Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Železnice v roce 2009 odvezla z Česka do zahraničí
12 500 kamionových návěsů, což je o 80 % víc než předloni. ČTK to
sdělil obchodní ředitel společnosti ČD Cargo Rodan Šenekl. Podle něj
však Česko, přes pozitivní vývoj v tomto druhu dopravy, stále výrazně
zaostává za zeměmi západní Evropy. Návěsy jezdí na vagonech výhradně
z terminálu společnosti ČD-DUSS Lovosice, kde má ČD Cargo 51 %. Linky
vedou do německých měst Duisburg a Hamburk. „Přes všeobecný pokles
dopravy v období krize jde tento segment nahoru,“ uvedl Rodan Šenekl.
Přesto prý je kombinovaná doprava v tuzemsku stále v plenkách. Např.
v Německu ročně putuje vlakem na milion návěsů, což výrazně ulehčuje
přetížené silniční síti. Podle Šenekla tím silniční dopravci mohou
ušetřit až 20 % nákladů. ČD Cargo proto připravuje otevření dalších
veřejných terminálů v Brně a Ostravě Mošnově. Dál jsou přípravy
v Brně, kde stačí dovybavit starší terminál jeřáby. „Jsme před
uzavřením dohod na provozování vlaků mezi Beneluxem a Brnem,“ nastínil
plány Rodan Šenekl.
Vlaky kombinované dopravy provozuje společnost Bohemiakombi, kde má ČD
Cargo 30% podíl, stejnou část vlastní sdružení silničních dopravců
Česmad Bohemia. „Potýkáme se s předsudky typu: železnice je pomalá,
nespolehlivá a drahá. To však v případě přímých nákladních expresů
na dlouhé vzdálenosti několika stovek kilometrů rozhodně neodpovídá
skutečnosti,“ uvedl jednatel Bohemiakombi Vladimír Fišer.
„Dnes ještě není tak silný ekonomický tlak na přechod ze silnice na
železnici, ale my víme, že ta doba nastane a chceme na ni být co nejlépe
připraveni,“ řekl autodopravce Josef Mička, který za posledních dvacet
měsíců přepravil svých prvních tisíc návěsů po železnici. K větší
podpoře kombinované dopravy vyzvala nedávno Ministerstvo dopravy ČR
i valná hromada Svazu dopravy ČR.
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce
ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI, ve kterém mají
kapitálovou účast po 30 % jak železniční, tak i silniční dopravci, se
společně shodli v názoru, že povědomí veřejnosti (a to i odborné)
o kontinentální kombinované dopravě je v Česku velmi nízké. Proto po
nedávno podepsané Společné výzvě silničních a železničních dopravců,
jež vyzývá stát k realizaci schválených programů podpory kombinované
dopravy a ke které se 4. března 2010 přihlásila Valná hromada Svazu
dopravy ČR, byly připraveny dva odborné semináře jako doprovodné akce
k pražskému veletrhu FOR LOGISTIC. Oba byly zaměřeny na zvýšení
informovanosti o možnostech a výhodách přeprav silničních návěsů a
výměnných nástaveb po železnici. Pozornost vzbudil zejména seminář,
který se uskutečnil 31. března 2010 na ploše překladiště ČD-DUSS
Terminál v Lovosicích. Jeho účastníci mohli na vlastní oči sledovat
nakládku a vykládku silničních návěsů na nákladní vlaky.
Přestože systém přepravy návěsů a výměnných nástaveb po železnici
funguje v Lovosicích již pátým rokem, a ročně se tak přesouvá
z přetížené silniční infrastruktury na železnici až patnáct tisíc
návěsů a výměnných nástaveb, je nutno u nás na něj stále nahlížet
jako na systém v první fázi rozvoje. Účelem seminářů je přesvědčit
o nesporných výhodách systému další potenciální zákazníky, a to
z řad silničních dopravců, speditérů a výrobců či distributorů
zboží. Předpokladem efektivního fungování systému je jeho vyšší
využití. Čím více zákazníků bude systém využívat a mít o něj
zájem, tím více odjezdů bude možno zákazníkům nabídnout a tím bude
celá služba zajímavější.
Kombinovaná přeprava představuje nejen částečné odlehčení
přetížené silnice Lovosice – Ústí nad Labem, ale přináší celou
řadu efektů, které jsou významné z pohledu ochrany životního
prostředí. Jedním z přínosů je tak například roční úspora tří
milionů litrů nafty, která nemusí být spotřebována, neboť je
k přepravě po železnici využívána elektrická energie.
Semináře se však nezabývaly těmito „vedlejšími efekty“. Byly
zaměřeny na nesporné ekonomické výhody tohoto alternativního přepravního
systému, který na západ od našich hranic běžně funguje. Při správné
organizaci práce systém linek kontinentální kombinované dopravy dokáže
generovat velmi žádoucí ekonomické efekty pro všechny jeho účastníky:
pro koncové zákazníky, silniční dopravce i pro železnici. Silničnímu
dopravci může přinést významnou úsporu nákladů, a tím lépe obstát
v konkurenci, která je dnes mnohem ostřejší pod vlivem cenových tlaků
dopravců ze zemí střední a východní Evropy. První roky provozu linek mezi
Lovosicemi a Duisburgem či Hamburgem v praxi zcela přesvědčivě prokázaly,
že takto prováděné alternativní přepravy k přímým přepravám po
silnici jsou plně konkurenceschopné svojí rychlostí přepravy,
spolehlivostí a samozřejmě také cenou. Hospodářská krize počet vlaků
kontinentální kombinované dopravy nejen neutlumila, nýbrž naopak posílila,
což je tou nejlepší referencí pro její další budoucí uživatele a její
rozvoj obecně.
V těsné blízkosti překladiště v Lovosicích vyrůstá komplex
veřejného logistického centra. Jeho celková kapacita je 42 tisíc
čtverečních metrů. „Unikátní je nejen tím, že se jedná o první
takto koncipované veřejné logistické centrum, ale také technologií, jakou
používá. Koleje vedou přímo do haly terminálu, kam se vejde celý vlak.
Ten se pak v suchu a v teple, bez ohledu na počasí, může překládat do
skladových prostor nebo přímo na kamiony. Veřejné logistické centrum
v Lovosicích by mělo být otevřeno ve druhé polovině letošního roku,“
uvedl člen představenstva a obchodní ředitel společnosti ČD Cargo Ing.
Rodan Šenekl.
Jednatel společnosti BOHEMIAKOMBI Ing. Vladimír Fišer k tématu řekl:
„Potýkáme se s předsudky typu: železnice je pomalá, nespolehlivá a
drahá. To však v případě přímých nákladních expresů na dlouhé
vzdálenosti několika stovek kilometrů – a právě o takovéto přepravy
jde – rozhodně neodpovídá skutečnosti.“
„Na veřejnosti to vypadá, že železnice stále válčí se silniční
dopravou, u nás jsme však příkladem, že spolupráce je možná,“ říká
Bc. Jaromír Cabalka, manažer společnosti ČD-DUSS Terminál. „Jednou ze
základních podmínek takto úspěšné spolupráce je ovšem naše striktní
neutralita. Všem dopravcům musíme nastavovat stejné podmínky, pak systém
funguje.“
„Přijdou časy, které budou kombinované přepravě nahrávat. Dnes ještě
není tak silný ekonomický tlak na přechod ze silnice na železnici, ale my
víme, že ta doba nastane a chceme na ni být co nejlépe připraveni,“
říká autodopravce Josef Mička, který za posledních dvacet měsíců
přepravil prvních tisíc návěsů po železnici.
Společnou zprávu připravili ředitel BOHEMIAKOMBI Ing. Vladimír Fišer a
ředitel odboru marketingu a komunikace ČD Cargo Ing. Zdeněk
Větrovec.