Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Místopředsedu Konfederace zaměstnavatelských a
podnikatelských svazů České republiky, předsedu Svazu českých a
moravských výrobních družstev, člena představenstva Evropské konfederace
výrobních a sociálních družstev CECOP a výkonného výboru Mezinárodní
organizace průmyslových a řemeslných výrobních družstev CICOPA JUDr.
Rostislava Dvořáka jsem navštívil 23. května 2017.
Pane doktore, koncem letošního dubna jste byl na Maltě opětovně
zvolen členem představenstva nejvýznamnější evropské družstevní
organizace Cooperatives Europe. Koho reprezentuje?
Je centrálním orgánem evropských družstevních obchodních společností a
jejich asociací zastřešujícím veškeré země Evropy. Tedy i nečlenské
země Evropské unie. Pochopitelně, práce každé vrcholové instituce má
mnoho formálních znaků, tato však i řadu pozitiv. Například na jeden
z mých podnětů, které Cooperatives Europe předložilo Evropskému
parlamentu a Evropské komisi, tyto instituce reagovaly významně rychleji než
česká vláda na obdobně závažné podněty, které jí předkládá
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR. Vrcholové
orgány Evropské unie chápou, že pro úspěšnost národních ekonomik jsou
velké firmy důležité, někdy bohužel bez ohledu na to, ve které zemi
mají své matky. Chápou ale i to, že k udržení hospodářské stability
zemí musejí v jejich struktuře převažovat dobře fungující národní
firmy, což jsou povětšinou podniky střední a malé velikosti.
A uvědomují si to víc než česká vláda, která v době, kdy tuzemské
firmy trpí nedostatkem pracovních sil, nejen že pokračuje v krocích,
které přivádí další zahraniční investory, jež českým firmám
přetahují zaměstnance, ale společně s odbory omezuje příliv pracovních
sil zvenku. Odbory a vláda tento proces tak dlouho brzdily, že doplňovat
pracovní síly už nebude odkud. Milion Ukrajinců pracuje v Polsku a další
statisíce v jiných zemích Evropské unie. Už mockrát jsem upozorňoval,
že v bývalém východním bloku je pohled na malé a střední firmy
zkostnatělý a příliš socialistický. Že v nich tím pádem priority
nejsou směrovány na malý a střední domácí kapitál, ale hlavně na velký
zahraniční. Možná i proto, že pro rychlé zajištění zaměstnanosti je
to jednoduší.
Ale abych se vrátil na začátek. Představitelé Evropské unie si
uvědomují, že jejich země musejí mít základ ekonomiky v domácích
firmách, a tak vyšli vstříc výše uvedenému podnětu Cooperatives Europe
(na který zareagovali během čtyř měsíců) a rozhodli, že evropské
peníze, které půjdou mimo jiné i do České republiky na podporu
podnikání, budou účelově u řady programů z osmdesáti procent
alokované na projekty malých a středních firem. Kdyby tohle před pěti lety
Evropská unie neudělala, malé a střední firmy by se v Česku podpory asi
vůbec nedočkaly. A ani tak jí není z národních fondů dostatek.
V Německu a ve Francii například vlády na podporu družstev a středních
firem uvolňují miliardy eur. Návrhů Cooperatives Europe není mnoho,
protože každý musí odsouhlasit všech 84 členských organizací
z 33 evropských zemí sdružujících přes 176 tisíc družstev ze všech
sektorů hospodářství. Tady vidíte, jak je v Evropě družstevnictví
silné. Družstva mají přes 141 milionu členů a zaměstnávají dalších
4,7 milionu pracovníků – nečlenů družstevních obchodních
společností. V jednotlivých zemích jsou odlišné struktury a na některé
věci hodně odlišné názory. Avšak zastáváme i řadu společných
postojů. Třeba k tomu, že stát má podporovat středně velké a malé
firmy, aby mohl disponovat silnou stabilní ekonomiku. To už dneska vědí
i Rumuni a Bulhaři. Jenom v České republice, kde se o tom začalo před
pěti lety intenzivněji hovořit, se pro to zatím nic, co by vedlo
k výsledkům, nedělá.
Co půtky politiků? Mají vliv na podnikatelské
prostředí?
Přes oficiální růst výnosů je skutečný stav v Česku neutěšený.
Názor některých politiků z posledních týdnů, že jejich rozhádanost
nemá vliv na podnikatelskou sféru, odmítám. Zaměstnavatelé potřebují
podnikat v prostředí, které je stabilní. Pokud vnímají nestabilitu, je
složité dělat dlouhodobé rozvojové kroky a investice, když nevědí, jak
to bude zítra, natož za pět let. K tomu, co se v Česku děje, si proto
neodpustím dvě poznámky.
První se týká konfliktu standardních politických stran versus hnutí Ano,
tedy versus Andrej Babiš. Můj názor je, že není dobře, když oligarchové
zastávají vysoké státní funkce. Musím však říct, že pan Babiš byl
zvolen právě díky mnohaletému působení a úrovni některých
představitelů standardních politických stran. Někteří lidé, i když si
to neumějí odborně vyložit, už jen ze závisti nemají rádi miliardáře.
Ale pokud vidí, že se ve standardních stranách exponují politici, kteří
léta nemají dobré výsledky a svými rozhodnutími poškozují občany nebo
dokonce rozkrádají majetek, pak podpoří i miliardáře, jen aby byla
změna. A protože vybudovat miliardářské impérium vyžaduje schopnosti a
práci s konkrétními výsledky, lze očekávat, že budou výsledky
i v práci ve státní sféře a ve správě daní. A pan Babiš výsledky
bezesporu měl. To, že byl zvolen, je důsledkem práce české politické
reprezentace uplynulých dvaceti let.
Druhá poznámka bude vypadat trošku jako odbočení. Při napjatých a
nedůstojných jednáních posledních týdnů jsem zaznamenal názor několika
politiků a poslanců, při kterém mrazí: „Umožnění přímé volby
prezidenta občanům byla chyba, která by se měla napravit a vrátit pravomoc
volby poslancům do sněmovny.“ Poslanec, který něco takového řekne, by
měl v ten okamžik skončit, odstoupit nebo být vyměněn občany. Přímá
volba prezidenta je totiž v naší zemi jednou z mála forem uplatnění
přímé demokracie. Jen v přímé demokracii mohou občané rozhodovat sami a
jen ona neobsahuje zkreslení, které s sebou nese zastupitelská demokracie
zprostředkovaným rozhodováním poslanců a senátorů, často drtivě
odlišným od jejich předvolebních slibů. Pokud náš parlament bude
předvádět to, co měli občané možnost sledovat v televizi, měli bychom
se zamyslet, jestli by nebylo vhodné rozšířit prvky přímé demokracie
o občanská referenda o stěžejních otázkách a „zastupitelům
demokracie“ jejich často špatné rozhodování omezit. Celý svůj profesní
život jsem věřil ve zdravý názor většiny a mnohokrát jsem měl osobní
příležitost se o něm přesvědčit. Na druhé straně jsem často byl
svědkem prosazování zájmů úzkých skupin a jednotlivců, jejichž kroky
byly v rozporu s potřebami většiny.