Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V polovině února 2011 po více než čtyřleté rekonstrukci otevřelo své zbrusu nové expozice Národní technické muzeum v Praze. Kromě dopravní haly s řadou vzácných exponátů jsou k vidění i předměty, které dosud nebyly vystaveny.
Novinky v expozici dopravy
Poutavý příběh automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní
dopravy v českých zemích představí rozsáhlá expozice, umístěná opět
v hlavní muzejní dvoraně se třemi galeriemi, 70 m dlouhé, 25 m široké
a 14 m vysoké. Nechybí ani menší expozice vývoje hasičské techniky a
železniční dopravy, i když některé exponáty tu už budete hledat marně.
Např. obrovské lokomotivy, které se přesunou do chystaného železničního
muzea na Masarykově nádraží. Nablýskané parní krasavice ovšem uvolnily
místo jiným vozidlům, na které dřív nezbývalo místo. Např.
koněspřežné hasičské stříkačce z roku 1795, vozu Benz Viktoria z roku
1893 – prvnímu automobilu provozovaném na našem území i prvnímu
vyrobenému na našem území roku 1898 NW President, nebo u nás prvnímu
vyrobenému závodnímu automobilu NW 12 HP Rennzweier. Nechybí ani muzejní
klenot první kategorie – letoun Kašpar JK, systém Blériot z roku 1911,
s nímž Jan Kašpar uskutečnil před sto lety první dálkový let
u nás.
Příběhy osobností
První návštěvníci vstoupili do interiérů Národního technického muzea
16. února 2011. Datum nebylo vybráno náhodně. O den dříve, patnáctého
února, si totiž vlastenci připomněli 180. výročí narození českého
mecenáše, architekta a stavitele Josefa Hlávky (1831–1908), který byl
prvním prezidentem České akademie věd a umění. Mimochodem, po Josefu
Hlávkovi je pojmenován most přes Vltavu, který spojuje Karlín
s Holešovicemi a mezi ostatními pražskými mosty drží nezanedbatelný
rekord: navzdory všem měnícím se politickým režimům dodnes nese původní
jméno. Příběh svých majitelů připomíná řada exponátů Národního
technického muzea. Těšit se například můžete na jediný dochovaný vůz
dvorního salonního vlaku císaře Františka Josefa z roku 1891, automobil
značky Tatra 80 z roku 1935, který používal prezident T. G. Masaryk,
automobil Tatra 87 z roku 1947, který sloužil cestovatelům Hanzelkovi a
Zikmundovi, či pancéřovaný vůz Mercedes Benz 540 K z let 1939–1942,
užívaný K. H. Frankem.
Staletí lidského důvtipu
Při rekonstrukci se proměnily i další muzejní expozice a dostalo se i na
obory, pro které dřív nezbývalo místo. Poprvé během více než šedesáti
let existence Národního technického muzea lze obdivovat sbírky architektury,
projít secesní a kubistickou ulicí s dobovou dlažbou a nahlédnout do
pracoven architektů 19. a 20. století, vybavených originálním nábytkem.
K vidění jsou i atraktivní modely mnoha nerealizovaných staveb ze
začátku 20. století, např. plánovaná dostavba Staroměstské radnice
z roku 1909. Novinkou je i polygrafická expozice tiskařské dílny
z přelomu devatenáctého a dvacátého století, stylově vonící
tiskařskými barvami s prostorem určeným pro workshopy. Do expozice Foto
kino se prochází přes maketu živnostenského fotografického ateliéru
z přelomu 19. a 20. století, V expozici astronomie jsou astronomické
přístroje ze 16. století, s nimiž pracoval Tycho Brahe, pocházející ze
sbírky technických přístrojů císaře Rudolfa II.
Více tipů na výlety a dovolenou v Česku najdete na www.kudyznudy.cz.