Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Svaz léčebných lázní České republiky byl zřízen jako zájmové sdružení léčebných lázní a jiných právnických osob podnikajících ve sféře lázeňství v širším slova smyslu bez rozdílu typu vlastnictví na základě zakladatelské smlouvy zakládajících členů. Dle platných předpisů je zájmovým sdružením ve smyslu § 20f Občanského zákoníku. Je členem Evropského svazu lázní a partnerem i oponentem Ministerstva zdravotnictví ČR. Posláním svazu je kultivovat prostředí a vytvářet podmínky pro další léčebné lázeňství v České republice a hájit společné i individuální zájmy svých členů.
S prezidentem Svazu léčebných lázní České republiky,
předsedou představenstev a generálním ředitelem společností Lázně
Luhačovice, a.s. a Léčebné lázně Jáchymov a.s. MUDr. Eduardem Bláhou se
potkávám 26. května 2011, abych se jej zeptal, jak Svaz léčebných lázní
ČR vnímá tendence dostat léčebné lázeňství ze systému zdravotní
péče hrazené z veřejných zdrojů.
Jsme toho názoru, že Ministerstvo zdravotnictví ČR nechce léčebné
lázeňství z tohoto systému vytlačit. Že chce pouze naznačit, že nebude
plně hrazenou zdravotní péčí. Na co máme, co bude standard, a na co
nemáme, co bude nadstandard. Diskuse na přelomu roku, krátce po akci
„Odcházíme“ se vedly o tom, že by léčebná lázeňská péče mohla
být nadstandardem. Jako příčinnou souvislost vnímáme, že pan ministr,
poté co ustoupil nevybíravému nátlaku jedné profesní skupiny, hledá
peníze, ze kterých může pokrýt její požadavky. Do toho přišlo
zvýšení DPH, které rovněž ze zdravotnictví něco vytáhne. Hledal
obětního beránka, a léčebné lázeňství mu přišlo jako vhodný adept.
Snad proto, že si myslel, že nebude mít takové lokty jako např.
farmaceutické lobby. Tak tomu není. Léčebné lázeňství je hodně
rozšířené regionálně. Přímo i nepřímo zaměstnává lidi
i v místech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti, a jeho „lokty“, resp.
vliv v Parlamentu ČR, se projevují prostřednictvím poslanců, senátorů a
hejtmanů. Takže o léčebném lázeňství bylo docela dost slyšet. Náš
Svaz se bránil. Výsledkem této obrany je, že už se nemluví o vytlačení
léčebného lázeňství úplně z úhrad, z komplexní péče do
příspěvkové, ale pouze o revizi indikačního seznamu. Zhruba před dvěma
měsíci se říkalo, že by tato revize zdravotním pojišťovnám měla ze
tří miliard korun vydávaných na léčebné lázeňství ušetřit zhruba
polovinu. Dnes už se bere zpátečka a mluví se o několika stech milionech
korun. O snížení v rozsahu cca patnácti procent, a to Svaz léčebných
lázní ČR ještě neskončil ve svých argumentacích.
Proč se v Česku klade tak mizivý důraz na předcházení
nemocem? Snad ne proto, že je, a to i z hlediska úhrad státu, podstatně
lacinější než léčba. Tedy že díky prevenci jsou nižší nebo žádné
obchodní marže pro účastníky byznysu napojeného na české veřejné
zdravotnictví?
Obdobně jako německé, i české zdravotní pojišťovny zjišťují, že
prevence je pro jejich ziskovost výhodná a začínají prosazovat preventivní
programy. Ale vrátím se hodně roků zpátky. Když si, Jaromíre, vzpomeneš,
jako děti jsme byli průběžně zváni na preventivní zdravotní prohlídky.
Řada lidí z této éry v českém zdravotnictví dodnes pracuje, avšak
celý zdravotní systém se díky privatizaci zásadně změnil. Speciálně
primární péče! Úplně se vytratil státní systém, který dával
zdravotní prevenci pravidla. Vznikly zdravotní pojišťovny, které
podnikají, a tedy je jejich cílem vytvářet zisk. Preventivní péče zmizela
i proto, že neexistuje pojistný produkt, který by říkal cosi v tomto
duchu: „Milý občane, když budeš pečovat o své zdraví, budeš mít
levnější pojištění.“ Že i v případě tohoto pojistného produktu
zafunguje bonusový systém. U zdravotního pojištění neexistuje ani
spoluúčast pojištěnce, jež by ho stimulovala o sebe preventivně pečovat.
Poslední dva roky mám pocit, že s tím Všeobecná zdravotní pojišťovna
ČR začala a že lékaře nutí, aby se preventivní zdravotní prohlídky, na
něž mají klienty zvát, opakovaly jednou za dva roky od věku čtyřiceti let
a v určitých dispenzárních skupinách s vyšším výskytem některých
onemocnění i častěji. Už se to děje, a důvod, proč se tak nedělo, byla
celková společenská změna. Co se týče preventivní léčebné péče
v lázeňství, veškerá diskuze o změnách v komplexní příspěvkové
péči by měla být o tom, co je komplexní léčebná a co příspěvková
preventivní. A pokud preventivní, tak si myslíme, že by se měla zkrátit
na dva týdny, aby byla onou preventivní. Třítýdenní už je léčebná.
Preventivní může být i kratší, a bude-li kratší, bude ji moci
absolvovat daleko víc lidí, protože pro ně bude dostupnější. A pokud to
zákon zaměstnancům nepovoluje, a musí na preventivní pobyt obětovat
dovolenou, stojí před rozhodováním, jestli dovolená v lázních, nebo
kariéra, nebo něco jiného.
Ozývají se hlasy, že je třeba revidovat indikační
systém.
Neměl by se ale revidovat bez toho, aniž by se narovnaly podmínky pro
léčebné lázně s ostatními segmenty zdravotnictví. Léčebné lázně
jsou dnes perfektně regulované tím, že si u nich pojišťovna léčebnou
péči pro svého pojištěnce objednává. Může ji i neschválit. Rozhoduje
o ní. Kdežto u jakékoliv jiné zdravotní péče se o ní pojišťovna
dozví, až když za ni dostane fakturu. Takže, proč tento poměrně dobře
kontrolovatelný systém nepoužít jinde? Nebudeme si nalhávat, že nemůže
být zneužíván. Ale jenom proto, že pojišťovna někde povolí opratě.
Pokud je bude chtít mít pevně v rukou, není revize systému přidělování
léčebných pobytových poukazů potřeba a české léčebné lázeňství
bude fungovat stejně dobře jako v Německu. Namístě je pouze revize
medicínská, protože za čtrnáct let balneologie velmi pokročila.