Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Lednový Klubový den
Asociace cestovních kanceláří České republiky, první v roce 2008,
tradičně předznamenal zahájení veletrhů cestovního ruchu GO a Regiontour
a letos poprvé i Veletrhu kongresové a incentivní turistiky. Jeho
účastníci byli seznámeni s vyhodnocením řešení „55 překážek
cestovního ruchu“, kterou ACK ČR zpracovala pro CzechTourism.
Ing. Jiří Vačkář,
první náměstek ministra pro místní rozvoj ČR, konstatoval, že se incoming
zdárně rozvíjí. Že se dá očekávat, že se po vstupu Česka do
schengenského prostoru budou ještě obtížněji vyhodnocovat jeho výsledky.
Ty loňské jsou rozhodně lepší než jejich některými médii prezentovaný
obraz. A to i pokud jde o čerpání evropských fondů. Že je třeba
posilovat rozvoj cestovního ruchu v regionech, přestože v řadě z nich
z pochopitelných důvodů, stále ještě není dostatečná infrastruktura
cestovního ruchu, neboť kapitál směřuje hlavně tam, kde očekává své
zhodnocení.
Předsednictví Česka Evropské unii
bude obrovskou šancí pro regiony. Vláda proklamuje, že bude evropská
zasedání směřovat co nejvíc do mimopražských regionů. Z prostředků
Evropské unie alokovaných do cestovního ruchu nepropadlo (na rozdíl od
mediálních šumů) nic. Ze SROP je proplaceno skoro 80 %. Nové období
výzev z evropských fondů se sice protáhlo, ale to ještě, podle prvního
náměstka ministra pro místní rozvoj ČR Ing. Jiřího Vačkáře,
nepředstavuje brzdu čerpání. Příjemcem grantů bude i CzechTourism, a
sice do soft projektů včetně oblasti vzdělávání.
Úlohu propagace
Ing. Jiří Vačkář při vytváření pozitivního obrazu destinace Česko
v této souvislosti velmi vyzdvihl. Apeloval, aby dílčí neúspěchy
z podnikání v cestovním ruchu (povětšinou osobní) nebyly forzírovány
do médií. Jenomže samozvané „experty“, co si budují „věhlas“ na
šíření kdejakých polopravd a výmyslů, je třeba hledat mimo řady
ACK ČR.
Pavel Kosař,
ředitel Odboru zahraničního Czech Tourism, na toto téma navázal.
Prezentoval záměr vytvořit na CzechTourism mediální trust, který by za
přispění podnikatelských svazů a odborníků z mediální sféry
zajišťoval relevantní informace pro média. Účastníci Klubového dne se
shodli na tom, že medializace zavádějících informací, jako např. že
Česko navštěvuje méně turistů (čímž nejmenovaný „expert“ zřejmě
glosoval, že mu jeho nejde byznys tak, jak by rád, neboť skupinový turismus
se překlápí ve prospěch individuálního) je české ekonomice škodlivé.
Že ohrožuje projekty investorů, kteří se rozhodli nebo rozhodují
zhodnocovat kapitál investicemi do infrastruktury cestovního ruchu právě
v regionech České republiky. Nárůst incomingu do Česka v roce 2007 však
byl, navzdory hláškám takovýchto „expertů“, úctyhodný. Ministerstvo
pro místní rozvoj ČR jej hodlá udržet i v roce 2008. V té souvislosti
a s tímto zadáním svého zřizovatele CzechTourism představil svůj
marketingový plán. Akcent klade na stabilizaci národních produktů, k nimž
patří „Bohatství historie“, „Aktivní dovolená“, „Zážitková
dovolená“, „České medicínské lázeňství“ a „Kongresový,
korporátní a incentivní cestovní ruch“.
Hlavními cílovými skupinami
byli pro rok 2008 vytýčeni teenageři a senioři. Zaostřeno bude i na
golfisty, lékařská společenstva, organizátory mezinárodních kongresů a
velký důraz bude kladen na domácí klientelu – zejména na úplné
i neúplné rodiny s dětmi. Zvýšená pozornost bude věnována propagaci
zážitkové dovolené, respektive tématu gastronomie, a také tzv. „cool“
nebo „hip“ destinaci pro mladou generaci. K tomu budou využita
i významná jubilea, která se uplatní v propagaci Česka, jako je výročí
Karlových Varů, Mariánských Lázní, osobnosti Rabi Loewa aj.
Počet turistů z Ruska
v loňském roce vzrostl cca o 50 %, čímž není potenciál tohoto trhu
zdaleka vyčerpán. Do Ruské federace tedy budou směřovat i další
marketingové akce včetně záměru na nové zahraniční zastoupení
CzechTourism v Jekatěrinburku. V plánu CzechTourism jsou i zastoupení
v Rize, v Německu, USA a ve Skandinávii. Rozhodující ovšem budou
disponibilní prostředky. Třetinu z nich odčerpá 48 veletržních
účastí, na nichž CzechTourism 100% dotuje spoluvystavovatele z řad
regionů. Podnikatelské subjekty pak z 50 %. Pavel Kosař v této
souvislosti podotkl, že někteří nekomerční spoluvystavovatelé bezplatné
možnosti sice využijí, ale k jiným účelům. Apeloval, aby i jejich
zástupci na národní expozici vytrvali a byli k dispozici návštěvníkům
českého národního stánku po celou dobu konání veletrhu.
Ing. Jindřich Ondruš,
předseda Komise cestovního ruchu Asociace krajů a radní Zlínského kraje,
pohovořil o čerpání fondů Evropské unie. Projektů je prý dostatek (víc
než peněz v nich), ale mnohé podnikatele odrazuje složitá
administrativa.
Ing. Tomáš Plaček,
ředitel letiště Brno – Tuřany, připomněl, že prvním předpokladem a
mocným impulzem incomingu je solidní dopravní dostupnost. Zdůraznil její
úlohu v rozvoji cestovního ruchu v souvislosti s činností
nízkonákladových leteckých společností a vliv tohoto segmentu dopravy na
poptávku.
Ing. Helena Pískovská,
prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, v diskusi vyzdvihla práci
Platformy cestovního ruchu, a prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Ing.
Pavel Hlinka lehkým tónem kritizoval situaci, kdy stát díky ignoranci
úředníků těží z cestovního ruchu méně, než by mohl.
Last but not least
se pozornost vrátila zpět k veletrhům. Samozřejmě v Brně. Účastníci
Klubového dne ACK ČR shodně kvitovali, že akciová společnost Veletrhy Brno
umí. A což teprve po následném rautu! BVV připravily pohoštění, za
něž by se nemusel stydět pětihvězdičkový hotel, čímž mj.
demonstrovaly, že jejich ambice zapojit se víc do podnikání v oblasti
kongresové turistiky jsou namístě.
EM+JK