Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
MUDr. Jitku Ferbrovou, místopředsedkyni představenstva Anenských
slatinných lázní, a.s. v Lázních Bělohrad, jsem v souvislosti
s lázeňským Všudybylem oslovil konstatováním a otázkou:
„Nová etapa“ rozvoje lázní se datuje vstupem společnosti PURO-KLIMA mezi
majoritní vlastníky těchto lázní. Proč k tomu vůbec došlo?
Říká se, že co se má stát, to se stane. Ale toto vysvětlení by bylo
možná trochu zavádějící. Jednoho dne roku 1992 se sešel ředitel lázní
Ing. Kalfus s jedním s restituentů Ing. Janečkem a s ředitelem
společnosti PURO-KLIMA, vyjasnili si názor na perspektivnost této
spolupráce, na priority v podnikání, na slušnost ve vzájemných vztazích.
V podstatě to byl začátek, kdy se dohodli, že socialismem poznamenaným
lázním vrátí původní podobu. Vytýčili si tak cestu, která se nezdála
být krátkou. Na jejím konci jsou prosperující, malé a útulné lázně se
vším komfortem pro pacienty a hosty. Musím zmínit, že v cíli ještě
nejsme, ale dnes jej vidíme daleko zřetelněji. V těchto několika
řádcích se ale skrývá spousta práce, odvahy a někdy i podstupování
podnikatelských rizik.
Potvrdila se vize, se kterou nový majoritní vlastník do lázní
vstupoval?
Vize, to je možná to správné slovo, které bylo na počátku. Lázně byly
v trochu zanedbaném stavu. Uvnitř lázní ale pracovali a dodnes pracují
spolehliví odborníci, lékaři, lázeňské, maséři a vůbec všichni, kdo
mají s provozem lázní co společného. Bez těchto lidí by byla všechna
snaha marná. I oni si však uvědomovali, že vše nepůjde rychle a
samozřejmě. Vrátím-li se k otázce, mohu dnes říci, že vize, se kterou
společnost PURO-KLIMA do lázní vstupovala, potvrdila, že pokud je předem
stanovený cíl a současně i potřebná dávka trpělivosti, věci se daří.
A tomu jsem nesmírně ráda. Nutno podotknout, že PURO-KLIMA nevstupovala do
Anenských slatinných lázní jako majoritní vlastník. Majoritním
vlastníkem se stala až postupným investováním do klíčových projektů
lázní realizovaných v období 1992–2002.
Lze tedy nějak na číslech doložit, kolik bylo do rozvoje lázní
dosud investováno?
Tato suma se rámcově pohybuje kolem 285 milionů korun. Investice proběhla
s pomocí Komerční banky. Bez kvalitní spolupráce s touto bankou si dnes
lázně vůbec neumím představit.
Částka je ohromná a musím potvrdit, že je zde v lázních
vidět. Které z investic vy osobně považujete za nejdůležitější?
Všechny investiční akce měly svůj význam a probíhaly podle závažnosti
problémů, které bylo nutné řešit. Nelze nezmínit výstavbu lázeňského
hotelu Anna Marie, který jako první z lázeňských ubytovacích zařízení
splňoval vysoký standard v ubytování. Velmi významnou změnu přinesla
také rekonstrukce a dostavba pavilonu Grand. V poslední době byla pro nás
nejvýznamnější akcí a současně tak trochu i historickým mezníkem
výstavba nového krytého bazénu. Do roku 2003 jsme zde měli jeden malý
bazén, který již zdaleka nevyhovoval a ani nás příliš dobře
nereprezentoval. Tento nový bazén je doplněný i řadou dalších
vymožeností, jako jsou masážní trysky, perličky, chrliče apod. Ke
zvýšení úrovně poskytovaných služeb došlo v tomto případě opravdu
skokem. V prostoru bazénu byl také před nedávnem instalován hydroxér –
hydromasážní vana. Těmito kroky se lázně staly daleko zajímavějšími
pro zahraniční klientelu a zahraniční cestovní kanceláře. Naší
předposlední akcí je minigolf s 18 dráhami, který je v současné době
nejmodernějším hřištěm v České republice. Je hojně navštěvován
klienty, návštěvníky lázní a také – to nás těší – obyvateli
města. Tou poslední aktivitou je zavedení úplně nové služby.
Přemýšleli jsme, jak využít zázemí lázní, erudovaný personál a
nádherné prostředí. Došli jsme k závěru, že dnes je módou, a do
určité míry i trendem, pečovat o sebe, o své tělo, a proto jsme se
zaměřili na wellness, zdravý životní styl.
Co vše se pod pojmem wellness skrývá?
Má v sobě zahrnout jak pohodu tělesnou a duševní, tak i pohodu
sociální. To znamená, že by nás tento styl života měl dostat jak do
dobré fyzické kondice, tak nám navodit duševní rovnováhu a pohodu, ale má
nás obohatit i po té stránce sociální, kde nám přináší nové kontakty
nebo jiné vnímání okolního prostředí. Pro nás to znamenalo upravit a
vybavit stávající prostory. Aktivity, které zde probíhají, jsou spíše
kosmetického charakteru. Nabízíme ošetření obličeje i těla,
aromamasáže, procedury s prvky asijských ošetření těla, zaměřujeme se
i na léčení celulitidy. Zvolili jsme relativně dražší profesionální
kosmetiku od německé společnosti Babor, a to hlavně z toho důvodu, že
přípravky této firmy vznikají stejně jako farmaceutické výrobky na bázi
vysoké kvality.
Mnohdy se zdá, že velké investice nikdo nevnímá. Vnímají je
pacienti a klienti?
Ti, kdo přijíždějí opakovaně, si samozřejmě všímají rozdílů a
s povděkem kvitují změny, ke kterým zde dochází. Máme řadu klientů,
kteří jsou u nás více než podesáté, a ti jsou naším barometrem. Musím
říci, že investujeme nejen do samotného zvýšení kvality provozu a péče,
ale, a to bych ráda zdůraznila, i do rozšíření palety nabídky. Naše
lázně jsou dlouhodobě hodnoceny jako výrazně kvalitní jak po stránce
služeb, tak i poskytované péče.
Jaké je dnes složení pacientů a klientů lázní? Změnilo se
něco vstupem České republiky do Evropské unie? Nezměnily se tím ceny?
Pro nás zdražování není prakticky možné. Máme státem věcně
usměrňované ceny, protože řádově 80 % našich pacientů jsou klienti
českých zdravotních pojišťoven. Vstupem do Evropské unie se pro nás nic
podstatného nezměnilo. Možná jsme byli trochu větší optimisté a spíše
očekávali, že nám naroste počet zahraničních klientů, ale není tomu
tak. Se zavedením eura počty zahraničních klientů stagnují. Pravdou však
také je, že nyní více než v minulosti registrujeme zájem z Nizozemska,
Belgie, Velké Británie.
Čím jsou dnes Anenské slatinné lázně městu Lázně Bělohrad?
V podstatě už název města se úzce váže k tomu, že se v místě
nachází přírodní léčivý zdroj, což je v našem případě
sirnoželezitá rašelina. Pokud je tento zdroj přítomen, tak dané místo
může nést název lázně. Když to vezmu úplně lapidárně, tak
v momentě, kdy by zde neexistoval lázeňský provoz, město by se zřejmě
jmenovalo jen Bělohrad.
Jinak si myslím, že pro město Lázně Bělohrad jsou lázně jako takové
dost velkým zdrojem pracovních příležitostí, zaměstnáváme asi
220 osob. Díky statutu lázeňského města má také město možnost získat
i různé dotace. Vzhledem k tomu, že jsou zde lázně, je tu po většinu
roku bohatší společenský a kulturní život, a myslím si, že i místním
obchodníkům lázeňští hosté přinášejí větší tržby.
Chtěla bych také dodat, že vztahy s radnicí a současnou politickou
reprezentací jsou na dobré úrovni. Naše spolupráce je celkem rozsáhlá a
především v poslední době se naše názory na řadu věcí
sjednocují.
Mohla byste prozradit, co nového vedení lázní se svým majoritním
vlastníkem připravuje?
To, co je skutečně potřeba, je rekonstrukce balneoprovozu. Má za sebou už
nějaká léta a dnes už zcela neodpovídá našim představám. To je jeden
z velkých úkolů. Předpokládáme, že na přelomu roku 2005 –
2006 bychom mohli začít s jeho rekonstrukcí. Dalším krokem by pak měla
být modernizace staré části hotelu Grand. Významným momentem se stala
skutečnost, že majoritní vlastník, akciová společnost PURO-KLIMA, zakoupil
od města chátrající rekreační zařízení v těsné blízkosti lázní,
které se jmenuje Pardoubek. Jeho kompletní rekonstrukce výrazně zatraktivní
krásné přírodní prostředí s koupalištěm a my všichni věříme, že
nejen našim klientům, ale i obyvatelům městečka a jeho okolí tak
vytvoříme další příjemnou oázu pro odpočinek a zábavu. Tak to je naše
nejbližší budoucnost. Není toho málo, co chceme dokázat.
Co byste chtěla vyřídit možným klientům?
Lázně Bělohrad jsou relativně malé lázeňské městečko. Je to místo
s dlouhodobou tradicí, které nemá některé atributy velkých lázeňských
měst. Velkým pozitivem je však krásné prostředí, příjemní lidé a
skvělé jméno. Naše lázně by mohly vyhovovat těm, kteří se celý týden
pohybují ve shonu a stresu, jsou v neustálém kontaktu s lidmi a hledají
klid, relaxaci a odpočinek.
A co jim můžete slíbit?
My jim můžeme slíbit opravdu rodinnou atmosféru, vstřícnost a nezbytnou
míru vysoké profesionality těch odborníků, kteří se o ně budou
starat.
Připravil: (esbar) Foto: archiv