Hotelová škola –
Teplice.
V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání jsem
o interview požádal ředitele a zároveň obchodního ředitele společnosti
MEFISTO SOFTWARE a.s. Ing. Pavla Kotka, protože informační technologie
dokáží zracionalizovat řadu činností nezbytných pro chod
hotelů.
Mefisto Software své softwary tvoří tak, aby postihovaly maximum toho, co se
v hotelových a restauračních provozech dá řešit počítači. Kupř.
systémy pro hotely jsou koncipovány tak, aby procházely celým hotelem.
Většina softwarů, které obvykle v hotelech jsou, se skládá z několika
částí od různých dodavatelů. Od jednoho software, který se stará
o ubytování, od jiného výrobce program na skladové hospodářství, od
dalšího program, který se týká pokladního systému atd. Propojení těchto
systémů může způsobovat komplikace a zpravidla neposkytuje takový
uživatelský komfort jako jeden komplexní systém, který není slepencem
několika řešení.
Fungujete v Česku a na Slovensku.
Ano a škála našich aplikací sahá od hotelů, které mají dvanáct pokojů,
až po ubytovací zařízení čítající čtrnáct tisíc lůžek. Neznamená
to ale, že obě zmiňovaná zařízení mají stejný software. Nicméně
základ systému je obdobný. Není tedy problém, aby hotel, který má
dvanáct pokojů, těžil z výhod softwaru, který využívá velký
mezinárodní hotel.
Pane řediteli, k hotelovému provozu máte pravděpodobně
blíž než k programování a psaní softwarů.
Bezesporu. Poté, co jsem ukončil hotelovou školu, jsem vystudoval vysokou
školu se zaměřením cestovní ruch a už při studiích a i po jejich
absolvování jsem pracoval v hotelnictví. Ať už v USA v Marriottu nebo
pak tady v Česku, kdy jsem měl v pracovní náplni nabízet a prodávat
českým a slovenským cestovním kancelářím kapacity všech Marriottů po
celém světě. Působil jsem rovněž v hotelovém řetězci Fortuna Hotels
(dnes CPI Hotels) a v pražském hotelu Mövenpick. No a pak jsem byl postaven
před velkou výzvu, přispět svými zkušenostmi a znalostmi k vývoji
hotelových a restauračních softwarů a pokusit se dokázat, aby komplexně
řešily veškerou problematiku jejich provozu.
A ta je velmi široká, protože dobře fungující hotel je
vesmírem ve vesmíru – univerzálním zázemím hostů.
Software Mefisto řeší vše od skladového hospodářství, receptur,
pokladních systémů, rezervací, ubytování hostů až po správu pokojů,
konferenčních akcí a sportovišť. Napojením na různé periferie pak např.
telefonní ústředny, zámkové systémy, vytápění pokojů, internet pro
hotelové hosty, výčepní systémy v restauracích, kde bez toho, aniž byste
namarkoval, nevytočíte ani jedno pivo, atd. Téměř vše, co v hotelu
najdete za aktivity a procesy, tam všude jsou naše softwary užitečné. Těch
činností je skutečně hodně. Dnešním trendem jsou on-line rezervace, kde
si host udělá rezervaci bez toho, aniž by do toho zasáhl kdokoliv z hotelu.
Tzn., hotel ušetří pracovní sílu a host si velmi rychle udělá rezervaci,
okamžitě dostane potvrzení a hotel dostane číslo jeho kreditní karty,
takže rezervující už nepůjde ke konkurenci jako v případě, že nějaký
zaměstnanec rezervačního oddělení hotelu bude na kafi a odpoví mu až za
dvě hodiny.
Výtah vašich realizací uvedený v samostatné grafické ploše
na této dvojstraně napovídá, že nejste žádná ořezávátka. Nicméně
při získávání klientů se pravděpodobně setkáváte s argumentací:
„Proč bychom měli zavádět nový software, když nám ten stávající
deset patnáct let funguje a jsme na něj zvyklí?“
Informační technologie, včetně těch aplikovaných v hotelnictví a
v restauračních provozech, prožívají nesmírně dynamický vývoj.
Nicméně přesvědčit klienta v situaci, kdy je v jeho hotelu byť už
dávno překonaný software, že výhody toho nového bohatě odmění jeho
úsilí spjaté s aplikací daleko progresivnějšího, a u některých
činností kompletně změnit jeho uvažování a naučit jej používat nový
softwarový nástroj, je někdy opravdu velmi složité. Poměrně často se
setkávám se situací, kdy klient, se kterým jsme jednali o nákupu softwaru
a on si vybral jiného dodavatele, přijde po 1,5 roce a řekne: „Měl jste
pravdu“ a po draze zaplacené zkušenosti si koupí naše řešení. Snažíme
se vycházet vstříc potřebám našich klientů i naším programem
splátkového prodeje. V jedné z variant se například spolupodílíme na
podnikatelském riziku. Tato metoda financování totiž znamená splátku
systému ve formě pevné částky za každý obsazený pokoj, tedy z peněz,
které přinesou hotelu jeho hosté.
Ale u nově vyvinutého software můžete argumentovat vyšším
uživatelským komfortem a ekonomickou rentabilitou.
Softwary Mefisto byly od svého prvopočátku koncipovány jako manažerský
nástroj, jehož cílem je ohlídat oběh peněz v hotelu. Jednak podchytit na
straně příjmů veškeré tržby tak, aby se nemohly ztrácet, a na druhé
straně veškeré náklady tak, aby byly použity pro potřeby hotelu. Z praxe
klientů vyplývá, že oblasti úspor jsou zhruba trojího charakteru.
U některých činností je to snížení počtu pracovních sil. U tržeb
nárůst těch, které jsou systémem sledovány. A u nákladů dochází
k jejich optimalizaci tak, aby např. peníze nebyly vázány ve skladových
zásobách. V oblasti nákupů pak, aby se nakupovalo efektivně, a to, co se
nakoupí, bylo použito pro hotel.
Budoucností jakýchkoliv branží, včetně těch průmyslu
cestovního ruchu, jsou lidé. Proto si vážím možnosti oslovovat studenty
škol cestovního ruchu nejen Internetovým časopisem lidí a o lidech
v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz,
ale i díky možnosti posílat školám část nákladu tištěných
Všudybylů. V rámci analýzy produktového portfolia Mefisto Software jsem
došel k závěru, že sdílíte obdobnou filozofii.
Odborným školám, hotelovým školám i pro vysoké školy se zaměřením na
cestovní ruch je určen Mefisto ACADEMY. Jedná se o plnohodnotnou verzi
softwaru Mefisto GRAND. Jeho licenci pro potřeby výuky poskytujeme zdarma.
Výdaje má škola pouze s jeho nainstalováním do svého počítačového
systému a s proškolením vyučujících.
Kam se z hlediska hotelových softwarů bude vyvíjet
hotelnictví?
Trendy směřují k on-line distribučním kanálům. Dalším jsou on-line
rezervační systémy typu Expedia apod. A další sférou je oblast marketingu
a práce s klienty. Na trhu začíná přituhovat a boj o zákazníka bude
čím dál tím tvrdší, takže i Mefisto Software ve svém vývojovém
oddělení pracuje na modulech, které pomohou obchodu lépe identifikovat
příležitosti, které jsou na trhu, a cílové skupiny a efektivněji s nimi
komunikovat. Výhodou našeho systému je, že vznikal a vzniká v českých a
ve slovenských podmínkách za spolupráce odborníků z hotelových provozů.
Dodnes se tým lidí u nás v Mefistu Software skládá a doplňuje o lidi,
kteří mají zažitý hotelový provoz. To nám umožňuje pružně reagovat na
trendy světového hotelnictví i na jeho česká i slovenská specifika.
Díky tomu se držíme ve špičce co do oblastí, které v hotelovém provozu
může software řešit.