Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S předsedou představenstva a generálním ředitelem Obecního
domu Mgr. Vlastimilem Ježkem se potkáváme v slunečné úterý 23. dubna
2013 na střeše Obecního domu nad Prahou.
Pane předsedo, jaký byl pro vás první rok v Obecním
domě?
Do značné míry drsný. Nastupujete-li do firmy, která za první tři
měsíce roku účetně i fakticky prodělala deset milionů korun, má nějak
nastavené smluvní vztahy, zaměstnává nějaký počet lidí, poměrně
rychle pochopíte, jak taková firma funguje nebo nefunguje – už proto, že
není velká. Čím rychleji to začnete napravovat, tím větší máte
naději, že se z červených čísel propracujete do černých. S nepatrnými
výjimkami jsme tedy měnili veškeré smluvní vztahy a smluvní partnery.
Obecní dům do mého příchodu nakupoval služby za cenu nového ferrari
postaveného na míru, ovšem v kvalitě ojetého trabantu. Servis co chvíli
selhal, a bylo třeba platit jeho opravy. Pokud jste předchozím vedením
smluvně zavázán kupovat daňové a účetní služby za sto padesát tisíc
korun měsíčně, a vidíte, jak hrozné chyby v té práci jsou, a zároveň
víte, že rozsahem stejnou, avšak mnohem kvalitnější službu jste schopen
pořídit za čtyřicet tisíc korun měsíčně, tak vás to štve. Jenže to
bychom celou dobu mohli hovořit o tom, jak „úžasný“ je účetní
software „Bílý motýl“, o kterém kromě jeho tvůrců a uživatele –
Obecního domu – nikdo, s kým jsem se kdy potkal, neslyšel. Začátky tu
byly hektické, pracovní dny dlouhé, jednání o změnách smluv ne vždycky
příjemná. Ale povedlo se to poměrně rychle. V červenci 2012 už se
měsíční výsledky přehouply do provozního zisku (nikoli do účetního),
takže rok 2012 skončil docela úspěšně. Podařilo se nám Obecní dům
dovést k provoznímu zisku pět milionů korun s nějakou účetní ztrátou,
která byla způsobena velkými odpisy, ale už ničím dalším.
Rok 2012 byl ale zároveň plný příjemných událostí. Tou největší bylo
obnovení výstavního programu, který má smysl. Neříkám, že v Obecním
domě předtím výstavy nebyly. Ale přeci jen je rozdíl, jestli pořádáte
výstavu stylem „co přijde, to přijde“, nebo si cíleně vyberete
konkrétní výstavu a konkrétního autora. Začali jsme výstavou, o které
jsme dlouho nevěděli, zda se vůbec uskuteční. V březnu 2012 totiž
žádná příprava na 100. výročí otevření Obecního domu neexistovala.
Připravit velkou výstavu v řádu měsíců, ne-li týdnů? Každý, kdo se
v tom vyzná, vám řekne, že to buď nejde, nebo že si koledujete
o průšvih. Úplně první nápad byl, že vystavíme Lendlovu sbírku
plakátů Alfonse Muchy. Nikdo z nás však nebyl schopen během tří týdnů
získat na Ivana Lendla kloudné spojení. Tak jsme se rozhodli jít trochu
těžší cestou a udělat „Výstavu 1912 aneb Obecní dům slaví
100 let“. Připomínala dvě velké výstavy, které se zde v onom roce
1912 konaly: jednak akademiků a jednak tehdy moderních malířů. Protože
mám rád souvislosti, zabývala se výstava nejen českou výtvarnou scénou a
architekturou kolem roku 1912, ale také souvztažnostmi, co se v té době
dělo ve společnosti a ve světě. Nechali jsme tam instalovat tablety
s audiovizuálním materiálem. Předpokládali jsme, že to bude lákadlo
hlavně pro děti. Pak jsme však sledovali, jak starší paní z tabletu čte
popisky pánovi, který si nevzal brýle. To byly opravdu silné zážitky. Tato
výstava pro mne vyvrcholila včera, protože katalog k ní získal ve své
kategorii druhou cenu v soutěži „Nejkrásnější české knihy“ za rok
2012, kterou vyhlašuje Památník národního písemnictví v Praze. Klobouk
dolů před všemi, kdo se o to zasloužili – mimo jiné před
nakladatelstvím Arbor vitae, jež bylo ochotno jít do velmi nejistého
podniku.
Rok 2012 uběhl velmi rychle. Ani jsem si nestačil uvědomit, že už jsem
v Obecním domě sedm měsíců. Nejpříjemnější prací nakonec byla
příprava rozpočtu a programu na rok 2013, protože nás mezitím oslovila
skupina lidí vedená Richardem Fuxou, jestli bychom nechtěli vystavit
kompletní sbírku plakátů Ivana Lendla! Ta výstava právě probíhá (a
potrvá až do 30. července 2013). Takový úspěch Obecní dům dlouhá léta
nezažil. Za necelé dva týdny se prodalo přes osmnáct tisíc vstupenek, a
počet návštěvníků byl ještě vyšší, protože prodáváme i zlevněné
rodinné vstupenky. Výstava je přijímána velice kladně, jen čas od času
zazní drobná připomínka, že výstavní sály jsou na takové množství
plakátů malé. Hluboce s tím nesouhlasím. Fór je přece v tom, že Mucha
byl jedním ze zakladatelů outdoorové reklamy, a ta není koncipována pro
výstavní síně. Ano, je tu plakát vedle plakátu. Navíc hlavní producent
této unikátní výstavy, společnost BigBoard Praha, se živí právě
venkovní reklamou.
V prvním ročníku Vojenské hudební školy jsem si u vás ve
Smetanově síni zazpíval ve sboru na absolventském koncertu čtvrťáků, a
o tři roky později pak v rámci svého absolventského koncertu zahrál
s orchestrem.
Právě kvůli koncertům to u nás není jednoduché s vícedenními kongresy
a konferencemi, které jsou hlavním tématem tohoto čísla Všudybylu.
Rezidenčním orchestrem Obecního domu je Symfonický orchestr hlavního města
Prahy FOK, který má program abonentních koncertů a samozřejmě zkoušek.
Proto je velká potíž najít v Obecním domě potřebný počet dnů na
přípravu a realizaci delšího kongresu. Naopak dobře fungují menší
doprovodné akce jako jsou firemní večery, kterých tu už loni a letos
proběhla celá řada, a příští rok jich ještě přibude. Jsme rádi, že
s námi firmy a další instituce podepisují smlouvy na čtyři až pět let
dopředu. Nelze říci, že se sem některá firma hodí a jiná ne. Když se
Smetanova síň přestaví z koncertního uspořádání na stolové, úplně
se promění. A ať je objednatelem kdokoli, významným způsobem čerpá
z přidané hodnoty, z krásy Obecního domu. Jeho hosté, partneři či
zaměstnanci to vždycky ocení. V této oblasti jsme začali daleko úžeji
spolupracovat s Kongresovým centrem Praha. Obecní dům nabízí
organizátorům a účastníkům kongresových akcí, které se tam
odehrávají, své služby a jedinečné prostředí k dílčím, zpravidla
slavnostním částem jejich pražského programu. Obecní dům je velká
budova. Jeho vnitřní prostory jsou větší, než se může jevit zvenku. Má
pět nadzemních pater, tři podzemní, byť v tom nejnižším jsou jenom
studny. Avšak kongres pro pět tisíc účastníků tady zkrátka uspořádat
nelze. Pokud se využije celé reprezentační patro a je možné, aby akce
probíhala ve více sálech najednou, může pojmout dva tisíce až dva tisíce
dvě stě lidí. Je-li to kongres, který vyžaduje, aby se vše odehrávalo
v jediném jednacím sále, je limitem kapacita Smetanovy síně, která víc
než dvanáct set míst neunese.
Nicméně, a to musím zdůraznit, Smetanova síň Obecního domu je v první
řadě krásný koncertní sál, kde se můžete každoročně potkat
s desítkami světových špiček v oblasti interpretace tzv. vážné hudby,
která často vážná vlastně vůbec není.
Nedávno jsem hovořil s Irenou Jelenovou, Events Executive
amsterdamské centrály International Congress and Convention Association,
která přiletěla do Prahy na seminář a slavnostní vyhlášení
kongresových velvyslanců, jež tu 9. dubna 2013 zorganizovalo Prague
Convention Bureau. Konstatovala, jak impozantní dojem na ni udělaly
reprezentační prostory – salonky Obecního domu, kde prý byla poprvé
v životě, a nadšeně hovořila o banketu, který jim v nich zabezpečila
cateringová firma FrenchRest pana Jana Štěpánka.
Impozantnost těchto úžasných prostor ve mně evokuje vzpomínku na dobu
mého prvního velkého manažerského angažmá. Tehdy jsme v Českém
rozhlasu řešili, jak posluchačům víc otevřít program Vltava, jenž se
vždycky zabýval vážnějším uměním, symfonickou hudbou a uměleckým
mluveným slovem. Jak dát lidem najevo, že to není „nedotknutelná
vznešená dáma“, kolem které je třeba „chodit po špičkách“. Spousta
lidí totiž pociťuje obdobný typ ostychu před pompézností Obecního domu.
Už jen když jdou po chodníku kolem oken Francouzské restaurace, jímá je
pocit, že by bylo nepatřičné dovnitř jen nahlédnout, natož vejít. Až
když k nám přijdou na výstavu, na prohlídku Obecního domu nebo se stanou
účastníky nějaké události, „učiní objev“ (neboť většina lidí
zná „jen“ Smetanovu síň a díky Pražskému jaru i televizi
Primátorský salonek), že naše reprezentační patro skýtá téměř
nekonečný počet unikátních prostor různé velikosti, které lze
propojovat, kde se mohou odehrávat různé akce. Že ta vznešenost a krása,
kterou tu čeští umělci nechali na začátku dvacátého století, je
zvláštní tím, že na rozdíl od drtivé většiny míst, která rovněž
mají statut národní kulturní památky, byla stoprocentně ponechána
životu. Není to „mrtvý prostor“ hradu či zámku, kam sice můžete na
prohlídku, ale pouze koridorem vymezeným provazy, abyste se nedotýkali
mobiliáře. Teze o „té dámě, kolem které radno chodit po špičkách“
v Obecním domě ani při cateringových akcích, které tu zajišťují
hlavně společnosti FrenchRest a Vyšehrad, neplatí.
„Obecní dům vznikal jako projev snah o národní
sebeurčení, hrdosti a technické vyspělosti své doby,“ konstatoval při
příležitosti nadcházejících devadesátin Obecního domu před dvanácti
lety jeho tehdejší ředitel František Laudát (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Dům, kde
vznikala republika“).
Obecní dům je jednou z nejznámějších staveb v Praze. Je spojován se
secesí, i když uměleckých stylů tu najdeme mnohem víc. Nejen art deco,
ale i kubismus. Takřka vše, co na počátku dvacátého století nějakým
způsobem „frčelo“. Architektům Obecního domu se vyčítalo, že jejich
styl už je za zenitem. Že secese je dávno pasé… Jak se však ukázalo,
síla Obecního domu je právě v kombinaci všeho, co v té době bylo
k dispozici. A hlavně velkých jmen, která se na jeho stavbě a výzdobě
podílela. To vše je známé. Ale mám pocit, že málo známá je naprosto
klíčová úloha Obecního domu v moderních českých dějinách. Prakticky
neexistuje velká událost českých dějin, která by nějakým způsobem
nebyla spojena s Obecním domem. Rok 1918 – první veřejný státotvorný
projev českých politiků vznikl a byl pronesen v Obecním domě. Přísaha,
kterou tu před plnou Smetanovou síní četl Alois Jirásek v létě 1918, se
rovněž týkala snahy o sebeurčení. První prozatímní československá
vláda, která se jmenovala Národní výbor, sídlila opět v Obecním domě.
Ale nebyl to jen rok 1918. Přišel rok 1989, a tři z prvních devíti
jednání Občanského fóra, v jehož čele stál Václav Havel,
s komunistickou vládou vedenou Ladislavem Adamcem, se opět udála tady, ve
třech různých saloncích. Ty jsou dnes návštěvníkům přístupné
v rámci prohlídek. Takže nejen Národní divadlo (jehož největším
donátorem nebyl „národ sobě“, ale císař František Josef I.) nebo
Národní muzeum, ale i Obecní dům, kde vznikala republika, by měl alespoň
jednou za život navštívit každý Slezan, Moravan i Čech. Také díky tomu,
co se odehrálo v jeho zdech, dneska žijeme ve svobodné, i když ne vždy
dokonale demokratické republice.